Het lijkt me op zich een prima oplossing voor de korte termijn, want dat de lijn het succesnummer van Arriva was is eigenlijk ook deels de oorzaak van het probleem: doordat er zoveel groei is geweest worden op een zeker moment natuurlijk de treinen te klein, daar zou elke vervoerder tegenaan gelopen zijn. Zeker als je dan nog beperktere beschikbaarheid van materieel erbij krijgt, dat is in de vorige concessie ook al incidenteel voorgekomen.
Maar op zich zouden ze geschikt moeten zijn: SGM was notabene het eerste elektrische materieel dat op de MerwedeLingeLijn gereden heeft. De [serie=Stoptrein|2020|Dordrecht - Gorinchem7100[/serie] lijkt dan het meest geschikt qua inzet. Die slaat Blauwe Zoom al over, dus dat scheelt een keer optrekken en voorbij Sliedrecht is de baanvaksnelheid slechts 100 km/u wat een SGM dus ook kan halen.
Op het stuk waar je 130 mag (Dordrecht - Sliedrecht) zit ook net wat meer marge in de kruisingen met de tegentrein.
Op Boven-Hardinxveld heb je die marge bijvoorbeeld totaal niet. En vertraagd bij Geldermalsen aankomen levert gegarandeerd extra vertraging op doordat de MLL daar vrij strak tussen de NS treinen door rijdt.