Doe iets aan de spammers!

Hier zijn alle ideeën voor OVNL welkom
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door JordiBrabant »

Vandaag zijn er opvallend veel berichten met html tags in plaats van de vierkante-haken-tags. Gezien de tekst, ze lijken allemaal voor illegale medicatie te adverteren, lijkt het mij dat ze van een en dezelfde verzender of bot komen. Kunnen de beheerders dit in het IP-adres terugzien en op basis daarvan blokkeren? Of zijn het slimme bots die steeds een ander IP simuleren?
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door Suus »

Aangezien het geregistreerde gebruikers zijn heb ik het vermoeden dat de captcha van het registratieformulier is gekraakt. Deze aanpassen helpt misschien met wat spamproblemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door Zugführer »

In dit geval kwamen de berichten van drie verschillende IP's, maar er is weinig peil op te trekken. Dank voor het melden in ieder geval allen.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door bys1 »

Zou het misschien beter zijn om accounts handmatig te laten goedkeuren door beheerders? Ik vind de spam de laatste tijd wel extreem veel, terwijl ik het een jaar geleden nauwelijks heb gemerkt.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door isadora »

Probaat middel inderdaad is mijn ervaring in forum, waar ik zelf modereer.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door ODRAIL »

Goed idee :pos: :wink: .
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door Meltrain »

Maar kunnen beheerders dan al zien of iemand goedwillend of kwaadwillend is?
Dan zie ik meer in een oplossing dat links pas werken bij iemand die minstens 10 berichten geplaatst heeft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door Zugführer »

Op zich pik je de spammers er wel uit, ze doen niet echt hun best om een onopvallend e-mailadres te kiezen bijvoorbeeld. Maar het zal lang niet altijd duidelijk zijn en het grootste nadeel is natuurlijk dat er per definitie best wat tijd kan gaan zitten tussen het aanmaken van een nieuw account en kunnen posten.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door isadora »

En een site als StopForumSpam, is mij ook vaak dienstbaar geweest:
https://www.stopforumspam.com/
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
jjasloot
Donateur
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door jjasloot »

Of iets als voor de eerste 2 posts die je maakt mogen er geen hyperlinks in zitten? Anders komen ze in een moderatie wachtrij. Zeker niet waterdicht maar wel iets
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door TLP »

Ik ben lid van een forum waar nieuwe gebruikers de eerste 4(?) dagen bij elk bericht in de moderatiewachtrij terecht komen, en bij hyperlinks en enkele signaalwoorden ook in de moderatiewachtrij terecht komen, ongeacht hoe lang zij al lid zijn.
Wat mij betreft hoeft het niet zo streng, maar standaard de eerste 5 berichten verplicht handmatig laten goedkeuren lijkt mij wel een goed idee, waarbij de verplichting per gebruiker voortijdig opgeheven kan worden indien dat om tijdsredenen wenselijk zou zijn, bijvoorbeeld als de gebruiker niet vaak maar wel correct en betrouwbaar post. Voorwaarde is natuurlijk wel dat ieder bericht uiterlijk 24 uur na plaatsing, liefst eerder, gecontroleerd kan worden.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door isadora »

Uit ervaring kan ik vertellen, dat het eerste bericht van een nieuwe gebruiker in de wacht te zetten ter controle, de meeste problemen met spam kan ondervangen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door Wubbo »

Een aantal jaar geleden moesten we van een paar gebruikers de berichten goedkeuren. Naast dat dat tijdrovend was zorgde het er voor dat discussies niet altijd goed te volgen zijn, omdat een bericht pas na een paar uur goedgekeurd wordt en de discussie dan alweer een tijdje verder is gegaan - zeker in drukke topics als we hier regelmatig hebben.

Het blijft een lastig dilemma, wel of niet goedkeuren van eerste berichten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door Meltrain »

Ach, we krijgen nu zelfs reclame voor haartransplantaties. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door Ardan »

Herhaling:
Ardan schreef:graag NIET reageren op spamberichten.
Ik kan namelijk onze keukenverkopende of vieze plaatjes aanbiedende medemens in één klap met al zijn berichten verwijderen, maar de reacties blijven staan, die dan ook nog afzonderlijk verwijderd moeten worden of wellicht over het hoofd worden gezien.
Dank u! :pos:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door isadora »

Wubbo schreef:Een aantal jaar geleden moesten we van een paar gebruikers de berichten goedkeuren. Naast dat dat tijdrovend was zorgde het er voor dat discussies niet altijd goed te volgen zijn, omdat een bericht pas na een paar uur goedgekeurd wordt en de discussie dan alweer een tijdje verder is gegaan - zeker in drukke topics als we hier regelmatig hebben.

Het blijft een lastig dilemma, wel of niet goedkeuren van eerste berichten.
Tja, wat is tijdrovender?
Als ik de oogst van vandaag alleen al zie.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door Tom98 »

Haha ja, het loopt wel erg uit de klauwen vandaag he :X
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door bys1 »

Zijn zat andere websites waar je account handmatig moet worden goedgekeurd. En als je de groene en blauwe jassen ook de mogelijkheid geeft om dat te doen hoeft er ook niet al te veel tijd tussen te zitten. Denk ook dat diegenen die hier met goede bedoelingen zijn er niet kwaad om zullen worden.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door ArrivaBas »

Ook de blauwe en groene jassen kunnen alles wat de rode jassen kunnen. Dit doen ze echter alleen in geval van nood.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door Aking »

Nou, als in de jassenvergadering dan even wordt vastgesteld dat dit nood is zijn we er toch? *O*
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door Daniel »

Met ingang van nu staat de verificatie van accounts per e-mail uit, nieuwe accounts moeten nu door een beheerder goedgekeurd worden. Let er wel op dat het zou kunnen dat dit ook het geval is als je je mailadres wijzigt in je profiel (omdat je dan altijd al opnieuw moest activeren).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door ODRAIL »

Hulde :pos: :wink: .
en-es
Berichten: 4400
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door en-es »

IsaacBroad is flink aan het spammen.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Doe iets aan de spammers!

Bericht door Tom024 »

Ik heb een aantal berichten weggeknipt. Als een spamaccount al een halfjaar geleden is doorgegeven is de kans dat deze al door het beheer is verwijderd behoorlijk groot. Uiteraard klik je dan op een dode link, een post in dit topic is dan ook nogal zinloos.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten