Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2020

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Odo
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 16:22

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2020

Bericht door Odo »

Bij IKEA op Ekkersrijt lijkt de nieuwe halte Meubelboulevard inmiddels in gebruik genomen door zowel 406 uit Eindhoven als 21/22 naar Son en Breugel. Echter de planners geven nog aan dat 406 op de oude halte Meubelplein eindigt, een paar honderd meter verderop.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2020

Bericht door Ederveen »

RnBn schreef:
Ederveen schreef:Wordt eindbestemming Eindhoven Station nog aangepast naar Centraal Station voor Hermes, gezien het nu "officieel" zo heet?
"Officieel" heet het busstation Eindhoven Neckerspoel dacht ik.
Dat zal oorspronkelijk inderdaad zo zijn geweest om onderscheid te maken met het voorgaande busstation aan de stadszijde. De straatnaam is nog altijd Neckerspoel. Maar als haltenaam heette het sinds de jaren'90 in ieder geval "Station NS".
Maar ik verwacht niet dat Hermes alles nu nog gaat aanpassen aangezien halteborden en vertrekstaten net vervangen zijn.

Daar heb je natuurlijk een punt. Ik heb geen idee hoe lang van tevoren een bestelling wordt geplaatst voor nieuwe borden en vertrekstaten, maar de naamswijziging was bekend sinds begin september.
Echter kan de lijnfilms eenvoudig worden aangepast, en op zowel de Hermes site als in de app heet de halte al overigens "officieel" "Eindhoven, Centraal Station"
Bovendien staat op de gevel van het station ook nog steeds enkel Eindhoven.
Deze worden halverwege januari vervangen! De perronborden waren al veranderd.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2020

Bericht door BrengMe »

Voor zo'n naamswijziging hoeft een haltebord niet gelijk helemaal vervagen worden, wat stickertjes erop en klaar. Haltevertrekstaten zijn wel iets meer werk, maar dat kan bij een volgende dienstregelingswijziging ook wel worden aangepast. Zo'n grote ramp is het ook weer niet als er 'Station' i.p.v. 'Centraal Station' op staat.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2020

Bericht door teun »

Ederveen schreef:In mijn ogen is het niet meer dan terecht, de toekomst in acht genomen.
Met wat voor reden dan? En welke toekomst?
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2020

Bericht door ZO6176 »

Zeker terecht dat het centraal station heet.
Ik kwam net op lijn 4 de 9531 tegen op de mercuriuslaan met als eindbestemming heesterakker station.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2020

Bericht door huibf »

Er zit inderdaad een bug in de displays.

* T Hofke, Boschdijk/Steenoven
* Achtste Barier, Gr. van Prinstererstraat (=Halte in Anrhem)
* Oerle, Laan der Vier Heemskind.
* Roosten, Ergon/De Hurk

Of het nu Station heeft of Centraal Station. Volgensmij is het even duidelijk.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2020

Bericht door Ederveen »

teun schreef:
Ederveen schreef:In mijn ogen is het niet meer dan terecht, de toekomst in acht genomen.
Met wat voor reden dan? En welke toekomst?
-Tweede economische regio van Nederland na Amsterdam.
-Tweede luchthaven van Nederland.
-De 5de stad van het land, en de grootste stad buiten de Randstad (wellicht niet meer als je puur kijkt naar inwoners in de hele gemeente, gezien Eindhoven blijkbaar de enige gemeente is in Nederland waar annexaties van buurgemeenten op niks uitlopen, in tegenstelling tot Groningen dus).
-Het 7e drukste station (gebaseerd op in- en uitstappers in 2018: meer dan 65.000 per dag), na de 4 grote steden, Leiden Centraal, en Schiphol, en dus het drukste buiten de Randstad. Prognose is 100.000 in- en uitstappers in 2020, maar in hoeverre dit haalbaar gaat zijn weet ik niet, het lijkt me misschien iets te optimistisch.

Wat de eisen die Prorail aan de ere-titel "Centraal" stelt betreft: Eindhoven heeft inderdaad maar één ander 'vast' station, aangezien het stadion-perronnetje niet echt mee te tellen valt naar mijn mening.
En dit zal ook lang zo blijven, want in 2017 was, tegen alle verwachtingen in, het gewenste station bij Acht op de lange baan geschoven. Wellicht bij een sterke extra groei van het vliegveld zou dit kunnen veranderen, maar met al die milieu-crises die momenteel gaande zijn...
Aan de andere kant, toen in 2015 Arnhem "Centraal" werd, werd door Prorail verwacht dat alleen Breda nog in aanmerking zou komen voor het predicaat voor de komende jaren, ondanks dat ook die stad maar één ander station heeft, het 'geplande' Breda Oost ook op zich laat wachten, en in 2018 nog niet aan de 40.000 in- en uitstappers zat.

Wel staat de weg nu vrij voor andere steden waar hun station grotendeels in aanmerking komt voor die titel zoals 's-Hertogenbosch, Haarlem, Nijmegen en Zwolle...

Over de toekomst gesproken:
Er gaat in ieder geval een rechtstreekse Intercity naar Düsseldorf rijden, en er zijn uiteraard de nodige wensen voor een verbinding met Antwerpen/Brussel en Aken.
De komende jaren wordt het Eindhovense centrale station en omgeving ook nog eens verder uitgebreid volgens de "KnooppuntXL"-visie, al kan deze visie uiteraard wijzigen vanwege stikstof en co, en zijn er wel meer van dat soort plannen geweest:
-Ingang Dommelzijde
-Vierde perron
-Nieuw busstation
-Nog meer woontorens
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2020

Bericht door teun »

Allemaal heel lovend maar ik denk gewoon niet dat de toevoeging centraal een uitdrukking dient te zijn van de hoeveelste economische regio je wel niet bent.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2020

Bericht door Ederveen »

Misschien niet, maar waarom ben je het dan "geheel oneens" met de verandering?
Laatst gewijzigd door Ardan op di 31 dec 2019, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2020

Bericht door DDietzen »

huibf schreef:Er zit inderdaad een bug in de displays.

* T Hofke, Boschdijk/Steenoven
* Achtste Barier, Gr. van Prinstererstraat (=Halte in Anrhem)
* Oerle, Laan der Vier Heemskind.
* Roosten, Ergon/De Hurk
Check van deze bug vanuit de 406 naar Ekkersrijt Station *O*
Thomasov
Berichten: 5
Lid geworden op: za 14 dec 2019, 19:54

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2020

Bericht door Thomasov »

En lijn 320 naar "Helmond Station Station". Ben benieuwd wanneer ze het oplossen want het is al een paar dagen zo.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2020

Bericht door ICE105 »

Ederveen schreef: Er gaat in ieder geval een rechtstreekse Intercity naar Düsseldorf rijden
Om de uit Venlo doorgetrokken RE13 een intercity te noemen gaat mij wel erg ver.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2020

Bericht door Ederveen »

In een later stadium als die spoorverdubbeling ooit klaar is zal ook daar verandering in komen.
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 30 dec 2019, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, het vorige bericht hoef je niet te citeren
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2020

Bericht door huibf »

ICE105 schreef:
Ederveen schreef: Er gaat in ieder geval een rechtstreekse Intercity naar Düsseldorf rijden
Om de uit Venlo doorgetrokken RE13 een intercity te noemen gaat mij wel erg ver.
Het is ook nog helemaal niet zeker dat deze zogenaamde IC alleen maar in Helmond gaat stoppen.
Wat ik heb begrepen blijft Deurne 4x per uur bediend als dat niet kan met een extra stopper dan met de beoogde internationale trein. In 2025 wil men alle stations in Eindhoven e.o (MRE regio) 4x per uur bedienen.
Niels25
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 30 dec 2019, 22:06

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2020

Bericht door Niels25 »

Ik lees in de recent ontvangen "Het Wagenparkje" dat Amba 3370 sinds 21-08-2019 weer terug naar Eindhoven is gekomen en de BRAVO kleuren zou hebben gekregen. Weet iemand of deze wagen sindsdien al daadwerkelijk is ingezet? Ik ben deze wagen sindsdien nm nog niet tegen gekomen en heb deze ook nog niet op de "radar" gezien? De tevens recent van BRENG retour gekomen Amba 3379 heb ik nm wel al op de 317 en 318 zien rijden (wel nog in BRENG outfit). Is het idd de bedoeling dat zowel de 3370 als 3379 in BRAVO jasje weer in EHV ingezet gaan worden of zijn de plannen misschien weer gewijzigd?
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2020

Bericht door teun »

huibf schreef:Het is ook nog helemaal niet zeker dat deze zogenaamde IC alleen maar in Helmond gaat stoppen.
Wat ik heb begrepen blijft Deurne 4x per uur bediend als dat niet kan met een extra stopper dan met de beoogde internationale trein. In 2025 wil men alle stations in Eindhoven e.o (MRE regio) 4x per uur bedienen.
Had je daar een bron voor?

Overigens lijkt het me dat als er 4 treinen per uur op Hmbh Hmh en Hmbv zouden moeten stoppen dat die extra stop van de IC in Dn wat overbodig wordt.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2020

Bericht door Mr-W »

Dat is wens denken van de gemeente Deurne, aantal mensen in Deurne is zeer activistisch wat betreft het station en hebben daar lokaal een groot bereik mee. Het aantal reizigers rond de 4400 rechtvaardigt geen 4x per uur een trein waarvan 2 IC treinen. Drukkere stations zoals Middelburg, Bergen op Zoom, Hoogeveen, Harderwijk hebben dit ook niet.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2020

Bericht door Chrysa »

Dan moet je dus de sprinter doortrekken, anders kan je vanuit Deurne überhaupt niet naar het oosten wat nog altijd een eis is.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2020

Bericht door huibf »

Mr-W schreef:Dat is wens denken van de gemeente Deurne, aantal mensen in Deurne is zeer activistisch wat betreft het station en hebben daar lokaal een groot bereik mee. Het aantal reizigers rond de 4400 rechtvaardigt geen 4x per uur een trein waarvan 2 IC treinen. Drukkere stations zoals Middelburg, Bergen op Zoom, Hoogeveen, Harderwijk hebben dit ook niet.
De bron is een informatieve bijeenkomst waar vragen en antwoorden zijn gegeven.
Dw MRE regio wil de bereikbaarheid aanzienlijk verbeteren. Dat heeft dus niets te maken met de hoeveelheid reizigers. Het staat ook op spoorvisie 2025-2030.
De bereikbaarheid van/naar Eindhoven is een drama op de weg en wordt niet beter. Inzet is dus op meer treinen, en dus niet minder (zoals het scenario in Deurne).

Het aantal treinen per uur hoeft niet altijd te worden gestaafd aan het aantal reizigers. In sommige sitaties dient ook de bereikbaarheid met de auto te worden bekeken. Je kan pas verleiden als het OV echt aantrekkelijk wordt. Mocht na 2 a3 jaar blijken dat de reizigeraantallen achterblijven dien je in te grijpen en de frequentie terug te schroeven.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2020

Bericht door lijntaxi »

009
Frequentie treinen

Baanvak Best-Eindhoven-Helmond-Deurne en Eindhoven-Geldrop-Heeze-Maarheeze-Weert


https://zoslimbereikbaar.nl/projecten/0 ... ie-treinen

Projectstatus: nog niet gestart


"Projectomschrijving

De spoorlijnen door Zuidoost-Brabant vormen de ruggengraat van het openbaar vervoer. Om het gebruik van de trein op deze trajecten te verbeteren wordt de frequentie er flink uitgebreid. Door toenemend gebruik van de trein zal het autoverkeer verminderen of minder hard groeien.
Samen met B5-steden en provincie Noord-Brabant lobbyen bij NS en ministerie van IenM om de frequentie van sprintertreinen in de regio te verhogen (Deurne-Eindhoven-Boxtel, Weert-Eindhoven-Boxtel en Eindhoven-Geldrop-Heeze-Maarheeze. Daarnaast is er aandacht voor de effecten van de frequentieverhoging, bijvoorbeeld voor gelijkvloerse spoorwegkruisingen in relatie tot doorstroming van het wegverkeer."
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2020

Bericht door huibf »

Dat document is inderdaad wat men voor ogen heeft. Het is trouwens niet nieuw.
Ik zie overigens die Internationele IC ook in 2025 nog niet rijden. De IC trein is een trein voor de Buhne. De meeste forenzen hebben geen baat bij de trein, eerder nog ongemak, omdat je er vergif op kan innemen dat de kaatacceptatie problematisch gaat worden. Dat zijn helaas ervaringen uit het verleden.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2020

Bericht door teun »

Dat het een idioot plan is heeft (helaas) denk ik weinig invloed op de slagingskans, Eindhoven en het rijk (en ik denk Europa wellicht ook) zien hier duidelijk meer een prestigeproject dan iets waar de reiziger wat aan dient te hebben.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2020

Bericht door Suus »

Ik verwacht toch dat de aanbesteding dit jaar of anders volgend jaar van start gaat. Sowieso moet er iets aanbesteed gaan worden, het contract met Eurobahn verloopt na 16 jaar in december 2025.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2020

Bericht door ZO6176 »

Niels25 schreef:Ik lees in de recent ontvangen "Het Wagenparkje" dat Amba 3370 sinds 21-08-2019 weer terug naar Eindhoven is gekomen en de BRAVO kleuren zou hebben gekregen. Weet iemand of deze wagen sindsdien al daadwerkelijk is ingezet? Ik ben deze wagen sindsdien nm nog niet tegen gekomen en heb deze ook nog niet op de "radar" gezien? De tevens recent van BRENG retour gekomen Amba 3379 heb ik nm wel al op de 317 en 318 zien rijden (wel nog in BRENG outfit). Is het idd de bedoeling dat zowel de 3370 als 3379 in BRAVO jasje weer in EHV ingezet gaan worden of zijn de plannen misschien weer gewijzigd?
3370 reed zojuist vanaf Eindhoven op lijn 24 naar helmond
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2020

Bericht door Ederveen »

https://www.ed.nl/eindhoven/groen-licht ... ~adff82ab/
Groen licht voor lightrailstudie in Brainport
EINDHOVEN - Een eensgezinde Eindhovense raad besloot tot een onderzoek naar lightrail in Brainport[...]
Nog in de eerste helft van dit jaar moet duidelijk worden of de aanleg van lightrail in Brainport haalbaar en betaalbaar is. Het Eindhovense college van B en W zal daar een onderzoek naar laten verrichten, zei verkeerswethouder Monique List (VVD) dinsdagavond tegen de Eindhovense gemeenteraad.

List nam met die toezegging een voorstel over dat was ingediend door raadslid Samir Toub van GroenLinks. Op dinsdag 11 februari praat de Helmondse gemeenteraad over eenzelfde voorstel van GroenLinks in deze stad.

,,De nood is hoog", erkende List. ,,Het wordt drukker op de weg, op het fietspad en het spoor. Een lightrail tussen de verschillende werklocaties in Eindhoven en Helmond kan daar een oplossing voor zijn. Maar we gaan in een onderzoek daarnaar ook kijken naar andere vormen van slimme mobiliteit die een oplossing voor de problemen kunnen zijn.”
Ik ben benieuwd hoe het dan zou moeten worden voor de werklocaties die ver van het spoor liggen zoals Airport en ASML
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten