Ruben op Reis #9: 2019 door de cameralens van Ruben [12f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Ruben op Reis #9: 2019 door de cameralens van Ruben [12f]

Bericht door Gebruikersnaam »

Tijd om uit de reeks Ruben op Reis de tour door Oost-Europa te onderbreken, het jaar 2019 is namelijk tegen zijn einde aan gelopen, dus tijd voor een overzicht om zo terug te blikken op het afgelopen jaar. Ik kijk terug op een bijzonder jaar, waar ik zo nu en dan tijd (en zin) had om de fiets op te stappen en de wijde wereld te verkennen. Veel plaatjes zullen dan ook niet meer dan 30 kilometer van mijn huis ontstaan zijn, mede doordat het aantal buitenland-uitjes mee viel dit jaar. Net zoals vorig jaar kies ik per maand een highlight uit, waarmee het totaal aantal foto's op 12 dus uitkomt :wink:

Januari
We beginnen het jaaroverzicht (net zoals vorig jaar) met een maand waarin geen noemenswaardige foto’s zijn genomen. Wederom bleek januari geen geweldige maand om er op uit te trekken. Waarom? Ik zou het niet weten…

Februari
Voor mijn verjaardag heb ik een nieuwe lens gekregen. Eentje met een wat groter bereik (voor de geïnteresseerde: 17mm-70mm i.p.v. 18mm-55mm), en groter diafragma. Deze moest natuurlijk wel getest worden. Tot dusver bevalt deze goed. Sneeuwplaatjes werden er, ondanks dat het een paar dagen had gesneeuwd, niet gemaakt. Wel hadden we op 14 februari een mooie zonsopkomst, waardoor een DDAR, ter vervanging van een FLIRT, vastgelegd kon worden ter hoogte van De Sysselt. De foto zal menigeen ondertussen vast bekend voorkomen :mrgreen:
Afbeelding[

Maart
De volgende maand was het ineens weer erg rustig, mede door het wat saaie weer en de toetsweek waar nog even vol geploeterd voor werd om het examen zo gunstig mogelijk in te kunnen gaan. Toch werd in het allerlaatste weekend van deze maand nog op pad gegaan. ’s Zondags werd het Spoorwegmuseum met een bezoekje vereerd, en ’s zaterdags werd de jacht op de 1251 geopend. De keuze was vrij eenvoudig. De reeds eerdergenoemde loc mocht op 30 maart een Sonderzug van Bad Bentheim naar Amsterdam brengen. Als trein 13496 Nienburg (Weser) – Amsterdam CS passeert de 1251 met 11 Euro-Express-rijtuigen even buiten Apeldoorn.
Afbeelding

April
April was een maand die erg dicht bij huis gehouden werd. Kwa OV werd er deze maand weinig gefotografeerd. Wel werden er deze maand twee goederentreinen gefotografeerd aan de rand van Ede, mijn woonplaats. De keuze was tussen DB Cargo met een beladen kolentrein, of RFO met een lege staaltrein. Qua sfeer vind ik de plaat van de kolentrein vele malen leuker, en dus zien we hier in het jaaroverzicht DBC 189 078 en DBC 189 067 met een beladen kolentrein richting Emmerich in het laatste zonlicht.
Afbeelding

Mei
Mei begon uiterst rustig. Dat moest ook wel, er waren namelijk eindexamens die voor de deur stonden. Op 20 mei om 16.30 begon dan toch echt de langste vakantie van m’n leven, en was er dus tijd over om met de hobby aan de slag te kunnen. Tussen 22 mei en 29 mei ben ik 4 keer op pad gegaan. Op de 25e van de maand stond het Rail & Road Event op het programma. Aldaar stonden 5 1200’en te schitteren (helaas niet opengesteld voor het publiek). Van de 5 kon ik er 3 vastleggen op deze compositie, van links naar rechts de 1251, 1255 en 1254.
Afbeelding

Juni
Voor juni was de keuze vrij eenvoudig. Op 22 juni werd namelijk naar het DB Museum in Koblenz getogen, per auto naar Remagen en vanaf daar mee met de TEE (weer eens een keer wat anders dan alleen maar van buiten zien ;) ). Bij terugkomst in Remagen werd wat gegeten langs de Rijn, om vervolgens nog één van de Sonderzüge vast te leggen, te weten de MEH V200 033. De trein kon met wat hulp van een portie vertraging 3 keer vastgelegd worden. Van de 3 kies ik voor de 2e foto, gemaakt ter hoogte van Porz-Wahn, in het mooie avondlicht.
Afbeelding

Juli
Het jaar is inmiddels doormidden en mijn ouders hebben ook vakantie. Met mijn ma ga ik zo’n 12 uur na het in ontvangst nemen van mijn vwo-diploma op Interrail naar het oosten van ons continent. Echte fotostekjes opzoeken zat er niet in, dus valt de keuze op een stationsplaatje. DB 101 018 staat te Berlin Hauptbahnhof met NJ 471 gereed voor vertrek richting Zürich.
Afbeelding

Augustus
In augustus ging ik met m’n pa op vakantie. Vanuit Eisenach fietsten we naar huis toe. Bij aankomst in Eisenach kwam niet veel later een koppeltje ICE-T treinstellen binnenrollen als ICE 1556 van Dresden Hbf naar Frankfurt am Main Hbf.
Afbeelding

September
Waar het overzicht van vorig jaar flink wat stoomtreinen bevatte, belandden er dit jaar toch wat minder fluitketels op mijn SD-kaartje. Om de variatie er toch een beetje in te houden kies ik voor een plaatje van Terug naar Toen, wat voor mij een vaste prik is. Na mijn steentje bijgedragen te hebben aan het evenement kon de laatste trein nog vastgelegd worden. Het evenement stond behoorlijk in het teken van de 3 23’ers, en niet geheel toevallig werden bepaalde treinen met 3x 23’er gepland en bestond de line-up op beide dagen uit deze drie locs. Op zaterdagavond gingen de 23 071, 23 076 en 23 023 met de pas geverfde ‘Grote Oostenrijker’ naar het nachtdepot te Loenen.
Afbeelding

Oktober
Oktober was een rustigere maand dan anderen. Mede door het saaie weer werd er de eerste helft niet op uit getrokken. Later in de maand werd het toch opvallend mooi weer, en na de eerste tentamenperiode konden er enkele foto’s gemaakt worden, met name van de DDAR’en die verdwaald waren tussen Ede en Arnhem. Helaas zijn zo goed als de meeste stekken tussen twee genoemde plaatsen niet meer bruikbaar wegens te lange schaduwen. Wel kon bij De Sysselt vanaf een verhoging en met wat groothoek een DDAR vastgelegd worden. Waar het een week eerder geen succes was doordat de zon niet mee wilde werken en de locomotief best wel smerig was, lukte het op 30 oktober wel om NS 1763 met DDAR 7310 vast te leggen als Sprinter 7543 naar Arnhem Centraal.
Afbeelding

November
In november was er ieder weekend eigenlijk wel wat te beleven op het spoor in mijn omgeving. Het was vaak mooi weer of zelfs helemaal strak blauw, zo ook op zondag 10 november. Op deze dag raakte er een DDAR verdwaald in de Intercitydienst Nijmegen – Den Helder/Schiphol Airport. Bij Ede wilde ik altijd al een stekje uitproberen, met de volkstuintjes aan de Blokkenweg als decor. Vandaag was daar dus de kans toe, en zo zien we dezelfde DDAR als bij de vorige foto als IC naar Schiphol Airport snellen.
Afbeelding

December
De laatste dagen DDAR en DDM-1 waren geteld. Het leverde een aantal bijzondere inzetten op (hoewel dat in de afgelopen 4 maanden al het geval was), waaronder DDM-1 naar Rhenen. Daar moest natuurlijk achteraan gegaan worden, zeker gezien ik geen fatsoenlijke foto van het spul had. En dus ging ik vanwege het fraaie weer op de fiets naar Rumelaar, waar de 4 fotografen loc 1731 met stam 7205 zien passeren naar Veenendaal.
Afbeelding

Bonus 1
Ter compensatie van januari nog deze bonus. 2019 had het jaar van de firma Railpromo moeten worden, die met een rijdende vreetschuur door het land heen toerde. Ook zou Ede als startpunt dienen, maar zo ver is het nooit gekomen. Halverwege het jaar werd de toko failliet verklaard. Wel kwam op 14 juli desbetreffende trein langs Ede. Startpunt was Utrecht, en hoewel de hele week naar een andere locatie gependeld werd, reed de Dinner Train op 14 juli daadwerkelijk een rondje. Vanuit Utrecht ging de trein naar Arnhem, Deventer en Amersfoort, om vervolgens de cirkel sluitend te maken. De bewolking speelde aardig mee, wat ter hoogte van de Frankeneng dit plaatje opleverde.
Afbeelding

Tot zover mijn jaaroverzicht langs de baan. Mijn dank voor het lezen! De beste wensen voor 2020 nog, en wellicht tot ooit ergens langs de baan 8-)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ruben op Reis #9: 2019 door de cameralens van Ruben [12f]

Bericht door Meltrain »

Mooie foto's. :D
Ik wens jou ook een mooi 2020 toe. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Ruben op Reis #9: 2019 door de cameralens van Ruben [12f]

Bericht door Durashift »

Mooie foto's. :pos:
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Ruben op Reis #9: 2019 door de cameralens van Ruben [12f]

Bericht door umbusko »

Leuk overzicht! Een goed 2020! :) (Dit jaar wel een foto in januari? :wink: )
PHS

Re: Ruben op Reis #9: 2019 door de cameralens van Ruben [12f]

Bericht door PHS »

Fraaie foto's!
De foto van september vind ik eigenlijk nog mooier dan de 'foto van het jaar'. Maar het was vast moeilijk kiezen voor jou.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Ruben op Reis #9: 2019 door de cameralens van Ruben [12f]

Bericht door Hendrik »

Heel mooie foto's! :pos:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ruben op Reis #9: 2019 door de cameralens van Ruben [12f]

Bericht door Daniel »

Prachtige platen hoor :pos: (En bekend plekje op die foto uit april :) )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ruben op Reis #9: 2019 door de cameralens van Ruben [12f]

Bericht door isadora »

Ja, bijzondere plaatjes. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ruben op Reis #9: 2019 door de cameralens van Ruben [12f]

Bericht door waldo79 »

Leuke collage :)
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Ruben op Reis #9: 2019 door de cameralens van Ruben [12f]

Bericht door ZO6176 »

Mooie plaatjes. Op naar de foto's van 2020
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ruben op Reis #9: 2019 door de cameralens van Ruben [12f]

Bericht door Gebruikersnaam »

Dank jullie wel voor de reacties! *O*
umbusko schreef:Leuk overzicht! Een goed 2020! :) (Dit jaar wel een foto in januari? :wink: )
Staat wel op de planning, op m'n verjaardag nota bene :mrgreen:
PHS schreef:Fraaie foto's!
De foto van september vind ik eigenlijk nog mooier dan de 'foto van het jaar'. Maar het was vast moeilijk kiezen voor jou.
Ik heb ook lang getwijfeld welke van de twee ik zou inzenden, maar had gekozen voor deze omdat ik deze stemmiger vond. Ach ja, zo zien we maar weer dat meningen verschillen :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten