Maak je eigen lijnennet

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5806
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor ArrivaBas » ma 10 feb 2020, 16:26

Ik vind het op het eerste gezicht al een chaotisch plan. Er is totaal geen lijn te vinden in het uitwerken van het plan van ofwel Qbuzz ofwel Arriva, lijnen die soms tot 20 km uit elkaar liggen worden gekoppeld volgens de beschrijvingen en verder ga je op veel ideeën erg ver terug in het verleden. De meeste lijnen zijn niet voor niets opgeheven.
20-2-2020: Trein 2.100 km, Bus 76 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
2019: Trein 5.638 km, Bus 322 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5794
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Chrysa » ma 10 feb 2020, 19:32

Niet alleen de lijnen gaan terug op het verleden, in de beschrijvingen staan zelfs nog 30 jaar oude bustypes. _O-

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33491
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Daniel » ma 10 feb 2020, 19:53

Ik zie ook niet bepaald logica in dit plan, zeker omdat het puur lijntjes trekken zonder enige onderbouwing is. Het zou meerwaarde hebben als ook was aangegeven waarom bepaalde zaken gewijzigd worden.

Neem bijvoorbeeld lijn 1 in Dordrecht: die heeft het weliswaar tot 2012 uitgehouden, maar is in 2004 maar nipt aan opheffing ontkomen (de bezuiniging is toen gerealiseerd door lijn 6 op te heffen omdat daar geen Dordtenaren last van hadden). De genadeklap voor de lijn is uiteindelijk de OV-chipkaart geworden omdat je sindsdien niet het voordeel meer had van een lijn die alle wijken in zone 5370 met elkaar verbond. Het was namelijk vooral de goedkopere reis die 'm nog klanten opleverde, maar tegenwoordig kost de net zo snelle en veel frequentere verbinding via het station evenveel en heeft die laatste dus de voorkeur van de reizigers.

Ook die busverbinding voor Nieuw-Krispijn is zo'n onzinnig ding, toen die er was trok hij maarliefst 35 reizigers PER WEEK! En een ongewijzigde lijn 8 koppelen aan lijn 4 op de Laan van Europa is knap, want lijn 8 komt daar niet. En met een reden want de congestie op het knooppunt N3/A16 maakte een lijn daar overheen nogal gevoelig voor vertraging.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
DrechtBlub
Berichten: 1013
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor DrechtBlub » ma 10 feb 2020, 20:39

Ik zie hier een onmogelijk duur plan met hier en daar extreem hoge frequenties, met een hoop veranderingen die niet onderbouwd zijn. Ik zie ik een hoop dingen die dienstregelingstechnisch niet echt kunnen (Zoals lijn 72 die 33 minuten per uur stil zou staan).

Ik raad je aan om ook rekening te houden met de hoeveelheid DRU die je gebruikt in de toekomst, en om goed te onderbouwen waarom je dingen doet op de manier die je doet.
Ik blub in het Drecht.

CamilleKreemers
Berichten: 3035
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor CamilleKreemers » di 11 feb 2020, 04:28

julsteren schreef:Al een tijdje mee druk geweest.. Fictieve spoorkaart van Nederland, gewoon een simpel kladje in MS Paint, alle sprinters in ZH hebben een R-nummer (R-net), in Flevo en NH een S-nummer (S-bahn Amsterdam), en in limbabwe de RE en RS, Zp-Odz is de S-bahn Hengelo. Ook heb ik wat gehusseld in de lijnvoering van de IC's, en dat achterlijke ETMET afgeschaft, zet maar langere treinen in dan.

Afbeelding

Ben benieuwd wat jullie er van vinden (A) maar wees niet te hard, het zijn maar wat fantasiespinsels en her en der zal het wel helemaal niet reëel zijn.

Waar heb je dit mee gemaakt?

Trainboy199
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 30 jan 2019, 10:10
Locatie: DAV/DMG-gebied

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Trainboy199 » di 11 feb 2020, 08:00

Cas schreef:En is er ook nog een reden voor al deze veranderingen, behalve veel meer DRU gebruiken voor langzamere lijnen simpelweg omdat je boos bent op Qbuzz?

Niet echt een goede reden. Het hele idee hierachter was dat ik het goede van Qbuzz, Arriva en SVD samen wou voegen. Zonder rekening te houden met de DRU'en of het benodigde materieel.
Vind bepaalde dingen die Qbuzz heeft doorgevoerd ook zeker niet slecht. Zoals het doortrekken van de lijnen naar Station Stadspolders.
ArrivaBas schreef:lijnen die soms tot 20 km uit elkaar liggen worden gekoppeld volgens de beschrijvingen

Zat even te kijken, want eerst snapte ik deze opmerking niet. Toen zag ik dat ik er in had laten staan dat de 713/714 aan de 701/702 waren gekoppeld. :shock: Toen ik deze kaart aan het maken was had ik de 713/714/715 de nummers 701/702/703 gegeven. Vandaar. Maar de 713 is gekoppeld aan de 714.
Chrysa schreef:Niet alleen de lijnen gaan terug op het verleden, in de beschrijvingen staan zelfs nog 30 jaar oude bustypes. _O-

Dit had ik misschien ook even moeten aangeven.... De 801 is vroeger door Arriva met "Historisch materieel" gereden. Nu waren dit niet Nederlandse Historische bussen maar Zweeds. Nu weet ik dat er een busmuseumpje in Moerdijk zit. Met de bussen die ik daar heb neergezet. Nu dacht ik zou het niet leuk zijn als dat museum die ritten zou rijden met echt Nederlands Historisch materieel.
Daniel schreef:Neem bijvoorbeeld lijn 1 in Dordrecht: die heeft het weliswaar tot 2012 uitgehouden, maar is in 2004 maar nipt aan opheffing ontkomen (de bezuiniging is toen gerealiseerd door lijn 6 op te heffen omdat daar geen Dordtenaren last van hadden). De genadeklap voor de lijn is uiteindelijk de OV-chipkaart geworden omdat je sindsdien niet het voordeel meer had van een lijn die alle wijken in zone 5370 met elkaar verbond. Het was namelijk vooral de goedkopere reis die 'm nog klanten opleverde, maar tegenwoordig kost de net zo snelle en veel frequentere verbinding via het station evenveel en heeft die laatste dus de voorkeur van de reizigers.

Dit snap ik zeker, maar het is letterlijk een wens van de gemeente dat deze verbinding terug komt. En om hem ook meer aantrekkelijk te maken rijd ie dan ook eens in het kwartier i.p.v. eens in het uur.
Daniel schreef:Ook die busverbinding voor Nieuw-Krispijn is zo'n onzinnig ding, toen die er was trok hij maarliefst 35 reizigers PER WEEK!.

Vandaar ook de Buurtbus.
Daniel schreef:En een ongewijzigde lijn 8 koppelen aan lijn 4 op de Laan van Europa is knap, want lijn 8 komt daar niet. En met een reden want de congestie op het knooppunt N3/A16 maakte een lijn daar overheen nogal gevoelig voor vertraging.

In de Arriva tijd wel tussen 2015 en 2018. Ja je neemt de N3 een stukje. Maar dat deed lijn 8 in die tijd ook altijd.
DrechtBlub schreef:Ik zie hier een onmogelijk duur plan met hier en daar extreem hoge frequenties, met een hoop veranderingen die niet onderbouwd zijn. Ik zie ik een hoop dingen die dienstregelingstechnisch niet echt kunnen (Zoals lijn 72 die 33 minuten per uur stil zou staan).

Weet ook dat dit niet kan. Maar 2x per uur is ook weer te veel voor dit lijntje.

Hoop dat ik wat dingen heb kunnen ophelderen. :)
En voordat dat gemeld gaat worden, ja er rijden lijnen over de Crayensteinstraat. En als Dordtenaar zelf weet ik dat dit geen goede route is.
Lijn 2 kan daarom ook nog over de Reeweg Oost.
Dordtenaar


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten