Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Zodat mensen voldoende de tijd hebben om te slapen.

(overigens: hoe kom je aan zes uur? Planmatig vertrekt IC 575 uit Praha hl.n. om 21:56, komen de rijtuigen om 1:13 in Břeclav aan, en gaan de rijtuigen naar Budapest dan om 04:59 verder met trein 477, waar dan ook de rijtuigen uit Warschau en Berlijn inzitten.)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Vanuit Boedapest vertrekt de nachttrein al om 19:25 (https://www.cd.cz/en/vlak/476/25.3.2020 ... 7076/8.13/)
en staat vervolgens tussen 23:01 en 5:02 stil in Breclav om vervolgens om 8:13 aan te komen in Praag.

Ik snap dat mensen genoeg tijd nodig hebben om te slapen, maar dan vraag ik me alleen maar af; A. waarom rijdt er überhaupt een nachttrein hier als de afstand overdag aanzienlijk sneller afgelegd kan worden en B. waarom de nachttrein dan niet gewoon wat later vertrekt vanuit Boedapest.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Zes uur reizen is te lang voor een hele dag op de eindbestemming, naar mijn ervaring zitten er ook voldoende mensen in die treinen dus er is vraag naar. De vertrek- en aankomsttijden zijn natuurlijk afhankelijk van de koersrijtuigen, later aankomen in Breclav gaat niet aangezien de trein waarmee de rijtuigen naar Warschau en Berlijn verder gaan om 23.50 vertrekt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Korte vragen

Bericht door jelmerrr »

Verwachten jullie dat vanmiddag de treinen nog gewoon rijden? Ik wil namelijk naar Emmen en eind van de middag naar huis.

En een andere vraag: welke wet (wetnummer) was dat ookal weer dat bijvoorbeeld bij een defecte trein je een taxi/hotel krijgt?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Of de treinen vanmiddag rijden? Geen idee. Hou de website van NS regelmatig in de gaten.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

jelmerrr schreef: En een andere vraag: welke wet (wetnummer) was dat ookal weer dat bijvoorbeeld bij een defecte trein je een taxi/hotel krijgt?
Verordening 1371/2007 van de EG, maar dan moet je bijvoorbeeld vanavond niet meer thuis kunnen komen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

En je kunt wel met die verordening gaan schermen, maar als het treinverkeer stil ligt en de bussen en taxi's door een storm niet rijden, dan helpt die verordening je niet. Er is gewaarschuwd voor de storm, je kunt je beter afvragen of je de reis die je wilt maken ook echt moet maken of dat je die beter uit kunt stellen.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Tom98 »

Geldt dat overigens niet enkel als er totaal geen andere mogelijkheden meer zijn (dus alleen de allerlaatste rit van de dag, want 2 uur wachten op de eerstvolgende is wél degelijk een mogelijkheid)?
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Je moet je inderdaad afvragen of die reis noodzakelijk is. Heb je een belangrijke afspraak in Emmen?
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Korte vragen

Bericht door jelmerrr »

Mikos schreef:En je kunt wel met die verordening gaan schermen, maar als het treinverkeer stil ligt en de bussen en taxi's door een storm niet rijden, dan helpt die verordening je niet. Er is gewaarschuwd voor de storm, je kunt je beter afvragen of je de reis die je wilt maken ook echt moet maken of dat je die beter uit kunt stellen.
Ik heb de reis nu ook niet gemaakt. Dat is die wet wou weten was weer vanwege een andere discussie. Het was niet belangrijk waarvoor ik op pad zou gaan dus ik heb ervoor gekozen om thuis te blijven, al valt de "storm" tot nu toe wel mee.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Het hoogtepunt is pas in zes uur, in Kent is een halfuurtje geleden een windstoot van 94 m/u (151 km/u) gemeten. Daar stort het treinverkeer dan nu ook rap in elkaar, ze zitten daar al aan de tweede Trampoline van de dag.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

jelmerrr schreef:Het was niet belangrijk waarvoor ik op pad zou gaan dus ik heb ervoor gekozen om thuis te blijven, al valt de "storm" tot nu toe wel mee.
Heel verstandig. :pos: Ik heb wel eens mensen tegenover me gehad die ondanks dat er aan alle kanten werd gewaarschuwd en er in dat geval zelfs een negatief reisadvies werd afgegeven (dat is nu niet het geval) kwamen klagen waarom hun trein niet reed en dat ze nu niet op hun plaats van bestemming kwamen. :')
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

De vraag raakte ondergesneeuwd, dus heb ik een eigen topic aangemaakt.
Laatst gewijzigd door Meltrain op di 11 feb 2020, 07:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Korte vragen

Bericht door rikthoff »

Is er een reden dat Abellio zich niet hoeft te houden aan het voornemen om met max. 40 km/u langs een perron te komen? Want hoedje, wat jaagt de RE19 elke dag door Ahp...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Welk voornemen? De baanvaksnelheid bij Velperpoort is uit het hoofd 80 km/h.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Maximaal 40 km/h langs het perron geldt alleen als de trein er stopt. De RE19 stopt onderweg alleen in Zevenaar op Nederlands gebied.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Korte vragen

Bericht door Klaasje »

Het is geen regel. Hooguit een vuistregel om te voorkomen dat een beginnende machinist het perron voorbij schiet. In theorie mag je kopje perron prima 80 km/h rijden als de maximum snelheid, seinbeelden en tijdig stilstaan het .mogelijk maken.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Weet iemand hier of er eind november wat is gebeurd met de halteerpositie van treinen in Roermond? Het zou gebeurd zijn tijdens de werkzaamheden van 21 t/m 24 november.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Jazeker: Op spoor 1 en 2 stond richting Weert altijd maar één bakbord, dat voor "alle lengtes", en met een reden: om de overstap naar de Maaslijn mooi crossplatform te kunnen bieden. Daar zijn nu borden voor 4, 6, 8, 10 en 12 bakken geplaatst; in eerste instantie nog fout ook, omdat ze niet voorzien waren van pijltjes zodat voor spoor 2 eerst het bord "alle lengtes" kwam en dan pas het bord "12". De overstap is ook al officieel om zeep geholpen, maar in de praktijk te halen, al is het wel verder lopen nu. De andere kant op stonden er al gedetailleerde bakborden.
Zie ook mijn topic bij de NS Community. Vanaf halverwege de tweede pagina gaat het over de bakborden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Dank!
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Wat ik me afvraag: zit er nog een patroon in de treinen waar railcatering aanwezig is?

Ik weet wel de routes waarop men actief is, maar daadwerkelijk iemand treffen is een grote gok.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Dat denk ik ook. Geen peil op te trekken.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

De IC Brussel heeft naar mijn idee de hoogste trefkans.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Op Zwolle - Almere heb je ook een vrij grote trefkans
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Op Utrecht - Zwolle v.v. en Arnhem - Zwolle v.v. ook regelmatig railcatering. Ik heb de indruk dat er regelmatig een rondje via Zwolle wordt gemaakt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten