Korte Wiki vragen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Chrysa »

En als we toch bezig zijn, er mist nog een P-trein van Roosendaal naar Antwerpen en terug. :Y
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Milco »

Er wordt nog gewerkt aan de Belgische treinseries. ;)

Over het verhaal met de voor- en natreinen van de Pimpel: ik neig zelf niet naar aparte pagina's, maar op de pagina's van series 140 en 240 een extra regel bij de opmerkingen met nadere informatie over het rijden op andere tijden van de doorgaande trein en het daardoor rijden met voor- en natreinen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Een aparte pagina is daarentegen wel handig om een mouse-over in het forum naar te laten verwijzen :Y
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Wubbo »

Maar daarvoor kan die aparte pagina ook een doorverwijspagina zijn toch?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Dat is het op zich altijd, maar ik bedoelde meer dat het wat raar oogt als je op het forum een serie 10440 aanklikt je op de pagina van de serie [serie=Internationale trein|2020|Berlin Ostbahnhof - Bad Bentheim - Amsterdam Centraal140[/serie] terecht komt :wink: Immers, voor de [serie=Internationale trein|2020|Berlin Ostbahnhof - Bad Bentheim - Amsterdam Centraal240[/serie] verwijzen we ook naar een eigen pagina.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door cassie127 »

Ik ben net bezig met het nalopen van de pagina's van de S-Bahn van München, maar ik zie onder vrijwel alle stationspagina's deze opmerking...
Let op: Dit overzicht bevat alleen informatie over regionale treindiensten en is buiten Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen mogelijk niet volledig.
Volgens mij bevat dat overzicht het complete S-Bahn net van München en naar mijn weten ligt dat buiten NDS of NRW. (Naast dat alle spoorlijnen in deelstaat Bremen ook gewoon op de wiki staan)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Suus »

Volgens mij klopt het gewoon, of staan op München Hbf alle regionale treindiensten genoemd ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door cassie127 »

Ja, maar wel in een losse tabel
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Wat gaat er niet goed op de pagina [wiki]Etten-Leur Centrum/Bediening (bus)[/wiki]? Tussen de tabelkoppen en de lijnen zit een stuk grijsruimte. Die grijsruimte zie ik echter niet in de bedieningsoverzichten van andere (bus)stations/-haltes.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

De grijsruimte zit er ook bij het historische bedieningsoverzicht van de bushaltes bij station Breda, zal dus vermoedelijk ergens uit een routeparameter van een lijn die op beide plekken komt komen.
Elders zie ik 'm inderdaad niet, en in Roosendaal ook niet dus het is in elk geval niet een van de doorgaande Volans-lijnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Milco »

In Roosendaal rijden de avondlijnen 832 en 833. Bij deze lijnen ontbreken echter de tariefinformaties. Kan ik de reguliere tarieven van de concessie toevoegen of geldt er een vast tarief op deze lijnen?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Die avondlijnen hebben een vast tarief, maar sommige abonnementen zijn ook geldig. Zie https://www.bravo.info/bravoflex/bravoflex-roosendaal
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

TLP schreef:Wat gaat er niet goed op de pagina [wiki]Etten-Leur Centrum/Bediening (bus)[/wiki]? Tussen de tabelkoppen en de lijnen zit een stuk grijsruimte. Die grijsruimte zie ik echter niet in de bedieningsoverzichten van andere (bus)stations/-haltes.
Daniel schreef:De grijsruimte zit er ook bij het historische bedieningsoverzicht van de bushaltes bij station Breda, zal dus vermoedelijk ergens uit een routeparameter van een lijn die op beide plekken komt komen.
Elders zie ik 'm inderdaad niet, en in Roosendaal ook niet dus het is in elk geval niet een van de doorgaande Volans-lijnen.
Was even zoeken, maar heb de oorzaak gevonden. Na even vergelijken tussen de inhoud van de categorie "Etten-Leur Centrum" en de inhoud van de pagina kwam ik een voormalige lijn tegen die niet in de pagina maar wel in de categorie stond. En precies die lijn bevatte een typefout in de infobox (een "{" in plaats van een "(") waardoor de automatische tabel de teksten uit de infobox blijkbaar niet kon inlezen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5260
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Lijn 45 »

Ik zit met een klein vraagstuk met de tabellen van de onderaannemers. Ik voer daarin nu alleen (ex-) lijnbussen/semitouringars (zoals de Intouro en Lion's Regio) en touringcars met (volledige) bestickering voor OV- en langeafstandsbussen of aanwezige matrixdisplay in. Nu kom ik diverse touringcars tegen die op OV lijnen rijden, maar niet speciaal daarvoor zijn uitgerust. Ik vraag me af waar ik op de wiki de grens moet leggen in dit soort gevallen: alle touringcars die bewezen op OV hebben gereden toevoegen, geen onbestickerde/niet van appratuur voorziene touringbussen op de wiki zetten of de complete vloot van de touringcarbedrijven van dienst op de pagina zetten. Hoe denken jullie hierover?
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Op de lijnpagina's zou ik hoe dan ook altijd specifiek zijn en namen van onderaannemers/materieeltypen vermelden, het begrip touringcar(bedrijf) (evenals taxi(bedrijf)) zegt naar mijn mening niet zo veel. Wat dat betreft ben ik het eens met Regenmaker die dat soort aanduidingen ook regelmatig weghaalt.

Verder hoeft wat mij betreft niet heel streng gekeken te worden naar de specifieke uitrusting van touringcars gekeken te worden, zeker zo lang het openbaar vervoer blijft is het wat mij betreft goed. In feite vind ik het belangrijker dat informatie over materieeltypen compleet is en zo mogelijk voorzien is van een foto, dan wat de specifieke inzet op dit moment is. Kortom: ik zie liever volledigheid in de informatie dan zeer kritisch kijken naar wat wel of niet aan informatie op te nemen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

TLP schreef:Op de lijnpagina's zou ik hoe dan ook altijd specifiek zijn en namen van onderaannemers/materieeltypen vermelden, het begrip touringcar(bedrijf) (evenals taxi(bedrijf)) zegt naar mijn mening niet zo veel. Wat dat betreft ben ik het eens met Regenmaker die dat soort aanduidingen ook regelmatig weghaalt.
Tja, alleen zijn de specifieke namen lang niet in alle gevallen ook daadwerkelijk bekend. Vooral van de bedrijven dan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Ik denk niet dat toevoegingen zoals Touringcars BV heel noodzakelijk zijn, we schrijven immers ook niet standaard Connexxion Openbaar Vervoer NV of Arriva Personenvervoer Nederland BV.
Namen van touringcarbedrijven lijken mij desondanks sowieso interessant om te vermelden, zeker als er een pagina met beknopte achtergrondinfo en een materieellijst ontstaat.
Daarbij: als de namen van touringcarbedrijven niet bekend zijn, geldt dit meestal ook voor de materieeltypes. En het omgekeerde geldt in principe ook want vrijwel alle touringcars hebben wel een logo van de exploitant. Bovendien zijn bij genoeg geïnteresseerden de namen van onderaannemers in een concessie wel degelijk bekend of komen ze voorbij in nieuwsartikelen, ook als zij met bussen in de huisstijl van de plaatselijke vervoerder rijden. Uitzonderingen op genoemde stellingen zullen er vast zijn, maar ik kan geen concrete gevallen bedenken van lijnpagina's op de wiki waarop specifieke materieelsoorten vermeld staan, waarvan de vervoerder niet bekend is
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Het ligt heel erg aan de regio. In sommige gebieden hebben we gewoon meer actieve gebruikers dan in andere, waardoor er hele gebieden complete info zullen hebben en andere gebieden weer niet.
Daarnaast komt het denk ik ook nog net wat meer voor bij oudere lijnen waarvan wel bekend was dat er een taxibedrijf reed bijvoorbeeld, maar niet meer welke dat was. (Of het waren er heel veel waardoor een algemene benaming handiger was, dat was bijvoorbeeld het geval in het begin van de oude DAV-concessie waar een diversiteit aan bedrijven de taxibusjes reed. Veelal gecoördineerd vanuit een overkoepelend samenwerkingsverband)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Ik denk dat we over dit onderwerp een afzonderlijk topic zouden moeten openen dan, waarbij het wikibeheer ook meedenkt. Ik weet alleen even geen geschikte naam ervoor.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Lijn 45 schreef:Ik zit met een klein vraagstuk met de tabellen van de onderaannemers. Ik voer daarin nu alleen (ex-) lijnbussen/semitouringars (zoals de Intouro en Lion's Regio) en touringcars met (volledige) bestickering voor OV- en langeafstandsbussen of aanwezige matrixdisplay in. Nu kom ik diverse touringcars tegen die op OV lijnen rijden, maar niet speciaal daarvoor zijn uitgerust. Ik vraag me af waar ik op de wiki de grens moet leggen in dit soort gevallen: alle touringcars die bewezen op OV hebben gereden toevoegen, geen onbestickerde/niet van appratuur voorziene touringbussen op de wiki zetten of de complete vloot van de touringcarbedrijven van dienst op de pagina zetten. Hoe denken jullie hierover?
Ik denk: hoe meer informatie, hoe beter. Als je aan complete informatie kunt komen en die wil en mag delen, waarom niet? :) In ieder geval lijkt "touringcars die bewezen op OV hebben" gereden me zeker te verdedigen; dat is immers OV.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door huibf »

Waarom ze je dat willen weten?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5260
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Lijn 45 »

Op de lijnpagina's zou ik hoe dan ook altijd specifiek zijn en namen van onderaannemers/materieeltypen vermelden
Dat probeer ik ook altijd te doen, maar soms is de algemene vermelding handig ter indicatie. Anders verspreiden we onjuiste informatie als we bijvoorbeeld zeggen dat de hoofdvervoerder sommige lijnen rijdt terwijl we weten dat die lijnen zijn uitbesteed. :wink:
Verder hoeft wat mij betreft niet heel streng naar de specifieke uitrusting van touringcars gekeken te worden, zeker zo lang het openbaar vervoer blijft is het wat mij betreft goed.
In ieder geval lijkt "touringcars die bewezen op OV hebben" gereden me zeker te verdedigen; dat is immers OV.
Als je dit aan zou houden krijg je wel lange lijsten en onduidelijkheid, want als een touringcar één keer OV rijdt, nemen we hem dan op?

Op de lijnpagina's krijg je op deze manier ook lange lijsten. Bij sommige lijkt er nauwelijks sprake te zijn van vaste materieelinzet, zodat er veel verschillende types in de lijst komen. Mij lijkt het praktischer om in zulke gevallen de term 'touringcar' te gebruiken.
In feite vind ik het belangrijker dat informatie over materieeltypen compleet is en zo mogelijk voorzien is van een foto, dan wat de specifieke inzet op dit moment is. Kortom: ik zie liever volledigheid in de informatie dan zeer kritisch kijken naar wat wel of niet aan informatie op te nemen.
Ik denk: hoe meer informatie, hoe beter. Als je aan complete informatie kunt komen en die wil en mag delen, waarom niet? :)
Mocht dat de uitkomst worden gaat dat zeker goedkomen. :D
Ik denk dat we over dit onderwerp een afzonderlijk topic zouden moeten openen dan, waarbij het wikibeheer ook meedenkt. Ik weet alleen even geen geschikte naam ervoor.
"Onderaannemers en touringcars" wellicht?
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Lijn 45 schreef:Als je dit aan zou houden krijg je wel lange lijsten en onduidelijkheid, want als een touringcar één keer OV rijdt, nemen we hem dan op?
Als dat een probleem wordt zou ik aanhouden dat een touringcar minimaal één dienstregelingsperiode moet hebben meegereden in het OV om opgenomen te mogen worden op de wiki. Wat in dit geval één dienstregelingsperiode is verschilt per concessie, de meesten hebben twee dienstregelingen per jaar terwijl andere er drie of vier hebben. In ieder geval zorg je er zo echter wel voor dat alleen touringcars die minimaal enkele maanden hebben meegereden worden opgenomen op de wiki.
Op de lijnpagina's krijg je op deze manier ook lange lijsten. Bij sommige lijkt er nauwelijks sprake te zijn van vaste materieelinzet, zodat er veel verschillende types in de lijst komen. Mij lijkt het praktischer om in zulke gevallen de term 'touringcar' te gebruiken.
Ik ben misschien niet zo goed op de hoogte van alle (afwijkende) materieelsoorten als (afwijkende) routestrips op de wiki, maar voor zover ik weet is het maximale aantal materieelsoorten die per lijn vermeld staan op dit moment 5 à 6, wat ik nog goed overzichtelijk vind zoals bij deze lijn.
"Onderaannemers en touringcars" wellicht?
Lijkt mij een prima titel, wel zou ik het fijn vinden als de discussie in één keer gesplitst wordt door het beheer.
Laatst gewijzigd door Daniel op zo 26 jan 2020, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link gefixt
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Hoi! Ik heb twee korte vragen.

1) Ik begrijp heel goed dat we niet teveel nieuwe haltepagina's willen en dus vroeg ik me af of het gewenst is het (van tevoren) te melden als je er toch een aan wilt maken? In ieder geval doe ik dat bij dezen: ik ben van plan om een busstationpagina aan te maken voor Kelmis B.B.L. en een haltepagina voor Lichtenbusch (Grenze): in beide gevallen voornamelijk omdat het anders onderbelicht blijft dat je tussen Belgische en Duitse bussen over kunt stappen. Bovendien heeft Kelmis ook wel echt een knooppuntfunctie.

2) Af en toe valt mij op dat informatie vervangen wordt zonder dat de oude informatie in de geschiedenis terechtkomt, zodat die dan "verdwenen" is. Dat betreft vooral kleine veranderingen in de infobox (onderaannemer of materieel), zoals bijvoorbeeld hier. Ook zie ik wel vaker "halte X kwam te vervallen" in de geschiedenis staan zonder dat duidelijk wordt waar precies in de betreffende plaats die halte X lag. Dat wil nog wel eens lastig terug te vinden zijn jaren later, als de halte verdwenen is. :wink: Zelf probeer ik wat ik vervang altijd in de geschiedenis op te nemen, tenzij de informatie echt sterk verouderd is (of mogelijk fout) en ik er niks zinnigs over kan zeggen. Misschien iets (voor iedereen) om extra op te letten? Wordt de wiki alleen maar vollediger van. :) (Waarbij ik meteen maar wil aantekenen dat ik géén zin heb om politieagentje te spelen, noch een ander met zo'n taak wil opzadelen. Dat is mijn doel zeker niet; in feite is het meer een observatie dan een vraag.)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Milco »

1. Je mag van mij een haltepagina aanmaken van een knooppunt en/of busstation. Met de automatische tabellen wordt het al makkelijker bijgehouden, maar we willen niet van iedere halte een pagina "om het aanmaken" terwijl er over de halte verder geen geschiedenis is die leuk is om op te slaan.
2. Dit lijkt me iets persoonlijks. Haltenamen zijn vaak in de geschiedenis terug te vinden en voormalige onderaannemers nemen we feitelijk nooit op in de geschiedenis. Als iemand dat echter wel wenst te doen, is dat uiteraard prima. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten