Korte vragen
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
De aardgasbussen in Haarlem-IJmond zijn van 2005, daarnaast heeft TCR nog wat MAN Lion's City's uit hetzelfde bouwjaar in Brabant rondrijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen
Er rijden nog steeds een aantal Ambassadors rond in NHN uit 2005 (uit de 18xx serie).
Re: Korte vragen
De ex-SVN Amba's komen uit 2004, en de Arnhemse Premier trolleys zijn nog ouder (2002).
Re: Korte vragen
Voor een elektrisch voertuig maakt het natuurlijk wat minder uit dan voor een verbrandingsmotor, maar 18 jaar is toch een respectabele leeftijd :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
Ik zou zweren dat je ergens een interrailticket kan kopen met nog meer korting op de jongerenprijs met een CJP-pas, maar ik kan die website even niet vinden.
Kan iemand me helpen?
Kan iemand me helpen?
Re: Korte vragen
Wat is de maximale lengte van treinen in Leiden? Aan de B-kant kan een trein met twaalf bakken stoppen, maar geldt dat ook voor de a-kant?Thom69 schreef:In principe niets: https://treinposities.nl/vertrekstaat/delft/2020-02-11
NS waarschuwt wel voor kortere treinen omdat in Leiden alleen perronfases beschikbaar zijn. Treinen moeten helemaal of op 9a, of op 9b staan. Nu staat een lange IC op 9b meestal nog een klein stukje op 9a. Nou zijn de perrons in Leiden al erg lang, dus waar precies de knel zit, weet ik nog niet.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Korte vragen
Uit mijn hoofd passen op de a-zijde 8 of 9 intercitybakken. Dat wordt dus inderdaad een inkorting.
Edit, ik zat er net naast: als de perronlengtes uit 2016 nog kloppen, gaat het om 9 tot 10 bakken. ICM-10 en VIRM-10 past alleen op 8a (als je bij VIRM 70 cm foetelt), DDZ-10 past op alle a-zijdes.
Edit, ik zat er net naast: als de perronlengtes uit 2016 nog kloppen, gaat het om 9 tot 10 bakken. ICM-10 en VIRM-10 past alleen op 8a (als je bij VIRM 70 cm foetelt), DDZ-10 past op alle a-zijdes.
Re: Korte vragen
Wat is het verschil tussen een slaaprijtuig en een ligrijtuig?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Korte vragen
Een slaaprijtuig heeft "bedden", die meestal voor je opgemaakt zijn, coupé's zijn gescheiden op geslacht tenzij je de hele coupé boekt. Vaak zit er ook een ontbijt bij.
Een ligrijtuig heeft "couchettes", die iets harder zijn en die je meestal zelf op moet maken. Vaak zonder ontbijt.
Ligrijtuigen hebben bedden aan beide kanten van de coupé, dat zijn er maximaal 6. Dat is vrij krap; soms kun je ook een couchette voor 4 boeken, dat is al veel aangenamer. Slaaprijtuigen worden in principe gevormd door halve coupé's, met maximaal drie bedden dus.
Meestal is een slaaprijtuig de meerprijs niet waard, vind ik, maar dat hangt volledig van je situatie af. Reis je met drie, dan zou ik bijvoorbeeld juist wel een slaaprijtuig boeken en in mijn eentje heb ik het ook wel eens gedaan omdat het nauwelijks duurder was. Laatst had ik het geluk dat er niemand bij kwam en ik de coupé voor drie toch voor mezelf had.
Een ligrijtuig heeft "couchettes", die iets harder zijn en die je meestal zelf op moet maken. Vaak zonder ontbijt.
Ligrijtuigen hebben bedden aan beide kanten van de coupé, dat zijn er maximaal 6. Dat is vrij krap; soms kun je ook een couchette voor 4 boeken, dat is al veel aangenamer. Slaaprijtuigen worden in principe gevormd door halve coupé's, met maximaal drie bedden dus.
Meestal is een slaaprijtuig de meerprijs niet waard, vind ik, maar dat hangt volledig van je situatie af. Reis je met drie, dan zou ik bijvoorbeeld juist wel een slaaprijtuig boeken en in mijn eentje heb ik het ook wel eens gedaan omdat het nauwelijks duurder was. Laatst had ik het geluk dat er niemand bij kwam en ik de coupé voor drie toch voor mezelf had.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Als je een complete coupé kan boeken (alleen of met bekenden) is een slaaprijtuig echt wel beter. Dan kan je tenminste, de naam zegt het al, een beetje fatsoenlijk slapen. Op zo'n plank in een ligrijtuig komt daar voor mij niet veel van terecht.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Korte vragen
Wat wordt bedoeld als de omroep het heeft over "defect spoor"?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Korte vragen
Een spoor dat defect is? En daarom niet in gebruik is?
Re: Korte vragen
Graag ontvang ik een iets meer inhoudelijke uitleg. Is het spoor gebroken, is er iets met de beveiliging, zijn de bielzen verrot, is de ballast onvoldoende?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Korte vragen
Men doet niet meer aan inhoudelijke uitleg...
Maar defect kan onder andere zijn gebroken spoorstaaf, verzakking, defecte ES-las, gebroken bielzen...
Hoeft niet direct te betekenen dat er geen trein meer kan rijden, maar vaak moet het met beperkte snelheid en dat zorgt dan voor vertraging en uitval..
Maar defect kan onder andere zijn gebroken spoorstaaf, verzakking, defecte ES-las, gebroken bielzen...
Hoeft niet direct te betekenen dat er geen trein meer kan rijden, maar vaak moet het met beperkte snelheid en dat zorgt dan voor vertraging en uitval..
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Of er is eigenlijk nog niets aan de hand, maar de ultrasoontrein heeft haarscheurtjes gedetecteerd of iets dergelijks.
Nee, dan heet het een "sein en wisselstoring".Meltrain schreef:is er iets met de beveiliging,
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Korte vragen
Als dit over het defecte spoor gaat dat de treindienst over de HSL en tussen Dordrecht en Den Haag Centraal lastig valt vandaag en morgen:
Meestal informeert ProRail bij dergelijke grote verstoringen via Twitter of website wat er aan de hand is, maar ik heb nog niets gezien. Het lijkt er op dat het ergens tussen Rotterdam Centraal en Lombardijen zit, gezien het spoorgebruik denk ik dat spoor 4 op Rotterdam Blaak en Zuid (dus in de Willemsspoortunnel) buiten gebruik is.
Meestal informeert ProRail bij dergelijke grote verstoringen via Twitter of website wat er aan de hand is, maar ik heb nog niets gezien. Het lijkt er op dat het ergens tussen Rotterdam Centraal en Lombardijen zit, gezien het spoorgebruik denk ik dat spoor 4 op Rotterdam Blaak en Zuid (dus in de Willemsspoortunnel) buiten gebruik is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
De laatste week van februari zijn er werkzaamheden bij Den Haag Centraal. Nu snap ik dat alle wijzigingen nog niet bekend zijn, maar het is soms best wel handig om te weten wat er ongeveer aan gaat komen. Heeft iemand enig idee wat de globale wijzigingen/buitendienststellingen zullen zijn?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Korte vragen
Binnenkort ben ik jarig en ik begreep dat je op je verjaardag gratis kon reizen binnen het VRR. Maar geldt een rijbewijs eigenlijk als legitimatiebewijs in Duitsland? Of anders, mag een id-kaart (1,5 jaar) verlopen zijn om toch nog te kunnen legitimeren?
Vorig jaar was ik in Weener en moest ik mij aldaar legitimeren. Ik liet toen mijn rijbewijs zien, dat is in NL immers een geldig legitimatiebewijs. Maar de agent leek verrast door "aber das ist ein fuhrerschrein" te zeggen.
Uiteindelijk geen problemen gehad omdat hij al vrij snel door had dat ik niet vanwege de drugs in die trein zat, maar elders in Duitsland kan mij dit misschien toch problemen opleveren. Vandaar dat ik het vraag.
Vorig jaar was ik in Weener en moest ik mij aldaar legitimeren. Ik liet toen mijn rijbewijs zien, dat is in NL immers een geldig legitimatiebewijs. Maar de agent leek verrast door "aber das ist ein fuhrerschrein" te zeggen.
Uiteindelijk geen problemen gehad omdat hij al vrij snel door had dat ik niet vanwege de drugs in die trein zat, maar elders in Duitsland kan mij dit misschien toch problemen opleveren. Vandaar dat ik het vraag.
🍉
Re: Korte vragen
Een rijbewijs is buiten Nederland geen geldig legitimatiebewijs, dus je mag met je verlopen kaart Duitsland überhaupt al niet in.
Re: Korte vragen
Een rijbewijs is inderdaad wel identiteitsbewijs (binnen Nederland) maar geen Reisdocument zoals ze dat zo mooi zeggen..
Re: Korte vragen
Je mag Duitsland wel degelijk in zonder een ID-kaart of paspoort, je bent namelijk Unieburger *O*Chrysa schreef:Een rijbewijs is buiten Nederland geen geldig legitimatiebewijs, dus je mag met je verlopen kaart Duitsland überhaupt al niet in.
Je kunt een boete krijgen als je je niet kunt legitimeren. En je kunt wellicht gezeik krijgen aan de grens als er toch grenscontroles zijn, dus ik zou maar gauw een ID-kaart - of nog beter - een paspoort aanvragen. Want daar kun je veel verder mee komen dan de VRR :DHainje schreef:Binnenkort ben ik jarig en ik begreep dat je op je verjaardag gratis kon reizen binnen het VRR. Maar geldt een rijbewijs eigenlijk als legitimatiebewijs in Duitsland? Of anders, mag een id-kaart (1,5 jaar) verlopen zijn om toch nog te kunnen legitimeren?
Re: Korte vragen
Een fuhrerschrein, dat klinkt als iets dat je na een fataal verkeersongeluk nodig hebt. Had je zoiets bij je, of zei de goede man wellicht Führerschein? (A)Hainje schreef:Maar de agent leek verrast door "aber das ist ein fuhrerschrein" te zeggen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Korte vragen
Nee. Gewoon nee.PHS schreef:Je mag Duitsland wel degelijk in zonder een ID-kaart of paspoort, je bent namelijk Unieburger *O*Chrysa schreef:Een rijbewijs is buiten Nederland geen geldig legitimatiebewijs, dus je mag met je verlopen kaart Duitsland überhaupt al niet in.
En omdat je zo van de bronnen bent:
Rijksoverheid schreef: Reist u binnen de Europese Unie, dan heeft u een identiteitskaart of paspoort nodig. Dit geldt niet alleen wanneer u (bijvoorbeeld via een luchthaven) de grens oversteekt. U moet ook een identiteitskaart of paspoort kunnen tonen wanneer u in een Europees land verblijft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
En een rijbewijs is niet eens altijd een geldig identiteitsbewijs.marvinkok schreef:Een rijbewijs is inderdaad wel identiteitsbewijs (binnen Nederland) maar geen Reisdocument zoals ze dat zo mooi zeggen..
Re: Korte vragen
Je snapt tog wad ik bedoel??¿¿11!!11!!trolly schreef: Führerschein? (A)
Maar dat inderdaad, had even geen zin om na te denken over hoe dat nu precies geschreven moest worden.
Het is dat ik binnenkort misschien nog naar Londen wil, anders had ik gewoon een id-kaart gehaald, paspoorten vind ik zo lomp groot. Maar verder heb ik de komende vijf jaar niet echt de behoefte om verder dan de Schengen-zone te reizen. En het grootste deel van de tijd blijf ik toch lekker binnen Nederland en volstaat mijn rijbewijs wel.PHS schreef: Je kunt een boete krijgen als je je niet kunt legitimeren. En je kunt wellicht gezeik krijgen aan de grens als er toch grenscontroles zijn, dus ik zou maar gauw een ID-kaart - of nog beter - een paspoort aanvragen. Want daar kun je veel verder mee komen dan de VRR :D
Dank voor de antwoorden in ieder geval. Hier kan ik mee vooruit.
Edit: Sjeesus, een paspoort kost € 73,20 en een ID-kaart ook al € 58,30 (in Tilburg) Wat belachelijk veel geld. :')
🍉
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten