Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Vanmiddag met de 1859 uit Den Haag Centraal richting Schiphol. Bij Leiden Centraal was er heel even oponthoud, omdat de 2259 net iets te ver naar achteren stond op 5a. Vervolgens op Schiphol de [serie=Sprinter|2020|Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] genomen. Hierop gaf de reisplanner aan dat ik op Sloterdijk moest overstappen op de [serie=Sprinter|2020|Leiden Centraal - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] van spoor 9, maar ik besloot heel erg eigenwijs de [serie=Sprinter|2020|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] van spoor 4 te nemen (slechts één minuut extra reistijd zonder de Sloterdijk Marathon te hoeven lopen). Kennelijk rijdt de [serie=Sprinter|2020|Leiden Centraal - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] van dinsdag t/m vrijdag buiten de ochtendspits alleen maar tot Sloterdijk Hemboog.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Zucht.... Er is weer sprake van een defect spoor tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht. :roll:
En de 5169 lijkt met 5 bakken SGM te rijden, wat 2 bakken minder is dan normaal, terwijl er dus ook minder treinen rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Vooruit kijken, het blijft lastig. Hoewel het al lang en breed bekend was dat trein 548 ten minste 20 minuten vertraging had, beweerde men op Rotterdam tot vlak op vertrektijd dat de kerende 559 op tijd zou vertrekken. Pas na vertrektijd werd er opeens +30 op de borden gezet, en ook de volgende intercity was vertraagd, waardoor er het komende half uur alleen sprinters naar Gouda zouden gaan. Die sprinters zijn normaal half leeg en hadden dus best wat extra reizigers mee kunnen nemen. Een enkeling waagde het er op naar de sprinter te racen toen de +30 eindelijk verscheen en de conductrice was zo aardig wat langer te wachten, maar een hoop reizigers volgde braad de reisinformatie op en kreeg +30.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:Zucht.... Er is weer sprake van een defect spoor tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht. :roll:
Vals alarm gelukkig. ProRail heeft vandaag de sporen in de Willemsspoortunnel extra gecontroleerd, hiervoor moest steeds enige tijd een tunnelbuis worden afgesloten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Zowel de trap als roltrap naar spoor 11a / 12a op Utrecht Centraal is afgesloten. :? Ik snap best dat er onderhoud nodig is, maar beide tegelijk afsluiten is wel erg onhandig (en slecht gepland).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

Een foutje van de machinist in de t702443, de machinist stopte te Dt bij cijferbord 6 terwijl de trein een VIRM-10 was. Toen de fout werd ontdekt (de deuren waren al open), trok de machinist alsnog op naar cijferbord 10 voor een tweede stop. Resultaat: +2 minuten extra vertraging.
MetroRET
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Dus rijden met geopende deuren :shock:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Ligt het treinverkeer al plat? :')
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

MetroRET schreef:Dus rijden met geopende deuren :shock:
Dat dan weer niet - er werd een gewone vertrekprocedure gevolgd met licht paniekerige omroepberichten in de trein. Twee minuten later werd er voor de tweede keer vertrokken.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Weg sensatie -o-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Na twee weken minder sprinters tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht is hebben vandaag de sprinters tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal de "eer" wegens een defect spoor minder vaak te rijden :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Hendrik »

Deze keer zit het probleem in de buurt van Den Haag HS. Gisteren moest de IC richting Rotterdam net na Gv al met aangepaste snelheid over het 'binnenspoor' rijden. Vanmorgen reed de IC richting Asd over het binnenspoor en wisselde pas vlak voor Gv naar het buitenspoor om toch op spoor 6 uit te komen. Geen idee waar het probleem nu precies zit...
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jultar »

Bij het laatste wissel voor Moerwijk, op het binnenspoor richting Rotterdam zat het gisteren. Ik was toevallig de eerste machinist die het probleem meldde. Wat er exact technisch aan de hand is weet ik niet, maar het zag er uit als een defecte las, die zodanig beschadigd is geraakt dat daarbij een soort van kuilvorming is ontstaan. Toen ik er de eerste keer overheen reed (toen nog zonder beperkingen) was het den behoorlijke klapper. Later die dag reed ik er met een snelheidsbeperking overheen en zelfs toen was het nog heel erg goed voelbaar.

Of het overigens nu hetzelfde probleem is zou ik niet weten. Wellicht dat ze met de reparaties vannacht nog een ander wissel in eenzelfde staat hebben aangetroffen op de andere sporen.

Edit: ik hoor van een collega dat het dus een spoorstaafbreuk is geweest, ik dacht in de gauwigheid te zien dat het een las was.
TLP
Berichten: 1557
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TLP »

Wie kan mij vertellen hoe het komt dat de gewijzigde [serie=Intercity|2020|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] op Leiden Centraal kennelijk genoeg ruimte heeft dat deze overdag vrijwel integraal met VIRM12 rijdt, terwijl de andere ICs via dat station zoals door NS gecommuniceerd allemaal sterk ingekort rijden (met maximaal 8-9 bakken)?
MetroRET
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Omdat deze op de B-zijde van Ledn gepland is.
Alle ICs van/naar Shl zijn op de kortere A-zijde gepland die maximaal VIRM8 / ICM9 / DDZ10 aankan.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

In de t1836 zat bij aankomst te Zl een jonge vrouw de omroep van de volgende stations (Lelystad Centrum, Almere Centrum, Amsterdam Zuid, enz.) te playbacken voor haar telefoon. Toen ze zag dat ik haar enigszins verbaasd aankeek, stopte ze abrupt en keek ze met een schuldige blik weg uit het raam :mrgreen:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Die is vast lid van de omroep-app van Julsteren :Y
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1491
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door JordiBrabant »

Zou kunnen.
Als de omroep zo voorspelbaar was, is de Mikos zeker niet op cursus persoonlijk omroepen geweest. HCs die dat wel hebben gedaan, zijn niet te playbacken; de omroepen in de [serie=Intercity|2020|Den Haag Centraal - Eindhoven Centraal1100[/serie] net voor Eindhoven, zijn gevarieerd en maken bijna altijd wat los in de coupé.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

De omroepen op de 1100 zijn zonder twijfel de meest irritante van het land. Oeverloos gelul in de ruimte (“dankzij de fantastische inzet van het personeel”), dubbelingen (“we arriveren op tijd volgens het spoorboekje de dienstregeling”, om vervolgens vijf minuten vertraagd te vertrekken uit Breda), toevoegingen (“we gaan verder naar Hofstad Den Haag”) en informatie die je elders niet hoort (“In Eindhoven kunt u overstappen op bus 400 en 401 naar het vliegveld Eindhoven Airport. De bussen vertrekken op het busstation aan de achterzijde van het station”). Maar ik zit ook in de trein voor mijn rust, dus als je op een reistijd van 25 minuten 5 minuten door de omroep gaat lopen ouwehoeren ben ik er ook wel een keer klaar mee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Dan ga je lekker lopen? *O*

Laat die lui een beetje lol hebben in da werk van ze -o-
Reiziger Delft
Berichten: 1199
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Reiziger Delft »

Nog altijd beter dan de omroep ''We komen binnen geheel volgens dienstregeling'', waarna je de aansluitende trein voor je neus ziet wegrijden aan de overzijde van het perron.
teun
Berichten: 1504
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door teun »

Je moet je overstap ook niet zo krap plannen dan hoor... :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

NS heeft de overstap in Eindhoven tussen de 1100 en 3500 in december heel handig dan ook met een minuut ingekort. Voornamelijk omdat de 1100 niet meer op maximumsnelheid mag rijden omdat de huizen langs het spoor anders kapot gaan :cry:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
teun
Berichten: 1504
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door teun »

Nou ja in mijn ervaring was de betrouwbaarheid van de 1100 altijd al een factor die die overstap lastig maakte, de andere kant op is 's ochtends overigens niet veel beter...
umbusko
Donateur
Berichten: 5306
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

teun schreef:Je moet je overstap ook niet zo krap plannen dan hoor... :roll:
Met twee halfuursdiensten kun je moeilijk je overstap NIET krap plannen. :roll: Immers, als je een half uur speling inbouwt heb je alsnog een korte overstap op de trein van een half uur eerder en die wil je dan natuurlijk toch halen. :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten