Oh, wat een jaar - 2019 door Milco in 73 foto's
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8666
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Oh, wat een jaar - 2019 door Milco in 73 foto's
Het is bijna 31 december 2019. Het is tijd voor de laatste loodjes van 2019 voor we gaan beginnen aan een nieuw jaar, een jaar met 366 dagen. Een mooi moment om nog even terug te blikken naar het jaar 2019, met een 73 foto’s die ik dit jaar heb gemaakt, op diverse locaties in binnen- en buitenland. Waar ik allemaal ben geweest? Je leest het vanzelf! :)
Januari
Net zoals de voorgaande jaren, was ik in januari een weekend in Friesland. Op zondag 20 januari kon ik een foto maken van de aldaar in dienst gestelde gelede elektrische Citea’s, als vervanging voor de uit Groningen afkomstige aardgaspruttels:
Enkele dagen later zag het weer er, in ieder geval hier in Almere, totaal anders uit. Het had gesneeuwd! Dat zorgt altijd voor leuke plaatjes en zo trok ik er op woensdag de 23e weer eens op uit in de omgeving hier. Busstation ’t Oor lag toen nog op zijn oude locatie:
Ook Muiden was bedekt met een wit laagje, zoals hier te zien is bij het P+R terrein:
Ook maakte ik voor het eerst foto’s in het Naarderbos. Best een fotogeniek stukje eigenlijk:
Februari
Op 16 februari reisde ik wederom naar Friesland voor een weekendje plezier aldaar. Dat ging helaas niet zonder slag of stoot, want bij het rustig aan doen op de heenweg bleek ik al gestrand in Lelystad door een seinstoring die de volgende dag, op de terugweg, wederom van kracht was… Dan maar van de nood een deugd maken en in Lelystad wat voor de lunch halen alvorens de reis naar Friesland te hervatten. Eenmaal in Leeuwarden aangekomen moest ik toch even sprinten, want nadat ik op het station zou arriveren zou daar een van de twee bussen uit DAV langskomen. Met wat rennen was ik uiteindelijk nog op tijd voor een foto:
De volgende dag was het zondag en reisde ik weer naar Almere. Uiteraard maakte ik hier en daar een tussenstop, zoals in Steenwijk:
Ook was op die dag, zondag 17 februari, het nieuwe busstation van Zwolle voor het eerst in gebruik. Daar moest even een kijkje genomen worden natuurlijk en dat lukte zelfs met een foto van deze ex-Twente Ambassador:
Op woensdag 20 februari was het dan weer mooi weer om even langs de langste vrije busbaan van Europa te kijken. Net buiten Vijfhuizen kwam deze CapaCity langsgereden in een mooi voorjaarszonnetje:
Op zaterdag 23 februari was ik dan weer even in Leiden te vinden, voor de laatste loodjes voor de hybride Van Hools die inmiddels zijn geëxporteerd naar Polen of Brabant :
Twee dagen later had ik een vrije dag en zocht ik Qbuzz op in Zuid-Holland. De trein pakte ik echter op Amsterdam Amstel en met een zonnetje in de rug kon ik een leuke foto maken van een bus en een trein bij de uitrit van het busstation aldaar:
In Sliedrecht trof ik deze trein, nog geheel in Arriva-kleuren:
Wel al in de DMG-kleuren reed deze bij Qbuzz tijdelijk rijdende MAN die in de vorige concessie, bij Connexxion, al groen was, zoals hier te zien bij Sliedrecht Baanhoek:
Maart
Op zaterdag 4 maart reed ik een aantal slagjes mee met Nvdw. Vanuit Utrecht reden we onder meer lijn 85 naar Leerdam en lijn 55 naar Maartensdijk. Later ik die middag ging ik nog even naar Nieuwegein voor wat fotootjes van de bussen en de trams aldaar:
Op 21 maart vond ik het van weer tijd voor een internationaal reisje. Zo was ik die dag onder meer in Welkenraedt te vinden:
Ook Pepinster werd met een bezoekje vereerd:
Op 30 maart was ik dan weer onder andere bij knooppunt Diemerknoop te vinden:
En eenmaal in Diemen zelf kan een foto van een tram natuurlijk niet ontbreken:
April
Op 6 april reed er geen trein van, naar of via Leiden door geplande werkzaamheden. Er werden bussen ingezet, genoeg redenen om daar juist eens naartoe te reizen. Niet voordat ik bij Amsterdam RAI was wezen kijken. Een van de vier pendelbuslijnen naar de Keukenhof heeft daar zijn startpunt en dat leverde dus leuke plaatjes op zo in de hoofdstad:
Nabij de A44 bij Leiden, op grondgebied van Oegstgeest, had men een tijdelijk busstation ingericht voor alle NS-bussen zodat deze niet door het centrum hoefden te rijden. Tussen dit busstation en het centrale station reed er iedere drie minuten een pendelbus met Arriva-materieel:
Ondertussen reden de Van Hools wel aardig hun laatste dagen hier, want de vervangende bussen begonnen al in te stromen:
Op 13 april was ik dan weer, samen met mijn ouders, in het hoge noorden en wel bij het Nationaal Bus Museum. Nog nooit geweest, maar het was zeker de moeite waard :D :
Vier dagen later was ik dan weer eventjes in Utrecht om een kijkje te nemen bij de - toen nog - testritten van de Uithoflijn:
Op de daaropvolgende zaterdag, 20 april, was ik dan weer langs de kust te vinden en kwam ik onder meer in Bloemendaal:
Mei
5 mei staat in het teken van Bevrijdingsdag in dát stond in Almere dan weer in het teken van het nieuwe busstation ’t Oor! Een dag later ging ik er even een kijkje nemen, altijd leuk iets nieuws in je stad zoals het busstation en de verlengde busbaan langs de A6:
Een dag later was ik dan weer onder meer in Diemen te vinden. Door werkzaamheden reed de tram tot de Brinkstraat en werd er met bussen een tijdelijke pendeldienst onderhouden:
Het tijdelijke eindpunt van de tram in de Watergraafsmeer was dan enkel te bereiken door te driehoeken, wat best een apart gezicht is zo op een vaak drukke stadsroute:
Op 15 mei reisde ik weer eens naar Friesland. Eerst ging ik even naar Zwolle en kon ik, na een heerlijke wandeling, een leuke foto maken van een bus op de IJsselbrug:
In Leeuwarden was ik dan weer op jacht naar de elektrische geledes in Leeuwarden, waarvan ik er in januari al eentje aantrof op het busstation:
Op 18 mei was het dan zo ver: Nederland won eindelijk weer het Eurovisie Songfestival en wel met het nummer Arcade van Duncan Laurence! Nadat ik het thuis helemaal heb gevolgd, met als gevolg dat ik pas halverwege de nacht ging slapen, ging ik de volgende dag toch op pad. In Haarlem werden wegens de Jumbo Racedagen in Zandvoort extra gelede bussen ingezet:
Eind mei gingen mijn ouders en ik op vakantie en wel op reis door Scandinavië. Niet alles voorbereid, lukraak rijden en onderweg veelal overnachten in een stuga. Dat beloofde een mooie reis. Dat begon al op de boot naar Denemarken, alwaar tussen de vrachtwagens een trein geparkeerd stond. Voor zolang als het duurt dan, want binnenkort beginnen al de werkzaamheden aan de vervangende tunnel waarmee dit fenomeen helaas ten einde komt:
Juni
Tijdens onze doorreis kwamen we onder meer in het Zweedse stadje Östersund:
Ook kwamen we tijdens de reis in het Noorse Trondheim, alwaar deze fraaie Van Hool op de foto mocht nabij het station:
Op de 7e van de maand, een dag voor mijn 24e verjaardag, ging ik dan weer een middagje reizen door de Zweedse stad Göteborg.
Op 14 juni waren we weer lang en breed thuis en was ik weer eens in de omgeving te vinden van het Amsterdam Rijnkanaal. Zo kon ik aan de rand van het al niet zo heel grote Loenersloot lijn 120 naar Utrecht op de foto zetten:
Op 22 juni deed ik dan weer wat grotere plaatsen aan en trof ik onder andere deze elektrische VDL aan in ’s-Hertogenbosch:
Inmiddels stroomden in Limburg eveneens elektrische bussen in, die al grotendeels op de dienst zaten. In Maastricht trof ik later in de middag bus 9711 op de Kruisstraat:
Op 28 juni deed ik voor het eerst mee aan de Kilometer Kampioen. Hoewel ik hier geen foto’s van heb gemaakt, was het wel een waanzinnig toffe dag! :D
Juli
Twee dagen daarna was ik echter weer fit genoeg om gewoon weer op pad te gaan. Tsja, waarom ook niet? Zo had Arriva een groot aantal bussen uit onder meer Limburg naar de Achterhoek verplaatst die daar gelijk een nieuw kleurtje kregen. Zo trof ik in Gaanderen een van de 10-meter Citea’s, die inmiddels verplaatst zijn naar het Rivierenland:
Op 13 juli vond er dan weer een meeting plaats met de deelnemers aan de Kilometer Kampioen. Voordat plaatsvond reisde ik nog even mee op lijn 74 met Nvdw. Na de meeting ging ik zelf nog even toeren in en rondom Utrecht, zo nam ik onder meer een kijkje bij station Leidsche Rijn:
Op 17 juli trok ik een dagje door Nijmegen, alwaar door de Vierdaagse extra inzet benodigd was door middel van geleed materiaal. Zo trof ik op de Willemsweg deze gelede Citaro die nog een tijdje in Almere heeft rondgereden:
Maar laten we de Van Hools van OV Regio IJsselmond niet vergeten, zoals ik deze kon fotograferen vanaf het viaduct bij station Goffert:
Doordat de Achterhoek bussen uit Limburg had gekregen wegens de elektrische bussen aldaar, schoven de bussen uit Achterhoek-Rivierenland dan weer door naar Brabant om daar de oudere bussen te vervangen. Al heeft deze bus in zijn oude jasje wel vaker in Nijmegen gereden denk ik, maar niet bij station Dukenburg :
Op 31 juli zag ik dan weer per toeval dat er alvast SNG op de Flevolijn reed en wel in de sprinter Hoofddorp – Almere Oostvaarders. Ondanks de felle buien die middag trok ik er toch eventjes op uit om binnen mijn eigen woonplaats een tweetal ritten te kunnen maken. Voordat ik instapte maakte ik een foto van de trein die bij Almere Poort arriveerde:
Augustus
Op de derde dag van augustus maakte ik weer eens een reisje door het land en ditmaal waren de wat grotere plaatsen, die allen relatief ver van elkaar vandaan lagen, aan de beurt. Zo was ik onder meer in Arnhem voor het treinvervangend vervoer naar onder meer Zevenaar en Doetinchem. Zo zie je maar, Zeeland is groter dan je denkt :
Later die middag was ik in Tilburg voor de Citaro’s die waarschijnlijk niet heel lang meer te gaan hebben. De opvolgers volgen later in dit verslag, maar een plaatje van een Citaro onder de flat bij het Stadhuisplein was wel even leuk om te maken:
Via Roosendaal reisde ik uiteindelijk naar Dordrecht, waar de Ebusco’s inmiddels hun intrede hadden gedaan:
Later op de dag, al tijdens de avondschemering, was ik even bij station Rotterdam Lombardijen en aldaar maakte ik voor het eerst een foto van een waterstof-Van Hool op lijn 70:
Augustus stond ook in het teken van werkzaamheden aan het spoor rondom Weesp, Almere, Amsterdam en Hilversum. Zo was ik op 4 augustus alweer op pad voor de treinvervangende bussen. In Naarden en Bussum reden de vrijwel gloednieuwe bussen door vrij smalle straatjes, altijd leuk:
Ook in augustus waren er werkzaamheden aan de busbanen in Almere. Daardoor werden de reguliere buslijnen ingekort en werden tijdelijke buslijnen door de woonwijken gecreëerd met een klein busje. Zo kon ik op zondag 11 augustus eindelijk eens een bus fotograferen bij mijn werk voor de deur:
De tijdelijke lijn M36 werd dan weer met grote bussen gereden en reed geheel over de busbanen om de werkzaamheden heen, zoals hier te zien is bij het Beatrixpark met rechts buiten beeld de afgesloten busbaan:
Op de 14e was ik wederom in de buurt aan het toeren wegens de eerdergenoemde werkzaamheden aan het spoor. Een van de tijdelijk hier naartoe gehaalde bussen van TCR werd echter ingezet op de reguliere lijn 160:
Inmiddels werd Zeeland almaar groter, want de DoorZeeland-Ambassador die eerder langskwam in Arnhem, trof ik ditmaal in Almere:
Op 24 augustus trok ik weer eens naar het noorden en wel naar Groningen en Drenthe. Zo maakte ik een foto in Appingdam van het busstation dat zich feitelijk op het garageterrein bevindt:
Op de laatste dag van de maand reisde ik dan weer door Zuid-Holland want in de regio Haaglanden had EBS het stokje overgenomen van Connexxion. In Voorburg kon ik echter eerst een foto maken van een van de nieuwe elektrische bussen voor lijn 28 van HTMbuzz, wat inmiddels weer HTM is:
In Nootdorp trof ik dan een gloednieuwe hybride Citaro aan op lijn 60 naar Delft:
September
Deze maand stond vooral in het teken van de Rammelbakken Reis; een geheel verzorgde reis met honderden gepimpte en getunede auto’s uit Nederland en België, waarbij we vanaf Breda in zeven dagen tijd een reis maakten door onder meer Tsjechië, Hongarije en Kroatië. In Tsjechië had ik een primeurtje, want wij besloten even langs de testspoorbaan te rijden en daar trof ik gelijk een ICNG voor de Nederlandse Spoorwegen:
We kwamen hierbij ook door Boedapest. Net buiten deze plaats wemelde het echter van de ex-Connexxionbussen, zoals hier te zien is in Szetendre:
Een dag later trof ik in Slovenië dan weer deze Integro van Arriva aan bij het station van Velika Nedelja:
Moe en uitgeput van deze lange reis, heb ik in deze maand verder vrij weinig foto’s gemaakt. Pas op 28 september ging ik weer op pad en wel naar Limburg en Duitsland. Zo trof ik vlakbij de Elisenbrunnen in Aachen deze in het blauw beplakte VDL Citea aan:
Oktober
Zoals iedere twee jaar vindt Busworld in oktober plaats. Ditmaal niet in Kortrijk, maar in Brussel. Nadat ik met het werk wat dagen kon ruilen, kon ik drie dagen naar de Belgische hoofdstad voor het event, dat ik op maandag 21 oktober bezocht. Het was weer prachtig wat er allemaal stond, het een nog mooier dan het ander en het een nog langer dan het ander, zoals deze dubbelgelede HESS:
Op het buitenterrein trof ik, net als in een van de hallen trouwens, een gloednieuwe Ebusco voor Qbuzz aan, net als de Keolis 5500 waterstofbus die twee jaar eerder al in Kortrijk aanwezig was:
De volgende dag kon ik nog even door de stad reizen en daarbij ging ik eventjes naar Tervuren. Toch wel een van de mooiste tramroutes als je het mij vraagt, zo dwars door het bos :
November
Dan naar november, waarbij ik op de tweede dag van de maand even naar Lelystad ging, want hoewel het ongebruikelijk is voor een zaterdag reed er tussen de Crossways door een Irisbusje, die nog in Dordrecht heeft gereden. En waar de 6034 in Lelystad nog in de originele Arriva-kleuren rijdt, heeft de 6032 de kleuren van de Flevolandse hoofdstad:
Tsja, ik schreef al eerder dat de Citaro’s op korte termijn Tilburg gaan verlaten. Voor de opvolgers reisde ik op 20 november wederom naar Tilburg, want deze ex-Maastrichtse bussen, die later nog in Heerlen hebben gereden, zullen (een deel van) de Citaro’s gaan vervangen:
Op 24 november reisde ik dan even met SNG heen en weer naar Amsterdam, want het nieuwe materieel reed in het weekend alvast in Flevoland. Bij de Van der Madeweg kon ik een foto maken van een Metropolis en een langsrazende Plan V op een besloten rit:
December
Op de vierde dag van de laatste maand van het jaar trok ik dan weer naar Dordrecht. De Ebusco’s doen het in de koude winter toch nog niet allemaal even perfect, waardoor materieeltekorten dreigden. Om dit op de vangen, werden er tien bussen uit Groningen-Drenthe naar Dordt gehaald om daar op de stadsdienst te gaan rijden:
Exact tien dagen later was het zaterdag 14 december. Een dag waarop de Uithoflijn 22 in Utrecht werd geopend met gratis ritten. Ik reisde eerst nog “even” langs Putten. Aldaar reed op lijn 107 namelijk de Syntus 5157, een bus die nog bij Veolia Transport heeft gereden:
Later op de dag was ik dan alsnog in Utrecht, alwaar het helaas veelal regende. Toch bleef ik stug doorgaan met mijn plannen en zo zette ik voor het eerst een tram op lijn 22 op de foto mét reizigers:
Een dag later was het dan tijd voor de afscheidsrit van DDM-1, waarmee ik vrij last-minute nog mee mocht. Zo kwamen we onder meer in Zandvoort:
Drie dagen later ging ik echter weer op pad. Nieuwe bussen in Groningen, daar moest ik naartoe! Zo kon ik overdag in Assen een – achteraf met filter bewerkte – foto maken van deze elektrische VDL:
Later op de avond maakte ik een foto van de enige in dienst zijnde Heuliez. En geloof mij dat dat nog niet zo heel eenvoudig was met al die fietsers:
Als afsluiter was ik op 29 december nog heel even in Utrecht. Ook daar rijdt nu Gronings materieel, Dordrecht is dus niet de enige
Bij de halte Wittevrouwen trof ik een bus die ik op de zondag niet verwachtte, maar het was wel even leuk om deze ex-Almeerse stadsbus te zien. Ik zal er vaak genoeg mee hebben gereisd:
Als echte afsluiter dan een gloednieuwe 15 meter Setra, voor onder meer de lijnen 41 en 50 van het U-linkconcept, de Utrechtse variant van het Q-link:
Bij deze was dit mijn jaaroverzicht. Het waren veel foto’s, maar ik hoop dat het een leuk en gevarieerd verslag was. Bij deze wens ik jullie alle goeds voor het nieuwe jaar! *O* *O* *O*
Januari
Net zoals de voorgaande jaren, was ik in januari een weekend in Friesland. Op zondag 20 januari kon ik een foto maken van de aldaar in dienst gestelde gelede elektrische Citea’s, als vervanging voor de uit Groningen afkomstige aardgaspruttels:
Enkele dagen later zag het weer er, in ieder geval hier in Almere, totaal anders uit. Het had gesneeuwd! Dat zorgt altijd voor leuke plaatjes en zo trok ik er op woensdag de 23e weer eens op uit in de omgeving hier. Busstation ’t Oor lag toen nog op zijn oude locatie:
Ook Muiden was bedekt met een wit laagje, zoals hier te zien is bij het P+R terrein:
Ook maakte ik voor het eerst foto’s in het Naarderbos. Best een fotogeniek stukje eigenlijk:
Februari
Op 16 februari reisde ik wederom naar Friesland voor een weekendje plezier aldaar. Dat ging helaas niet zonder slag of stoot, want bij het rustig aan doen op de heenweg bleek ik al gestrand in Lelystad door een seinstoring die de volgende dag, op de terugweg, wederom van kracht was… Dan maar van de nood een deugd maken en in Lelystad wat voor de lunch halen alvorens de reis naar Friesland te hervatten. Eenmaal in Leeuwarden aangekomen moest ik toch even sprinten, want nadat ik op het station zou arriveren zou daar een van de twee bussen uit DAV langskomen. Met wat rennen was ik uiteindelijk nog op tijd voor een foto:
De volgende dag was het zondag en reisde ik weer naar Almere. Uiteraard maakte ik hier en daar een tussenstop, zoals in Steenwijk:
Ook was op die dag, zondag 17 februari, het nieuwe busstation van Zwolle voor het eerst in gebruik. Daar moest even een kijkje genomen worden natuurlijk en dat lukte zelfs met een foto van deze ex-Twente Ambassador:
Op woensdag 20 februari was het dan weer mooi weer om even langs de langste vrije busbaan van Europa te kijken. Net buiten Vijfhuizen kwam deze CapaCity langsgereden in een mooi voorjaarszonnetje:
Op zaterdag 23 februari was ik dan weer even in Leiden te vinden, voor de laatste loodjes voor de hybride Van Hools die inmiddels zijn geëxporteerd naar Polen of Brabant :
Twee dagen later had ik een vrije dag en zocht ik Qbuzz op in Zuid-Holland. De trein pakte ik echter op Amsterdam Amstel en met een zonnetje in de rug kon ik een leuke foto maken van een bus en een trein bij de uitrit van het busstation aldaar:
In Sliedrecht trof ik deze trein, nog geheel in Arriva-kleuren:
Wel al in de DMG-kleuren reed deze bij Qbuzz tijdelijk rijdende MAN die in de vorige concessie, bij Connexxion, al groen was, zoals hier te zien bij Sliedrecht Baanhoek:
Maart
Op zaterdag 4 maart reed ik een aantal slagjes mee met Nvdw. Vanuit Utrecht reden we onder meer lijn 85 naar Leerdam en lijn 55 naar Maartensdijk. Later ik die middag ging ik nog even naar Nieuwegein voor wat fotootjes van de bussen en de trams aldaar:
Op 21 maart vond ik het van weer tijd voor een internationaal reisje. Zo was ik die dag onder meer in Welkenraedt te vinden:
Ook Pepinster werd met een bezoekje vereerd:
Op 30 maart was ik dan weer onder andere bij knooppunt Diemerknoop te vinden:
En eenmaal in Diemen zelf kan een foto van een tram natuurlijk niet ontbreken:
April
Op 6 april reed er geen trein van, naar of via Leiden door geplande werkzaamheden. Er werden bussen ingezet, genoeg redenen om daar juist eens naartoe te reizen. Niet voordat ik bij Amsterdam RAI was wezen kijken. Een van de vier pendelbuslijnen naar de Keukenhof heeft daar zijn startpunt en dat leverde dus leuke plaatjes op zo in de hoofdstad:
Nabij de A44 bij Leiden, op grondgebied van Oegstgeest, had men een tijdelijk busstation ingericht voor alle NS-bussen zodat deze niet door het centrum hoefden te rijden. Tussen dit busstation en het centrale station reed er iedere drie minuten een pendelbus met Arriva-materieel:
Ondertussen reden de Van Hools wel aardig hun laatste dagen hier, want de vervangende bussen begonnen al in te stromen:
Op 13 april was ik dan weer, samen met mijn ouders, in het hoge noorden en wel bij het Nationaal Bus Museum. Nog nooit geweest, maar het was zeker de moeite waard :D :
Vier dagen later was ik dan weer eventjes in Utrecht om een kijkje te nemen bij de - toen nog - testritten van de Uithoflijn:
Op de daaropvolgende zaterdag, 20 april, was ik dan weer langs de kust te vinden en kwam ik onder meer in Bloemendaal:
Mei
5 mei staat in het teken van Bevrijdingsdag in dát stond in Almere dan weer in het teken van het nieuwe busstation ’t Oor! Een dag later ging ik er even een kijkje nemen, altijd leuk iets nieuws in je stad zoals het busstation en de verlengde busbaan langs de A6:
Een dag later was ik dan weer onder meer in Diemen te vinden. Door werkzaamheden reed de tram tot de Brinkstraat en werd er met bussen een tijdelijke pendeldienst onderhouden:
Het tijdelijke eindpunt van de tram in de Watergraafsmeer was dan enkel te bereiken door te driehoeken, wat best een apart gezicht is zo op een vaak drukke stadsroute:
Op 15 mei reisde ik weer eens naar Friesland. Eerst ging ik even naar Zwolle en kon ik, na een heerlijke wandeling, een leuke foto maken van een bus op de IJsselbrug:
In Leeuwarden was ik dan weer op jacht naar de elektrische geledes in Leeuwarden, waarvan ik er in januari al eentje aantrof op het busstation:
Op 18 mei was het dan zo ver: Nederland won eindelijk weer het Eurovisie Songfestival en wel met het nummer Arcade van Duncan Laurence! Nadat ik het thuis helemaal heb gevolgd, met als gevolg dat ik pas halverwege de nacht ging slapen, ging ik de volgende dag toch op pad. In Haarlem werden wegens de Jumbo Racedagen in Zandvoort extra gelede bussen ingezet:
Eind mei gingen mijn ouders en ik op vakantie en wel op reis door Scandinavië. Niet alles voorbereid, lukraak rijden en onderweg veelal overnachten in een stuga. Dat beloofde een mooie reis. Dat begon al op de boot naar Denemarken, alwaar tussen de vrachtwagens een trein geparkeerd stond. Voor zolang als het duurt dan, want binnenkort beginnen al de werkzaamheden aan de vervangende tunnel waarmee dit fenomeen helaas ten einde komt:
Juni
Tijdens onze doorreis kwamen we onder meer in het Zweedse stadje Östersund:
Ook kwamen we tijdens de reis in het Noorse Trondheim, alwaar deze fraaie Van Hool op de foto mocht nabij het station:
Op de 7e van de maand, een dag voor mijn 24e verjaardag, ging ik dan weer een middagje reizen door de Zweedse stad Göteborg.
Op 14 juni waren we weer lang en breed thuis en was ik weer eens in de omgeving te vinden van het Amsterdam Rijnkanaal. Zo kon ik aan de rand van het al niet zo heel grote Loenersloot lijn 120 naar Utrecht op de foto zetten:
Op 22 juni deed ik dan weer wat grotere plaatsen aan en trof ik onder andere deze elektrische VDL aan in ’s-Hertogenbosch:
Inmiddels stroomden in Limburg eveneens elektrische bussen in, die al grotendeels op de dienst zaten. In Maastricht trof ik later in de middag bus 9711 op de Kruisstraat:
Op 28 juni deed ik voor het eerst mee aan de Kilometer Kampioen. Hoewel ik hier geen foto’s van heb gemaakt, was het wel een waanzinnig toffe dag! :D
Juli
Twee dagen daarna was ik echter weer fit genoeg om gewoon weer op pad te gaan. Tsja, waarom ook niet? Zo had Arriva een groot aantal bussen uit onder meer Limburg naar de Achterhoek verplaatst die daar gelijk een nieuw kleurtje kregen. Zo trof ik in Gaanderen een van de 10-meter Citea’s, die inmiddels verplaatst zijn naar het Rivierenland:
Op 13 juli vond er dan weer een meeting plaats met de deelnemers aan de Kilometer Kampioen. Voordat plaatsvond reisde ik nog even mee op lijn 74 met Nvdw. Na de meeting ging ik zelf nog even toeren in en rondom Utrecht, zo nam ik onder meer een kijkje bij station Leidsche Rijn:
Op 17 juli trok ik een dagje door Nijmegen, alwaar door de Vierdaagse extra inzet benodigd was door middel van geleed materiaal. Zo trof ik op de Willemsweg deze gelede Citaro die nog een tijdje in Almere heeft rondgereden:
Maar laten we de Van Hools van OV Regio IJsselmond niet vergeten, zoals ik deze kon fotograferen vanaf het viaduct bij station Goffert:
Doordat de Achterhoek bussen uit Limburg had gekregen wegens de elektrische bussen aldaar, schoven de bussen uit Achterhoek-Rivierenland dan weer door naar Brabant om daar de oudere bussen te vervangen. Al heeft deze bus in zijn oude jasje wel vaker in Nijmegen gereden denk ik, maar niet bij station Dukenburg :
Op 31 juli zag ik dan weer per toeval dat er alvast SNG op de Flevolijn reed en wel in de sprinter Hoofddorp – Almere Oostvaarders. Ondanks de felle buien die middag trok ik er toch eventjes op uit om binnen mijn eigen woonplaats een tweetal ritten te kunnen maken. Voordat ik instapte maakte ik een foto van de trein die bij Almere Poort arriveerde:
Augustus
Op de derde dag van augustus maakte ik weer eens een reisje door het land en ditmaal waren de wat grotere plaatsen, die allen relatief ver van elkaar vandaan lagen, aan de beurt. Zo was ik onder meer in Arnhem voor het treinvervangend vervoer naar onder meer Zevenaar en Doetinchem. Zo zie je maar, Zeeland is groter dan je denkt :
Later die middag was ik in Tilburg voor de Citaro’s die waarschijnlijk niet heel lang meer te gaan hebben. De opvolgers volgen later in dit verslag, maar een plaatje van een Citaro onder de flat bij het Stadhuisplein was wel even leuk om te maken:
Via Roosendaal reisde ik uiteindelijk naar Dordrecht, waar de Ebusco’s inmiddels hun intrede hadden gedaan:
Later op de dag, al tijdens de avondschemering, was ik even bij station Rotterdam Lombardijen en aldaar maakte ik voor het eerst een foto van een waterstof-Van Hool op lijn 70:
Augustus stond ook in het teken van werkzaamheden aan het spoor rondom Weesp, Almere, Amsterdam en Hilversum. Zo was ik op 4 augustus alweer op pad voor de treinvervangende bussen. In Naarden en Bussum reden de vrijwel gloednieuwe bussen door vrij smalle straatjes, altijd leuk:
Ook in augustus waren er werkzaamheden aan de busbanen in Almere. Daardoor werden de reguliere buslijnen ingekort en werden tijdelijke buslijnen door de woonwijken gecreëerd met een klein busje. Zo kon ik op zondag 11 augustus eindelijk eens een bus fotograferen bij mijn werk voor de deur:
De tijdelijke lijn M36 werd dan weer met grote bussen gereden en reed geheel over de busbanen om de werkzaamheden heen, zoals hier te zien is bij het Beatrixpark met rechts buiten beeld de afgesloten busbaan:
Op de 14e was ik wederom in de buurt aan het toeren wegens de eerdergenoemde werkzaamheden aan het spoor. Een van de tijdelijk hier naartoe gehaalde bussen van TCR werd echter ingezet op de reguliere lijn 160:
Inmiddels werd Zeeland almaar groter, want de DoorZeeland-Ambassador die eerder langskwam in Arnhem, trof ik ditmaal in Almere:
Op 24 augustus trok ik weer eens naar het noorden en wel naar Groningen en Drenthe. Zo maakte ik een foto in Appingdam van het busstation dat zich feitelijk op het garageterrein bevindt:
Op de laatste dag van de maand reisde ik dan weer door Zuid-Holland want in de regio Haaglanden had EBS het stokje overgenomen van Connexxion. In Voorburg kon ik echter eerst een foto maken van een van de nieuwe elektrische bussen voor lijn 28 van HTMbuzz, wat inmiddels weer HTM is:
In Nootdorp trof ik dan een gloednieuwe hybride Citaro aan op lijn 60 naar Delft:
September
Deze maand stond vooral in het teken van de Rammelbakken Reis; een geheel verzorgde reis met honderden gepimpte en getunede auto’s uit Nederland en België, waarbij we vanaf Breda in zeven dagen tijd een reis maakten door onder meer Tsjechië, Hongarije en Kroatië. In Tsjechië had ik een primeurtje, want wij besloten even langs de testspoorbaan te rijden en daar trof ik gelijk een ICNG voor de Nederlandse Spoorwegen:
We kwamen hierbij ook door Boedapest. Net buiten deze plaats wemelde het echter van de ex-Connexxionbussen, zoals hier te zien is in Szetendre:
Een dag later trof ik in Slovenië dan weer deze Integro van Arriva aan bij het station van Velika Nedelja:
Moe en uitgeput van deze lange reis, heb ik in deze maand verder vrij weinig foto’s gemaakt. Pas op 28 september ging ik weer op pad en wel naar Limburg en Duitsland. Zo trof ik vlakbij de Elisenbrunnen in Aachen deze in het blauw beplakte VDL Citea aan:
Oktober
Zoals iedere twee jaar vindt Busworld in oktober plaats. Ditmaal niet in Kortrijk, maar in Brussel. Nadat ik met het werk wat dagen kon ruilen, kon ik drie dagen naar de Belgische hoofdstad voor het event, dat ik op maandag 21 oktober bezocht. Het was weer prachtig wat er allemaal stond, het een nog mooier dan het ander en het een nog langer dan het ander, zoals deze dubbelgelede HESS:
Op het buitenterrein trof ik, net als in een van de hallen trouwens, een gloednieuwe Ebusco voor Qbuzz aan, net als de Keolis 5500 waterstofbus die twee jaar eerder al in Kortrijk aanwezig was:
De volgende dag kon ik nog even door de stad reizen en daarbij ging ik eventjes naar Tervuren. Toch wel een van de mooiste tramroutes als je het mij vraagt, zo dwars door het bos :
November
Dan naar november, waarbij ik op de tweede dag van de maand even naar Lelystad ging, want hoewel het ongebruikelijk is voor een zaterdag reed er tussen de Crossways door een Irisbusje, die nog in Dordrecht heeft gereden. En waar de 6034 in Lelystad nog in de originele Arriva-kleuren rijdt, heeft de 6032 de kleuren van de Flevolandse hoofdstad:
Tsja, ik schreef al eerder dat de Citaro’s op korte termijn Tilburg gaan verlaten. Voor de opvolgers reisde ik op 20 november wederom naar Tilburg, want deze ex-Maastrichtse bussen, die later nog in Heerlen hebben gereden, zullen (een deel van) de Citaro’s gaan vervangen:
Op 24 november reisde ik dan even met SNG heen en weer naar Amsterdam, want het nieuwe materieel reed in het weekend alvast in Flevoland. Bij de Van der Madeweg kon ik een foto maken van een Metropolis en een langsrazende Plan V op een besloten rit:
December
Op de vierde dag van de laatste maand van het jaar trok ik dan weer naar Dordrecht. De Ebusco’s doen het in de koude winter toch nog niet allemaal even perfect, waardoor materieeltekorten dreigden. Om dit op de vangen, werden er tien bussen uit Groningen-Drenthe naar Dordt gehaald om daar op de stadsdienst te gaan rijden:
Exact tien dagen later was het zaterdag 14 december. Een dag waarop de Uithoflijn 22 in Utrecht werd geopend met gratis ritten. Ik reisde eerst nog “even” langs Putten. Aldaar reed op lijn 107 namelijk de Syntus 5157, een bus die nog bij Veolia Transport heeft gereden:
Later op de dag was ik dan alsnog in Utrecht, alwaar het helaas veelal regende. Toch bleef ik stug doorgaan met mijn plannen en zo zette ik voor het eerst een tram op lijn 22 op de foto mét reizigers:
Een dag later was het dan tijd voor de afscheidsrit van DDM-1, waarmee ik vrij last-minute nog mee mocht. Zo kwamen we onder meer in Zandvoort:
Drie dagen later ging ik echter weer op pad. Nieuwe bussen in Groningen, daar moest ik naartoe! Zo kon ik overdag in Assen een – achteraf met filter bewerkte – foto maken van deze elektrische VDL:
Later op de avond maakte ik een foto van de enige in dienst zijnde Heuliez. En geloof mij dat dat nog niet zo heel eenvoudig was met al die fietsers:
Als afsluiter was ik op 29 december nog heel even in Utrecht. Ook daar rijdt nu Gronings materieel, Dordrecht is dus niet de enige
Bij de halte Wittevrouwen trof ik een bus die ik op de zondag niet verwachtte, maar het was wel even leuk om deze ex-Almeerse stadsbus te zien. Ik zal er vaak genoeg mee hebben gereisd:
Als echte afsluiter dan een gloednieuwe 15 meter Setra, voor onder meer de lijnen 41 en 50 van het U-linkconcept, de Utrechtse variant van het Q-link:
Bij deze was dit mijn jaaroverzicht. Het waren veel foto’s, maar ik hoop dat het een leuk en gevarieerd verslag was. Bij deze wens ik jullie alle goeds voor het nieuwe jaar! *O* *O* *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Oh, wat een jaar - 2019 door Milco in 73 foto's
Leuk jaarverslagje!
Zowel de 6032 als 6034 waren streekvarianten qua interieur en hebben zover ze in DAV dienstdeden vooral rond Gorinchem gereden. Al zal inzet in Dordrecht vast wel eens voorgekomen zijn, maar officieel hoorden die twee daar niet thuis.Milco schreef:Dan naar november, waarbij ik op de tweede dag van de maand even naar Lelystad ging, want hoewel het ongebruikelijk is voor een zaterdag reed er tussen de Crossways door een Irisbusje, die nog in Dordrecht heeft gereden. En waar de 6034 in Lelystad nog in de originele Arriva-kleuren rijdt, heeft de 6032 de kleuren van de Flevolandse hoofdstad:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Oh, wat een jaar - 2019 door Milco in 73 foto's
Leuk jaaroverzicht!
Dat geldt nog steeds niet voor alle exemplaren.Op zaterdag 23 februari was ik dan weer even in Leiden te vinden, voor de laatste loodjes voor de hybride Van Hools die inmiddels zijn geëxporteerd naar Polen of Brabant
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8666
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Oh, wat een jaar - 2019 door Milco in 73 foto's
In Zuid-Holland rijden ze niet meer toch?
#Daniël, oh dat kan ook. Ik dacht dat ie echt in Dordt had gereden, maar toch niet. Verkeerd gedacht dus
#Daniël, oh dat kan ook. Ik dacht dat ie echt in Dordt had gereden, maar toch niet. Verkeerd gedacht dus
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Oh, wat een jaar - 2019 door Milco in 73 foto's
6034 zou nog kunnen, de 6032 was al langer een zwerver en heeft tijden in HWGO rondgereden. Arriva wist op een zeker moment niet meer wat ze met die busjes moesten, waarbij de 6030 en 6031 toch wel het toppunt waren (die verdwenen heel snel naar Groningen en zijn toen ze anderhalf jaar oud waren al geëxporteerd naar Portugal :? )Milco schreef:#Daniël, oh dat kan ook. Ik dacht dat ie echt in Dordt had gereden, maar toch niet. Verkeerd gedacht dus
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Oh, wat een jaar - 2019 door Milco in 73 foto's
Hoewel het accent op bussen ligt, toch lekker gevarieerd.
Re: Oh, wat een jaar - 2019 door Milco in 73 foto's
Nee, en ze staan niet meer in Leiden (afgelopen september nog wel). Op 23 november stond er nog een in Leidse kleuren in Meppel.In Zuid-Holland rijden ze niet meer toch?
Re: Oh, wat een jaar - 2019 door Milco in 73 foto's
Ook hier geldt: fraai verslag
Re: Oh, wat een jaar - 2019 door Milco in 73 foto's
Leuk jaaroverzicht. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Oh, wat een jaar - 2019 door Milco in 73 foto's
Erg leuk. Dank voor het delen en een goede jaarwisseling. *bus*
Re: Oh, wat een jaar - 2019 door Milco in 73 foto's
Het risico een soort van immuun te geraken voor fotoverslagen in deze periode van het jaar, mocht niet verhinderen, dat ik met plezier je verslag heb gelezen. :pos: :pos:
Een goed nieuw jaar gewenst Milco!
Een goed nieuw jaar gewenst Milco!
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Oh, wat een jaar - 2019 door Milco in 73 foto's
Leuk en gevarieerd overzicht! :pos:
Een tram door een bus?!Toch wel een van de mooiste tramroutes als je het mij vraagt, zo dwars door het bus :
Re: Oh, wat een jaar - 2019 door Milco in 73 foto's
De 6034 is het hele land doorgereden volgens mij. Ik heb hem een paar jaar terug eens op het busstation in Dokkum zien staan (met een servicebusje van Iveco ernaast ), er in Dordrecht eens in gezeten op lijn 10, en dat ding later in Lelystad zien staan.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Oh, wat een jaar - 2019 door Milco in 73 foto's
Dat hebben ze in Utrecht wel eens geprobeerd, schijnt niet zo'n succes geweest te zijnHendrik schreef:Een tram door een bus?!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Oh, wat een jaar - 2019 door Milco in 73 foto's
Je hebt duidelijk talent voor fotografie, want de lezer valt hier van het ene pareltje in het andere, ondanks dat het voor een groot deel bussen zijn. (A) Een goed 2020 gewenst! :)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten