14 januari 2030

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

14 januari 2030

Bericht door Wubbo »

Grmbl. Het is weer maandag. Het was een leuk en gezellig weekend, maar het is altijd zo lastig om dan weer op te staan. Ook nu weer heb ik me eigenlijk een keer te veel omgedraaid. Te laat kom ik mijn bed uit. Ik kijk even door het raam naar buiten: het is weer wit en koud buiten. Gelukkig is de verwarming al automatisch aangegaan en staat de koffie ook al te pruttelen. Handig, die zijn gekoppeld aan mijn wekker. Nu alleen nog zorgen dat ik ook reageer op de wekker, maar dat zal wel altijd een probleem blijven...

Nog steeds niet helemaal wakker douche en ontbijt ik op de automatische piloot. Ik probeer op te schieten, maar toch ben ik te laat klaar. Rennen naar de bus in de hoop dat die ook te laat is hoeft niet: mijn GSM weet al welke bus ik zou willen nemen en heeft al weergegeven dat die bus op tijd is. Gelukkig geeft het ding ook gelijk de alternatieven weer. Met de auto zou ik nog op tijd op het station kunnen zijn, maar voor autorijden moet je toch een beetje wakker zijn en dat ben ik niet. Ik loop dus rustig naar de bushalte, waar ik als ik aankom de bus al om de hoek zie komen. Die real-time reisinformatie is toch wel lekker, als ik ergens een hekel aan heb is het wachten. Nu wordt het reisadvies gewoon steeds bijgewerkt en weet ik dus of ik op moet schieten en hoe laat ik weg kan.

Ik stap in de bus, groet de buschauffeur en ga zitten. Ja, de chauffeurs in de bus zijn terug! We hebben een tijdje een geautomatiseerd systeem gehad dat op zich prima functioneerde, maar naar aanleiding van klachten van reizigers vanwege het onpersoonlijke van zo'n systeem en de wens om toch weer contact te hebben met een mens zijn de chauffeurs terug. Ze zijn al lang niet meer verantwoordelijk voor het rijden van de bus, dat gaat nog steeds geautomatiseerd, maar hij is wel de gastheer en zorgt ervoor dat ik me op mijn gemak voel. De beste man heeft er ook echt aandacht voor: hij zet nog goede koffie ook!

Waar ik erg blij mee ben is dat het inchecken in de bus ook niet meer hoeft. Jarenlang hebben ze geprobeerd om de OV-chipkaart betrouwbaar werkend te krijgen, maar het is nooit helemaal gelukt. Nu gaat het gewoon via mijn GSM, die weet tenslotte toch al waar ik ben. Geen gedoe meer met in- en uitchecken: dat ding weet waar ik ben en wat ik doe, en de betaling gaat geheel automatisch via dat ding. Hij zoekt ook voor mij uit wat het goedkoopste tarief is aan de hand van mijn reis, de afgelegde afstand en de gevolgde route. Hoewel met het loslaten van de chipkaart ook het betalen per gereden kilometer eindelijk is vervangen door betalen voor de hemelsbrede afstand, is er natuurlijk nog wel tariefdifferentiatie: die langzame bus die de hele week door rijdt is goedkoper dan de bus die rechtstreeks rijdt. Tsja, voor een kortere reis betaal je, dat is logisch.

Na een minuut of 10 en zonder enig oponthoud (behalve dan het stoppen bij een paar haltes onderweg) kom ik aan op het station. De bus zet mij onder de overkapping voor de ingang af, zodat ik zonder nat te worden zo de hal in kan lopen. Natuurlijk sluit de bus aan op de trein: de tijd dat trein en bus als twee aparte systemen werden gezien liggen gelukkig ver achter ons. Allebei rijden ze nu heel vaak, en mocht het zo zijn dat een aansluiting in het gedrang komt te komen door wat voor reden dan ook, dan rekent het systeem uit of het voor de trein (of de bus) mogelijk is om te wachten aan de hand van de gegevens van de andere mensen die in die trein zitten of met die trein mee willen, en wordt op basis daarvan de beslissing genomen. Dat is het voordeel van de koppeling met GSM: je kent de bestemmingen van de reizigers, dus je kan je dienstregeling en je overstappen er op aanpassen. Ideaal.

Zoals altijd komt mijn trein het station binnenrijden op het moment dat ik op de roltrap sta. Blindelings loop ik naar de deur en stap de trein in. Met mijn niet-wakkere hoofd blijk ik in een slaapcoupé terecht te zijn gekomen. Nou ja, vooruit, zo op de vroege maandagmorgen is dat eigenlijk wel lekker, dan kan ik nog even verder slapen. Mijn GSM rekent het prijsverschil wel uit, dat heb ik er wel voor over!

Ik weet eigenlijk niet eens hoe laat de trein zou moeten gaan. Ik weet dat hij altijd aansluit op mijn bus, en verder maakt het me eigenlijk ook niet zo veel uit. Zolang ik maar niet lang hoef te wachten vind ik het prima. De trein vertrekt. Je merkt nauwelijks dat de trein in beweging komt. Een paar jaar geleden zijn de laatste extreem verouderde treinen met hoge instap en van die zwenk-zwaaideuren afgevoerd. Nu zijn alle treinen voorzien van een gelijkvloerse instap over de gehele trein, gaan de deuren zonder dat je het merkt dicht en rijdt de trein geruisloos en zonder dat je last hebt van wissels en dergelijke.

Ik kan me de tijd nog wel herinneren dat je in een trein alleen maar keus had tussen eerste klas en tweede klas. Gelukkig is dat ook voorbij en zijn er in de trein gewoon plekken waar ik kan doen wat ik wil doen. De ouders met jengelende kinderen zitten bij elkaar, die chagrijnige zakenmannetjes die druk aan het bellen of aan het belangrijk-doen op hun draagbare computer zijn zitten ook bij elkaar, en ergens verderop zit de schooljeugd te ouwehoeren over wie ze dit weekend weer 'gescoord' hebben. Ik trek mij terug in de slaapcoupé waar het ook echt stil is. Zelfs het geluid van het omslaan van een bladzijde is hier eigenlijk al te veel. Er zitten meer mensen, slapend of denkend, relaxed in hun stoel. Ik zoek ook een rustig plekje.

Mijn trein rijdt rechtstreeks naar mijn bestemming. Dat is wel eens anders met dat systeem dat automatisch berekent waar de grote groep reizigers heen moet, maar vandaag gaat het voor mij de goede kant op. Als het betekent dat ik moet overstappen is dat ook niet zo erg: de aansluitende trein staat dan altijd klaar aan de overzijde van het perron, met de juiste coupes tegenover elkaar, dus ik kan zo overstappen. Mijn GSM houdt me daarvan wel op de hoogte, in de slaapcoupé natuurlijk op een discrete manier. Tussen de regelmatig rijdende CityExpressen die alleen in de grote steden rijden, rijdt nog een keur aan Sprinters en Intercity's. Het treinverkeer wordt automatisch dusdanig geregeld dat die treinen geen last van elkaar hebben. Als er een CityExpress dreigt te moeten afremmen vanwege een Sprinter wordt de snelheid van beide treinen automatisch bijgesteld, zodat ze geen last van elkaar hebben. Op het eerstvolgende stopstation wordt de Sprinter dan op het andere spoor dan de CityExpress gezet, zodat de vertraging beperkt blijft tot enkele tellen. En dat halen we ook wel weer in door verderop wat harder te rijden. Zo duurt mijn reis altijd even lang, onafhankelijk van het overige treinverkeer. Ideaal, weg is de tijd van het uitrekenen hoe laat je trein ging en of je je overstap haalde.

Na een klein halfuur zijn we bijna op mijn eindbestemming. Mijn GSM attendeert me erop en laat zien hoe ik het beste naar kantoor kan gaan: zelfs de ideale looproute afhankelijk van de drukte weet hij uit te rekenen. Zonder na te denken loop ik het kantoor binnen. Op naar een nieuwe werkdag. Gelukkig ben ik nu wat wakkerder dan vanochtend vroeg.


Zo ziet mijn maandag 14 januari 2030 eruit. Ik ben benieuwd hoe andere reizigers die dag hun reis ervaren! ;-)
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 14 januari 2030

Bericht door tsov »

Leuk! Klinkt futuristisch, maar toch realistisch ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 14 januari 2030

Bericht door Chauf21 »

Jaja, zoiets dus: http://server.overheidsvideo.nl/wmv/VENW-101108-700.wmv (ik kan het flashbestandje http://server.overheidsvideo.nl/flash/V ... 08-700.flv hier niet laten afspelen).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 14 januari 2030

Bericht door Wubbo »

Ja, zoiets inderdaad :pos:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: 14 januari 2030

Bericht door STF »

Tjonge wat zal ik hulpeloos zijn in 2030 aangezien ik geen mobiele telefoon heb (en dat ding alles lijkt te regelen). :mrgreen:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: 14 januari 2030

Bericht door Ruben »

Zolang de grasmaaiert het nog maar doet toch. :D
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten