OVer je treinreiservaringen in december 2009

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Wubbo »

Stel, je bent treindienstleider Gouda. Stel, de t20553 is +2 en de t553 is op tijd, en op Gouda Goverwelle staat de t9853 te wachten om ingehaald te worden. Welke trein laat je dan eerst gaan?

Juist ja, de lege SLT die naar Gouda Goverwelle moet naar het spoor waar de t9853 nog staat, die pas weg kan als de NoordOost langs is. Gevolg: SLT ergens tussen Gouda en Gouda Goverwelle neergezet, IC's er met +7 uit (in Utrecht nog +5) en de stopper natuurlijk ook te laat.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Ruben »

Ik had er geen idee van dat Gouda tegenwoordig onder post Amersfoort valt. Goed om te weten. :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Suus »

In Gouda heb ik de verkeersleiding al vaker verdacht van "Geen treinen langs het perron" beleid, en ze maken het weer waar :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Wubbo »

Dan zat er vandaag toch een treindienstleider uit Amersfoort. We stonden namelijk keurig langs het perron stil, een minuut of 5 ;-)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Ruben »

Amersfoort houden ze ook van lege spoortjes. Daar sta je ook rustig voor de rooie terwijl rond die tijd gewoon het spoor vrij moet zijn, er volgens de AV ook geen reizigerstrein op staat en er zat goederensporen zijn om dat soort gedrochten te parkeren.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Daniel »

@Bee: Mwoh, de t1723 wacht tot nu toe elke ochtend braaf tot de vertraagde t21723 voorbij is in Gouda :wink: Maar verder zijn ze er inderdaad niet zo handig met vertraagde stoptreinen die voor IC's gegooid worden, al moet ik nog zien wat dat in drgl 2010 oplevert ('tis simpelweg nog niet voorgekomen). Gevolgen zouden kleiner moeten zijn want de opvolging is nu wat ruimer.

Trouwens: de t1965 is nu 'ie met IRM rijdt ook weleens wat vroeg in Dordrecht maar kan daar vervolgens niet binnenkomen omdat de t5165 nog op spoor 4 staat. Ze hebben in deze dienstregeling nog niet bedacht dat er op dat tijdstip ook nog een volledig leeg spoor 5 naast ligt...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wout87
Berichten: 166
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 14:00

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Wout87 »

Jammer trouwens dat in de 2800 alleen maar ICM rijd. Voorlopig is het dus even gedaan met VIRM tussen Deventer en Amersfoort
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Ruben »

Was wel leuk geweest voor de afwisseling idd. Er zal er vast geregeld 1 in verdwalen. :pos:

Hoe is het met de drukte in de 2800 dan?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Dexter »

Wubbo schreef:Stel, je bent treindienstleider Gouda. Stel, de t20553 is +2 en de t553 is op tijd, en op Gouda Goverwelle staat de t9853 te wachten om ingehaald te worden. Welke trein laat je dan eerst gaan?

Juist ja, de lege SLT die naar Gouda Goverwelle moet naar het spoor waar de t9853 nog staat, die pas weg kan als de NoordOost langs is. Gevolg: SLT ergens tussen Gouda en Gouda Goverwelle neergezet, IC's er met +7 uit (in Utrecht nog +5) en de stopper natuurlijk ook te laat.
De treindienstleider van het aangrenzende gebied was vandaag ook niet al te scherp. Door een ware materieel-legpuzzle rondom Noord-Oost IC 566, die werdt gereden door 2x VIRM IV, waarvan 1 stel in Ut werdt afgekoppeld en weggerangeerd (het Rotterdamse gedeelte bestond uit een haastig voorgebracht los ICM III-tje) vertrok ik met +3 met het Haagse deel. In Wd reed ik met 140 langs de 4000 uit Ekz, die nog stilstond langs het perron. Vervolgens kreeg ik geel, rood en daarna kwam de 4000 vrolijk voorbij gereden, die ik vervolgens in Gdg weer in moest halen. Dus ik vroeg aan de treindienstleider Woerden waarom dat zo moest (want als ik had kunnen doorrijden hadden we geen last van elkaar gehad) en die kwam weer aan met het handmatig-aan-moeten-passen-blablabla-verhaal. Uiteindelijk had ik in Gd +7 en kwam met +5 in Gvc aan.

Vergat ik nog te melden: In de 2191 zat gisteren DDAR 7430 en ik kreeg dus 16x de vraag of dit echt de IC wel was. De verontwaardiging was groot toen in Ledn een VIRM IV-tje als 6391 naast ons kwam staan...
Vallend blad maakt rails glad.
Oud forumgebruiker

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Oud forumgebruiker »

Zaanse reizigers zou ik voortaan adviseren per auto te reizen. De spitstreinen over de Zaanlijn rijden voortaan namelijk met 2x Plan V (er schijnen ook enkele treinen met 3xV ingepland te zijn, maar in de praktijk daar nog heel minimaal wat van gezien). Tot nu toe zijn achterblijvende reizigers op de stations Sloterdijk en Zaandam orde van de dag. Vorige dienstregeling reden er 6 bakken SGM, afgezien van het feit dat Mat'64 véél minder stacapaciteit heeft is dus ook het aantal bakken afgenomen. Ook enkele spits-IC's richting Alkmaar zijn ingekrompen en veel 2100-2600-en in de spits rijden met een solo stel. Tot nu toe vind ik de nieuwe dienstregeling één groot fiasco in deze omgeving. Alleen de 4500-1500 lijkt het goed te doen qua punctualiteit en capaciteit (VIRM is een prima trein voor beide series).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Daniel »

Dexter schreef:De treindienstleider van het aangrenzende gebied was vandaag ook niet al te scherp. Door een ware materieel-legpuzzle rondom Noord-Oost IC 566, die werdt gereden door 2x VIRM IV, waarvan 1 stel in Ut werdt afgekoppeld en weggerangeerd (het Rotterdamse gedeelte bestond uit een haastig voorgebracht los ICM III-tje) vertrok ik met +3 met het Haagse deel. In Wd reed ik met 140 langs de 4000 uit Ekz, die nog stilstond langs het perron. Vervolgens kreeg ik geel, rood en daarna kwam de 4000 vrolijk voorbij gereden, die ik vervolgens in Gdg weer in moest halen. Dus ik vroeg aan de treindienstleider Woerden waarom dat zo moest (want als ik had kunnen doorrijden hadden we geen last van elkaar gehad) en die kwam weer aan met het handmatig-aan-moeten-passen-blablabla-verhaal.
't was niet alleen vandaag dat 'ie niet scherp was dan, ze hebben daar nooit zin om iets aan te passen. Nouja, op één keer na dan: toen had perongeluk een goederentrein die door de t2856 had moeten worden ingehaald doorgaand veilig gekregen waarop de seinen herroepen werden. Het wachten daarop leverde echter zo ongeveer meer vertraging op als het achter de goederentrein aan hobbelen.
Inhalen via het perronspoor is ook al zo geniaal daar: moet de trein die inhaalt door trage wissels. Zeer efficient daarbij was het geval waarin mijn trein een losse goederenloc mocht inhalen, da's ook echt een trage trein he :P

Maargoed, vanmorgen ging 't ook weer lekker: de t21712 kwam met +12 aan op Rotterdam C, kreeg er op vertrektijd van de t21723 nog een stel bijgeplaatst en vertrok uiteindelijk zowaar met slechts +3. Dat hadden we overigens volledig te danken aan het feit dat de Fyra die de afgelopen twee dagen een conflict opleverde vanmorgen was opgeheven :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door reisthijs »

ziggy schreef:Zaanse reizigers zou ik voortaan adviseren per auto te reizen. De spitstreinen over de Zaanlijn rijden voortaan namelijk met 2x Plan V (er schijnen ook enkele treinen met 3xV ingepland te zijn, maar in de praktijk daar nog heel minimaal wat van gezien).
Van wat ik de afgelopen dagen heb gezien, rijdt Uitgeest-Rotterdam (4000) vaak met 3x Plan V, en Uitgeest-Rhenen (7400) met 2 stellen. Dat laatste was de afgelopen maanden de standaardinzet voor de stoptreinen via Breukelen-Utrecht (en op dat deel van het traject meestal ook voldoende), blijkbaar heeft men er niet aan gedacht dat met de koppeling aan Amsterdam-Uitgeest aan te passen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Suus »

Wat is er bij Utrecht aan de hand, het lijkt een steeds grotere chaos te worden en het is niet eens donderdag. De NS.nl site is nu bepaald duidelijk :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Ardan »

Ik lees juist op de NS-site dat Utrecht helemaal plat schijnt te liggen :shock: en dat tot plm. 17 00 uur!
ik citeer:

Utrecht Centraal-Alphen a/d Rijn/Amersfoort/Baarn/Den Haag Centraal/Ede-Wageningen/Hilversum/Rhenen/Rotterdam Centraal/s-Hertogenbosch/Tiel
Woensdag 16 December 12:37
Oorzaak Tussen Utrecht Centraal en Bunnik/Utrecht Lunetten/Utrecht Maliebaan rijden minder treinen door een defecte bovenleiding.
Verwachting Houdt u rekening met een extra reistijd van ongeveer 30 min. De verstoring is naar verwachting rond 17:00 uur verholpen.
Reisadvies Reizigers tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal reizen via Amersfoort.

@Bee, je was me nét voor :P
Ik doe ook maar wat
Wout87
Berichten: 166
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 14:00

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Wout87 »

en dan gaat het waarschijnlijjk ook nog sneeuwen vanavond
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Daniel »

Het sneeuwt al in Utrecht, al is het nog maar heel weinig maar de straat hier is enigzins wit. Ben benieuwd hoe het dan met de Qliner gaat lopen als alternatief...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Vinny »

Afgelopen zondag met de Thalys gereisd en vanochtend weer teruggekomen. Het ging (zoals verwacht) niet vlekkeloos. Beide keren op het Nederlandse gedeelte vertraging opgelopen. Wat me verder opviel was dat er weer een warme maaltijd wordt verkocht in de Thalysbar (iets met saffraanrijst en kip). Voor tosti's rekenen ze belachelijke prijzen (meer dan 5 euro), en de stationsomroepen zijn handmatig (maar wel drietalig). Daarnaast wordt je op het Gare du Nord in het Nederlands welkom geheten, echter de cursus Nederlands is nog niet afgerond voor het treinpersoneel daar: op de terugweg werd er geen Nederlandstalige vertrekinformatie geboden (en dat kan handig zijn omdat de Thalys verder niet werd aangekondigd op het actuele vetrektijdenbord).
Leuk om te vermelden is, dat de overstap naar Den Haag wordt benadrukt bij binnenkomst van Rotterdam. Reizigers worden niet aan hun lot overgelaten...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Geert »

Ah, de nieuwe spooropstelling van Rotterdam Centraal: iets minder dan 10 minuten voor vertrektijd van de s2800 naar Amersfoort van 18.50 uur komen er twee ICM-stelletjes binnen gereden. De CTA aan de b-zijde staat op Niet instappen, dus de meeste mensen stappen in het voorste drietje in. 18.46 uur, een omroepbericht in de trein: 'Dames en heren, deze trein blijft in Rotterdam staan. De trein naar Amersfoort komt zo binnen achter deze trein.' 18.49 uur: ah, er komen twee stelletjes ICM binnen. En inderdaad, ACHTER de andere trein, wat dus inhoudt dat het achterste stelletje pas voorbij de loopbrug te bereiken is. Erg klantvriendelijk, deze spooropstelling. En het vertrek met +5. :neg:
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door mb90 »

Gister was het exact hetzelfde bij dezelfde trein (die had ik toevallig opweg naar Gouda) in Rtd. Mensen vroegen nog aan de conducteur of er een marathon gelopen moest worden. :P Het irritante is ook dat er nu geen spreiding is van de reizigers. Het achterste IV-tje zat vol, de voorste was een heel stuk rustiger.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door playertwo »

Ardan schreef:Ik lees juist op de NS-site dat Utrecht helemaal plat schijnt te liggen :shock: en dat tot plm. 17 00 uur!
ik citeer:

Utrecht Centraal-Alphen a/d Rijn/Amersfoort/Baarn/Den Haag Centraal/Ede-Wageningen/Hilversum/Rhenen/Rotterdam Centraal/s-Hertogenbosch/Tiel
Woensdag 16 December 12:37
Oorzaak Tussen Utrecht Centraal en Bunnik/Utrecht Lunetten/Utrecht Maliebaan rijden minder treinen door een defecte bovenleiding.
Verwachting Houdt u rekening met een extra reistijd van ongeveer 30 min. De verstoring is naar verwachting rond 17:00 uur verholpen.
Reisadvies Reizigers tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal reizen via Amersfoort.

@Bee, je was me nét voor :P
Sinds wanneer is Utrecht Maliebaan weer opgenomen in de normale dienstregeling :lol: (dus niet een museumpendel)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Daniel »

Volgens mij zat er een trdl op de post Rotterdam in een diepe slaap verzonken vanmiddag... de t1965 kwam zeer ruim op tijd (zelfs enkele minuten te vroeg) voor het inrijsein van Dordrecht tot stilstand. Daar bleven we enige tijd wachten, nam aan dat er nog een vertraagde t5165 op ons aankomstspoor 4 stond ofzo. Uiteindelijk gingen we dan weer rijden en werden daarbij gespoorwijzigd naar spoor 5, terwijl de stoptrein allang van spoor 4 vertrokken was.
Daardoor een volstrekt onnodige +4 bij binnenkomst en ca. +5 bij vertrek, wat in Breda ook weer problemen kan veroorzaken (de s13600 raakt dan vertraagd, of je komt erachter terecht)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door M57 »

Waarom moet je de trdl nou weer belachelijk maken? Misschien was hij of zij met iets anders belangrijks bezig, waren er problemen bij het omleggen van het wissel, ...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Daniel »

Als het elke keer dat dit gebeurd een probleem met het wissel zouden zijn dan wil ik ProRail toch dringend adviseren dat ding te vervangen, gebeurd iets te vaak daarvoor.
We moesten al voor Zwijndrecht afremmen, dus 'tis overduidelijk een vertraagde s5100 op blokafstand voor ons geweest.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Daantje »

De hele week al zijn er problemen met de t2216 waardoor ie vertraging heeft en ik beter de eerstvolgende s1900 kan nemen. Trein t1918 vergat vanmorgen echter bijna te stoppen in Delft. Ik zat m'n krantje te lezen toen me ineens opviel dat het stationsnaambord van Delft wel erg hard voorbij kwam :shock: Gelukkig gingen we heel hard in de remmen en stonden we nog net op tijd stil. Toen duurde het wel erg lang voor de deuren open gingen maar ik had gelukkig nog net m'n bus gehaald :)
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door mb90 »

Reiziger Ddrs schreef:Als het elke keer dat dit gebeurd een probleem met het wissel zouden zijn dan wil ik ProRail toch dringend adviseren dat ding te vervangen, gebeurd iets te vaak daarvoor.
We moesten al voor Zwijndrecht afremmen, dus 'tis overduidelijk een vertraagde s5100 op blokafstand voor ons geweest.
Er waren om 16:10 uur monteurs bezig bij een wissel vlak voor Ddr vanuit Zwd gezien. Met de t2259 moest ik ook wachten voor Zwijndrecht en werd er van spoor verwisseld, dus ik denk eerder dat het aan het wissel lag dan aan een treindienstleider.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten