Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5258
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Lijn 45 »

De routes naar beide zijdes van het Piet Mondriaanplein zijn de afgelopen jaren (succesvol) bereden door gelede bussen voor Into the Woods, 12-meters zouden geen probleem moeten zijn.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

En als je de oplossing nou heel ergens anders zoekt: kan je lijn 76 niet gewoon 's avonds en in het weekend via de noordewierweg>bunschoterstraat sturen? (of lijn 2 of 3, als die meer rijtijd hebben)
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

En wat lost dat op, behalve dat je een bus laat omrijden door het deel van het Soesterkwartier waar juist de minste potentie is voor een buslijn om ooit wat te worden? De omweg naar het station wordt er niet minder door, dus je gaat voor heel weinig reizigers een andere groep reizigers met meer reistijd opzadelen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Tom98 »

Verschillende routes afhankelijk van tijdstip rijden is in mijn optiek een slecht idee. We hebben dat in Enschede (lijn 7 en 8 ) en Hengelo (lijn 8, 11 en 13) ook. Lijn 7 en 8 rijden 's ochtends linksom en 's middags rechtsom. Lijn 11 en 13 zijn overdag 1 lijn want rijden op elkaar door (11»13 en 13»11), maar 's avonds niet en rijden ze ook nog een iets ander rondje. Regelmatig kreeg ik de vraag of ik wel doorreed op de andere lijn of waar ik het eerst langs ging (linksom/rechtsom). Dat zaait gewoon verwarring, vooral bij ouderen en minder frequente reizigers.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef:En wat lost dat op, behalve dat je een bus laat omrijden door het deel van het Soesterkwartier waar juist de minste potentie is voor een buslijn om ooit wat te worden? De omweg naar het station wordt er niet minder door, dus je gaat voor heel weinig reizigers een andere groep reizigers met meer reistijd opzadelen.
Lijn 1 rijdt alleen als er veel vraag naar is, maar Soesterkwartier blijft een volledige bediening hebben, ten koste van een paar minuten omrijden (2 volgens google maps). In combinatie daarmee zou je jouw optie doordeweeks kunnen uitvoeren (met gesloten lus).
Tom98 schreef:Verschillende routes afhankelijk van tijdstip rijden is in mijn optiek een slecht idee. We hebben dat in Enschede (lijn 7 en 8 ) en Hengelo (lijn 8, 11 en 13) ook. Lijn 7 en 8 rijden 's ochtends linksom en 's middags rechtsom. Lijn 11 en 13 zijn overdag 1 lijn want rijden op elkaar door (11»13 en 13»11), maar 's avonds niet en rijden ze ook nog een iets ander rondje. Regelmatig kreeg ik de vraag of ik wel doorreed op de andere lijn of waar ik het eerst langs ging (linksom/rechtsom). Dat zaait gewoon verwarring, vooral bij ouderen en minder frequente reizigers.
Bij het omleggen van lijn 76 geldt het voor maar 3 haltes, die nog door 3 andere frequente stadslijnen bediend worden. Dit lijkt me een heel andere situatie dan in Enschede en Hengelo, waar haltes veel minder bediend worden.
Ik heb geen onderschrift
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Tom98 »

'S avonds niet langs een halte rijden waar je met die lijn overdag wél langskomt is altijd verwarrend, ongeacht hoeveel andere lijnen daar langs komen. Je zult maar in die bus stappen met het idee bij halte X eruit te kunnen, om er vervolgens achter te komen dat die halte alleen overdag door deze lijn bediend wordt....

Nee, mij lijkt het geen goed plan.
Jouw idee kan wel, maar dan zou ik altijd die gewijzigde route rijden. Dan weten reizigers waar ze aan toe zijn (en de vervallen haltes worden, zoals je zelf al aangaf, nog genoeg bediend door andere lijnen).

PS: Enschede is een grotere stad dan Amersfoort, dus zeker wel te vergelijken :X :wink:
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Ik zeg niet dat Amersfoort niet te vergelijken is met Enschede, ik zeg dat de twee situaties bij de lijnen niet te vergelijken zijn.
Verder: bij 80 en x80 heb je op precies dezelfde manier twee routes en over die situatie heb ik nog nooit klachten gehoord. Misschien kan je voor de duidelijkheid, net als de 80 lijnen, doordeweeks er een xje voorgooien.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door SuperGhost »

Wilde net zeggen.

De vergelijking met Enschede gaat bovendien mank omdat het niet over een rondje gaat die andersom wordt gereden, maar om een andere deelroute (zoals 80-X80 al doen). Sterker nog: de situatie door het Soesterkwartier overdag is juist vergelijkbaar met Enschede...

Hoe krap is de keertijd van de 201 eigenlijk bij Brabantsestraat? Zou die anders niet een rondje Soesterkwartier kunnen rijden? Als hij dat via achterzijde stations doet, heeft Soesterkwartier ook 's avonds en in het weekend zijn busverbinding met het station en centrum (laatste zelfs beter dan nu) en zelfs nog de Uithof (excuses: Science Park...). Daarnaast geeft het andere lijnnummer (201 i.p.v. 1) dan ook prima aan dat het een andere route is binnen Soesterkwartier en dat hij ook niet via Isselt rijdt.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Dan zou je het station niet mogen aandoen: Syntus Utrecht mag geen lijnen leggen tussen station Amersfoort en science park, dat mag alleen u-ov. Vandaar dat de uithoflijnen geen van allen op het station stoppen.

Over 201 gesproken, heeft deze lijn wel meerwaarde als lijn 34 vrijwel even snel en veel frequenter gaat?
Ik heb geen onderschrift
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Cas »

Lijn 201 rijdt over de A28, 34 over de N237. Ik denk dat 201 dan best wat sneller is.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Dat scheelt wel aardig ja, vooral omdat je vanuit de wijken de omweg via het station overslaat. Nog naast dat via de A28 grofweg een kwartier sneller is dan de 34 over de N237 en door Zeist heen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Kwartier? Dit vind ik op OVinfo:
lijn 34> vertrek heidelberglaan 12:53 aankomst Amersfoort Centraal 13:24 reistijd: 31 minuten
lijn 201> vertrek heidelberglaan 13:07 aankomst Amersfoort Centrum 13:31 reistijd: 24 minuten

verschil komt dan op 7 minuten. Toegegeven, het zijn 2 andere haltes, maar 201 heeft brabantselaan als eindpunt en daar waarschijnlijk nog wat uitlooptijd in zitten.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Ja, door die twee verschillende haltes ben je al appels met peren aan het vergelijken. Met wachten op een aansluiting en reizen naar halte centrum erbij zit je zomaar op dat kwartier verschil :wink:
Verklaart ook hoe dat kwartier in m'n hoofd kwam: woon zelf op iets van 5 minuten van halte Van Stolbergpark en een kwartiertje van het station, dan zit je met het reistijdverschil erbij dus zo aan dat kwartier verschil van deur tot deur :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
slingermonyet
Berichten: 119
Lid geworden op: di 19 mei 2015, 11:43

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door slingermonyet »

sirvinniei schreef:Dan zou je het station niet mogen aandoen: Syntus Utrecht mag geen lijnen leggen tussen station Amersfoort en science park, dat mag alleen u-ov. Vandaar dat de uithoflijnen geen van allen op het station stoppen.

Over 201 gesproken, heeft deze lijn wel meerwaarde als lijn 34 vrijwel even snel en veel frequenter gaat?
Ik vindt dat echt onzin hoor dat syntus geen bus mag plaatsen tussen centraal en utrecht uithof. Syntus utrecht beheert provincie utrecht en syntus rijd in Wageningen tot aan de bijlmer. Wat ik ook nix van begrijp is dat ov u alleen in gebied utrecht tijd maar wel naar Hilversum rijd 58 en 59
erik1981
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 01 jun 2009, 12:11

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door erik1981 »

De gemeenten Zeist en De Bilt behoren bij de concessie stadsregio Utrecht; beiden waren ooit lid van de BRU.

Lijn 58 rijdt vanaf Zeist Busstation tot en met Hollandsche Rading in dat voormalige BRU-gebied; dus stadsregio want Maartensdijk & Hollandsche Rading zijn gemeente De Bilt. Het kruispunt bij het station is de gemeentegrens De Bilt/Hilversum (en tevens provinciegrens Utrecht/Noord-Holland).

Lijn 59 rijdt grotendeels door de gemeente Zeist; want naast Zeist behoren Huis ter Heide en Den Dolder dat ook. Sterker nog: als lijn 59 vanaf de Embranchementsweg rechtsaf slaat om in Lage Vuursche te komen verlaat deze pas de gemeente Zeist terwijl je gevoelsmatig dan al in de Vuursche Bossen bent.

Het 'stadsregio-gebied' is letterlijk dus groter dan het voor je gevoel is. Dat die lijnen naar een 'niet-stadsregio-plaats' gaan, is in opdracht van de concessieverlener omdat beide verbindingen waarschijnlijk in een behoefte voorzien voor die plaatsen welke wel tot de stadsregio behoren. Vaak wordt dan wel tussen concessieverleners overleg gepleegd vanuit welke concessie de verbinding wordt verzorgd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door SuperGhost »

sirvinniei schreef:Dan zou je het station niet mogen aandoen: Syntus Utrecht mag geen lijnen leggen tussen station Amersfoort en science park, dat mag alleen u-ov. Vandaar dat de uithoflijnen geen van allen op het station stoppen.

Over 201 gesproken, heeft deze lijn wel meerwaarde als lijn 34 vrijwel even snel en veel frequenter gaat?
Kwestie van op de achterzijde van het CS alleen instappen naar het Soesterkwartier toestaan en ri. De Uithof dus alleen uitstappen toestaan, of U-OV vragen voor een uitzondering voor alleen deze lijn (die toch alleen maar in de rustige uurtjes rijdt).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Of gewoon 201 niet verlengen, dat lijkt me namelijk behoorlijk zinloos omdat je dan juist ook weer het deel van het Soesterkwartier gaat bedienen waar een busverbinding het meest kansloos is door de concurrentie met lopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Cas »

Daarnaast: wordt de 34 (of de oude 72) daadwerkelijk gebruikt om van Amersfoort naar de Uithof te reizen? Ik dacht dat het meer een gecombineerde verbinding Uithof-Zeist-Soesterberg en Zeist-Soesterberg-Amersfoort was.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Dat is het ook grotendeels ja. Het was ooit de 252 die alleen in de spitsrichting reed ('s ochtends naar De Uithof, 's middags terug) en toen het 72 werd is hij uitgebreid met tegenspitsritten die destijds de vervanging waren voor enkele ritten op lijn 52 die met twee bussen van Zeist naar Amersfoort reden.
De 252 is dan weer, volgens onze wiki, ontstaan uit een eerdere 252 die van Soesterberg naar De Uithof reed.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Meltrain »

Lijn 34 zal mogelijk ook nog wat reizigers naar het USP trekken die vlak bij Amersfoort Centraal wonen.
Eigenlijk lijkt het me ook beter als lijn 34 via de oude route van lijn 52 gaat rijden. Op die manier trekt hij ook nog wat reizigers uit het Bergkwartier.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Welke reizigers? Ik heb nog nooit een lijn 52 op die haltes in het Bergkwartier zien stoppen (en sowieso is er maar één halte daar waar alleen 52 kwam, bij de Bergkerk komt immers de 56 ook al langs)

Het Bergkwartier is daarentegen wel de enige logische afkomst om op het station op een Uithoflijn te stappen, want de rest van de woningen in de buurt van het station zitten ook behoorlijk in de buurt van een halte van de 201-206. Eigenlijk zit voornamelijk alles ten westen van de Utrechtseweg en ten zuiden van de Kersenbaan meer in de invloedssfeer van 34 dan van 201-206. Echter is dat nou niet echt een typisch gebied waar busreizigers vandaan komen met huizenprijzen met zes nullen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5640
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Durashift »

^^^ nou ja, men zou demografisch kunnen uitzoeken hoeveel kinders van die huiseigenaren op de leeftijd zijn dat studeren op de USP wenselijk is. :wink:

.. en wellicht nog wat 'duurzaamheid' etc. erbij stoppen.. :wink:
Mdk
Berichten: 1249
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Mdk »

Misschien zou er best wat zitten in een directe snellijn Amf C. - Uithof, maar dan puur voor reizigers vanuit de richtingen Zwolle, Barneveld en Apeldoorn.
Vereiste is wel dat je de rit in 30 minuten kan afleggen (wat de Uithoflijnen vanaf de stadsring nu ook ongeveer doen) en dat je minimaal dezelfde frequentie als de IC naar Utrecht CS biedt (6x per uur). Op puur tijdswinst ga je het denk ik niet redden, en reizigers die in een IC naar Den haag zitten zullen vermoedelijk ook lekker op hun stoel blijven. Maar voor overstappers, met name vanaf de sprinters en valleilijn kan de kortere loopafstand en vermoedelijk rustigere bus wel genoeg reden zijn om deze verbinding te kiezen.
Daarnaast ontlast je de uithoflijn, en halteer je in de tegenspitsrichting, waardoor je daar beter door kunt rijden.
Nadelen zijn wel de onbetrouwbaarheid waar de huidige Amersfoortse uithoflijnen nu al mee kampen, de lagere snelheid bij file in de spits en het lager comfort tov. railvervoer.
Bij twijfel altijd klagen
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door SuperGhost »

Ik zou niet weten waarom reizigers vanuit de richting Zwolle nu in Amersfoort zouden overstappen. Dan kun je toch beter in de sprinter blijven zitten tot Bilthoven en daar in de directe bus naar de Uithof stappen?

Voor Barneveld is het wellicht interessanter om het te combineren met de nieuwe bus naar Scherpenzeel. Dus een snelbus Barneveld - Scherpenzeel - Zeist - Uithof (wellicht een opvolger of uitbreiding van lijn 298)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Z2N »

Reizigers die uit Zwolle komen kunnen niet in Bilthoven uitstappen, daar rijdt de IC iets te hard voor. (A)

Ikzelf zie er trouwens wel heil in, mits de aansluitingen vanaf de IC's uit Zl en Dv, en de Valleilijn goed zijn. De vraag daarnaar mag je niet onderschatten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten