Na Interrail gaat het reizen door (3): Kerstmarkthoppen in Frankrijk, Duitsland en last-minute Luxemburg

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Polaroyd7
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Na Interrail gaat het reizen door (3): Kerstmarkthoppen in Frankrijk, Duitsland en last-minute Luxemburg

Bericht door Polaroyd7 »

Het vorige deel over de tocht door (Noord-)Ierland staat hier.
Wie veel reist, ver reist.
(de spreuk van Turnhout)
De kerst zit erop, of je moet nu derde Kerstdag vieren of iets dergelijks, maar nu we allemaal genoeg hebben geknaagd en gelurkt, moeten we op eender welke manier dan ook het restant van 2019 nog even volleuteren. Dat doe ik met deze derde en laatste post van het drieluik. Na Noord-Frankrijk en dergelijke en Ierland, even fast forward naar 28 november, de dag waarop de laatste 'verre' trip van het jaar begonnen is. Net als vorig jaar was het nu tijd om kerstmarkten te gaan hoppen. Vorig jaar was de bestemming Beieren en Tirol en daar had ik toen al een stuk over geschreven (dat was mijn eerste hier). Nu zal de bestemming geen van dat zijn: het wordt nu de Elzas, Lotharingen en wat NRW, Rheinland-Pfalz, Saarland, Baden-Württemberg en zelfs eventjes Luxemburg. How about that.

Eerst op donderdagavond naar Köln toe, van waaruit na een overnachting (lees: een overstap van meer dan 9 uur) de reis verder gaat richting Saarbrücken, Metz, Luxemburg, Colmar, Freiburg (Breisgau) en Mainz, om dan weer thuis te raken in de nacht en de ochtend erop weer aan het werk te gaan. Classic!

De route staat hieronder. Qua stijl hetzelfde als die van Ierland, waarbij ik erbij wel vermelden moet dat de zwarte lijn een treinverbinding is en de rode een busverbinding.
Spoiler: show
Afbeelding
(pas op: de volgende zin bevat developerslogan) Nadat ik de laatste commit heb gepushed naar de lokale branch, zodat die via een pull-request gemerged kon worden met development en daarna met staging zodat de jongste toevoegingen zichtbaar werden op een afgeschermde website voor een klant die er om stond te springen, kon ik mijn backpack op de rug slingeren en naar de trein toe. Het is vijf uur, het is donker, er is druipregen en het is niet druk. Vanaf Amsterdam Muiderpoort, waar ik dit keer voor de verandering opstapte, had ik eigenlijk de trein van 17:24 tot Amsterdam Amstel willen nemen, om daarna in Utrecht of 's-Hertogenbosch over te stappen op een trein naar Venlo, maar die trein miste ik, zodat ik met die van 17:45 moest tot Amsterdam Bijlmer ArenA, waar ik een directe trein kon pakken.

1. Amsterdam Bijlmer ArenA, in de avond, tijdens de hyperspits.

Afbeelding

Deze directe trein was een twaalfledig virmgeval, wat voldoende is in de spits. Stampensdruk natuurlijk, hoewel dat voorin niet bepaald het geval was. Ik met mijn backpack zou heel wat reizigers blij maken omdat mijn backpack een stoel zou bezetten omdat je nu eenmaal niet groot bagage in de rare bagagerekken kwijt kan. Zodra het enkele zitje vrij kwam, kon ik die lekker claimen om zo uiteindelijk helemaal niemand blij te maken, omdat na Utrecht Centraal de wagon zo goed als leeg was. Aanvullend probleem: honger. Al heb ik wel genoeg snacks mee, ik heb geen fatsoenlijk avondeten op, of iets dat erop lijkt. In een trein als deze is dan een optie om in Utrecht of Eindhoven eruit te gaan, te rennen naar een Smullers en daar iets uit de muur te trekken tijdens de respectievelijk 6 minuten of 5 minuten dat de trein oponthoud heeft (laatstgenoemd station omdat het achterste deel achterblijft), maar ik zit helemaal voorin en in Utrecht is het normaliter veel te druk en in Eindhoven zijn de trappen helemaal achteraan. Veel moeite en gedoe voor een gehaktstaaf, terwijl je ook dan een banaan eten kan en dan in Köln een warme hap. In Köln kom ik pas om half 10 aan, dus dat is uitzitten geblazen.

Herinneringen naar afgelopen zomer doemen op zodra ergens vlak voordat we de Waal oversteken omgeroepen wordt dat we niet 'op volle snelheid rijden' omdat - jawel - er een goederentrein voor ons rijdt. O boy. Daardoor miste ik mijn aansluiting en daarmee had ik een uur vertraging te pakken (eigenlijk een half uur, maar daarvoor moet je dat verslag maar eens teruglezen). Nu staat dan precies hetzelfde te gebeuren zeker? Vier minuten vertraging bij vertrek in Eindhoven met een overstap van 7 minuten in Venlo. In 's-Hertogenbosch komen drie getinte jochies mijn wagon binnen en gaan opeen bankje schuin achter me rondspuwen, waaronder naar mij toe. Dat maakt mij agressief en gewelddadig, maar op de één of andere manier ben ik toch zwijgend opgestaan en weggelopen naar achteren (ergens moest ik toch al naar achteren voor de overstap in Venlo in verband met de trap op spoor 3), zonder dat ik helemaal los ben gegaan. Natuurlijk wordt met gevallen als deze niets gedaan en de oudere dames in dezelfde wagon die ook in 's-Hertogenbosch erbij waren gekomen konden dan wel waarschuwen dat ze dat niet nog eens moesten doen, het heeft helemaal geen zin, want ze schelden erop los en het is de oude truc dat ze allemaal ontkennen 'dat' gedaan te hebben. Ze zitten overal en overal kan je niks tegen ze doen.

Venlo bereiken we met +2, mede dankzij een geplande 2 minuten oponthoud in Blerick, die gemakshalve maar even afgeraffeld werd. Zodoende kon ik lopend van spoor 3 naar spoor 1a toe. Ook nu ga ik weer voorin ergens zitten. Direct na vertrek in Venlo volgt er controle en herinner ik me dat ik wederom in Nederland niet gecontroleerd ben. Op Kaldenkirchen, het eerste station over de grens valt me op dat de enige kaartautomaat die er is defect is. Op tijd komt de trein aan in Mönchengladbach en zo haal ik mijn korte overstap op de trein naar Köln. Het is zoals verwacht een 'Quietschie', zij het met een aparte moquette, armleuningen, stopcontacten (die het niet deden) en LED tickertapes. Ondanks dat trilden de prullenbakjes nog steeds op een zekere frequentie.

2. Voor de rit van Mönchengladbach moet ik de hele tijd hierin zitten.

Afbeelding

3.Het lijkt een nieuwe invulling te zijn, met een ander soort moquette in plaats van het standaard blauw met donkerblauwe vierkantjes.

Afbeelding

In Köln kom ik mijn reisgenoot tegen, met wie ik de komende dagen zal rondreizen.

4. De laatste ICE van de dag naar Amsterdam is een uur vertraagd. Dat is niet leuk om te zien, want aan het einde van deze tocht moet ik ook met deze ICE naar Amsterdam toe en dan wil ik niet met een uur vertraging de aansluiting op de laatste sprinter van de dag naar Zandvoort missen. Laten we dat maar even niet hopen.

Afbeelding

5. Het is intussen avond, de kerstmarkt aan de Dom is al bijna aan het sluiten, we drinken nog wat als toast op een goed verloop van de rest van de reis.

Afbeelding

Nadat we verzocht werden het terrein te verlaten dat veel te vol met lampjes zat die me alleen maar duizelig maakten (dat werd in het bijzonder versterkt in combinatie met glögg, een Zweedse variant op glühwein), ging ik naar het hostel toe om daar een tukje te doen in de gebruikelijk veel te warme ruimte.

Vrijdag, 29 november

Vandaag wordt integraal gedaan met een Rheinland-Pfalz ticket, maar omdat 'ie pas geldig is om 9 uur, moet de tijd ervoor nog gedood worden èn het gat tussen Köln en Rheinland-Pfalz gedicht worden. Ik heb mijn Sparpreis-ticket laten lopen van Amsterdam tot Andernach, waarbij de overstap in Köln in de avond als vanouds net zo lang is om er te kunnen overnachten en de volgende trein in de ochtend een IC is om zo de prijs te beperken tot 19,90 euro. Over overstappen gesproken: de maximale geldigheidsduur van Sparpreisen wordt nu beperkt tot 2 dagen in plaats van 4. Je kon een overstap opgeven van maximaal 48 uur, maar aan die lange reizen van drie dagen op één ticket komt nu dus een eind. Och, waar is de tijd gebleven dat een Flexpreis Europa ticket nog een hele maand geldig was en je zo onderweg overal kon uitstappen? Hoe dan ook, ik kan dus nog even in de ochtend Andernach verkennen, een tamelijk willekeurig oord nabij Neuwied (dat aan de andere kant van de Rijnoever ligt), dat me alleen ooit opviel omdat de stad er vanaf het spoor wel interessant uitzag met een stadsmuur met torens eromheen die er best intact uitzagen. Ik zie die dingen graag en omdat ik dat nu kon combineren in afwachting tot 9 uur, kon ik anderhalf uur hier wat rondsnuffelen. Het is inderdaad een oord dat zich prima laat vastleggen met zelfs enkele overblijfselen van een machtig kasteel en ik denk dat ik hier nog eens langs moet komen om het nog wat grondiger te bekijken.

6., 7. Andernach laat zich wel goed bewandelen om de stadsmuur.

Afbeelding

Afbeelding

8. De treinen aan de andere kant van de Rijn zijn redelijk goed zichtbaar, met afwisselen personenverkeer en goederenverkeer. Moet je wel net op de goede plek staan waar je geen bomen in beeld hebt.

Afbeelding

9. Los van de binnenstad, is het treinstation een stuk minder te versmaden.

Afbeelding

10. Deze reiziger had wat aan te merken op de punctualiteit van de treinen die het station van Andernach aandoen.

Afbeelding

11. De reis zet zich dan voort omstreeks 9 uur met de RE 5 naar Koblenz, een trein die met RRX-garnituur gereden wordt.

Afbeelding

12. De informatie aan boord is wat verstoord, maar het is een kort stukje. Wat ook kort is: het perron. Dat wist het omroepsysteem de reiziger wel mede te delen.

Afbeelding

De RE5 is voor ons een tamelijk riskant ritje, want in Koblenz hebben we een overstap van 4 minuten op de RB naar Cochem. We rijden naar Trier, maar daar raken ging niet zo makkelijk omdat op dat moment alle treinen over de Moselstrecke vanaf Koblenz door werkzaamheden slechts reden tot Cochem of opgeheven waren. Er was een alternatief, namelijk de directe RE22 van Köln naar Trier, maar op 3 uur lang in een Lint zaten we niet echt te wachten. Zodoende reden we de vervangende bus tegemoet langs een mooi traject dat ik nog niet eerder bereden heb.

13. Langs de Moselstrecke voert de trein ons langs de weelderige wijnranken.

Afbeelding

14. I Löf you too.

Afbeelding

15. De rit verliep ontzettend snel, met onderweg een oponthoud vlak voor Koblenz-Moselweiß van meer dan 10 minuten en voorts een verbluffende gemiddelde snelheid van zo'n 30 kilometer per uur of minder op een groot gedeelte van de route. We kwamen wel op tijd aan.

Afbeelding

16. De rest van de treinen viel echter uit.

Afbeelding

17. In tegenstelling tot vele andere bouwputten, wordt hier wel stevig doorgewerkt met man en macht.

Afbeelding

18. In Cochem was het dan zover, maar we besloten eerst een uurtje door het centrum te struinen, kijken wat hier zo allemaal is.

Afbeelding

19. Ja, veel Nederlanders en een toeristentreintje, helaas niet ons SEV.

Afbeelding

20. Dan maar na een wandeling en het kleine kerstmarktje gezien te hebben, wachten bij het treinstation op de vervangende bus. Het stationsgebouw is een mooi bouwwerk, maar het is matig onderhouden en het ziet er daarom lichtjes vervallen uit.

Afbeelding

21. De binnenkant van het stationsgebouw doet me denken aan die van Helsingør, zij het dat het hier wat kleiner is.

Afbeelding

De vervangende bus kon op een hoop medereizigers rekenen omdat de scholen op dat moment schijnbaar net uit waren of zo, met verdomd veel kroost dat naar huis toe moest. We moesten aansluiten en uiteindelijk de hele rit, die iets langer dan drie kwartier duurde, staan. Omdat drie kwartier staan nogal saai is, begonnen we maar wat woordgrapjes te maken over een sticker dat reizigers moet attenderen op hun Fahrgastrechten, met daarin het woord 'Kraftomnibus', wat schijnbaar een juridische term is voor een vervoering met een bus met meer dan 8 zitplaatsen of iets dergelijks, maar om met dat rare woord de spot te drijven, samen met de typisch langdradige Duitse bureaucratische terminologie (wie herinnert zich nog het Rindfleischetikettierungs-überwachungsaufgabenübertragungsgesetz?), hebben we maar van dat woord ook een monsterlijk lange term gemaakt, met daaraan nog enkele belachelijke voorwaarden etc. Eigenlijk zijn naderhand dingen als 'Nationalkraftomnibusverkehrsbeförderersführungsmitglieder', een 'Türnotöffnungsverspätungszeitrückgabefrist' (exkl. Mwst. omdat tijd immers geld kost) en uitzonderingen waarop een bepaalde regel niet van toepassing is zoals inwoners van de fictieve Volksrepubliek Keiserslautern niet eens zo heel hilarisch, maar als je drie kwartier in een bus moet staan en je je anders het lazarus verveelt, wordt alles opeens heel melig en leuk.

22. Enfin, de bus komt aan op Bullay, een station met een hoop schilderingen van basisschoolkinderen, waar niet alleen treinen naar Trier vertrekken, maar ook een trein naar Traben-Trarbach. Dat laatste doen we niet, we rijden stevig door met deze hamster hier naar de oudste stad van Duitsland, om daar ook een kerstmarkt aan te treffen.

Afbeelding

23. Trier, het is een vrolijk weerzien, vooral de wandschildering, die er nog steeds mooi bij staat.

Afbeelding

24. De Porta negra, of beter gezegd de Porta roetveeg, is het bekendste bouwwerk van Trier.

Afbeelding

25. En of we een kerstmarkt aantroffen. We waren zeker niet de enigen, het was ook tamelijk druk.

Afbeelding

Het idee dat het vandaag Black Friday was zou ook een rol hebben gespeeld bij de drukte, maar echt druk leek het niet in het centrale winkelgebied. Dat was veel meer het geval in Saarbrücken, maar zover waren we nog niet.

26. Trier Hbf, met de trein naar de grens in de buurt bij Schengen en de trein naar Saarland.

Afbeelding

We reden nog niet direct naar Saarbrücken, maar maakten nog een tussenstop in Saarburg (bz. Trier) waar ik graag nog 's heen wilde.

27. Het glorieuze wereldstation van Saarburg.

Afbeelding

28. Het mag dan wel Saarburg heten, maar in Saarland ligt het niet.

Afbeelding

29. Het is een klein oord met een markante locatie en waterval in de binnenstad dat het geheel vrij spectaculair maakte, maar eigenlijk gebeurde hier verder helemaal niks - geen markt, geen sfeer.

Afbeelding

30. Wat wel sfeer heeft, is dit beeld met de Burg terwijl de zon aan het ondergaan is.

Afbeelding

Een rondje lopen was genoeg en we kwamen nog op tijd voor de trein, een RB, maar we wilden eens een ritje maken in de Süwex, maar daarvoor moesten we langer dan een half uur wachten hier en dat besloten we niet te doen. In plaats daarvan namen we een Süwex terug tot Konz, van waaruit we een andere Süwex namen tot Saarbrücken, zodat we minder lang op deze trein hoefden te wachten.

31. Daar komt onze trein naar Trier, in listige omstandigheden voor een camera, met wassende maan in de achtergrond.

Afbeelding

32. De Süwex heeft wel leuke bestickering hier, op het raam.

Afbeelding

Het is intussen al donker en op Saarbrücken Hbf ontdekken we dat er gedoe is, want alle treinen naar Frankrijk zijn opgeheven. De reden blijft vaag, maar het komt erop neer dat er een noodarts aan te pas kwam en verder inzet van autoriteiten. Er is een uurdienst naar Forbach, maar ondanks dat er een SNCF-walvis op spoor 2 stond, was de verlichting binnen uit en gaf de CTA enkel +++ Zug fällt aus +++ aan.

33. De walvis, in gesloten toestand, met lampen uit, zonder ook maar één vermoeden dat er voor de rest van de avond nog beweging in zou komen.

Afbeelding

Naast deze TER naar Forbach is er nog een trein die deze dag die vanuit Saarbrücken naar Frankrijk rijdt en dat is de ICE Frankfurt(Main) - Paris Est v.v. en ICE 9555 naar Frankfurt van 18:59 is op dat moment ook uitgevallen. We checken in bij ons verblijf en gaan nog even struinen op de veel te drukke kerstmarkt hier. Er zijn heel veel Fransen hier en ik kan me, na de tocht, wel inbeelden waarom hier hier vol met Fransen zit, maar daarover geef ik later meer achtergrond.

34. Het is hier veel drukker en zelfs in de avond rijdt de tram naar Sarreguemines in Frankrijk nog.

Afbeelding

35. Bij terugkomst tegen half 10 zijn de twee resterende ICE's, ICE 9557 naar Frankfurt van 20:59 en ICE 9550 naar Parijs van 21:01 zwaar vertraagd. De trein naar Parijs staat er bij terugkomst nog altijd en van de trein naar Frankfurt is niets te bespeuren.

Afbeelding

We keren terug naar ons hotel, dat een mooi uitzicht heeft over Saarbrücken Hbf, van waaruit we zien dat er nog een 628 in dienst is als stoptrein naar Lebach-Jabach (terwijl de dag hierna afscheidsritten zijn op de lijn Duisburg - Entenfang, waar deze treintjes ook een tijd hebben gereden); een Süwex die een nabijgelegen wasstraat inrijdt; en uiteindelijk ICE 9557 die met meer dan een uur vertraging Saarbrücken binnenrijdt. Zou goed nieuws moeten zijn voor de reizigers van ICE 9550 zeker? Nou, nee, want met +110 wordt de trein alsnog opgeheven. Zo komt een einde aan het laatste beetje 'spanning' op Saarbrücken, waar de activiteiten op het spoor eigenlijk wel een beetje tegenvallen.

36. Zug fährt schlafen, wir fahren schlafen.

Afbeelding


Zaterdag, 30 november

Het is mistig, maar het verkeer op de sporen is nog wel te zien.

37. Een opstelterrein met verschillende treinen, die wachten op wat komt.

Afbeelding

38. In de vroege ochtend is de eerste ICE van de dag naar Parijs, ICE 9586 met vertrektijd 9:02, is te zien, in een twee keer zo lange samenstelling als normaal, om ook het treinstel van de opgeheven trein van gisteravond mee te nemen.

Afbeelding

39. Hauptbahnhof? Nee hoor, het gebouw zegt Eurobahnhof, maar waarom lees je dat nergens anders?

Afbeelding

40. De Lebach-Jabach-express, of hoe die ook heet, daar issie weer.

Afbeelding

Wij moeten nog even wachten op de TER naar Forbach, die pas om 10:16 vertrekt. Een trein vroeger vertrekt drie uur, met aansluiting op een trein naar Metz, maar dat is veel te vroeg en dan is het nog niet helemaal licht.
Nu de ICE naar Parijs rijdt, weten we dat de TER naar Forbach nu ook rijdt. Gelukkig maar. Kaartje kopen en instappen in het kleine, maar toch wel best comfortabele treintje. Het ding is verrassend stil en je zou eigenlijk niet denken dat dit een diesel is, op basis van het geluid dat het maakt. Er zijn elektrische treinen die net zoveel lawaai maken als een gemiddelde dieseltrein, daarentegen.

41. Daar is de walvis weer. Het is dezelfde als die van gisteravond, maar die heeft intussen al een slag gereden.

Afbeelding

Het ritje duurt maar kort. Er rijden directe treinen naar Metz vanaf Saarbrücken, maar die rijden op oninteressante tijdstippen. Nu moeten we maar een overstap in Forbach voor lief nemen. De marge is vrij ruim, zodat we nog even het stationsgebouw kunnen bekijken. Het is niet echt een prestigieus gebouw en die tunnel voelt anders ook tamelijk krap en klein aan. Ik probeer, nu ik dan toch bezig ben, aan de automaat mijn bestelling op te halen, maar dat mislukt. Het werkt blijkbaar alleen als je een bestelling hebt gedaan met een rit per TGV of IC erin.

41. Forbach, niet enorm, ook niet echt tof of zo.

Afbeelding

42. De kunst van het afkaderen. Eigenlijk is het binnen in de wachtruimte een troosteloze bouwval, maar rechtsonder zijn suggesties daarover te herkennen.

Afbeelding

De trein naar Metz komt aanrijden, vlak nadat de trein uit Saarbrücken is aangekomen en er staat al best wat volk te wachten, maar er is nog voldoende plek. Ik verwacht niet dat dit een erg interessante route wordt naar Metz, omdat het landschap saai en vlak is, hoewel we onderweg nog een TGV passeren met bestemming Frankfurt (Main). Onverwacht wordt de rit toch interessant: soms is me wel eens opgevallen hoeveel personeel er in Franse treinen kunnen lopen, maar nu lopen er niet minder dan 5 conducteurs door de trein heen, waarvan 1 die op de trein uit Saarbrücken zat. Ook is het zo dat in deze trein van Forbach naar Metz, en niet in de boemel tussen Saarbrücken en Forbach, politie door de trein loopt. Twee Gendarmerie en twee Bundespolizei stappen door de gang om de gebruikelijke controle op verdachte dingen te doen, lees: dat wat niet blank is extra in de gaten te houden. Iemand is de pineut, waarna alle vier de agenten en drie conducteurs diegene omcirkelen en hem de kleren van het hemd te vragen over van alles en nog wat. Er lijkt uiteindelijk niets te gebeuren. Welkom in Frankrijk!

43. Een uur later zijn we in Metz. Het station is op het perron niet bijzonder mooi of zo. Het is een betonnen geval dat het betonnen deel van Utrecht of Amsterdam Sloterdijk nog laat verbleken.

Afbeelding

Het wordt pas mooi in de stationshal, want dat is het monumentale deel en daar zijn ook alle diensten, de wachtruimtes etc. Die wachtruimtes zijn zalig trouwens, er is wifi, er zijn bureaus waaraan je je apparaten op kunt laden en er zijn loungestoelen. Met relatief zo weinig treinen en zulke lange wachttijden af en toe is dat wel nodig ja.

44. De hoofdingang van het station van Metz.

Afbeelding

45. Je bent niet onlangs in Frankrijk geweest als je dit dreigende driehoekje nog nooit gezien hebt. Zometeen meer over dat driehoekje en de angst van de Fransen.

Afbeelding

46. Het grote stationsgebouw van Metz, met een grote kerstboom ervoor die verlichting heeft... in de vorm van een kerstboom. Alleen in Frankrijk, denk ik...

Afbeelding

47. Deze bussen heb je in mijn vorige post kunnen zien, in Belfast, maar hier zijn ze weer, de Van Hool trambussen, in allerlei kleuren. In turquoise...

Afbeelding

48... in het groen...

Afbeelding

49. ... in het geel, maar ook in het roze.

Afbeelding

We gaan de stad in en door. Het is koud en eigenlijk ben ik redelijk moe, dus de wandeling gaat niet echt op hoog tempo. Ik moet wat eten, en omdat wat snel betaalbaar voedzaams eten in Frankrijk wat lastig te vinden is voor een snuiter als ik, wordt het de gele M. Daar in de buurt wordt luid geprotesteerd. Jawel, ook daar zijn gele hesjes actief.

50. Mijn camera besluit hier om een filter erin te zetten, waardoor alles opeens gelig wordt. Ergens vind ik het wel wat hebben, maar niet voor elke foto...

Afbeelding

51. Ook zijn er gele busjes, met een N-prefix, alsof het een nachtbus is, maar dan met een enorme vertraging aangezien het nu toch echt buiten licht is.

Afbeelding

52. Metz is een vestingstad met her en der nog vestingmuren en een -poort. Ik heb eigenlijk wel wat meer verwacht hier, maar er zijn toch her en der wat muren te bespeuren en deze Duitserspoort.

Afbeelding

53. De stad heeft de typische feeling van een grote Franse stad met de kasseien, het geel-bruin-grijs-grauwe kleurenpalet en de vele paaltjes en hekken.

Afbeelding

Ze houden hier echt van het plaatsen van paaltjes en hekken. Moet iets afgezonderd worden? Dan plaatst men een hek. Is er gevaar? Men plaatst een hek. Is er een weg door een nauw straatje in de binnenstad? Pleur iedere bocht vol met paaltjes. De Britten en Ieren plaatsen in dat geval ook een hek, waardoor je dan niet meer stiekem de hoeken af kan snijden. Ook zijn er genoeg hekken te vinden rondom de kerstmarkten hier. Hier is het, in tegenstelling tot Duitsland, de bedoeling dat je nergens zomaar naar binnen kunt komen maar dat bij iedere ingang gesurveilleerd wordt, je ook gefouilleerd wordt en je bagage doorgezocht wordt. Met mijn backpack is dat wat lastiger omdat het zo'n groot, lomp ding is, maar schijnbaar volstaat het voor de beveiliger om maar even aan de buitenkant te gaan voelen, op het regenscherm. Mwja, effectief. Wat betreft zoveel politie in de trein en controles bij kerstmarkten: het is een onderdeel van het antiterreurbeleid van de Franse overheid, die op iedere plek van enige waarde stickers en posters heeft hangen/staan met een zwart met rode driehoek met de tekst 'Vigipirate' (zie foto 45, waarbij 'vigi' wel zal verwijzen naar 'vigilence' (oplettendheid) en waar ze dat piraat vandaan halen... geen idee). Die dingen zijn echt overal en het komt allemaal over alsof hier een enorme angst heerst en iedereen bij het minste (heb het maar eens over een bom in een gesprek) in het broekje kakt en een legertje gendarmerie (ze lopen overal) met automatische wapens die je al dan niet meteen neerknetteren. Het contrast met Duitsland is enorm, omdat in Duitsland, in Freiburg, in Köln, Saarbrücken en Mainz gewoonweg géén afgezette gebieden zijn, géén bagagecontroles en veel minder politie, op Köln na, omdat sinds de massa-aanrandingen tijdens oudejaarsavond in 2015 er een geïmproviseerd containerpolitiebureau vlak voor Köln Hbf is neergekwakt, die sindsdien niet is weggehaald. Gekte. In Metz is ook wat minder sfeer, het is wat bedut. Wat het grootste verschil is: het eten is in Frankrijk in de markten minder makkelijk te vinden. In Duitsland heb je genoeg snacks, met worst overal en misschien komen de Fransen juist daarom naar een Duitse grensstad als Saarbrücken...

Ergens, midden in de middag zijn we klaar met struinen en moeten we bedenken wat we gaan doen. We moeten wachten tot kwart over tien in de avond omdat we dan een bus hebben naar Strasbourg en dat duurt nog best lang. Vrij snel komt het idee naar boven om eventjes naar Luxemburg te gaan en weer terug. Treinen in Frankrijk zijn niet bepaald goedkoop, maar het Saar-Lor-Luxticket maakt het wel ok, omdat het ook van toepassing is voor groepen, zodat het ten opzichte van een retourtje (lees: twee enkele reizen) veel goedkoper wordt. Ik dacht, toen ik daar voor het eerst van hoorde, dat het een dagkaart was, als dat je onbeperkt door het hele gebied kon reizen, maar het is eigenlijk gewoon een dagretour. Helaas, maar het kwam wel uit hier. Het was überhaupt eigenlijk geeneens een plan om naar Luxemburg te gaan, maar met de tijd te doden en een betaalbare optie, is dat wel een interessante, vooral ook qua afwisseling. Er was wel een probleem: er rijden genoeg treinen naar Luxemburg toe, maar weer niet uit Luxemburg vandaan. Aan het einde van de dag zijn er op zaterdag treinen om 19:16 en om 19:39, maar daarna rijdt er pas een trein om 21:39 en de aankomst daarvan om 22:24 is voor de vertrektijd van de bus te laat. Omdat er dus een gat is van twee uur in plaats van hooguit een uur hebben we maximaal twee uur in het Groothertogdom na aankomst en daarna nog ruim een uur wachttijd. Zorgen voor later, eerst weer eens een traject afvinken dat nog niet gedaan.

53. Op naar Luxemburg dus.

Afbeelding

54. We zijn in Luxemburg gekomen met deze rode CFL-dubbeldekker.

Afbeelding

55. Deze treinen rijden normaal door naar Koblenz, maar nu zijn ze ingeperkt.

Afbeelding

56. Er lijkt hier niet veel veranderd te zijn, maar er zijn toch wel een paar dingen anders. Het klapperbord is vervangen door een digitale variant.

Afbeelding

57. Ook is de voorplaats een bouwput voor de aanleg van de tram.

Afbeelding

58. Het doet me deugd de bussen hier in de binnenstad op zaterdag (en (koop)zondagen) gratis rijden, want dat compenseert weer wat van de duurder geworden glühwein en eierpunch ten opzichte van Metz en Saarbrücken.

Afbeelding

Het is hier vrediger en relaxter dan in Frankrijk zonder politiecontroles en in de kraampjes wordt Luxemburgs gesproken. De paar woorden die ik eens voor de grap geleerd heb in 2015 toen ik voor het eerst in mijn eentje langer dan een dag op reis ging, kwamen weer boven en de webpagina die ik daarvoor gemaakt had met een woordenlijst kwam ook weer uit de mottenballen vandaan. Hier zijn genoeg Nederlanders te vinden, in tegenstelling tot Metz waar ik verder geen Nederlands gehoord heb.

59. Proost dan maar, met blik op Gëlle Fra.

Afbeelding

60. Wat een kleurrijke boel, op de vestingwal.

Afbeelding

De weg terug is ontspannen, het is wel even zoeken welke buslijn naar het station rijdt, maar er zijn er zoveel dat het eigenlijk niet echt uitmaakt. We hebben de tijd en we kunnen de trein van 19:16 nemen, welke een trein is die overal onderweg stopt. Dikke prima. De trein is nog best druk, maar we kunnen nog goed zitten op de stoffige, viezige stoelen waar het stof vanaf komt als je er een paar keer op klopt.

61. Na de rode CFL-dubbeldekker, hebben we nu een blauwe SNCF-dubbeldekker.

Afbeelding

Op tijd komen we in Metz aan, maar op het spoor gebeurt er eigenlijk niks. Er rijdt niks, maar we kunnen terecht in de wachtruimte, totdat die sluit om negen uur. We doden nadien nog eens de tijd aan de rand van de binnenstad, maar we keren op tijd terug om zeker een kwartier van tevoren aanwezig te zijn aan het busstation, wat op zo'n 5 à 10 minuten wandelen is van het treinstation. Onze bus staat er al en we kunnen meteen naar binnen, zonder dat onze tickets ingezien hoeven te worden. Het noemen van onze namen volstond blijkbaar. Eens er nog iemand ingestapt is, twee minuten nadat wij plaats hebben genomen, gaat de deur dicht en vertrekken we een kwartier te vroeg. We verwachten niemand meer, dus beter dat we vroeger vertrekken om vroeger aan te komen. We passeren een zootje tolpoortjes en uiteindelijk komen we eigenlijk niet eens zo heel erg veel vroeger aan.

62. Onze Ouibus die ons naar Strasbourg gebracht heeft.

Afbeelding

63. Het is intussen na elven en dat is behoorlijk laat. Er is geen betaalbaar hotel in Strasbourg waar je ook na 11 uur kan inchecken, maar over de Duitse grens in Kehl wel en laat er nou tot net tot ongeveer half één in de nacht een tram rijden naar Kehl toe, op lijn D die in 2017 doorgetrokken is naar Kehl toe.

Afbeelding

64. Even wachten.

Afbeelding

65. De tram is stampensvol, zelfs 's nachts, in de één na laatste rit van de dag. Het is Frans uitgaansvolk dat ik-heb-werkelijk-geen-idee-waar naartoe gaat in Kehl om daar los te gaan. Ik kom een club tegen, die druk is, maar voor de rest is het oord uitgestorven.

Afbeelding

We moeten voor ons verblijf bellen met een telefoonnummer, we kunnen onze sleutels vinden in een nummerkluisje en zo verdwijnen we allemaal in een eigen kamer. Tot zover een lange dag.

Zondag, 1 december

Vroeg wakker worden zit er niet in: uitslapen mag wel op een dag als deze met praktisch twee bestemmingen, waarbij we overnachten op bestemming nummer twee: in Colmar. Geen gehaast, geen getreuzel, gewoon een ontbijt nuttigen en dan ergens tegen half elf wandelen door het door zondagsrust uitgestorven centrum van Kehl naar de tram toe aan het treinstation.

66. De kerktoren.

Afbeelding

67. Een glijbaan in de vorm van een mug. Degene die hierop gekomen is, moet toch wel van deze beesten houden ergens... diegene moet ik nog tegenkomen.

Afbeelding

68. Een tram, op het eindpunt Rathaus.

Afbeelding

69. Bij die halte staat een bijzonder moderne kaartautomaat. Het doet me denken aan de NS-kaartautomaten van rond 2000, waar je ook een code in moest voeren.

Afbeelding

70. We lopen wat verder en komen uit op het treinstation van Kehl. De dienstregeling van de trein is niet geweldig met op dit moment van de dag een aanzienlijk gat tussen nu en de eerstvolgende trein naar Strasbourg. Gelukkig is er de tram... Hier zien we de (toch best drukke) trein naar Offenburg.

Afbeelding

71. Reizen gaat hier ook per inchecken en dat paaltje komt me wel bekend voor, ware het niet dat er nog een ding om het eigenlijke paaltje gebouwd is.

Afbeelding

De tram heeft een omleiding die eigenlijk geen omleiding is: de tram uit Kehl stopt niet aan een aantal haltes onderweg 'vanwege de kerstmarkt'. Waarom zou die daar niet stoppen terwijl die alleen maar één route kan volgen? Juist, het hele centrum, met het hele kerstmarktgebeuren is afgesloten door de politie zodat zij alles en iedereen die erin komt kunnen controleren aan de poorten, vergezeld met vele bordjes met Vigipirate. Strasbourg is erg druk, met vele toeristen die de kerstmarkten die afgelopen worden en een wachtrij aan de kathedraal, ondanks dat het regent. Nu moest mijn tas wel open ter controle, in plaats van het verfijnde 'regenhoesvoelen'.

72. Het regent en dat is te merken.

Afbeelding

73. Deze trams ken ik nog van de vorige keer dat ik in Strasbourg was: de trams met de enorme deuren.

Afbeelding

74. We hebben het al vlot gezien en we gaan naar het station toe. Wat is het, een worm? Een glazen bol?

Afbeelding

75. Binnen de bol is het historische gebouw te vinden, met majestueuze, galmende hal.

Afbeelding

76. Onze trein is een getrokken trein met de bekende Elzas-wagon en ze rijden zalig stil.

Afbeelding

77. Het is een klein kerkhofje aan oude treinen hier.

Afbeelding

78. Qua volk is de rit niet rustig, want deze was goed gevuld.

Afbeelding

De rit is relatief kort met één tussenhalte, maar we rijden toch 200 kilometer per uur. Daar kan de NS vast nog wat mee met de Intercity Direct.

79. In Colmar staan twee TGV's (inOuis eerder) klaar voor vertrek en verder is het station rustig.

Afbeelding

80. Er zijn niet veel treinen. Het station voelt wat kleinig aan, vergeleken met de grandeur van Strasbourg.

Afbeelding

81. Een paar simpele, maar lange zadeldaken, met aan de trappen wat kunstige tegeltjes die verwijzingen bevatten naar Magritte, Warhol en Liechtenstein.

Afbeelding

82. Duidelijk herkenbaar, Magritte. Het maakt het geheel grappig om te zien.

Afbeelding

83. Het verkeerd gespelde 'Willkomen' boven de ingang van de wachtruimte aan de perronkant, zou het echt gewoon fout zijn, of Elzassisch? Ik vermoed toch echt het eerste.

Afbeelding

84. Betrapt! Windows 7.

Afbeelding

85. Toegegeven, het gebouw lijkt veel op dat van Metz.

Afbeelding

Het station ligt niet bepaald naast de deur bij het centrum en omdat het vervoer voor de volgende dag een bus is die ook in het centrum stopt, komen we hier aan het station niet meer terug.

86. In Colmar valt het op dat ook hier van die haast knuffelbare elektrische broodtrommels/koekblikken rondrijden die op bussen moeten lijken. Zelfrijdend zijn ze niet.

Afbeelding

87. Lekker sfeertje hier toch, met de cliché witte bomen.

Afbeelding

Voorts valt op dat er geen controles zijn bij de kerstmarkten in Colmar en dat er verder geen overduidelijk zichtbare politie met geweren is geweest. Het kan dus wel in Frankrijk. Aan de andere kant waren alle decoraties, lichtshows en dergelijke wel wat aan de excessieve kant, alhoewel ze mooi waren en gezelligmakend. Ware het niet dat er enorm veel bezoekers zijn die een hele brug vullen omdat ze alles willen verinstagrammen.

88. Met de avond die valt, komt de kenmerkende gemaakte gezelligheid extra naar voren.

Afbeelding

89. Supercliché natuurlijk, superdruk. Iedereen wil hier eens geweest zijn met de kerst. Zo werkt marketing.

Afbeelding

Wij gaan tijdig naar het hotel, kijken wat TV (ik werd geïntroduceerd aan Bernd das Brot) en verder kijken we nog wat Nederlandse uitzendingen online, alhoewel de wifi in de kamer matig was en niet echt geschikt voor streaming.

Maandag, 2 december

Tijd om naar huis te gaan en Colmar ligt eigenlijk niet zo heel gunstig voor een goedkope optie. Via Parijs duurt te lang en is veel te duur en via Zwitserland en/of Strasbourg is ook niet erg goedkoop, maar we hebben toch uiteindelijk wat weten te regelen dat betaalbaar bleef: bus 1076 naar Breisach am Rhein. Deze bus is een grensoverschrijdende lijnbus en voor 5,60 euro kun je zo van Colmar naar Breisach. De bus begint aan het station van Colmar, stopt onderweg een paar keer, waaronder in de vestingstad Neuf-Brisach (de bushalte daar is aan het toeristenbureau). De worden bedankt voor het gepast betalen van het kaartje en onderweg zien we iemand die met een 100 euro-biljet de bus in komt en gewoon zo toegelaten wordt, maar voor de rest gebeurt er niets onderweg.

90. Aan boord van de bus, met noodkwast, waar deze ook voor nodig is.

Afbeelding

91. Geen idee wat dit moet voorstellen, maar we rijden er langs.

Afbeelding

92. De vesting van Neuf-Brisach, in toch gave toestand, maar het ziet er toch wel kaal uit zo.

Afbeelding

93. De bus uit Colmar, hier in Breisach am Rhein.

Afbeelding

Vanaf hier kun je normaliter verder met een trein, maar omdat het hele traject verbouwd wordt (wordt geëlektrificeerd), rijden hier al maanden geen treinen. Toch konden we vanaf hier met een Sparpreis naar huis toe, omdat er SEV ingezet werd en dat gecombineerd worden kon met het Fernverkehr. De bus is druk omdat het nu ook weer vol met scholieren zit, maar we kunnen nog zijkantstoeltjes bemachtigen. Eigenlijk staan er niet veel mensen in het begin omdat de chauffeur iedereen naar een plek dirigeert, maar eenmaal onderweg begint het volk toe te nemen en moet er volk staan tot het eindpunt in Freiburg.
In Freiburg moet ik erg nodig naar een toilet toe. Er zijn geen treinen waar ik even in kan sneaken die Freiburg als eind-/beginpunt hebben, dus moet ik naar zo'n Sanifair toe. Ik stond op breken en ik was nog nooit zo blij dat de toegangsprijs voor een toilet 1 euro was, omdat ik in mijn zak nog een 1 euro-munt heb zitten en andere muntjes (50 centen en 20 centen) verborgen had zitten in mijn backpack en het zou te lang hebben geduurd om die eruit te kunnen halen.
Nadien is het tijd om de binnenstad te verkennen.

94. Wat opvalt hier zijn de vele, vele trams. Het is wel een stevig tramparadijs.

Afbeelding

95. De binnenstad is toch verrassend aardig te zien, met de vele, vele kanaaltjes/geultjes in de straten waar water (die vroeger dienden als watervoorziening om onder meer de Freiburgers' dorst te laven en om branden mee te blussen) door zou moeten stromen en het Historisches Kaufhaus dat erg veel weg heeft van het Basler Rathaus. Die twee steden liggen wel erg dicht bij elkaar, zou de één het ontwerp van de ander gejat hebben?

Afbeelding

In Freiburg zien we nog wat treintjes voorbijkomen, ik maak wat nieuwe foto's voor mijn moquetteverzameling (de kleuren/patronen van de stofjes van de stoelen in treinen/bussen/trams/etc.) die op mijn Flickr staan, en dan wachten we op EC 8 die licht vertraagd is, maar verder is er niks onheilspellends mee. Dat komt later wel zodra we onderweg lang stilstaan en een tijd lang langzaam rijden omdat een Signalstörung is en de machinist op zicht moet rijden. Dat levert een kwartier vertraging op, maar voor mij maakt het niets uit. Ik heb een tussenhalte in Mainz dan zo'n 3 uur om af te spreken met iemand anders die in die regio woont, om daarmee wat te gaan drinken. Mijn reisgenoot gaat al van de trein af in Karlsruhe om een andere route te rijden. Hij heeft Duitsland als eindbestemming, terwijl ik naar Nederland moet, dus wat dat betreft zouden onze wegen (of sporen) hoe dan ook scheiden.

96. De EC is eindelijk aangekomen in Mainz, na het probleempje onderweg.

Afbeelding

97. In Mainz is het ook een gezellige boel, met later in de avond en zootje voetbalsupporters in opperbeste Stimmung. Een laatste proost.

Afbeelding

98. Ik ga niet verder langs de Rijn, want mijn route naar huis verloopt via Frankfurt(Main) Flughafen Fernbahnhof, waar ik opstap op de laatste ICE van de dag naar Amsterdam, ICE 120. Hier is ICE 1657 naar Dresden die me hier naartoe gebracht heeft. Wat een beenruimte hebben die ICE-T's zeg!

Afbeelding

Dan ICE 120. Deze rit zou een memorabele rit worden, mede omdat dit mijn eerste keer in de directe trein van Frankfurt naar Amsterdam zou worden. Dat op zichzelf zou dit niet memorabel maken, maar wel dat het leek alsof alles goed ging. Ik heb Comfort Check-In aangezet en ik ben voor het eerst inderdaad niet gecontroleerd geweest (maar wel begroet). Iemand komt langs om bestemmingen op te nemen en ik wist wel wat ik wou: van alles wat ik gegeten heb, was er één ding dat typisch is voor kerstmarkten dat ik nog niet gegeten heb: Flammkuchen. Kwam er na een tijdje aan en ik als naïeve Hollander probeer zelfs voor zulke kleine dingen met de pinpas te betalen, maar ik ben in Duitsland en dan gaat zoiets niet. Probleem: ik zit in mijn stoel met laptop op de tafel en mijn portemonnee met contant geld zit in mijn backpack in het bagagerek, maar degene die het bezorgt haalt de hele backpack zelf voor mij van het rek af, zodat ik - zonder dat ik uit mijn stoel hoef te komen - daarin naar mijn portemonnee kan zoeken. Dat soort dingen maken mij blij. De wifi werkte goed, de trein komt twee minuten te vroeg aan en ondanks dat ik een half uur moet wachten op mijn laatste trein naar huis, kan ik wel nog in het donker, in een vrij rustig Amsterdam Centraal deze ICE nog eens horen aanzetten met het karakteristieke geluid van de ICE-3M; het geluid dat ik overigens ook elke dag hoor, omdat 7 uur later na thuiskomst, als ik naar mijn werk toe ga en ik in Amsterdam Centraal aankom om vijf over 8, dan drie minuten later ICE 105 naar Basel SBB vertrekt. Who knows.

Tot zover de derde post en daarmee mijn laatste van 2019. Ik heb mooie ideeën voor 2020, één ervan ga ik alvast doen, eind februari, maar dat komt dan wel. 2019 was een interessant jaar en hopelijk zal 2020 dat ook zijn. Jullie worden weer hartstikke bedankjeweld voor het lezen danwel doorscrollen/-swipen, wellicht brengen deze posts reisideeën, en geven ze een beeld van het reizen in deze contreien. Tot 2020 en beter ga je wat nieuws bezoeken/doen volgend jaar, zeggen ze dan. Het verruimt je blik, of iets dergelijks.

Een latere reeks over een tocht door Turkije en Bulgarije staat hier.
Laatst gewijzigd door Polaroyd7 op vr 04 feb 2022, 18:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Na Interrail gaat het reizen door (3): Kerstmarkthoppen in Frankrijk, Duitsland en last-minute Luxemburg

Bericht door isadora »

Man, wat een verhaal.
Maar ook; wat een fraaie afsluiting van dit drieluik. :pos: :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Na Interrail gaat het reizen door (3): Kerstmarkthoppen in Frankrijk, Duitsland en last-minute Luxemburg

Bericht door AppleMoose »

Heerlijk verslag weer :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
anonymous_1
Berichten: 69
Lid geworden op: do 26 dec 2019, 20:16

Re: Na Interrail gaat het reizen door (3): Kerstmarkthoppen in Frankrijk, Duitsland en last-minute Luxemburg

Bericht door anonymous_1 »

Mooi verslag dit, net als de rest van de reeks.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Na Interrail gaat het reizen door (3): Kerstmarkthoppen in Frankrijk, Duitsland en last-minute Luxemburg

Bericht door diederickx »

Ikzelf plan mijn reizen bij voorkeur met een grote boog om kerstmarkten heen, maar ik moet toegeven dat je er mooie foto's tussen hebt zitten.

Eh... ik durf het bijna niet meer te schrijven maar je routekaartje is niet zichtbaar.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Na Interrail gaat het reizen door (3): Kerstmarkthoppen in Frankrijk, Duitsland en last-minute Luxemburg

Bericht door Timon91 »

Gaaf man, super om te lezen! Ik heb het al eerder genoemd, maar je beschrijft veel details en dat voegt echt wat toe! :D Ik kijk uit naar je verhalen in 2020!

Oh ja, ik zie ook geen kaartje en in deel 2 overigens ook niet :@
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: Na Interrail gaat het reizen door (3): Kerstmarkthoppen in Frankrijk, Duitsland en last-minute Luxemburg

Bericht door Cora »

Ik kijk nooit in dit forumdeel maar wat zat ik geboeid te lezen!
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Na Interrail gaat het reizen door (3): Kerstmarkthoppen in Frankrijk, Duitsland en last-minute Luxemburg

Bericht door Daniel »

Mooi verslag weer, en ook hier werkt het kaartje inderdaad wederom niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
GroeneRuiter
Berichten: 82
Lid geworden op: do 01 jun 2017, 16:46

Re: Na Interrail gaat het reizen door (3): Kerstmarkthoppen in Frankrijk, Duitsland en last-minute Luxemburg

Bericht door GroeneRuiter »

Een mooi einde voor een erg mooi geschreven trilogie! Bij dat stukje over Sanifair en blij zijn een euro te kunnen/moeten betalen moest ik meteen aan een reclamevideo denken. Zo'n Sanifair is natuurlijk een opzichzelfstaand uitje, tenminste volgens de reclame. *O* https://youtube.com/watch?v=IDbvAdqnMmU
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Na Interrail gaat het reizen door (3): Kerstmarkthoppen in Frankrijk, Duitsland en last-minute Luxemburg

Bericht door ZO6176 »

Wederom een mooi verslag
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Na Interrail gaat het reizen door (3): Kerstmarkthoppen in Frankrijk, Duitsland en last-minute Luxemburg

Bericht door Z2N »

Mooi verslag hoor! Maar wel een opmerking over de veiligheidsmaatregelen: met 263 doden door terreuraanslagen met jihadistisch motief in Frankrijk sinds 2012 is extra controle ook niet heel gek. En het went ook wel snel, als je ervan uit gaat dat de controles gaan komen vind je het al snel niet erg. Het geeft toch een veilig gevoel, en dat is voor de gemiddelde bezoeker wel zo prettig.
Polaroyd7 schreef:
91. Geen idee wat dit moet voorstellen, maar we rijden er langs.

Afbeelding
Dat is een protestlocatie van de Gele Hesjes, gezien de data die op het bord staan is die locatie ook al sinds de eerste actiedag (17 november 2018) bezet door actievoerders.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Na Interrail gaat het reizen door (3): Kerstmarkthoppen in Frankrijk, Duitsland en last-minute Luxemburg

Bericht door umbusko »

Mooie afsluiting van dit drieluik! :D
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Na Interrail gaat het reizen door (3): Kerstmarkthoppen in Frankrijk, Duitsland en last-minute Luxemburg

Bericht door Meltrain »

Wederom een leuk verslag.
Wel vind ik je schrijfstijl, met soms erg lange bijzinnen, af en toe verwarrend.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten