Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Janmetdepet
Berichten: 21
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 11:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Janmetdepet »

De bushaltes op het Jaarbeursplein stonden vanochtend helemaal vol met gelede citaro's. Die staan daar zeker voor als er iets misgaat met de nieuwe tram?
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door rm7 »

Klopt, die worden door pouw gereden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Opvallend aan dat tramvervangend vervoer is overigens wel dat het maar tot de Bolognalaan rijdt, aannemelijk vanwege capaciteitsgebrek op de eindpunten om dat vervoer er nog bij te hebben. En op P+R Science Park hebben ze doodleuk de looproute daarheen op de bordjes gezet, terwijl aannemelijk gewoon iedereen lijn 28 zal pakken daar :P

Overigens ligt volgens die kaartjes op de tramhaltes de halte voor het tramvervangend vervoer aan de zuidkant van de kruising Universiteitsweg/Heidelberglaan, terwijl ze het haltebordje aan de noordkant van de kruising hebben opgehangen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3033
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door nvdw »

Het idee is dat als een verstoring van de tram ook meteen een stremming van de bus- en trambaan op Science Park veroorzaakt, er een alternatief is in de vorm van een rondje via o.a. de Bolognalaan.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Da's logisch als de bus- en trambaan gestremd is, maar niet echt als daar geen verstoring is :wink:
Men lijkt er in elk geval actief op te sturen om dat soort blokkades te voorkomen, zo werd op de openingsdag mijn tram opgehouden op halte Padualaan vanwege een tram met een storing bij het UMC, zodat de busbaan niet geblokkeerd werd. Iets wat vooral op de Heidelberglaan van belang is omdat daar de bovenleidingspalen verhinderen dat je om een defecte tram heen rijdt, tussen UMC en WKZ is dat een stuk makkelijker.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mdk
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Mdk »

Ik heb er in mijn afgelopen ritjes niet op gelet, maar betekent dit ook dat er wissels liggen voor de halte padualaan zodat deze als tijdelijk eindpunt gebruikt kan worden bij een stremming van de heidelberglaan?
Bij twijfel altijd klagen
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Padualaan (ri. CS) vanaf 26:10
Er liggen als ik het filmpje zie nergens wissels, behalve bij de eindpunten CS en P+R Science Park.
Ik vermoed dat men dan maar 2 trams heen en weer laten pendelen tussen CS en Padualaan, elk op een eigen spoor. Hiermee zou je dan nog samen een kwartiersdienst kunnen bieden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door umbusko »

https://gleisplanweb.eu/Maps/Utrecht.svg Hier staan inderdaad ook geen wissels op, behalve bij de eindpunten. (Ja, er staat nog "in aanbouw" bij, maar in mijn ervaring is deze website betrouwbaar.)
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15353
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door ODRAIL »

Wat is de reden dat er tussen de begin en eindpunten geen wissels liggen?
teun
Berichten: 1510
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door teun »

Kost hopen meer geld en heeft vrijwel geen toegevoegde waarde?
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Tsja, met het uitgegeven bedrag zou een wissel plaatsen een druppel op de gloeiende plaat zijn.

Ik had ook verwacht dat ze nabij Padualaan en Stadion Galgenwaard een wissel zouden plaatsen om eventueel te kunnen keren. Padualaan voor eventuele spits ritten (ver in de toekomst) en voor wedstrijden van de plaatselijke FC waarbij Pouw nu afvoer doet en U-OV met lijnbussen..
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door MdJ »

Voor die spitsritten mag je dan wel een heel keerspoor (=3 wissels) aanleggen, anders haal je dat nooit bovenop 16x per uur...
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Meltrain »

Twee wissels net voor De Kromme Rijn hadden me wel logisch geleken, zodat je in de toekomst dat traject ook in het weekend kan bedienen (en ook nog enige ruimte hebt om trams op te stellen na afloop van voetbalwedstrijden).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door 010jongen »

Verbaasde mij ook al inderdaad dat er geen wissels op het traject liggen. Zeker op zo'n drukke lijn had het wel fijn geweest als er nog beperkt gereden kon worden bij een verstoring.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de tram naar Nieuwegein, tot een paar jaar terug lagen er op meerdere plekken calamiteitenwissels die zo nu en dan ook werden gebruikt. Kan er alleen nog gekeerd worden ter hoogte van de garage. Als ik het goed begreep kwam er uiteindelijk ook een overloopwissel ter hoogte van Stadscentrum. Hier lag vroeger ook al een kruiswissel.
Mdk
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Mdk »

M.i. zou de halte padualaan een perfect tijdelijk eindpunt zijn, je hebt volledig vrije trambaan tot dat punt, en je bent al op de uithof waar men indien nodig over kan stappen op(omgeleidde) bussen om overal te kunnen komen.dan voorkom je in iedergeval de inzet van tvv tussen CS en de Uithof.
Bij twijfel altijd klagen
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Inderdaad zou een overloopwissel daar erg nuttig zijn geweest. Net zoals bij de Galgenwaard i.v.m. wedstrijden van de plaatselijke FC.

2 overloopwisseltjes zouden toch niet zo duur hoeven zijn?
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Vandaag een ritje op de uithoflijn gedaan, die gekoppeld voor misschien 10 passagiers gekoppeld elke 7 minuten reed.
Op de terugweg een privérit van de 298 gekregen die met -10 in Woudenberg aankwam.
Ik denk dat er in Utrecht misschien eens gekeken moet worden naar de vakantiedienstregeling xD.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door marvinkok »

Of gewoon volle bak doorrijden met die trams om te testen/oefenen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Sowieso zit die 298 vervlochten in de diensten, die kan je dus niet zomaar een vakantiedienstregeling laten rijden zonder ook het rooster om te gooien op plekken waar een vakantiedienst minder relevant is. En wellicht komt dat zelfs helemaal niet uit met de roosters.
In het eerste jaar, toen Pouw de 298 nog uitvoerde, reed 'ie wel alleen buiten de zomer- en kerstvakantie. Of nouja, reed... op z'n Pouws dan wel he :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5265
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Ik denk dat er in Utrecht misschien eens gekeken moet worden naar de vakantiedienstregeling xD.
U-OV heeft wel iets van een vakantiedientregeling, op de 34 rijden deze week bijvoorbeeld geen gelede bussen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8684
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Milco »

Dat heeft eerder te maken met inzet van materieel dan met een afwijkende dienstregeling. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Jef400 »

SuperGhost schreef:Inderdaad zou een overloopwissel daar erg nuttig zijn geweest. Net zoals bij de Galgenwaard i.v.m. wedstrijden van de plaatselijke FC.

2 overloopwisseltjes zouden toch niet zo duur hoeven zijn?
Ik wil net zeggen. Zijn weinig clubs waar je zo rottig wegkomt op wedstrijddagen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Milco schreef:Dat heeft eerder te maken met inzet van materieel dan met een afwijkende dienstregeling. ;)
Nouja, er is ook wel daadwerkelijk een kerstvakantiedienstregeling op een aantal lijnen van U-OV.

Echter is er voor de kerstvakantie geen afwijkende materieelinzettabel in het vervoerplan terwijl die er voor de zomerdienstregeling wel is. Waarbij wel vermeldt moet worden dat de incidentele inzet van geledes überhaupt niet in het overzicht met de materieelinzet is opgenomen. Dat zijn natuurlijk ook typisch de wagens die je in de kerstvakantie makkelijk even inwisselt voor wat korters.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Globetrotter »

dnmw2705 schreef:Tsja, met het uitgegeven bedrag zou een wissel plaatsen een druppel op de gloeiende plaat zijn.

Ik had ook verwacht dat ze nabij Padualaan en Stadion Galgenwaard een wissel zouden plaatsen om eventueel te kunnen keren. Padualaan voor eventuele spits ritten (ver in de toekomst) en voor wedstrijden van de plaatselijke FC waarbij Pouw nu afvoer doet en U-OV met lijnbussen..
Als FC Utrecht thuis speelt, dan verzorgt Pouw Vervoer de aan- en afvoer inderdaad met hun bussen, maar dit is besloten vervoer (op vertoon van het wedstrijdkaartje). U-OV rijdt met een aantal openbare lijnen naar het stadion, maar die gaan niet via het station. Het lijkt me sterk dat de trams daarom ook in het weekend gaan rijden (lijn 12 deed dit voor de komst van de tram ook niet).
TreinenFreak
Berichten: 237
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door TreinenFreak »

Het is wel een gemiste kans om bijna de duurste tramlijn wereldwijd aan te leggen en dan enerzijds vast te houden aan je onderaannemer vervoer voor voetbalwedstrijden en anderzijds in het weekend lijn 29 en 34 leeg rond te laten rijden over USP.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 108 gasten