OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door tsov »

Probleem was geloof ik met name dat men niet kon garanderen dat bij abonnementen geen geld werd afgeschreven.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Heeft HTM dan zo'n ander systeem? Ze hebben daar immers zelfs dezelfde kaartlezers als bij Connexxion, RET e.d. Dat het zowel bij Arriva en Veolia niet werkt is op zich logisch omdat die beide hetzelfde systeem gebruiken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Die kaartlezers moeten ook geprogrammeerd worden en gevoed uit de centrale computer. Op zich zegt het type kaartlezer dus niet zo veel over het wel of niet kunnen in/uitchecken.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Reiziger Delft schreef:Waarom doen Arriva en Veolia zo moeilijk en accepteren ze niet meteen ook abonnementen? Bij Connexxion en Qbuzz kon dit ook. Ik zie al voor me dat veel studenten in- en uitchecken, omdat op deze site wordt verteld dat dat moet vanaf 1 Januari. De plastic studenten ov verdwijnt dan namelijk. Nergens wordt duidelijk gemaakt dat je bij sommige vervoerders hem nog niet kan gebruiken, omdat er dan ten onrechte geld van je pas afgehaald wordt. Er staat een link naar een kaartje met de uitleg dat in die gebieden al kan worden gereisd met je studenten-ov; maar daar staan ook de gebieden van Veolia en Arriva tussen.
Zonder papieren SOV moeten studenten wel inchecken: aan de kaart zelf kan je immers niet meer zien of het abonnement geldig is en of er vrij reizen of kortingstarief geldt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JWM »

In Brabant werken die dingen volgensmij nog niet. Hoe gaan ze daar vanaf januari de SOV's controleren :?:
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Reiziger Delft »

Chauf21 schreef:Zonder papieren SOV moeten studenten wel inchecken: aan de kaart zelf kan je immers niet meer zien of het abonnement geldig is en of er vrij reizen of kortingstarief geldt.
Maar dan wordt er dus onterecht geld van je pas afgeschreven tijdens vrij reizen, of wordt de korting niet berekend tijdens de ''reizen met korting'' periodes.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Officieel moet je in gebieden waar de OVC nog niet volledig gereed is, tijdens de kortingsperiode met een roze strippenkaart reizen. Tijdens controle zal men dan waarschijnlijk wel kunnen aflezen of je over een geldig reisrecht beschikt. Maar het is allemaal erg dubieus en fraudegevoelig.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daan »

Als ik het goed begrijp krijgen studenten vanaf januari dus alleen nog de chipkaart. Gaat lachen worden hier in het noorden, als je met de bus wilt... :?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Klopt, en je moet 'm voor die tijd ook nog ergens opladen. Ik vraag me af of dat allemaal wel goed zal gaan, maar goed, je moet toch een keertje om ;)
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daan »

Voor de liefhebbers, 25 dingen die nog niet sporen aan die maffe kaart: http://webwereld.nl/de-vijf/64510/5--ne ... steem.html
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Gelukkig verloopt mijn chipkaart binnenkort nog niet, want dan gaat het er zo aan toe (bron):
- Wilt u uw OV-chipkaart vernieuwen koop dan een nieuwe OV-chipkaart voor 7,50 euro. (Kaarthouders met een aflopende persoonlijke OV-chipkaart krijgen automatisch van te voren een aanvraagformulier van de kaartuitgever Trans link System B.V. thuisgestuurd).
- Als u nog saldo op uw OV-chipkaart heeft dan kunt u de kaart nog ‘leeg’ reizen voordat uw OV-chipkaart afloopt. Zorg ervoor dat er geen resterend saldo op uw OV-chipkaart achterblijft, want u betaalt 2,50 euro administratiekosten voor eventuele restitutie. Bovendien moet het saldo minimaal 5 euro zijn om voor restitutie in aanmerking te komen. Bedragen lager dan 5 euro komen niet voor restitutie in aanmerking.
- Als u een jaarabonnement (gekocht bij de RET) op uw OV-chipkaart heeft dan kunt u het overzetten bij RET Servicewinkel op de Coolsingel 141. Reizigers met alle andere reisproducten (bijvoorbeeld Ster week- en maandabonnementen) worden verzocht dit reisproduct ‘leeg’ te reizen.
Oke... dus voor iedere chipkaart die vervangen moet worden vraagt men 7,50 euro. Voor een anonieme chipkaart kan ik me daar nog wel iets bij voorstellen, maar waarom moet een reiziger met een abonnement daar voor betalen? Kunnen zulke kosten niet gewoon in het abonnement vallen? Je hoeft nu toch ook niet te betalen voor een nieuwe stamkaart of voor het pasje van je OV-jaarkaart?

En waarom kan het saldo niet overgezet worden? Een jaar geleden kon het bijvoorbeeld nog wel toen ik een tijdelijke studentenkaart inleverde, het resterende saldo werd zonder administratiekosten overgeheveld naar mijn studentenchipkaart. Waarom zou een dergelijk systeem niet gebruikt kunnen worden voor alle andere kaarten? Vergelijkbare elektronische betaalsystemen (zoals de Chipknip) hebben ook gewoon de mogelijkheid om het saldo op een kaart terug te storten naar je rekening. Misschien moet dat dan ook maar voor de ov-chipkaart ingevoerd worden.

Ik vind dit weinig klantvriendelijk in ieder geval... :roll:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Je zou inderdaad denken dat je voor je vaste en trouwe klanten wat openhartiger bent. Maar nee :(
In een vergelijkbaar straatje: mocht je OV-chipkaart (buiten jouw schuld om) defect zijn, moet je zelf een nieuwe of vervangende kaart aanvragen. Dat duurt enkele weken en de in die tussentijd gemaakte reiskosten zijn voor eigen rekening...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

NS heeft zelfs een heuse OV-chipkaart-soap: zie hier :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Justin »

Hmmm, ik mag mijn OV-chipkaart met SOV tussen 22 januari en 31 januari ophalen. Althans dat is het advies... Gelukkig reis ik helemaaaaaaaaaaaaaaal niet zo veel :twisted:

En ik zie dat het enige ophaalpunt van Zwd op het station is :P. En gelukkig heeft de WUR er ook nog eentje op de campus aanwezig in het gebouw naast waar ik op kantoor zit :)
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Op dit moment is Mijn IB-Groep gesloten. Je kunt Mijn IB-Groep iedere dag van 07.00 tot 00.00 uur gebruiken.
Ik ben benieuwd wanneer ik 'm op kan halen. Vandaag nog niet in ieder geval (uitgeprobeerd bij de automaat). :?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door webguy »

Dat is inderdaad een afschuwelijk die site :P Ik zit in de VS en moet 10x nadenken en plannen wanneer ik weer even ga kijken...
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Freek »

OV-chipkaart mag busreizigers niet duperen
ARNHEM/NIJMEGEN - Busreizigers in de Stadsregio Arnhem-Nijmegen mogen er niet op achteruitgaan door de invoering van de ov-chipkaart. Het gebruik van de chipkaart mag niet duurder uitpakken dan de huidige strippenkaart. Dat heeft de Stadsregioraad donderdag in Arnhem uitgesproken.

lees verder
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

Wat is de nieuwswaarde hiervan eigenlijk? :?:
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Freek »

als je het artikel verder leest: "Modder liet daarop weten dat hij alsnog bereid is met de regioraad te praten over een aanpassing van de tarieven, de prijzen van dalkortingskaarten en de aanschafkosten van de chipkaart."

en het bericht bij omroep gelderland (hier) leest dan is er wel nieuwswaarde.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Wubbo »

Als ik dit artikel zo lees dan mag niemand er op achteruit gaan door het nieuwe tariefsysteem van de OV-chipkaart. Ik kan nu al zeggen dat dat niet gaat gebeuren, je zal altijd een groep reizigers, hoe klein ook, houden die er wel op achteruit gaan. Mooie uitspraken dus weer...
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Freek »

Freek schreef:Bij wie moet ik zijn als er teveel is afgeschreven bij het gebruik van de OVC. Vorige week ben ik twee keer van halte Tandheelkunde naar Nijmegen CS gereisd. 1 keer met lijn 3, die het rondje Heyendaal via de HAN rijdt omdat de Heyendaalseweg is opengebroken, 1 keer met lijn 6 via de St annastraat. Voor beide keren staat in mijn-transactie overzicht dat ik ben ingecheckt op de halte Van Peltlaan. Dat is de halte in de officiele routes van zowel lijn 3 als 6 voor de halte Tandheelkunde komt. Waar kan ik mijn geld terug krijgen?
Even mezelf qouten. Uit een bericht van oktober: er is dus twee keer 14 cent te veel afgeschreven. Voor oorzaken en dergelijke kan het topic terug gelezen worden. Had belooft jullie op de hoogte te houden, er nu nieuws: Er is de 10de december namelijk 2 euro vergoeding over gemaakt. Netjes van Connexxion.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Bij Arriva in DAV en HWGO is de chipkaartapparatuur sinds 13 december bruikbaar zo wordt gemeld op OV rond Dordt.nl (viel me al op dat we OV-chipkaartfolders in de bus hadden sinds maandag)
Het kilometertarief is 11,5 cent en het basistarief is 0,78 cent, promotie ervan start overigens pas in januari.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Stefan »

Ik heb overigens een tijdje terug mezelf aangemeld als 'proefreiziger' voor de OV-chipkaart bij Arriva hier (Dus in HWGO :P ). Hele tijd niets van gehoord, maar vandaag lag er ineens een brief met daarin een anonieme OV-chipkaart van Arriva op de deurmat, mét €20,- aan reistegoed er op geladen. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Overigens wilde m'n moeder gisteren haar busritje met 'n Arriva bus in Dordt met de chipkaart betalen, maar bleek het ding niet alleen geen abonnementen te herkennen: persoonlijke chipkaarten werken ook niet (in dit geval eentje van NS met naast saldo als enige product een allang verlopen voordeelurenabonnement).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Mark »

Ik heb vandaag Reizen op saldo bij NS aangevraagd en geactiveerd. Ben benieuwd of het werkt :)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten