Daniel's 2019 - Het OV-jaar in 35 foto's

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Daniel's 2019 - Het OV-jaar in 35 foto's

Bericht door Daniel »

Het jaar 2019, het decennium van de '10s, ze zijn beide weer bijna voorbij. En wat vloog dit jaar voorbij zeg. Van de goede voornemens kwam uiteraard weer eens niks terecht, dus ik loop ondertussen nog verder achter met foto's verwerken... onbewust zijn er toch weer 750 bij gekomen en dan was er toch nog menig lui weekendje bij na de zoveelste hectische werkweek. Maargoed, inmiddels weer aardig bijgekomen en klaar voor een nieuw jaar en nieuw decennium. Maar niet voor het jaaroverzicht van het OV van 2019 in beeld natuurlijk: veel kijkplezier!

Januari
De eerste maand van het jaar was het tijd voor de nieuwe concessies. Zo werd een tourtje door het landelijke deel van DMG gemaakt...
Afbeelding
Qbuzz 6213 - Noordeloos, Provincialeweg

En een dagje later was ik dan weer op Voorne-Putten...
Afbeelding
EBS 5075 - Simonshaven, Molendijk

Februari
Maar er was ook OV waarvan we afscheid namen in 2019. Zo was in februari de Amstelveenlijn aan zijn laatste maanden als metrolijn 51 bezig...
Afbeelding
GVB 67 - Amstelveen, Poortwachter

In DMG begonnen de lijnfilms van de Rosero's de eerste tekenen van leven te vinden. Op een zonnige februarimiddag werd zodoende maar eens een rondje over de altijd fraaie Lekdijk gemaakt en trof ik lijn 90 in Tienhoven aan de Lek, wat overigens ook pas sinds 2019 zo heet omdat er sinds de herindeling twee Tienhovens in de provincie Utrecht liggen...
Afbeelding
Qbuzz (Juijn) 6604 - Tienhoven aan de Lek, Lekdijk

Maart
Nadat de voortekenen er eerder al waren, werd het in maart definitief dat lijn 45 op het eiland van Schalkwijk door flexibel vervoer vervangen zou worden. Hoog tijd dus om nog even dit fotogenieke lijntje op te zoeken...
Afbeelding
Qbuzz 4356 (Pouw Vervoer 120) - Schalkwijk, Provincialeweg

In Leiden werden daarnaast ook de elektrische Volvo's in gebruik genomen...
Afbeelding
Arriva 4802 - Leiden, Steenstraat

April
De uitbreiding van de provincie Utrecht per januari 2019 zorgde er ook voor dat een deel van de oude DAV-concessie niet opging in de nieuwe concessie DMG, maar onderdeel werd van de concessie Regio Utrecht. Als gevolg daarvan nam U-OV het vervoer op lijn 85 tussen Leerdam en Utrecht over, zoals we hier zien in Schoonrewoerd...
Afbeelding
Qbuzz 4436 - Schoonrewoerd, Schaikseweg

De nieuwe DMG concessie zorgde ook voor een nieuwe treinvervoerder op het spoor, maar door een vertraagde ombouw blijven de verschillen aan de buitenzijde van de treinen vooralsnog minimaal. Wellicht nog het opvallendste dat ze de R-net treinen achter de R-net bussen aan genummerd hebben :wink: Bus eh trein 6356 komt over de Merwedekanaalbrug in Arkel...
Afbeelding
Qbuzz 6356 - Arkel, Merwedekanaalbrug

Op de valreep van april was er dan uiteraard nog Koningsdag in Amersfoort. En zo werd de Arnhemseweg op het stuk waar normaal hooguit wat schoolbusjes komen opeens een belangrijke OV-ader...
Afbeelding
Syntus 1100 - Amersfoort, Arnhemseweg

Mei
Halverwege 2019 wisselde de regio Haaglanden van vervoerder. In mei werd het dus wel eens tijd voor een rondje door de regio Haaglanden, waarop ik onder meer de 6699 trof in Leidschendam...
Afbeelding
Connexxion 6699 - Leidschendam, Voorburgseweg

In Dordrecht waren de Ebusco's inmiddels volop in dienst, waarbij de dag na Hemelvaart een mooie gelegenheid was voor een plaatje op een van de mooiere plekjes langs de stadsdienstroutes: de Wieldrechtse Zeedijk aan spitslijn 8...
Afbeelding
Qbuzz 6125 - Dordrecht, Wieldrechtse Zeedijk

Juni
In juni werd gedurende een week proefgedraaid met station Zwolle Stadshagen, om zo de maatregelen te testen die bediening van het toen nog spookstation mogelijk moesten maken. FLIRT 7303 had mij op station Stadshagen afgeleverd en keerde een klein kwartiertje later weer terug vanuit Kampen...
Afbeelding
Keolis 7303 - Sprinter 8546 Kampen-Zwolle - Zwolle Stadshagen

In de regio Utrecht werd inmiddels duidelijk wat de materieelvervangingsplannen gingen worden, waarmee voor veel Ambassadors de laatste maanden ingingen. In juni werd onder meer lijn 77 in Nieuwegein even opgezocht, van U-link toen nog geen spoor...
Afbeelding
Qbuzz 4418 - Nieuwegein, Batauweg

Juli
Een maandje later was het dan tijd voor de zomervakantie waar ik wel aan toe was. Ik maakte onder meer een plaatje van m'n vaste woon-werk lijntje met een bestemming die inmiddels verleden tijd is voor de X80...
Afbeelding
Syntus 1881 - Leusden-Zuid, Arnhemseweg

Lijn 192 in DMG mag dan op papier een streekBuzz zijn, hij rijdt praktisch gezien vooral met stadsBuzz'en. En een verdwaalde R-net wagen...
Afbeelding
Qbuzz 6318 - Rijsoord, Rijksstraatweg

Juli is ook de maand van de Nijmeegse vierdaagse, en daarmee ook de jaarlijkse bezoekjes van geleed materieel uit andere Connexxion-regio's. Zoals IJsselmond...
Afbeelding
OV Regio IJsselmond 4633 - Nijmegen, Hengstdalseweg

En op een hete julidag werd het hoge noorden nog even bezocht, waar inmiddels de eerste sporen van de nieuwe concessie zichtbaar werden...
Afbeelding
Qbuzz 3330 - Winschoten, Meester D.U. Stikkerlaan

Augustus
In de zomerdienstregeling van 2019 was Qbuzz inmiddels de derde vervoerder om een poging te doen tot het bedienen van de Hollandsche Biesbosch van OV te voorzien. Ben op zich wel benieuwd hoe lang ze dat nog gaan volhouden...
Afbeelding
Qbuzz 6103 - Dordrecht, Baanhoekweg

In de regio Haaglanden was inmiddels de nieuwe concessie ingegaan en nam EBS het stokje over van Connexxion...
Afbeelding
EBS 5149 - Nootdorp, Oudeweg

September
Vanwege werkzaamheden aan de Kapteynweg werd in september de Oudendijk in Dordrecht voor het eerst sinds lijn 1 hem verlaten had weer als busroute gebruikt. Dit keer slechts in één richting, maar ooit heeft hier een lijndienst in twee richtingen gereden waarvan de sporen overigens nog altijd terug te vinden zijn...
Afbeelding
Qbuzz 6131 - Dordrecht, Oudendijk

En als we dan toch met exotische dingen bezig zijn, dan hoort de inzet van een Altas Cityline van Pouw Vervoer op lijn 10 in Dordrecht daar toch ook bij...
Afbeelding
Qbuzz (Pouw Vervoer) 4320 - Dordrecht, Sint Jorisbrug

Last but not least werd eind september ook eindelijk de Hoekse Lijn geopend voor reizigers. Twee onbekende metrostellen rijden station Vlaardingen Centrum binnen...
Afbeelding
RET 56xx - Vlaardingen Centrum

Oktober
De oktobermaand was er eentje met weinig foto's, maar wel werd nog even de regio Utrecht opgezocht voor wat lijntjes die met de nieuwe dienstregeling zouden verdwijnen. Zoals deze lijn 9...
Afbeelding
Qbuzz 4052 - De Meern, Rijksstraatweg

November
In november gingen die rondjes in de Utrechtse regio gewoon door, zo werd Soesterberg bezocht waar lijn 52 zou gaan verdwijnen al rijden er tegenwoordig juist twee keer zoveel bussen langs deze fotolocatie…
Afbeelding
Qbuzz 4454 - Soesterberg, Kamerlingh Onneslaan

November was voor mij ook de maand van het afscheid van DDM-1, waarbij de gelegenheid van een uitzonderlijke inzet op zaterdag tussen Amsterdam en Zandvoort aan Zee even benut werd...
Afbeelding
NSR 7201 + 1779 - Sprinter 5461 Amsterdam Centraal - Zandvoort aan Zee - Halfweg=Zwanenburg

En in Dordrecht leverde de winterkou problemen op met de kachels in de Ebusco's, wat reden was om wat overtollige streekbussen uit Groningen over te laten komen voor de stadsdienst...
Afbeelding
Qbuzz 3242 - Dordrecht, Hugo de Grootlaan

December
Dat brengt me alweer bij december, de maand van oud en nieuw qua dienstregelingen. De uitstapjes werden zodoende ook wat geïntensiveerd om nog wat missende plaatjes te maken en later ook de nieuwigheden vast te leggen.
Zo verdween lijn 2 in Zwijndrecht na een jaar alweer van de Munikkensteeg…
Afbeelding
Qbuzz 6127 - Zwijndrecht, Munnikensteeg

Ook namen we afscheid van DDAR...
Afbeelding
NSR 1732 + 7336 - Sprinter 7054 Almelo - Apeldoorn - Almelo

Maar ook nieuwe verbindingen zagen het levenslicht, zo werd jaren te laat de Uithoflijn in Utrecht geopend...
Afbeelding
Qbuzz 6009 - Utrecht, Heidelberglaan

De regio Utrecht nam afscheid van de bestemmingskleuren en introduceerde U-link met lijnkleuren. Maar iets zegt me dat ze de lijnkleuren op het materieel per lijn niet helemaal zo bedoelden als ik op het Janskerkhof vastlegde :lol:
Afbeelding
Qbuzz 3060 - Utrecht, Janskerkhof

Ook bij Syntus Utrecht ging het netwerk op de schop: het traject door Rhenen werd geamputeerd van lijn (X)80 en geannexeerd door lijn 280...
Afbeelding
Syntus 1045 - Rhenen, Domineesbergweg

In Veenendaal werd de nieuwe lijn 87 geïntroduceerd...
Afbeelding
Syntus 1874 - Veenendaal, Brinkersteeg

De maand was ook nogal rijk aan nieuwe concessies, zo ging de RET van start met een flinke elektrische vloot...
Afbeelding

In Den Haag bleven de bussen hetzelfde, maar werd de naam van de vervoerder vier letters korter...
Afbeelding
HTM 1075 - Den Haag, Bankastraat

En tot slot was er de nieuwe concessie GD met voor nu de grootste elektrische busvloot van het land...
Afbeelding
Qbuzz 7056 - Groningen, Korreweg

Dat was het dan weer voor dit jaar. Op naar een foto-rijk 2020 :!:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Daniel's 2019 - Het OV-jaar in 35 foto's

Bericht door waldo79 »

In elk geval een kleurrijk overzicht.
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Daniel's 2019 - Het OV-jaar in 35 foto's

Bericht door Etienne »

Ook een mooi overzicht. Normaal ben ik niet zo van de treintjes, maar de DD-AR in Almelo mag er best wezen. :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Daniel's 2019 - Het OV-jaar in 35 foto's

Bericht door isadora »

Een verslag van Daniel ziet er altijd puik uit, dat wist ik, voordat ik begon met lezen van dit verslag.
En wederom niet teleurgesteld. Lekkere korte en duidelijke tekst, en de plaatjes als altijd puntgaaf. :pos: :pos: :pos:

Een heel goed nieuw jaar gewenst!
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Daniel's 2019 - Het OV-jaar in 35 foto's

Bericht door busfanNL »

Erg leuk verslag en erg mooie foto's. Een schitterend en ov-rijk 2020 en bedankt voor het delen van je verslag. *bus*
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Daniel's 2019 - Het OV-jaar in 35 foto's

Bericht door Hendrik »

Mooi overzicht! :pos:
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8679
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Daniel's 2019 - Het OV-jaar in 35 foto's

Bericht door Milco »

Ook weer zo'n heerlijk gevarieerd verslag! Gaaf! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Daniel's 2019 - Het OV-jaar in 35 foto's

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag met mooie foto's. :D
Etienne schreef:Ook een mooi overzicht. Normaal ben ik niet zo van de treintjes, maar de DD-AR in Almelo mag er best wezen. :pos:
Dat vond ik nog wel de minste foto van het hele verslag. :') Maar dat zegt meer over de kwaliteit van de andere foto's. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel's 2019 - Het OV-jaar in 35 foto's

Bericht door Daniel »

Dank allen!

@Meltrain: de DDAR is er vooral ook door de fraaie beeldspraak in gekomen: alle seinen stonden op rood voor dit materieel, kijk maar eens goed ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Daniel's 2019 - Het OV-jaar in 35 foto's

Bericht door umbusko »

Mooi overzichtje, dank voor het delen! Een mooi 2020 gewenst! :)
Durashift
Berichten: 5649
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Daniel's 2019 - Het OV-jaar in 35 foto's

Bericht door Durashift »

Mooi overzicht. :pos:
PHS

Re: Daniel's 2019 - Het OV-jaar in 35 foto's

Bericht door PHS »

Leuk overzicht!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten