Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Daniel »

PHS schreef:Het is inderdaad zo dat je een voorschot krijgt en dat de definitieve beschikking later wordt opgemaakt. Tegelijkertijd kun je (in veel gevallen: moet je) wijzigingen doorgeven zodat het voorschot wordt aangepast. Wat veel mensen niet doen, en vervolgens geconfronteerd worden met een terugvordering. Dat voelt dan misschien niet zo rechtvaardig, maar het is wel deels de eigen verantwoordelijkheid (of deze mensen ook in staat zijn om die verantwoordelijkheid uit te oefenen is een andere, wat gevoeligere vraag).
Was dat maar zo makkelijk. Ik had jaren terug keurig een wijziging doorgegeven toen ik meer ging verdienen en kreeg vervolgens een brief dat ik nog steeds recht op zorgtoeslag had. En vervolgens aan het eind van het jaar gebaseerd op hetzelfde inkomen een brief dat ik het weer volledig mocht terugbetalen.
Heeft meerdere jaren geduurd voor ik daar vanaf was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

En dat toeslagensysteem houdt totaal geen rekening met een maandelijks variabel inkomen. De ene maand (met name in de vakanties) werk ik meer dan de andere. Vorig jaar kreeg ik in september 2018 een brief dat ik een hoop moest terugbetalen, omdat ik zogenaamd in dat jaar al teveel verdiend had.Uitgelegd via de telefoon hoe het zat, maar moest toch betalen en de toeslagen voor de rest van het jaar werd stopgezet. Het is dat ik wat in mijn spaarpotje had... :X Negen maanden later kreeg ik zo goed als het hele bedrag dat ik moest betalen weer terug, omdat ik te weinig had ontvangen op basis van mijn jaarinkomen. :') :X :X
Nu kun je het wel achteraf aanvragen in plaats van een voorschot, maar ik heb dat geld in principe gewoon nodig om rond te kunnen komen, dus een jaartje zonder is eigenlijk geen optie.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Jouw bericht bevestigd exact waarom dit een kansloze rondpompmachine is. De toeslagen zijn leuk bedacht, maar eigenlijk een vermomming voor het feit dat de meeste mensen eigenlijk een hoger salaris moeten hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Volledig mee eens.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Het CPB heeft onderzocht dat een verhoging van de WML met 5% en verhoging van eraan gekoppelde uitkeringen ongeveer 0,5% minder werkgelegenheid en 2,5 miljard extra overheidsuitgaven oplevert. Kortom, prima haalbaar. Het CPB komt later dit jaar met nieuwe onderzoeken, omdat het inmiddels meer naar een verhoging van 10% wordt geneigd. Is dat de helft hoger, nee, maar je moet hier hoog inzetten omdat de afstand tussen het WML en salarismediaan al jaren toeneemt, het WML is tegenwoordig nog maar zo’n 45% van een mediaan salaris terwijl dit ooit zo’n 60% was.

Onderzoek CPB: https://www.cpb.nl/sites/default/files/ ... deel-2.pdf (PDF, tabel aan het begin en onderbouwing pagina 59).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Misschien is het wel goed voor de discussie als je zelf ook met feiten/bronnen komt om je standpunt te onderbouwen? Tot nu toe lijkt het vooral bangmakerij.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Ik kan je ook aanraden om de economische analyse te lezen die je kan aanvragen op https://www.voor14.nl/analyse
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Mijn docent Economie 2 vond de huizenmarkt een bubbel (kreeg hij gelijk in), financiering op basis van aandelen een slecht idee (kreeg hij gelijk in), het minimumloon aan de lage kant en Keynes een toffe peer en zijn General Theory of Employment, Interest and Money beter dan de neoliberale idealen van de eenentwintigste eeuw. :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

PHS schreef:
Ronaldussen schreef:Misschien is het wel goed voor de discussie als je zelf ook met feiten/bronnen komt om je standpunt te onderbouwen? Tot nu toe lijkt het vooral bangmakerij.
Waar wil je precies een bron van? Het meeste is gewoon wat je ook op de middelbare school aan economie krijgt, daarnaast een en ander wat je leert tijdens publieke financiën als je daarin geïnteresseerd bent.
Het spijt me, ik heb op mijn 14e voor het laatst les in economie gehad en daarvan is niet veel blijven hangen. Wat ik wel weet is dat de economie niet naar z'n donder gaat als de lonen iets omhoog gaan en dat de producten niet 1-op-1 duurder worden bij een loonsverhoging.

Je doet nogal wat ferme uitspraken en je vraagt van mensen die het tegendeel beweren om (objectieve) bronnen en cijfers. Dan is het wel zo eerlijk (en goed voor de discussie) als je er zelf ook mee komt en je er niet gemakkelijk van af maakt met een argumentatie met een hoog "Dat is algemeen bekend en zoek het zelf maar uit"-gehalte. Dus nogmaals mijn vraag: Heb je er een bron voor?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Zoek het maar lekker uit. Ik heb geen zin meer om in discussie te gaan met iemand die niet bereid is zijn standpunten te onderbouwen en blijkbaar niet kan laten anderen belachelijk te maken.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

PHS schreef:Ik ken economen eigenlijk alleen als saaie mannen in saaie pakken met saaie praatjes, maar dat verklaart misschien wel waarom ik vooral bekend ben met de wat conservatievere opvattingen over de economie :mrgreen:
Dat klinkt plausibel. Dat besef zou voor mij overigens aanleiding zijn om nog eens kritisch naar de ontvangen informatie te kijken, maar dat is uiteraard persoonlijk.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Misschien moet jij je een keer niet in discussies mengen als je niet weet hoe je dat op een fatsoenlijke manier kunt doen :pos:
Het is namelijk niet de eerste keer dat jij je eigen gelijk probeert door te drammen door gelijktijdig anderen naar beneden te halen en om de hete brei heen te draaien.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Aking »

Kinders kinders! Gaat effe lekker samen kabbelen ofzo! :roll:
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door jelmerrr »

PHS schreef: Ik ken economen eigenlijk alleen als saaie mannen in saaie pakken met saaie praatjes, maar dat verklaart misschien wel waarom ik vooral bekend ben met de wat conservatievere opvattingen over de economie :mrgreen:
Ik doe de lerarenopleiding economie maar bij ons in de opleiding bij algemene ecomomie wordt ook zeker aandacht besteed aan veranderingen in het economisch denkend dus zo conservatief zijn ze niet.

Die hele denigrerende toon over economen bevalt me ook niet trouwens.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

PHS schreef:Ik bied twee keer aan om met bronnen en feiten te komen voor wat je maar verduidelijkt wil hebben, en dan zou ik niet bereid zijn om mijn standpunten te onderbouwen? _O-
In plaats van het aan te bieden zou je die bronnen ook gewoon kunnen geven. En dan niet aankomen met "economieles op de middelbare school"...
PHS schreef:En hij had zijn haar zeker in een paardenstaart en rook naar goedkope shag? _O-
Nee. Gewoon een econoom die wel doorheeft hoe de samenleving werkt en niet alleen naar statistiekjes kijkt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

PHS schreef:
Ronaldussen schreef:Wat ik wel weet is dat de economie niet naar z'n donder gaat als de lonen iets omhoog gaan en dat de producten niet 1-op-1 duurder worden bij een loonsverhoging.
Maar we hebben het dan ook niet over dat de lonen 'iets' omhoog gaan? We praten over, om Suus te citeren, minstens een verdubbeling van het minimumloon.
Dat het minimumloon verdubbeld wordt, betekent natuurlijk niet dat het gemiddelde loon ook verdubbelt. Om het effect te weten, moet je ook weten hoeveel mensen nu een loon hebben dat tussen het "oude" en "nieuwe" minimumloon ligt.
Verder heb ik ook sinds de middelbare school geen economie meer gehad en laat ik me graag informeren. Dan is het wel zo handig om met bronnen te komen waarin je beweringen gestaafd worden, zodat ik me er beter in kan verdiepen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Columnist bij RTL Z is ook voor verhoging van het minimumloon: https://www.rtlz.nl/economie/opinie/col ... utte-lonen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Hij heeft zijn haar zeker in een paardenstaart en ruikt naar goedkope shag?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Jeroen78
Berichten: 61
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 21:26

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Jeroen78 »

Een verhoging van het minimumloon lijkt mij een goed plan. Het vergroot het besteedbaar inkomen dus meer consumptie en zelfredzaamheid, het vergroot de belastinginkomsten dus meer geld voor de gemeenschap. Win win dus.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door isadora »

Vandaag vroeg ik mezelf af, hoe het mogelijk is, dat Trump nog steeds niet is afgezet.
Na al het democratische wapengekletter lijkt hij sterker dan ooit te staan.
Het zal toch niet zo zijn, dat de Trumpeteer in november opnieuw voor een periode van vier jaar als president wordt herkozen?
Waarom horen we zo weinig over zijn schijnbare successen?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 75 gasten