Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

De aardgasbussen in Haarlem-IJmond zijn van 2005, daarnaast heeft TCR nog wat MAN Lion's City's uit hetzelfde bouwjaar in Brabant rondrijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Korte vragen

Bericht door Frank93 »

Er rijden nog steeds een aantal Ambassadors rond in NHN uit 2005 (uit de 18xx serie).
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

De ex-SVN Amba's komen uit 2004, en de Arnhemse Premier trolleys zijn nog ouder (2002).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Voor een elektrisch voertuig maakt het natuurlijk wat minder uit dan voor een verbrandingsmotor, maar 18 jaar is toch een respectabele leeftijd :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Ik zou zweren dat je ergens een interrailticket kan kopen met nog meer korting op de jongerenprijs met een CJP-pas, maar ik kan die website even niet vinden.

Kan iemand me helpen?
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen

Bericht door VIRM »

Thom69 schreef:In principe niets: https://treinposities.nl/vertrekstaat/delft/2020-02-11

NS waarschuwt wel voor kortere treinen omdat in Leiden alleen perronfases beschikbaar zijn. Treinen moeten helemaal of op 9a, of op 9b staan. Nu staat een lange IC op 9b meestal nog een klein stukje op 9a. Nou zijn de perrons in Leiden al erg lang, dus waar precies de knel zit, weet ik nog niet.
Wat is de maximale lengte van treinen in Leiden? Aan de B-kant kan een trein met twaalf bakken stoppen, maar geldt dat ook voor de a-kant?
Beul van de blindegeleidelijn
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Uit mijn hoofd passen op de a-zijde 8 of 9 intercitybakken. Dat wordt dus inderdaad een inkorting.

Edit, ik zat er net naast: als de perronlengtes uit 2016 nog kloppen, gaat het om 9 tot 10 bakken. ICM-10 en VIRM-10 past alleen op 8a (als je bij VIRM 70 cm foetelt), DDZ-10 past op alle a-zijdes.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Wat is het verschil tussen een slaaprijtuig en een ligrijtuig?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Een slaaprijtuig heeft "bedden", die meestal voor je opgemaakt zijn, coupé's zijn gescheiden op geslacht tenzij je de hele coupé boekt. Vaak zit er ook een ontbijt bij.
Een ligrijtuig heeft "couchettes", die iets harder zijn en die je meestal zelf op moet maken. Vaak zonder ontbijt.

Ligrijtuigen hebben bedden aan beide kanten van de coupé, dat zijn er maximaal 6. Dat is vrij krap; soms kun je ook een couchette voor 4 boeken, dat is al veel aangenamer. Slaaprijtuigen worden in principe gevormd door halve coupé's, met maximaal drie bedden dus.

Meestal is een slaaprijtuig de meerprijs niet waard, vind ik, maar dat hangt volledig van je situatie af. Reis je met drie, dan zou ik bijvoorbeeld juist wel een slaaprijtuig boeken en in mijn eentje heb ik het ook wel eens gedaan omdat het nauwelijks duurder was. Laatst had ik het geluk dat er niemand bij kwam en ik de coupé voor drie toch voor mezelf had.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Als je een complete coupé kan boeken (alleen of met bekenden) is een slaaprijtuig echt wel beter. Dan kan je tenminste, de naam zegt het al, een beetje fatsoenlijk slapen. Op zo'n plank in een ligrijtuig komt daar voor mij niet veel van terecht.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Wat wordt bedoeld als de omroep het heeft over "defect spoor"?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Een spoor dat defect is? En daarom niet in gebruik is?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Graag ontvang ik een iets meer inhoudelijke uitleg. Is het spoor gebroken, is er iets met de beveiliging, zijn de bielzen verrot, is de ballast onvoldoende?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Men doet niet meer aan inhoudelijke uitleg...
Maar defect kan onder andere zijn gebroken spoorstaaf, verzakking, defecte ES-las, gebroken bielzen...
Hoeft niet direct te betekenen dat er geen trein meer kan rijden, maar vaak moet het met beperkte snelheid en dat zorgt dan voor vertraging en uitval..
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Of er is eigenlijk nog niets aan de hand, maar de ultrasoontrein heeft haarscheurtjes gedetecteerd of iets dergelijks.
Meltrain schreef:is er iets met de beveiliging,
Nee, dan heet het een "sein en wisselstoring".
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Korte vragen

Bericht door Suus »

Als dit over het defecte spoor gaat dat de treindienst over de HSL en tussen Dordrecht en Den Haag Centraal lastig valt vandaag en morgen:

Meestal informeert ProRail bij dergelijke grote verstoringen via Twitter of website wat er aan de hand is, maar ik heb nog niets gezien. Het lijkt er op dat het ergens tussen Rotterdam Centraal en Lombardijen zit, gezien het spoorgebruik denk ik dat spoor 4 op Rotterdam Blaak en Zuid (dus in de Willemsspoortunnel) buiten gebruik is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen

Bericht door VIRM »

De laatste week van februari zijn er werkzaamheden bij Den Haag Centraal. Nu snap ik dat alle wijzigingen nog niet bekend zijn, maar het is soms best wel handig om te weten wat er ongeveer aan gaat komen. Heeft iemand enig idee wat de globale wijzigingen/buitendienststellingen zullen zijn?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Binnenkort ben ik jarig en ik begreep dat je op je verjaardag gratis kon reizen binnen het VRR. Maar geldt een rijbewijs eigenlijk als legitimatiebewijs in Duitsland? Of anders, mag een id-kaart (1,5 jaar) verlopen zijn om toch nog te kunnen legitimeren?

Vorig jaar was ik in Weener en moest ik mij aldaar legitimeren. Ik liet toen mijn rijbewijs zien, dat is in NL immers een geldig legitimatiebewijs. Maar de agent leek verrast door "aber das ist ein fuhrerschrein" te zeggen.

Uiteindelijk geen problemen gehad omdat hij al vrij snel door had dat ik niet vanwege de drugs in die trein zat, maar elders in Duitsland kan mij dit misschien toch problemen opleveren. Vandaar dat ik het vraag.
🍉
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Een rijbewijs is buiten Nederland geen geldig legitimatiebewijs, dus je mag met je verlopen kaart Duitsland überhaupt al niet in.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Een rijbewijs is inderdaad wel identiteitsbewijs (binnen Nederland) maar geen Reisdocument zoals ze dat zo mooi zeggen..
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Chrysa schreef:Een rijbewijs is buiten Nederland geen geldig legitimatiebewijs, dus je mag met je verlopen kaart Duitsland überhaupt al niet in.
Je mag Duitsland wel degelijk in zonder een ID-kaart of paspoort, je bent namelijk Unieburger *O*
Hainje schreef:Binnenkort ben ik jarig en ik begreep dat je op je verjaardag gratis kon reizen binnen het VRR. Maar geldt een rijbewijs eigenlijk als legitimatiebewijs in Duitsland? Of anders, mag een id-kaart (1,5 jaar) verlopen zijn om toch nog te kunnen legitimeren?
Je kunt een boete krijgen als je je niet kunt legitimeren. En je kunt wellicht gezeik krijgen aan de grens als er toch grenscontroles zijn, dus ik zou maar gauw een ID-kaart - of nog beter - een paspoort aanvragen. Want daar kun je veel verder mee komen dan de VRR :D
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Hainje schreef:Maar de agent leek verrast door "aber das ist ein fuhrerschrein" te zeggen.
Een fuhrerschrein, dat klinkt als iets dat je na een fataal verkeersongeluk nodig hebt. Had je zoiets bij je, of zei de goede man wellicht Führerschein? (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

PHS schreef:
Chrysa schreef:Een rijbewijs is buiten Nederland geen geldig legitimatiebewijs, dus je mag met je verlopen kaart Duitsland überhaupt al niet in.
Je mag Duitsland wel degelijk in zonder een ID-kaart of paspoort, je bent namelijk Unieburger *O*
Nee. Gewoon nee.

En omdat je zo van de bronnen bent:
Rijksoverheid schreef: Reist u binnen de Europese Unie, dan heeft u een identiteitskaart of paspoort nodig. Dit geldt niet alleen wanneer u (bijvoorbeeld via een luchthaven) de grens oversteekt. U moet ook een identiteitskaart of paspoort kunnen tonen wanneer u in een Europees land verblijft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

marvinkok schreef:Een rijbewijs is inderdaad wel identiteitsbewijs (binnen Nederland) maar geen Reisdocument zoals ze dat zo mooi zeggen..
En een rijbewijs is niet eens altijd een geldig identiteitsbewijs.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

trolly schreef: Führerschein? (A)
Je snapt tog wad ik bedoel??¿¿11!!11!! :evil:
Maar dat inderdaad, had even geen zin om na te denken over hoe dat nu precies geschreven moest worden.
PHS schreef: Je kunt een boete krijgen als je je niet kunt legitimeren. En je kunt wellicht gezeik krijgen aan de grens als er toch grenscontroles zijn, dus ik zou maar gauw een ID-kaart - of nog beter - een paspoort aanvragen. Want daar kun je veel verder mee komen dan de VRR :D
Het is dat ik binnenkort misschien nog naar Londen wil, anders had ik gewoon een id-kaart gehaald, paspoorten vind ik zo lomp groot. Maar verder heb ik de komende vijf jaar niet echt de behoefte om verder dan de Schengen-zone te reizen. En het grootste deel van de tijd blijf ik toch lekker binnen Nederland en volstaat mijn rijbewijs wel.

Dank voor de antwoorden in ieder geval. Hier kan ik mee vooruit.

Edit: Sjeesus, een paspoort kost € 73,20 en een ID-kaart ook al € 58,30 (in Tilburg) Wat belachelijk veel geld. :')
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten