Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Tom98 »

Dat is exact hoe het in mijn beleving gaat ja (alleen doe ik daar zelf dus niet aan mee :X )
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Roeland »

Gistermiddag was het weer "gezellig" op De Klomp.
De X80 van 16.21 (die aansluit op de IC's die om 16.11 en 16.17 aankwamen) kwam niet opdagen. Wel kwam rond 16.21 een andere X80, waarvan de chauffeur (aan de ca. 25 wachtenden) aangaf, dat hij pas de volgende rit van 16.37 zou rijden. Wat dus ook de eerstvolgende rit bleek te zijn.
Mijn ervaringen met de nieuwe dienstregeling zijn eigenlijk niet zo positief: lege 87-bussen op de Rondweg Veenendaal en vertraagde X80's tussen Veenendaal en Amersfoort.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Maxim schreef:Op alle momenten van de dag wordt de rijtijd op dezelfde manier berekend: tussen knooppunten, met een 85-percentielwaarde. Dus: zet je bus 1 tm 100 van snel tot langzaam op een rijtje, dan wordt de rijtijd van bus 85 gebruikt. Dit is erg standaard in OV.
Per rit of per dagdeel trouwens (met bv. "spits" als een dagdeel)? In het laatste geval is het mij volstrekt duidelijk waar het mis gaat, aangezien de spits op de X80 enigszins heterogeen is.
Roeland schreef:Mijn ervaringen met de nieuwe dienstregeling zijn eigenlijk niet zo positief: lege 87-bussen op de Rondweg Veenendaal en vertraagde X80's tussen Veenendaal en Amersfoort.
Ik heb (gelukkig?) sinds de nieuwe dienstregeling de X80 van 16.21 niet meer, kwartier eerder is lekker rustig (misschien iets te).
Maar die specifieke rit is wel een typisch gevalletje dat in de spits van de 87 komt waar ik de chauffeurs zelf al wel over heb horen klagen. Je ziet ook wel dat veel vertragingen van de 87 op X80 worden doorgegeven terwijl de tussenliggende ritten daar geen last van hebben.
Althans, vooralsnog gaat het prima met de rit van 16.07 die van de 298 af komt.

Ik erger me dan weer meer aan extra ritten die weinig aan de drukte doen en bussen die meer rijtijd hebben en die consequent onderweg ergens staan af te wachten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Roeland »

Tom98 schreef:Ja, overdag zijn rijtijden op alle lijnen beter haalbaar dan in de avond. Zo kun je met lijn 50 in de middagspits de bus stampvol hebben en nog te vroeg Utrecht binnen komen. Rijd je om 23:00 met 2 passagiers, dan rijd je grote delen alsnog licht in de plus. Opzich logisch dat 's avonds iets minder tijd nodig is, maar mijn ervaring is dat ze er bij ons te veel tijd afhalen _O- dus qua werkdruk kan je het beste tussen 08:00 en 18:00 werken in mijn beleving. :X
Zelf wil ik hier nog aan toevoegen: veel streeklijnen rijden: Station - meerdere dorpen - Station. In de eerste paar dorpen zijn vooral uitstappers (en een paar instappers), in de laatste paar dorpen vooral instappers. Voor de instappers wil je in ieder geval niet, dat de bus te vroeg voorbijrijdt.
Voor de uitstappers is het echter nogal irritant, om 2 haltes voor je uitstaphalte minutenlang in een haltekom te niksen, alleen maar omdat de dienstregeling te ruim is.
Een klantvriendelijke dienstregeling ziet er volgens mij dan ook als volgt uit:
* vanaf beginpunt langs de eerste "uitstap-dorpen": een beetje krap gepland, zodat de bus niet te vroeg voorbijrijdt, en ook niet onnodig tijd hoeft af te wachten.
* tussen de twee middelste dorpen (daar waar het aantal uitstappers afneemt en het aantal instappers afneemt) wat extra tijd om evt. vertragingen in te lopen, met een tijdhalte waar evt. de tijd wordt afgewacht.
* vanaf die tijdhalte ook weer een beetje krap gepland, zodat de bus niet te vroeg voorbijrijdt, en ook niet onnodig tijd hoeft af te wachten.
* bij de laatste paar haltes voor het eindpunt ca. 5 minuten extra ruimte, om (bij evt. ingelopen vertragingen) de treinaansluiting alsnog te halen.

Vertaald naar de X80:
* vanaf Amersfoort t/m Woudenberg een beetje krap gepland
* tussen Woudenberg en Scherpenzeel wat extra speling
* vanaf Scherpenzeel t/m Renswoude een beetje krap gepland
* vóór De Klomp weer wat extra speling
Voordeel hiervan is dat je niet het risico loopt, om in Woudenberg 3 minuten te duimendraaien, terwijl je even later bij Renswoude achter een tractor zit, waardoor je in De Klomp diezelfde 3 minuten te laat aankomt, waardoor je de treinaansluiting dreigt te missen.

En in de andere richting:
* vanaf De Klomp t/m Scherpenzeel een beetje krap gepland
* tussen Scherpenzeel en Woudenberg wat extra speling (zit nog te twijfelen waar je dan de tijdhalte neerzet; zou liefst zowel Europalaan als De Poort als tijdhalte nemen)
* Vanaf Woudenberg tot Amersfoort Centrum weer krap gepland, en tussen Centrum en CS zo'n 5 min. speling om toch weer op tijd aan te komen.

's Avonds lijkt het mij dan nog weer een iets ander verhaal: meestal zie je 's avonds vooral instappers op het beginpunt (Station, en in Amersfoort ook de Centrumhaltes daarna), en vervolgens vooral uitstappers tot aan het eindpunt.
Klantvriendelijk vind ik dan:
* dat je voor die paar incidentele instappers halverwege in ieder geval niet te vroeg langsrijdt
* dat je je uitstappers niet onnodig laat niksen op tussenliggende tijdhaltes waar toch bijna niemand instapt
* ofwel: dat de tijden net iets te krap zijn, zodat je overal met ca. +1 of +2 rijdt
* dat je op je eindpunt toch weer voldoende speling hebt om op tijd aan te komen
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Roeland »

Daniel schreef:Ik erger me dan weer meer aan extra ritten die weinig aan de drukte doen en bussen die meer rijtijd hebben en die consequent onderweg ergens staan af te wachten.
Wat daarbij nog erger is: als de chauffeur van de rustige tussenritten 17.11 en 17.41 (vertrek Klomp), die in Scherpenzeel 3 minuten tijd af staat te wachten, die 3 minuten meteen op De Klomp had gewacht, had-ie een mooie aansluiting kunnen bieden voor de IC-reizigers uit Utrecht, die om 17.11 en 17.41 op De Klomp aankomen. Nu staan die overstappers (op papier) 15 minuten te wachten op de volgende X80 en (in de praktijk) zo'n 25 minuten omdat die X80 vaak vertraagd is door de 87-koppeling.

Het zou een stuk beter zijn, wanneer de X80 in de middagspits (15.51 t/m 18.21) op zichzelf keert, en losgekoppeld wordt van de 87. Alle X80's kunnen dan een korte keer van 1 minuut maken op De Klomp (dat gaat dan "goed" omdat een rustige op een drukke rit keert, en andersom).
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3267
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door marvinkok »

Tom98 schreef:Dat is exact hoe het in mijn beleving gaat ja (alleen doe ik daar zelf dus niet aan mee :X )
Dat klinkt me wel een beetje bekend uit de beginperiode toen ik onder andere uitgeleend was aan Amersfoort.
"ja ik rij wel 70 ofzo over de busbaan in vathorst, anders is het niet te doen!"
Die lui heb ik dan ook gelijk voor gek verklaard, want op die manier wordt het natuurlijk nooit beter...
In mijn beleving kon het ook behoorlijk spoken in die regio, met de enige alles op tijd, en de andere dag alles (veel) te laat..
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Ben benieuwd of de snelheden ook bij worden gehouden in de rijtijd wijzigen. Anders verpesten de 'slechte' chauffeurs het voor de brave chauffeurs en de wijkbewoners.

De twee ritten van de 87 die ik op een zaterdag had gezien zaten overigens redelijk vol, maar wel met mensen die over Klp heen reisden. Erg logisch gezien de slechte aansluiting van lijn 50 op die momenten.
Ik heb geen onderschrift
Alex99
Berichten: 66
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 09:24

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Alex99 »

Er komt een heel verhaal hier.. Alvast sorry daarvoor :X
Maxim schreef:Toch even reageren hoor. Met “ze” in de berichten bedoelt men immers toch gewoon mij als het om rijtijden gaat.
Het is goed dat je reageert en de uitleg is ook heel duidelijk. Dus daarvoor echt dank.
Maxim schreef:Maar het is absoluut niet zo dat er op het ene moment bewust meer tijd wordt afgehaald of bijgevoegd dan op het andere moment.

Dat bedoelde ik in mijn eerste bericht ook niet, maar in sommige gevallen lijkt de werkelijke rijtijd anders dan de papieren. Ik zie gewoon als reiziger dat chauffeurs in de oude situatie al moeite hadden met de tijd halen op nu dan toevallig De Poort - Schutterhoeflaan. En nu ik lees dat de tijd gemeten wordt tussen knooppunten, dan snap ik dat ook ineens. Maar dan is die 'buffertijd' tussen Zonnehof-Oost en Amersfoort CS wel heel erg belangrijk (voor dus bijvoorbeeld de x80/280, maar ook de 82 etc.)

Daarbij, als een chauffeur zich aan de snelheid houdt, dan loopt hij vaak - in het geval van de x80/280 - vertraging op tussen De Poort en Schutterhoeflaan. En dat lijkt mij als chauffeur niet heel fijn rijden, want je denkt daarmee vertraging op te lopen, terwijl je die nog verderop 'makkelijk' kunt inhalen. In de oude situatie was dit minder een probleem (ri Amersfoort). Mijn punt is alleen dat doordat er in ieder geval op dat stukje een minuut af is gehaald, de bus voor mijn gevoel (en daar kan ik natuurlijk nu fout zitten) vaker niet meer de aankomsttijd van :07 / :37 haalt. Nu spelen nog wel meer dingen een rol dan alleen dit, bijvoorbeeld toegenomen verkeersdrukte, toegenomen reizigersaantallen etc. Dus het hangt denk ik ook niet per se alleen van die ene minuut af. Daarbij, ik heb alleen maar zicht op een paar ritten, niet op alle...

Nu ik toch aan het typen was, heb ik ook maar even wat random ritten aangeklikt van de 280/x80 in OVinfo en bekeken wat de vertrek / aankomstvertraging is.. Daar zitten wel erg grote, (on)verklaarbare verschillen tussen. Een voorbeeld van vandaag:
Een 280 die om 09:15 vanaf De Poort vertrekt (op tijd) en aankomsttijd 09:39 met -7 aankomt A'foort CS.
280 één rit later, vertrek 09:38 De Poort (+4 vertraging) en komt aan om 09:56 met +10 op A'foort CS.

De rit om 09:15 heeft 24 minuten om op tijd op de poort aan te komen en heeft er in totaal 17 minuten over gedaan.
De rit om 09:38 heeft 18 minuten om op tijd aan te komen en heeft er in totaal 24 minuten over gedaan...

Ik weet dat je zo geen dienstregeling kunt maken, maar het valt wel op dat de rit erna (veel) minder tijd heeft, terwijl de verkeerssituatie niet veel anders is. En soms zit het ook gewoon tegen, is er ineens onverklaarbaar meer verkeersdrukte...

En, wat denk ik ook een rol speelt is dat ik (wij) de vertragingsritten beter onthouden dan de ritten die op tijd rijden, want gevoelsmatig loop je denk ik meer vertraging op dan je daadwerkelijk hebt.

Laten we ook iets positiefs zeggen over die x80: de aankomsttijden op De Klomp worden, als ik Daniël zo hoor, wel meestal gehaald ;-).
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Alex99 schreef:[...] toegenomen reizigersaantallen etc.
Zijn de reizigersaantallen gegroeid op lijn x80 ondanks de verlaagde frequentie (sinds Connexxion)?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:Zijn de reizigersaantallen gegroeid op lijn x80 ondanks de verlaagde frequentie (sinds Connexxion)?
Vergeet niet dat de frequentie eigenlijk alleen tussen Scherpenzeel en De Klomp is verlaagd. En voor de treinoverstappers de dienstregeling eigenlijk ongewijzigd is omdat er toch maar 2x/uur een aansluiting is.
Laten we ook iets positiefs zeggen over die x80: de aankomsttijden op De Klomp worden, als ik Daniël zo hoor, wel meestal gehaald ;-).
Klopt, dat gaat deze dienstregeling heel goed tot op heden. Ik krijg zelfs het idee dat het deels ontlastend werkt op ritten: de allerdrukste rit had vaak wat extra passagiers die een bus eerder namen omdat de volgende een onbetrouwbare aansluiting scheen te bieden op de trein. Maar ik zie nu juist een aantal treinoverstappers 's ochtends niet meer instappen, terwijl die niks aan de rit van een kwartier later hebben. (Het aantal reizigers dat middels de koppeling aan 87 doorreist naar Veenendaal is juist heel vergelijkbaar met wat in de vorige dienstregeling na De Klomp bleef zitten).
Roeland schreef:Zelf wil ik hier nog aan toevoegen: veel streeklijnen rijden: Station - meerdere dorpen - Station. In de eerste paar dorpen zijn vooral uitstappers (en een paar instappers), in de laatste paar dorpen vooral instappers. Voor de instappers wil je in ieder geval niet, dat de bus te vroeg voorbijrijdt.
Voor de uitstappers is het echter nogal irritant, om 2 haltes voor je uitstaphalte minutenlang in een haltekom te niksen, alleen maar omdat de dienstregeling te ruim is.
Een klantvriendelijke dienstregeling ziet er volgens mij dan ook als volgt uit:
* vanaf beginpunt langs de eerste "uitstap-dorpen": een beetje krap gepland, zodat de bus niet te vroeg voorbijrijdt, en ook niet onnodig tijd hoeft af te wachten.
* tussen de twee middelste dorpen (daar waar het aantal uitstappers afneemt en het aantal instappers afneemt) wat extra tijd om evt. vertragingen in te lopen, met een tijdhalte waar evt. de tijd wordt afgewacht.
* vanaf die tijdhalte ook weer een beetje krap gepland, zodat de bus niet te vroeg voorbijrijdt, en ook niet onnodig tijd hoeft af te wachten.
* bij de laatste paar haltes voor het eindpunt ca. 5 minuten extra ruimte, om (bij evt. ingelopen vertragingen) de treinaansluiting alsnog te halen.
Exact!
Vertaald naar de X80:
* vanaf Amersfoort t/m Woudenberg een beetje krap gepland
* tussen Woudenberg en Scherpenzeel wat extra speling
* vanaf Scherpenzeel t/m Renswoude een beetje krap gepland
* vóór De Klomp weer wat extra speling
Voordeel hiervan is dat je niet het risico loopt, om in Woudenberg 3 minuten te duimendraaien, terwijl je even later bij Renswoude achter een tractor zit, waardoor je in De Klomp diezelfde 3 minuten te laat aankomt, waardoor je de treinaansluiting dreigt te missen.
Kijk, dat is nou eens een mooie analyse. En precies het tegenovergestelde van de huidige dienstregeling waarin de X80 tot in Woudenberg juist heel ruim in zijn jasje zit. De buffer voor De Klomp zit er sinds deze dienstregeling juist wel wat meer in.

Overigens speelt er nog wat meer met de X80: de spitsperiode is niet homogeen. De drukste ritten vanaf Scherpenzeel zijn juist vrij vroege ritten vanuit Amersfoort. Dan is het in Amersfoort nog vrij stil op de weg en kan er lekker doorgereden worden, maar die tijd zal er later weer ergens gewacht moeten worden. Kijk je echter wat later in de spits dan is er juist meer drukte die de bus wat meer ophoudt. En het aandeel ritten wat wel spitsdrukte ervaart is veel groter dan het aantal ritten als het nog rustiger is, dus die hebben vrij veel impact op de gemiddelde rijtijd die in 85% van de gevallen haalbaar is.
Echter piekt het aantal instappers in Scherpenzeel en Renswoude juist veel meer op de vroegste ritten, dus overheersen daar weer de ritten later in de spits die er minder instappers hebben. Dat je dan in de knoop komt met de rijtijd is natuurlijk niet zo raar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Maxim »

Even door alle reacties scrollend: Woudenberg is dus volgens de provincie een knooppunt, dus dat daar tijd afgewacht moet worden is wel bewust. Maar vervolgens zou er naar Amersfoort ook voldoende tijd moeten zijn, in theorie :)

De spits is inderdaad niet homogeen. Ik kijk niet naar vaste tijden, maar bepaal de rijtijd aan de hand van de gerealiseerde tijden. Er kunnen dus zomaar - per trajectdeel - 3 of 4 verschillende spitstijden zijn, en dan dus ook nog verschillend over de route. Een bus met een spitstijd in Amersfoort kan een daltijd hebben bij Scherpenzeel.

Als ik dit voorjaar de rijtijden analyseer, dan zal ik de analyse van 80/X80 en mijn uitkomst hier wel eens plaatsen (help me herinneren eind februari :P ), dan kunnen jullie zien hoe het werkt en aangeven of het hout snijdt :mrgreen:
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Tom98 »

Over welke periode ga je exact de tijden analyseren? Dan ga ik bij ons op de vestiging er nog even extra op hameren dat we in die periode met z'n allen ''normaal'' moeten rijden, dus 50 waar je 50 mag (en geen 54) etc. :X
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Durashift »

^^^ Lijkt mij januari / februari. Kan er mooi vergeleken worden (bij ongewijzigde routes) met vorig jaar.. én het zijn de eerste 2 volle maanden ná de nieuwe dienstregeling.
Maxim schreef:(..)

Op alle momenten van de dag wordt de rijtijd op dezelfde manier berekend: tussen knooppunten, met een 85-percentielwaarde. Dus: zet je bus 1 tm 100 van snel tot langzaam op een rijtje, dan wordt de rijtijd van bus 85 gebruikt. Dit is erg standaard in OV.

(..)
Staat de opdrachtgever toe om bij bepaalde 'moeilijke' lijnen een hogere percentielwaarde te gebruiken?
(en dan natuurlijk niet voor 'makkelijke' lijnen een lagere waarde toestaan :wink: )
Tom98 schreef: (..) Resultaat: je begint op tijd en eindigt op tijd, maar daar tussenin is het echt te krap. (..) Er waren dus altijd stukjes waar je die tijd weer iets in kon lopen. Die lucht is er echter volledig uitgeperst. Ik merk persoonlijk dat ik pittig weinig plezier aan de 80 heb zo, ondanks dat je wel weer op tijd op De Klomp komt...
Ik begrijp dat het constant geconfronteerd worden met + / - tijden op het beeldscherm zwaar irritant kan zijn. Dat als er nét ff wat meer kaartjes verkocht moeten worden.. jij je al realiseert dat dit slecht is voor je rijtijd/punctualiteit. Echter, als je dit van een bepaalde lijn weet.. en dat je bij op tijd vertrek ook op tijd aankomt, wat haalt dan het plezier uit de rit? Als je op de tijdhaltes de tijden ook nog haalt, is er toch geen probleem qua beoordeling / functioneren van jou richting Syntus?

Aan de andere kant. Het wordt chauffeurs ook niet makkelijk gemaakt, vind ik. Als ik 's ochtends rond 6 uur vertrek.. heb ik vaak dat ik dat ongeveer gelijk doe met de 50 die voorbij komt rijden op de provinciale weg richting Amerongen / Doorn. Zit dan nog niemand in, toch duikt ie al wel een haltekom in.. vermoedelijk ook om niet te vroeg door Elst te rijden?

Laatst had ik 'm direct achter mij in Amerongen en gaat de halte in bij het verzorgingstehuis. Dat is net één halte voor die bij de Rotonde, de centrale halte in het dorp. Vermoedelijk een tijdhalte waar je niet te vroeg mag aankomen? Want een instappende reiziger was er niet.
Terwijl er op die tijdhalte juist de eerste passagiers staan te wachten. .. Die zou je dus best een warme bus gunnen.. een paar minuutjes eerder. :wink:
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Tom98 »

Durashift schreef: Echter, als je dit van een bepaalde lijn weet.. en dat je bij op tijd vertrek ook op tijd aankomt, wat haalt dan het plezier uit de rit? Als je op de tijdhaltes de tijden ook nog haalt, is er toch geen probleem qua beoordeling / functioneren van jou richting Syntus?
Dit is voor mij een principekwestie. De rijtijd zou zó moeten zijn dat je bij normale verkeersdrukte, normale passagiersaantallen, her en der een kaartje pinnen en bij een normale rijstijl (niet boven de maximumsnelheid en bochten/rotondes echt rustig nemen) gewoon in het groen rijdt. En dat is nu op de (X)80 niet het geval in mijn optiek. Op tijdhaltes blijf ik dan ook net binnen de +3 (wat formeel dus nog op tijd is). Het is op deze lijn dus niet mogelijk om jouw rit grotendeels in het groen te rijden onder normale omstandigheden. In dat geval dient de rijtijd in mijn optiek aangepast (verruimd) te worden. Dat is in mijn beleving niet gebeurd maar zelfs verslechterd, en dat steekt mij persoonlijk enorm. Principekwestie dus.
Durashift schreef:Laatst had ik 'm direct achter mij in Amerongen en gaat de halte in bij het verzorgingstehuis. Dat is net één halte voor die bij de Rotonde, de centrale halte in het dorp. Vermoedelijk een tijdhalte waar je niet te vroeg mag aankomen?
Dat is óf Amerongse Berg, óf Galak. Beide geen tijdhalte. Alleen Dorp is een tijdhalte. Overigens zie je ook hier het contrast met 's ochtends en 's avonds. Jij ziet 's ochtends de bus tijd afwachten. Op de late dienst lukt mij dat meestal niet. Waarbij de rit richting Utrecht overigens vele malen beter klopt dan richting Wageningen. In Leersum heb je bijvoorbeeld tussen Halfeiken en Donderberg 3 minuten (rii Utrecht) en 2 minuten richting Wageningen. Maar het is exact hetzelfde stuk :X Die 3 minuten kan overigens precies. Dus richting Wageningen loop je al minimaal +1 op als je nergens hoeft te stoppen....

In het verlengde daarvan heb je tussen Doorn Centrum en Donderberg (rii Wageningen) 's avonds laat 4 minuten. Richting Utrecht is dat ongeveer 8. Je hebt er zeker 5 voor nodig waardoor je dus 's avonds met +1 Leersum in rijdt. Tel daar mijn bovenstaande over Leersum bij op en je gaat al gauw richting de +3, wat je er pas bij Rhenen grotendeels uit hebt gereden. Vorige dienstregeling was dat probleem er in mijn ervaring ook minder.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Durashift »

^^ Ja, dat is wel raar, zelfde stuk weg maar verschil in tijd.
Wellicht chauffeurs die daar tóch iets harder rijden (wat mij moeilijk lijkt) omdat men 'gehaast' uit de richting van Utrecht komt en op de bekende knelpunten in Doorn, Driebergen en Zeist etc. al vertraging hebben opgelopen?
Ik bedoel dus.. dat er in de ene richting een meer 'gehaaste' rijstijl in zit dan de andere richting op.. en dat dit dan tot uiting komt in de 85% waarde :?:
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Tom98 »

Dit berust louter op hetgeen ik hoor van collega's en mijn eigen inschatting, maar ik durf met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te stellen dat er door het overgrote deel net iets boven de Vmax wordt gereden, nét onder de bekeuringgrens (zeg maar 54 in de 50, of 34 in de 30). Ik maak me er zelf ook soms schuldig aan, maar dan écht max 54 in de 50. Harder ga ik uit principe niet. Als je hiermee nét binnen de marges kan blijven dan doe je dat gewoon uit soort automatisme.
Ik weet van een aantal collega's dat zij nog iets verder hier boven gaan, zeg maar 58 of 38. Ik snap hen dus echt super goed. Niets ten nadele van hen. Maar het zou gewoon niet nodig moeten zijn naar mijn mening.

Dus ja, het kan goed zijn dat het de ene kant op net iets harder gaat dan de andere kant!
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Durashift »

In Elst rijd ik ook wel 35-38.. écht 30 rijden zorgt soms voor maffe inhaalacties, wat nog gevaarlijker kan zijn in mijn ogen.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Tom98 »

Ja, ik krijg ook elke keer de indruk dat ik écht de enige ben die daar consequent 32 op de cruisecontrol zet _O- Wij hebben echter wel een voorbeeldfunctie, keigroot het logo op de zijkant én een bus die 30 rijdt lijkt op het oog wel 40 te gaan....
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Durashift »

^^ dat doe je netjes. :pos:
Je hebt gelijk hoor.

Geen idee of in de dataset die Maxime gebruikt, op de meettrajecten, ook de toegestane snelheid wordt getoond én de werkelijk gereden snelheid van de 100 bussen? Dat zal dan wel uitgedrukt moeten worden in een snelheid per afstand, zoveel meter per minuut denk ik dan..

Als je de tijd neemt van 100 bussen waarvan het merendeel 'te snel' rijdt.. klopt het ook niet natuurlijk.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8688
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Milco »

Ik twijfel of ik het goed heb gezien, maar ik dacht zojuist in Almere met de bus tegemoet gereden te worden door een Iveco Rosero van Syntus Utrecht, die dan uiteraard leeg was.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Etienne »

Geheel correct; de 1812 is in Almere. Volgens mij is het de bedoeling dat deze op de 25 gaat rijden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8688
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Milco »

Oh thanks! Maar behouden wij dan ook de elektrische 6401 die nu lijn 25 rijdt?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5267
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Lijn 45 »

Ah, ik miste de 1812 al. :P
omaylie
Berichten: 459
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door omaylie »

Dat is toch die hybride bus als ik het goed heb?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5267
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Lijn 45 »

:Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 183 gasten