Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Als ongeoefend reiziger zou ik eerst een reisplanner raadplegen in plaats van willekeurig in een voertuig te stappen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Welnee. Live a little! In Amsterdam, waar alles kan!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Helaas reisthijs, fred1954 heeft uiteraard gelijk. De reiziger reageert namelijk adequaat op de heldere reisinformatie die hem wordt aangebodenen en stapt dus zeker niet in een willekeurig voertuig. Om vervolgens zijn moeite beloond te zien worden met een uitstapje langs het prachtige Amstelstation *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Durashift »

..hmm, dat wordt nog wat als straks Zuid internationale treinen moet ontvangen en de NZ lijn tot Schiphol is doorgetrokken.
Dan lijkt mij op z'n minst een via bestemming CS op de filmbak van M52 noodzakelijk.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik zie hier wel een oplossing: alle tussenhaltes en -stations op de lijnfilm tonen! *O*
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat is natuurlijk ook een oplossing :X

Maar een bestemming "Nieuwmarkt" voor lijn 51 op de routevorken op Zuid zou ook volstaan. Gevolgd door "Centraal Station" in her kleinere corps dat voor de andere haltes gehanteerd wordt. En een groot bord met "Centraal Station" bij de 52, of koeienletters op de routevork. Dan mogen de bestemmingen verder gewoon hetzelfde blijven.

Het gaat namelijk bijna uitsluitend om reizigers die onderaan de roltrappen op Zuid op grond van de daar aangeboden informatie de minder handige keuze maken.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Zullen we dat alsjeblieft niet doen?

Een via Amstelstation onder Centraal Station bij M51 en eventueel een via Centraal Station onder Noord bij M52 moet voldoende zijn.

Maar laten we de eindbestemmingen consequent houden. Als je op Amstelveenseweg staat en je moet naar CS kun je namelijk vaak wel beter blijven zitten.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Als M52 op termijn van spoor 4 naar 3 (ex 51 CS) verhuist, kan het wel zeker zin hebben om over te stappen. Nu wellicht niet met perronwissel.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Ik weet niet of de focus van de discussie op "een consequent systeem" gebaseerd is op mijn gebruik van het woord consequent, maar ik doelde niet zo zeer op het standaardiseren van het systeem, maar op het consequent hanteren van één aanduiding voor een bepaald eindpunt.

De gemiddelde reiziger is niet onderweg naar "een wijk" of "in de richting van X", maar naar een halte. Tenzij die halte de eindhalte is, is de eindbestemming niet meer dan een label om de juiste tram te herkennen: ik moet lijn X richting A hebben. Dan is het dus vooral van belang dat als je in de app hebt gezien dat je lijn 5 richting Van Hallstraat moet hebben, er ook "Van Hallstraat" op de voorkant van de tram staat en niet ineens heel wat anders. "Van Hallstraat" aan "Westergasfabriek" of "Staatsliedenbuurt" kunnen verbinden vereist dat de reiziger bekend is met het gebied, en dat is zeker in Amsterdam niet altijd het geval. Vooral een toerist die bij de eindhalte moet zijn zal tevergeefs op zoek gaan naar een tram met “Van Hallstraat” voorop.

Nou is het natuurlijk voor de Amsterdammer wel degelijk handig om globaal aan een tram te kunnen zien waar die naartoe rijdt, dus een wijknaam is dan handig, maar “WIJKNAAM EINDHALTE” heeft voor mij dan meestal de voorkeur boven alleen “WIJKNAAM”. Stadswijken zijn vaak grote gebieden, dus wie er gebaat bij is te weten dat een bus naar Geuzenveld gaat zal meestal ook ongeveer willen weten waar in Geuzenveld. Zeker omdat er meerdere reisopties en eindpunten zijn.

Dan blijven over de gevallen waar het eindpunt op een dusdanig onbenullige plek ligt dat het vermelden er van weinig meerwaarde heeft over alleen de wijknaam tonen. “Nieuw Sloten Oudenaardeplantsoen” zal niet veel mensen extra helpen, vooral omdat het ook nog eens het enige eindpunt in die wijk is. In zulke situaties ben ik er wel voor om de laatste halte voor de duidelijkheid om te dopen in “WIJKNAAM Keerlus”. “Nieuw Sloten Keerlus” is makkelijk herkenbaar als de eindhalte van een lijn naar “Nieuw Sloten” en beschrijft ook meteen de enige bezienswaardigheid in de omgeving. Maar dit is misschien meer een voorstel vanuit de fappersvereniging.
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

IC140 schreef:Zullen we dat alsjeblieft niet doen?

Een via Amstelstation onder Centraal Station bij M51 en eventueel een via Centraal Station onder Noord bij M52 moet voldoende zijn.
Aannemend dat je niet serieus op Alargules voorstel reageert: via-bestemmingen op de lijnfilm lossen niets op. De reiziger is onbekend met de topografie van de stad, dus de tussenliggende haltes zeggen weinig of niets.
IC140 schreef:Maar laten we de eindbestemmingen consequent houden. Als je op Amstelveenseweg staat en je moet naar CS kun je namelijk vaak wel beter blijven zitten.
Wat mij betreft veranderen die ook niet. Alleen op station Zuid worden de routevorken (en eventueel de treinaanwijzers voor lijn 51 in de verdeelhal) aangepast, zodat lijn 51 niet meer de meest in het oog springende optie naar Centraal is. Op andere stations speelt dit probleem nauwelijks.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Caffer schreef: “Nieuw Sloten Keerlus” is makkelijk herkenbaar als de eindhalte van een lijn naar “Nieuw Sloten” (..).
Zouden toeristen het begrip keerlus begrijpen?
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

^^
Ik zou juist willen pleiten om geen maatregelen door te voeren die alleen op een bepaald station iets moeten doen. Die zijn dus per definitie niet consequent.

Ik denk zelf ook niet dat de routevork de schuldige is, maar de borden die naar de perrons verwijzen. Daar zie je namelijk bij het ene perron ‘Centraal Station’ en ‘Gein’ staan en bij het andere perron ‘Noord’ en ‘Isolatorweg’.
Ik zou dan ook alleen op die borden willen pleiten voor een via bestemming onder de eindbestemming. Ik ga er vanuit dat mensen, als ze een via bestemming zien, wel even verder gaan kijken of de route die ze willen nemen wel de meest directe is.
Caffer schreef: De gemiddelde reiziger is niet onderweg naar "een wijk" of "in de richting van X", maar naar een halte. Tenzij die halte de eindhalte is, is de eindbestemming niet meer dan een label om de juiste tram te herkennen: ik moet lijn X richting A hebben. Dan is het dus vooral van belang dat als je in de app hebt gezien dat je lijn 5 richting Van Hallstraat moet hebben, er ook "Van Hallstraat" op de voorkant van de tram staat en niet ineens heel wat anders. "Van Hallstraat" aan "Westergasfabriek" of "Staatsliedenbuurt" kunnen verbinden vereist dat de reiziger bekend is met het gebied, en dat is zeker in Amsterdam niet altijd het geval. Vooral een toerist die bij de eindhalte moet zijn zal tevergeefs op zoek gaan naar een tram met “Van Hallstraat” voorop.
Waarom heeft een reiziger naar een eindhalte andere behoeftes dan een reiziger naar een willekeurige halte langs de lijn? Als er consequent Westergasfabriek staat is het toch ook goed? Als iemand in de app ziet dat hij de 5 naar Westergasfabriek moet hebben en er bij de halte Van Hallstraat uit moet dan gaat hij op zoek naar een tram waar Westergasfabriek op staat.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

IC140 schreef: Waarom heeft een reiziger naar een eindhalte andere behoeftes dan een reiziger naar een willekeurige halte langs de lijn? Als er consequent Westergasfabriek staat is het toch ook goed? Als iemand in de app ziet dat hij de 5 naar Westergasfabriek moet hebben en er bij de halte Van Hallstraat uit moet dan gaat hij op zoek naar een tram waar Westergasfabriek op staat.
In de praktijk ontstaat er naar mijn ervaring toch verwarring elke keer dat je iemand moet vertellen dat 'ie een tram tot de eindhalte moet nemen, en de naam voorop de tram vervolgens niet overeenkomt. "Weet je het zeker?" "Maar er staat..". Maar het gaat mij dus vooral om de algemene verwarring die ontstaat bij dubbele benamingen, omdat je in de praktijd toch op een boel plaatsen de haltenaam kwijt zal moeten: op routekartons, op de displays in de tram, bij halteoverzichten in dienstregelingenboekjes, op lijnennetkaarten, etc. Reisapps lukt het ook vaak niet de echte bestemming en de schijnbestemming op een consequente manier weer te geven. Een hoop gedoe terwijl 9 van de 10 keer de haltenaam prima zou voldoen als eindbestemming.
Durashift schreef:Zouden toeristen het begrip keerlus begrijpen?
Het feit dat de naam van de eindbestemming er in verwerkt zit maakt het voor de gemiddelde toerist intuïtief genoeg.
IC140 schreef: Ik zou juist willen pleiten om geen maatregelen door te voeren die alleen op een bepaald station iets moeten doen. Die zijn dus per definitie niet consequent.

Ik denk zelf ook niet dat de routevork de schuldige is, maar de borden die naar de perrons verwijzen. Daar zie je namelijk bij het ene perron ‘Centraal Station’ en ‘Gein’ staan en bij het andere perron ‘Noord’ en ‘Isolatorweg’.
Ik zou dan ook alleen op die borden willen pleiten voor een via bestemming onder de eindbestemming. Ik ga er vanuit dat mensen, als ze een via bestemming zien, wel even verder gaan kijken of de route die ze willen nemen wel de meest directe is.
Helemaal mee eens. Eventueel op het perron van de 51 een extra waarschuwing in de DRIS, analoog aan hoe ze het bij de NS doen:
"M52 Noord sneller op Centraal Station / M52 Noord quicker at Central Station"
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Caffer schreef: In de praktijk ontstaat er naar mijn ervaring toch verwarring elke keer dat je iemand moet vertellen dat 'ie een tram tot de eindhalte moet nemen, en de naam voorop de tram vervolgens niet overeenkomt. "Weet je het zeker?" "Maar er staat..".
Maar hoe vaak komt dat voor? Als reizigers naar de halte Oudenaardeplantsoen moeten, zeg ik dat ze lijn 2 moeten nemen en bij de halte Oudenaardeplantsoen moeten uitstappen. Ik zeg dan niet dat ze lijn 2 moeten nemen en bij de laatste halte uit moeten stappen. Maar blijkbaar doe jij dat wel?
Caffer schreef:Maar het gaat mij dus vooral om de algemene verwarring die ontstaat bij dubbele benamingen, omdat je in de praktijd toch op een boel plaatsen de haltenaam kwijt zal moeten: op routekartons, op de displays in de tram, bij halteoverzichten in dienstregelingenboekjes, op lijnennetkaarten, etc.
Maar wat is hier het probleem?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Als ik als toerist een paar dagen in een stad verblijf, dan maak ik de eerste dag nog wel foutjes door een langere route te kiezen, maar als je er langer bent, dan ga je vanzelf andere routes leren kennen die handiger zijn. Nou verdiep ik mezelf natuurlijk ook wel een beetje in het netwerk, maar in een netwerk met meerdere routes zullen toeristen soms zelf wel wat uitzoekwerk moeten doen.
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik geloof ook niet dat je de verkeerd reizende reiziger gaat corrigeren met tactisch uitgekozen eindbestemmingen, al was het maar omdat dat hem/haar vaak ook weinig zal zeggen. Een toerist uit Letland zal Geuzenveld niet weten te liggen - het is zelfs de vraag of ze Amsterdam op een papieren kaart weten aan te wijzen.

Reisinformatie is een combinatie van middelen: plattegronden, routestrips, lijnnummers, -kleuren en eindbestemmingen. Die moeten gecombineerd worden in het zoeken naar de juiste route. Apps maken het tegenwoordig nog eenvoudiger. Maar ja, niet iedereen gebruikt ze. Dus houd je altijd reizigers die vanaf Zuid naar Centraal moeten en in de 51 stappen. Vervelend, maar de andere kant op zal dat probleem wel veel minder spelen, vermoed ik.

Hoewel: daar krijgt hetzelfde type reiziger richting Isolatorweg de toeristische omweg aangeboden, met bijbehorende rekening. Dat wordt nog wat als de ringlijn eenmaal gesloten is.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Vanaf station Zuid naar CS met de 51 is 15 minuten, met de 52 10 minuten. Dat is een verschil van niks, n.m.m?. De reiskosten zijn hetzelfde.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Scheelt maar 50% :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Da's inderdaad niks, fred1927.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

fred1954 schreef:Vanaf station Zuid naar CS met de 51 is 15 minuten, met de 52 10 minuten. Dat is een verschil van niks, n.m.m?. De reiskosten zijn hetzelfde.
Voor de niet alledaagse reiziger is het jammer dat de reisinformatie suggereert dat je op station Zuid met de 51 naar Centraal moet; maar de praktische gevolgen lijken mij gering. Vijf minuten extra reistijd is spijtig maar geen werelddrama. Ik vind het zelf wel vervelend als een logische naam als Rai wordt vervangen door 'Drentepark', een naam die me zelfs na negen jaar in Amsterdam te hebben gewoond nog altijd niets zegt :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Alargule schreef:Da's inderdaad niks, fred1927.
Ach wat is 5 minuten op een mensenleven :lol:
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

De lijfspreuk van de EHBO :Y
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Niks.. en de toerist ziet ook nog eens meer van A'dam. :wink:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Vinny schreef:Ik vind het zelf wel vervelend als een logische naam als Rai wordt vervangen door 'Drentepark', een naam die me zelfs na negen jaar in Amsterdam te hebben gewoond nog altijd niets zegt :evil:
Bij de RAI vind ik het vooral lastig dat er pal voor de ingang een metrostation ligt dat niet RAI heet en dat (metro)station RAI een stuk verderop ligt. :') :N
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Er is wel één locatie nóg dichterbij dan de RAI waar het metrostation pal voor ligt: het Europaplein. Dus wat dat betreft.

Metrostation Station RAI en metrostation RAI werkt ook niet lekker. Als ze station Amsterdam RAI nou hernoemen naar Amsterdam Drenthepark is dat probleem opgelost... ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 213 gasten