Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

Dre schreef:Dus hoe los je dit op? Geen idee... misschien lost het probleem zichzelf op als we de privatisering van het OV terugdraaien
Ik denk dat dat vrij weinig oplost zolang er bij diverse provincies menig ambtenaar rondloopt die de veronderstelling hebben dat elektrische bussen het vervoer verduurzamen.
Dat doen die dingen echter maar tot op zekere hoogte: besteed je een groot deel van het budget aan elektrische speeltjes en bijbehorende voorzieningen, dan heb je immers nog maar weinig budget over om de regio ook daadwerkelijk bereikbaar te houden en het OV een aantrekkelijk alternatief te laten zijn. En vooralsnog zijn de alternatieven die mensen gaan gebruiken als het OV geen bereikbaarheid biedt, bijvoorbeeld een auto of een scooter, toch echt minder duurzaam. Niet alleen door de brandstof, maar je hebt sowieso al meer grondstoffen nodig om iedereen van een individueel voertuig te voorzien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Durashift »

Dank voor je uitgebreide uiteenzetting.
Ik doelde eigenlijk alleen op het deuntje dat jij voorstelt om af te spelen in de BYD's. :)

Verders.. het zijn ook keuzes in de verschillende technieken. BYD's kennen een grotere batterijcapaciteit. Is dus ook meer gewicht.. én afhankelijk van het laadsysteem (omvormers) hoe snel de batterijen weer vol kunnen zijn. Een grote batterij 'leeg' rijden levert misschien een grote afstand op.. maar daarna ook weer 'veel tijd' om de batterij te vullen..

Een kleinere batterij meermaals bijladen op een dag kan wellicht kosteneffectiever zijn..
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door bys1 »

Elektrisch rijden is niet beter voor het milieu en dat zal het ook nooit zijn. Alleen al om de CO2 die vrijkomt bij het delven van lithium voor die batterijen... en daar komt dan nog bij dat CO2 weinig tot geen invloed heeft op het klimaat.

Verder ben ik het met Daniel eens dat men beter het geld dat wordt verspild aan elektrische bussen kan inzetten voor extra DRU's en een beter OV-product. Ik zou alleen al willen voorstellen om lijnen als de 201, 202/203 en 91/231 met comfortabele T100-bussen uit te voeren ipv oncomfortabele elektrische rotzooi die nauwelijks 75 km/h kan rijden. Dan nog een mooi hoge frequentie en je hebt al heel wat meer reizigers de bus in gok ik.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

bys1 schreef:en daar komt dan nog bij dat CO2 weinig tot geen invloed heeft op het klimaat.
Dit is echt klinkklare onzin.
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Cas »

Daarnaast is de stelling dat de productie van elektrische batterijen een netto negatief milieueffect hebben door hun productie ook al meermaals ontkracht.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef:
Dre schreef:Dus hoe los je dit op? Geen idee... misschien lost het probleem zichzelf op als we de privatisering van het OV terugdraaien
Ik denk dat dat vrij weinig oplost zolang er bij diverse provincies menig ambtenaar rondloopt die de veronderstelling hebben dat elektrische bussen het vervoer verduurzamen.
Dat doen die dingen echter maar tot op zekere hoogte: besteed je een groot deel van het budget aan elektrische speeltjes en bijbehorende voorzieningen, dan heb je immers nog maar weinig budget over om de regio ook daadwerkelijk bereikbaar te houden en het OV een aantrekkelijk alternatief te laten zijn. En vooralsnog zijn de alternatieven die mensen gaan gebruiken als het OV geen bereikbaarheid biedt, bijvoorbeeld een auto of een scooter, toch echt minder duurzaam. Niet alleen door de brandstof, maar je hebt sowieso al meer grondstoffen nodig om iedereen van een individueel voertuig te voorzien.
Elektrische bussen zijn weliswaar duurder in aanschaf, maar veel goedkoper in exploitatie door de lagere energiekosten en de lagere onderhoudskosten. Bovendien gaan elektrische voertuigen langer mee door de geringere slijtage aan de hele aandrijflijn en zullen ze waarschijnlijk aan het einde van hun economische levensduur nog aan de laatste milieu eisen voldoen.
Het is uiteraard wel zaak dat je je elektrische bussen koopt bij een fabrikant die bewezen heeft bussen te kunnen bouwen die langer dan 10 jaar mee kunnen zonder uit elkaar te vallen. (in Arnhem rijden vrijwel dagelijks nog twee elektrische bussen uit 2002 van een fabrikant die anno 2019 ook hele goede elektrische bussen bouwt)

Zie ook: https://www.ovpro.nl/bus/2019/04/23/ver ... selbussen/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5261
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Lijn 45 »

In Arnhem rijden er zelfs nog 3 trolleybussen uit 2002. :wink:
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door dennistd »

Volgens de gedeputeerde van Gelderland komen er nachtbussen van Ede naar Wageningen:

Afbeelding

https://twitter.com/JanvdMeer/status/12 ... 7096960000
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Gaat dus om nachtritten en niet om een nachtlijn?
Ik heb geen onderschrift
teun
Berichten: 1505
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door teun »

Niet heel verbazingwekkend, die twee extra late IC's naar Nijmegen zitten volgens mij nog redelijk vol en door daar op aan te sluiten kun je een bus naar Wageningen vast nog aardig vullen.
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Durashift »

Ja, dat zal het dan zijn.. want van het bruisende nachtleven in Ede hoeft men het niet te hebben, lijkt mij. (A)

Maar ehm.. als er sprake is van een Keolis offerte.. dan is e.e.a geheel buiten de dru's om toch? Dan kan zo'n bus toch ook per eerstvolgende dienstregelingswijziging gaan rijden, indien er organisatorisch e.e.a ervoor geregeld is?
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Bedoelen ze niet de rijn-waal offerte die volgend jaar ingaat?
Ik heb geen onderschrift
cassie127
Berichten: 6587
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door cassie127 »

Nee, gaat om IJssel Vecht. Pas als Rijn Waal in gaat gaan de lijnen rondom ede daar naartoe. Dus nu valt het nog onder Keolis.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Je hebt gelijk. Ik was even in de war. Wat ik bedoelde was: bedoelen ze niet de IJssel-Vecht offerte? Lijkt me goed mogelijk en zelfs erg waarschijnlijk (gezien de DRU en DRU verdeling) dat ze extra aanbod hebben in de Veluwe.
Ik heb geen onderschrift
gkw1969
Berichten: 1758
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

Durashift schreef: Maar ehm.. als er sprake is van een Keolis offerte.. dan is e.e.a geheel buiten de dru's om toch? Dan kan zo'n bus toch ook per eerstvolgende dienstregelingswijziging gaan rijden, indien er organisatorisch e.e.a ervoor geregeld is?
Hoe bedoel je buiten de DRU om? Keolis heeft dit aangeboden voor de concessie IJssel-Vecht, waar Ede tot eind 2022 nog bij hoort.

En de eerstvolgende dienstregeling wijziging is december 2020.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9162
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

sirvinniei schreef:Je hebt gelijk. Ik was even in de war. Wat ik bedoelde was: bedoelen ze niet de IJssel-Vecht offerte? Lijkt me goed mogelijk en zelfs erg waarschijnlijk (gezien de DRU en DRU verdeling) dat ze extra aanbod hebben in de Veluwe.
Als Keolis slim is dan heeft men vooral extra geboden rondom Ede/Barneveld, Deventer en van Apeldoorn naar Arnhem, dat zijn extra DRU waar je de concessie mee kan binnenslepen maar tegelijkertijd ben je er binnen 3 jaar weer vanaf.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Maar in het PvE stonden er percentages per gebied. Als er meer DRUs naar Veluwe Zuid of Deventer zijn gegaan, moesten er ook evenredig veel DRUs naar de andere gebieden zijn gegaan (op Lelystad na, die volgens nieuwsberichten als enige achteruit is gegaan, door het percentage van die stad)

'Makkelijk scoren' zijn de nachtritten specifiek ook niet echt: chauffeurs moeten volgens het nachttarief uitbetaald worden.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef:Als Keolis slim is dan heeft men vooral extra geboden rondom Ede/Barneveld, Deventer en van Apeldoorn naar Arnhem, dat zijn extra DRU waar je de concessie mee kan binnenslepen maar tegelijkertijd ben je er binnen 3 jaar weer vanaf.
De vraag is of dat wel echt zo slim is, want als ze andere gebieden in Overijssel en Gelderland die ze nu al hebben willen behouden bij de volgende aanbestedingen worden ze daar dan weer duurder bij behoud van het nu extra geboden voorzieningenniveau.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9162
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

De vraag is of Keolis zich wel gaat inschrijven op de concessie Rijn-Waal. We zullen zien, voor Keolis was het in ieder geval van cruciaal belang dat ze IJssel-Vecht behielden omdat ze anders in één klap gehalveerd werden qua omzet.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21348
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Meltrain »

Gaat de verbinding Apeldoorn - Arnhem (lijnen 43, 91 en 231) nu over naar Rijn-Waal of blijft het bij IJssel-Vecht?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
cassie127
Berichten: 6587
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door cassie127 »

In het PvE stond uiteindelijk dat deze lijnen onder Rijn-Waal gaan vallen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9162
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

De volgende huidige lijnen gaan naar Rijn-Waal:
  • Lijnen 1, 2, 5 en 6 in Ede
  • Lijn 43 Apeldoorn - Arnhem
  • Lijn 84 Ede - Wageningen
  • Lijn 85 Ede - Veenendaal
  • Lijn 86 Ede - Wageningen
  • Lijn 88 Ede - Wageningen
  • Lijn 91 Apeldoorn - Arnhem
  • Lijn 105 Barneveld - Arnhem
  • Lijn 106 Otterlo - Hoge Veluwe
  • Lijn 107 Ede - Putten
  • Lijn 108 Apeldoorn - Ede
  • Lijn 184 Ede - Wageningen
  • Lijn 231 Apeldoorn - Arnhem
  • Lijn 293 Apeldoorn - Arnhem
  • Lijn 505 Overberg - Wekerom
  • Lijn 611 Barneveld - Scherpenzeel
  • Lijn 679 De Valk - Amersfoort
De volgende huidige lijnen gaan naar Berkel-Dinkel:
  • Lijnen 1 t/m 7 in Deventer
  • Lijn 160 Deventer - Bathmen
  • Lijn 503 Brummen - Eerbeek
  • Lijn 504 Zutphen - Eerbeek
  • Lijn 515 Zutphen - Leuvenheim
  • Lijn 590 Deventer - Nieuw Heeten
  • Lijn 660 Deventer - Holten
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21348
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Meltrain »

Toch raar, Zutphen en Deventer liggen aan de IJssel, maar de stadsdiensten van deze steden behoren niet tot de concessie IJssel-Vecht. :|
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10556
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door trolly »

:Y

...en dan heb je het nog niet eens over Gouda of Weesp.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door julsteren »

Meltrain schreef:Toch raar, Zutphen en Deventer liggen aan de IJssel, maar de stadsdiensten van deze steden behoren niet tot de concessie IJssel-Vecht. :|
Ligt Barneveld aan de Rijn of Waal? Ligt Rijssen aan de Berkel of Dinkel?
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten