Er weer een reactiveringsproject in Nordrhein-Westfalen. Men hoopt nu de Walsumbahn vanaf Oberhausen Hbf te kunnen heropenen voor reizigersvervoer:
https://rp-online.de/nrw/staedte/duisbu ... d-48403531
Voor de Tweede Wereldoorlog werd er een met een relatief hoge frequentie reizigersvervoer tussen Oberhausen en Wesel aangeboden, maar al direct na de oorlog verdween de treindienst tussen Wesel en Spellen doordat de brug over het Wesel-Datteln-Kanal was opgeblazen. In 1963 werd vervolgens het reizigersvervoer tussen Walsum en Spellen opgeheven. Door een toename van het kolenvervoer naar de energiecentrale in Voerde werd het resterende reizigersvervoer in 1976 geminimaliseerd totdat het in 1983 volledig werd opgeheven.
Er zijn nog sporen te zien van het vroegere vervoer. Het
perron van station Oberhausen-Buschhausen lijkt er nog te liggen. Het behoorlijk grote stationsgebouw van
Duisburg-Hamborn staat nog altijd bij de tramhalte Morian-Stift (lijn 901). In de
Kaiser-Friedrich-Straße in Duisburg zit naast het spoorviaduct nog altijd een trap voor het vroegere station Duisburg-Marxloh. Achter
deze ijssalon staat het voormalige station Walsum nog. De tunnel naar het perron is nog goed zichtbaar. Het stationsgebouw van
Möllen (Niederrhein) wordt wat overschaduwd door de elektriciteitscentrale. En ook in
Spellen staat het stationsgebouw nog. Al verwacht ik eerlijk gezegd niet dat men de lijn helemaal tot Spellen gaat heropenen, daar is namelijk niet zo veel.