Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

End of the line: Final Virgin Trains service to depart on Saturday
Britain’s longest-running rail franchise comes to an end on Saturday after more than 22 years as Virgin Trains operates its final services. The firm, which began serving the West Coast Main Line in March 1997, is being replaced by Avanti West Coast. Almost 500 million journeys have been made with Virgin Trains, which is owned by Sir Richard Branson’s Virgin Group and Stagecoach.

The final service will be the 9.42pm departure from London Euston to Wolverhampton.

Bron en meer: ITV News/ITN

De bekendste treinmaatschappij van het Verenigd Koninkrijk, Virgin Trains (West Coast), heeft na 22 jaar vandaag zijn laatste dag. Vanaf morgen vallen de langeafstandstreinen over de Britse westkustroute onder een nieuwe concessie, die in handen is van First en Trenitalia.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4462
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Virgin was vooral vroeger berucht om zijn vertragingen. Zodra Richard Branson ergens te laat kwam vroegen ze hem of hij met zijn eigen maatschappij gekomen was.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Anne »

De Belgen gaan weer eens staken.
NMBS meldt het volgende.
Door een staking zal het treinaanbod beperkt zijn van woensdag 18 december (22u) tot donderdag 19 december (22u).

We betreuren de mogelijke hinder die je hierdoor zal ondervinden.

Een alternatieve treindienst wordt opgesteld op basis van het beschikbare personeel.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8848
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Volgens mij kunnen de auteurs van Spoorwegen ook een kopje 'Stakingen' gaan toevoegen bij België, zoals ze dat al jaren bij Frankrijk doen. :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Ik vind één 24-uursstaking reuze meevallen. Bij de Fransen ligt sinds al 5 december het meerendeel van al het OV plat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door isadora »

En dan de concurrentie aan willen gaan met het vliegverkeer. (A)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Gelukkig staken de luchtverkeersleiders ook, zoals traditie verlangt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door isadora »

Dus Frankrijk is alleen per bus bereikbaar, waar het OV betreft?
En dat al sinds 5 december?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Het treinverkeer is ernstig beperkt, er rijden wel wat treinen maar heel veel is het niet. Thalys en Eurostar rijden 50-75% van de gebruikelijke dienstregeling, binnen Frankrijk is de situatie ernstiger: morgen rijdt 25% van de TGV's, 20% van de voorstadstreinen rond Parijs, 30% van de regionale treinen wordt gereden of vervangen door bussen, en maar 5% van de Intercités-treinen rijdt. Morgen rijden er minder treinen dan vandaag, omdat er meer stakingsoproepen zijn gedaan.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Ardan »

Ik las in het Duitse treinmagazine mobil dat er in Duitsland een nieuwe stem 'uitgerold' gaat worden voor de stationsomroepberichten. De vrouwenstem wordt vervangen door een man, Heiko Grauel (45), die in een systeem maar liefst 14.000 zinnen heeft ingesproken die lang niet allemaal met het spoor te maken hebben, maar waardoor losse klanken, woorden en zinnen voor omroepberichten wel zo natuurlijk mogelijk klinkend aan elkaar kunnen worden geplakt. Ook de reisinformatie op de borden wordt anders vormgegeven.
Al deze vernieuwingen worden deze maand eerst op een paar kleinere stations doorgevoerd (Plauen im Vogtland, Dresden-Neustadt en Renningen) en steeds verder uitgerold.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2843
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Tot ziens, "Blechelse"!
Ardan schreef:Ik las in het Duitse treinmagazine mobil
Dat is geen klassieke treinmagazine, maar het klantenmagazine van de DB! ;)
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door isadora »

Bus-crash in Hong Kong eist zes levens
https://www.scmp.com/news/hong-kong/soc ... -bus-crash
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Réforme des retraites : une grève désormais aussi longue que celle de 1995
Le mouvement social contre la réforme des retraites est entré, jeudi, dans sa quatrième semaine, égalant ainsi en durée le conflit de 1995. Alors qu'aucun porte de sortie n'est visible, une nouvelle journée d'action est prévue, samedi.

[...]

Si la grève se poursuivait jusqu'au 9 janvier, date de la prochaine journée de grèves et de manifestations interprofessionnelles, le record de 28 jours de grève de 1986/87 à la SNCF pourrait bien être battu. Cette année-là, la grève s'était organisée, sans trêve de Noël, pour la défense des salaires et les conditions de travail.
Bron en meer: France 24

De huidige staking bij de SNCF, die begonnen is op 5 december, heeft vandaag zijn 23e dag gehad. Dit betekent dat deze staking nu langer duurt dan die van 1995, die 22 dagen aaneengesloten duurde en ook over pensioenhervormingen ging. Er lijkt vooralsnog geen schot in de zaak te zitten, de volgende gesprekken tussen de regering en de vakbonden zijn pas gepland voor 7 januari aanstaande, en beide kampen lijken nog niet bereid om op te geven. Het lijkt er dan ook sterk op dat dit de langste aaneengesloten staking ooit gaat worden bij de SNCF, dit record staat op 28 dagen staking, in 1986/87.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Aking »

Ik ben vooral verbaasd dat er überhaupt nog records te verbreken zijn op dat gebied in Frankstrike :')
en-es
Berichten: 4462
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Op 4 en 5 januari heb ik een reisje naar Londen met Eurostar. Moet ik me zorgen maken?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Aking »

Niks moet, alles mag :Y
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

en-es schreef:Op 4 en 5 januari heb ik een reisje naar Londen met Eurostar. Moet ik me zorgen maken?
Nee, als het goed is niet. De laatste tijd vallen alleen enkele ritten uit tussen Londen en Parijs, alles naar Brussel en verder rijdt. Als je op 9 januari zou gaan reizen zou het een ander verhaal worden, dat is de volgende grote protestdag (met dus extra stakers). De lijst van geschrapte ritten is (vandaag t/m 3 januari) te vinden op de site van Eurostar.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

Het rijden met vervuilende bussen wordt voor De Lijn een kostbare zaak. Het binnenrijden van een milieuzone met bussen die niet aan de eisen voldoen kan het komende jaar zelfs een kostenplaatje van 8 miljoen euro opleveren.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/12/28/lez-de-lijn/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Er zijn dus nog steeds Euro2-bussen bij De Lijn? Die moeten ondertussen toch ook al ruim 20 jaar oud zijn, want nieuwe voertuigen moeten sinds 1999 aan Euro3 voldoen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
quakkerillo
Berichten: 111
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door quakkerillo »

Ja, die bussen zijn er. Zelf zie ik deze bussen regelmatig nog rijden, onder meer op lijn 318 (Brussel - Moortsel (- Leuven)), maar ook op andere lijnen in Zuid-West Brussel komen ze nog voor. Zijn soms ook echt ruk.
Paar maanden geleden was het erg aan het regenen, en linksachterin stroomde het water gewoon naar binnen. Ik zeg het tegen de chauffeur, zijn reactie was een 'achja'.
De Lijn is echt een chaotisch zootje ongeregeld soms; onduidelijke lijnen, dienstregelingen, slecht materieel, slechte communicatie, en personeel dat er ook geen zin meer in heeft.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Hainje »

umbusko schreef:De Lijn gaat voortaan ook losse kaartjes en 10-rittenkaarten e.d. op elektronische kaarten verkopen. Die hoef je dan alleen nog maar bij iedere op- of overstap in te checken, uitchecken hoeft niet. Magneetkaarten dien je op te maken voor 1 april. (Daar mag ik wel mee gaan opschieten dan; ik heb nog 10 ritten liggen. -o- )
Is dit niet gewoon een grap? :|
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Aking »

Een belgenmop zeker? :')
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

In België kan alles. Zo ook: vanaf morgen t/m vrijdag wordt er gestaakt bij De Lijn. De precieze impact is nog niet bekend. :')
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Hainje »

Aking schreef:Een belgenmop zeker? :')
Amai zenne, da zal toch juist nie 't geval sijn é?
🍉
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PatrickM »

Hainje schreef:
umbusko schreef:De Lijn gaat voortaan ook losse kaartjes en 10-rittenkaarten e.d. op elektronische kaarten verkopen. Die hoef je dan alleen nog maar bij iedere op- of overstap in te checken, uitchecken hoeft niet. Magneetkaarten dien je op te maken voor 1 april. (Daar mag ik wel mee gaan opschieten dan; ik heb nog 10 ritten liggen. -o- )
Is dit niet gewoon een grap? :|
Ik dacht ergens in een nieuwsbericht gelezen te hebben dat je de magneetkaart-ritten over zou kunnen zetten op een Mobib-kaart (maar ze waren er nog niet over uit hoe ze dat gingen doen), maar op de site van de Lijn kon ik daar niks over terugvinden. Dat wordt de komende maanden maar een paar keer richting Vlaanderen, want ik heb nog 8 ritten over..
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten