Regenmaker #4: Neuss en omgeving

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Regenmaker #4: Neuss en omgeving

Bericht door regenmaker »

Afgelopen week vrijdag had ik een dag vrij en besloot ik maar weer eens een prettochtje naar Duitsland te maken. :) Eerst ging het zo snel mogelijk naar Dortmund met de trein want daar moest ik nog de Änderungsheft 2020 halen voor mijn verzameling VRR-busboekjes en vervolgens moest ik naar Neuss om het Fahrplanbuch 2020 binnen te slepen vanwege de wijzigingen in beide regio's per 7 januari 2020, ja op een dinsdag ja! ;)

Het ging van Uden met de 305 via Oss en vervolgens met de trein naar Arnhem om daar op de RE19 te stappen. Vervolgens met de nieuwe FLIRT's van Abellio op de RB32 ging het naar Dortmund Hbf waar het eerste busboekje geïnd kon worden.

Vanuit Dortmund was het in eerste instantie mijn plan om met de RE11 naar Düsseldorf Hbf te gaan, maar door een vertraging van +25 minuten en een prop maar dan propvolle RE1 die vlak voor ons reed en had laten schieten vanwege die reden (A), werd besloten om de RE11 in te korten tot Duisburg Hbf en daar om te keren. Dat betekende voor mij een spontane wijziging in de plannen. Eenmaal in Duisburg aangekomen ging het met de U79 naar het noorden van Düsseldorf (het Freiligrathplatz) waar ik met lijn SB52 (snelbus) naar Meerbusch Hoterheide ging waar ik kon overstappen op lijn U76 om richting Meerbusch Haus Meer te gaan. Haus Meer is een regionaal knooppunt van buslijnen in het noorden van de Stadt Meerbusch. Eenmaal daar aangekomen kon een stukje Nederlands trots van de Rheinbahn op de foto worden gezet.

Afbeelding

Even later kwamen de onderaannemers van de BVR (dat rijdt onder de merknaam DB Rheinlandbus) en Rheinbahn in beeld, zoals Brings uit Willich dat actief is rondom Viersen en Neuss. Het bedrijf heeft enkele bussen van het type Setra S 415, Scania Citywide en Mercedes-Benz Citaro in dienst. Een Setra is te zien op de onderstaande afbeelding. Opvallend detail is dat de bussen van Brings verschillende kleuren kunnen hebben.

Afbeelding

Met lijn 830 ging het verder naar Neuss. Ik stapte uit bij het Hauptbahnhof uit om bij het Kundencenter het busboekje te kunnen halen. Na een stukje verder het centrum in te lopen konden verschillende bussen van de Stadtwerke Neuss op de foto, die bijna uitsluitend met geleed materieel rijdt van Mercedes en Solaris maar dan wel op de meeste lijnen in halfuursdiensten en in het weekend in uursdiensten.

Afbeelding

Afbeelding

En nog maar een Mercedes. :)

Afbeelding

Toen ik nog iets verder liep en eigenlijk dus het centrum net weer uitliep, kom je op een gegeven moment bij het regionale knooppunt Stadthalle/Museum waar ook verschillende streeklijnen uit de regio hun eindpunt hebben net zoals tramlijn 709 uit Düsseldorf. Vlak bij dit knooppunt ligt de Obertor die hieronder op de foto staat.

Afbeelding

Bij de halte zelf konden verschillende bussen op de foto van de BVR of nouja alleen deze MAN Lion's City. De rest van de bussen zijn allemaal van onderaannemers waar de BVR helemaal gek op is. ;)

Afbeelding

Een van de onderaannemers is Afan uit Dormagen die nog met wat oudere Setra's rondrijden. Inclusief op de achtergrond een ex-Qbuzz citaro van Wefers Reisen op de foto. :D

Afbeelding

Wefers Reisen uit Korschenbroich is een van de grotere onderaannemers van de BVR en rijdt met een zeer gevarieerd wagenpark van oude en nieuwe bussen door elkaar. Vanuit Neuss ging het verder naar Grevenbroich alwaar deze bus van Wefers op de foto kon.

Afbeelding

Het begon helaas al weer snel donkerder te worden. Gelukkig was ik nog net op tijd met de lijnen 091 en 097 via Jüchen naar Mönchengladbach om daar de bussen van NEW MöBus te fotograferen waaronder deze nieuwe Solaris.

Afbeelding

Ook de 097 zelf kon nog op de foto. De lijnen rondom Jüchen worden allen gereden door de KVGerresheim een lokale busmaatschappij die in opdracht rijdt van de NEW MöBus, het wagenpark voor lijndiensten bestaat volledig uit Mercedes-Benz Citaro's zoals deze hieronder.

Afbeelding

Na nog een rondje met de stadsdienst van Mönchengladbach van ongeveer 2 uur kon het weer richting Uden via Venlo met de bekende RE13. De WC's deden het zoals gebruikelijk niet. :')

Dit was het weer voor deze keer. Hopelijk heeft u genoten! *bus*
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
marcel.nl
Berichten: 641
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Regenmaker #4: Neuss en omgeving

Bericht door marcel.nl »

Zeer zeker, dankjewel :wink:
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Regenmaker #4: Neuss en omgeving

Bericht door ZO6176 »

Leuke plaatjes. Was zeker de moeite waard
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Regenmaker #4: Neuss en omgeving

Bericht door TLP »

Leuk en gevarieerd verslag ditmaal! Ik neem aan dat de Setra van Brings een S 415 NF is zoals deze ook bij Juijn in Rivierenland rondrijdt/heeft rondgereden, en dat die gelede Solaris hybride of zelfs elektrisch is?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5260
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Regenmaker #4: Neuss en omgeving

Bericht door Lijn 45 »

De Setra is een NF en de Solaris is hybride.
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Regenmaker #4: Neuss en omgeving

Bericht door diederickx »

Veel tramsporen en bovenleidingen te zien maar geen enkele tram :(
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Regenmaker #4: Neuss en omgeving

Bericht door regenmaker »

Tja, ik zie zo vaak verslagen waar geen enkele bus te bekennen is, terwijl die praktisch overal rijden. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Regenmaker #4: Neuss en omgeving

Bericht door Meltrain »

Ik vind het ook wel jammer dat er geen trams te zien zijn, maar daarnaast valt het me op dat enkele foto's erg donker zijn en/of dat er een paal op staat. Met name dat laatste is vrij makkelijk te verhelpen, door net even een stapje verder naar voren te doen of meer in te zoomen of eventueel thuis de foto bij te snijden).
De foto's van lijn 848 en 854 en de Obertor zijn wel leuk. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten