Richting aangeven bij tegenkomen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Richting aangeven bij tegenkomen

Bericht door Milco »

Even een vraag. Sinds een tijdje heb ik iets "nieuws" ontdekt ik Almere, voornamelijk wanneer het schemerig of donker is maar soms ook als het klaarlichte dag is. Wanneer twee bussen (of een bus en een POD-auto) elkaar tegemoet rijden op de busbaan, werd voorheen als het donker was altijd het cabinelicht even aangedaan en gezwaaid. Dat zwaaien gebeurt nog steeds, maar ik merk vaak op dat beide bestuurders tegenwoordig tweemaal hun richtingaanwijzer naar links laten knipperen bij het tegemoet rijden.

Nu heb ik dit nooit eerder gezien, maar het gebeurt de laatste tijd veel vaker. Is dit iets nieuws, gebeurt dit elders soms ook? Ik ben wel even nieuwsgierig eigenlijk. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Richting aangeven bij tegenkomen

Bericht door Stefan »

Volgens mij zijn er in Almere nog steeds bussen waarbij de cabineverlichting niet aan kan tijdens het rijden, zal daar misschien mee te maken hebben
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Richting aangeven bij tegenkomen

Bericht door isadora »

Ben nóg nieuwsgieriger naar het nut, of bedoeling van dit ceremonieel.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Richting aangeven bij tegenkomen

Bericht door Roeland »

isadora schreef:Ben nóg nieuwsgieriger naar het nut, of bedoeling van dit ceremonieel.
Ik vermoed dat het als collegiale groet is bedoeld.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Richting aangeven bij tegenkomen

Bericht door TLP »

De laatste keren dat ik zoiets heb gezien was het gewoon het cabinelicht aan-uit en soms hand opsteken. Maar het zou kunnen dat het linker knipperlicht steeds vaker voorkomt terwijl het mij als passagier niet opvalt. :mrgreen:

Hoe dan ook, zulke signalen zijn inderdaad als collegiale groet bedoeld.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Richting aangeven bij tegenkomen

Bericht door isadora »

Maar, met linker knipperlicht wordt de richtingaanwijzer bedoeld?
En zo ja, is dat verkeerstechnisch wel verantwoord?

Edit: het antwoord zat natuurlijk al in het openingsbericht.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Richting aangeven bij tegenkomen

Bericht door dennistd »

Knipperlicht gebruiken wordt in Twente niet gedaan, en Utrecht volgens mij ook niet. Wel binnenverlichting of even knipperen met groot licht.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Richting aangeven bij tegenkomen

Bericht door Milco »

Wat Stefan zegt, dat de bussen hier geen cabineverlichting hebben, lijkt mij dan een logisch gevolg van het richting aangeven. Voorheen werd in Almere altijd de cabineverlichting aangedaan en ik had het richting aangeven nooit ergens anders gezien.

@isadora: op de openbare weg zou onnodig richting aangeven niet handig zijn inderdaad, maar op de vrije busbaan in Almere denk ik dat het probleem minder groot is.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Richting aangeven bij tegenkomen

Bericht door isadora »

Natuurlijk, de busbaan ligt wel ietsje anders, daar had ik zo snel niet aan gedacht.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Richting aangeven bij tegenkomen

Bericht door waldo79 »

In het wegverkeer zie je dat groeten wel vaker terug. Ook onder truckers en motorrijders. En bij trams zie je ook zwaaiende bestuurders.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Richting aangeven bij tegenkomen

Bericht door trolly »

Groeten met richtingaanwijzers is een hele oude gewoonte, met name op vrije baan. Herinner het me van lang geleden op de Haagse Scheveningseweg, en heb niet de indruk dat het toen een noviteit was.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Richting aangeven bij tegenkomen

Bericht door gkw1969 »

Ik heb mijn bedenkingen over het gebruik van de richtingaanwijzer, dat vindt ik namelijk de slechtste van de 3 mogelijkheden. Gewoon een seintje met groot licht, dat is wat we in Twente gewend waren. Nu is daar de cabineverlichting bij gekomen.

Om terug te komen op de cabineverlichting in Almere: deze was “per ongeluk” uitgeschakeld. Volgens mijn bron in Almere had het te maken met de uitstap verlichting welke boven een bepaalde snelheid uitschakelt.
Maar inmiddels is dat terug gedraaid na protesten van chauffeurs.
When you're tired of London, you're tired of life
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Richting aangeven bij tegenkomen

Bericht door Daan76 »

In de Haagse regio laten sommige trambestuurders ook hun knipperlicht een paar keer knipperen als groet. Op de Zoetermeerse Rijweg zie je dat tussen chauffeurs van EBS en trambestuurders weleens gebeuren.
Hier rijden de trams met 80 km/u op een vrije trambaan op enige tientallen meters van de rijbaan af dus kan het knipperlicht zonder gevaar voor het verkeer gebruikt worden. Maar ook op andere locaties zie je sporadisch weleens gebeuren dat trambestuurders d.m.v. knipperlicht hun collega's van tram/bus groeten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten