'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'
'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'
Geplaatst op: zaterdag 19 december 2009 13:07
Laatst bijgewerkt: zaterdag 19 december 2009 13:55
De chaos die donderdag op het spoor ontstond is voor zestig procent veroorzaakt door spoorwegbeheerder ProRail. Dat stelt de NS in een analyse vrijdag in het tv-programma Nova. "Dit kun je je klanten niet aandoen", stelt een NS-woordvoerder. De NS wil in gesprek met Prorail over de betrouwbaarheid van de infrastructuur.
Lees verder | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws in dossier Storingen in de treindienst
Geplaatst op: zaterdag 19 december 2009 13:07
Laatst bijgewerkt: zaterdag 19 december 2009 13:55
De chaos die donderdag op het spoor ontstond is voor zestig procent veroorzaakt door spoorwegbeheerder ProRail. Dat stelt de NS in een analyse vrijdag in het tv-programma Nova. "Dit kun je je klanten niet aandoen", stelt een NS-woordvoerder. De NS wil in gesprek met Prorail over de betrouwbaarheid van de infrastructuur.
Lees verder | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws in dossier Storingen in de treindienst
Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'
Hoe komen ze aan die percentages? Ik kan uit het artikel niet zo veel opmaken. 30 wisselstoringen van de 6500 wissels (maar of dat een wissel op het industrieterrein van Oss of op Utrecht Centraal?), en dat is dan 51 procent van de verstoringen? :?
Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'
Ik ben wel van mening dat er ergens fouten worden gemaakt, of verbeteringen mogelijk moeten zijn. Dit omdat het treinverkeer buiten proportioneel gestoord is geweest de afgelopen dagen, in verhouding tot wat nou daadwerkelijk de weersomstandigheden waren. Ik vraag me werkelijk af hoe men in Nederland met een beetje sneeuw gelijk geen trein meer kan laten rijden, en dit in landen waar structureel echt winterweer heerst dit wel zonder problemen kan. Hierbij zal de meest relevante vergelijking met Zwitserland gemaakt kunnen worden. Hoe gaat het daar?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'
Is er wel een vergelijking te maken? ik ben niet op de hoogte van het Zwitserse spoor, maar hoe is daar de infra? enkel spoors of dubbelspoors?, hoeveel wissels worden er bereden tijdens een treinrit?, wat is de frequentie?, hoe is de treinopvolging? hoe complex is daar de besluitvorming? hoeveel partijen en met wat voor belangen zijn er daar betrokken?NS-Reiziger schreef:..... Hierbij zal de meest relevante vergelijking met Zwitserland gemaakt kunnen worden. Hoe gaat het daar?
Men wil altijd vergelijkingen maken, hebben we er niet gewoon genoeg aan om te constateren dat het hier gewoon niet werkt, met onze dienstregelingen en onze infra.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'
Zwitserland is qua infra en gebruik van die infra te vergelijken met het `druk bereden´ Nederlandse spoorwegnet. Voor de rest zou ik erg graag willen weten hoe men het daar doet.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'
Persoonlijk denk ik dat in Zwitserland en Japan het corridor-denken verder is doorgewerkt. Ik denk dat het verstandig is om in weken waarop sneeuw wordt verwacht over te gaan op het 'rondje rond de kerk' model. Dat is veel eenvoudiger in de bijsturing ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'
Ik weet dat de kaartjes in Zwitserland 170% duurder zijn dan hier in Nederland, misschien dat het een en ander er ook mee te maken kan hebben, dat er daar dan meer geld is voor extra wisselverwarming, meer storingsploegen, maar dat is natuurlijk allemaal giswerk. Overigens werkt het feit dat er gister nog een persoon urenlang in de Schipholtunnel stond en een defecte goederentrein bij Diemen zuid (die kwam de heuvel vanuit de richting Weesp niet meer op) die ook de wissels bezet hield bij Diemen-Zuid ook niet mee aan een goede dag. En als station Bijlmer helemaal omsingeld is met ME en tienduizenden voetbal supporters, maar dan net dat ene wissel net na Bijlmer wat uit de controle raakt, heb je een extra probleem als je er niet eens langs/door kan als storingsploeg. Allemaal extra oplopende ellende dus.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'
Sec constateren dat het hier niet werkt is inderdaad niet genoeg, een oplossing er voor zou ook welkom zijn. Het is dan een stuk gemakkelijker als je ons spoornetwerk kunt vergelijken met een ander netwerk (dat er sterk mee overeenkomt), en dan kunt kijken hoe daar problemen met sneeuw en dergelijke worden opgelost. Waarom het wiel opnieuw uitvinden?Ennes schreef:Men wil altijd vergelijkingen maken, hebben we er niet gewoon genoeg aan om te constateren dat het hier gewoon niet werkt, met onze dienstregelingen en onze infra.
Dat het treinkaartje in Zwitserland duurder is heeft denk ik ook te maken met de peperdure infra daar (bruggen, tunnels, lawinegallerijen), maar wellicht is er nog wel een andere reden.
Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'
In bijna alle landen in onze omgeving is volgens mij het reizen per trein duurder dan in Nederland. Daarom gaan de tarieven ook maar eens flink omhoog nu de chipkaart wordt ingevoerd, zodat het een beetje op het niveau van andere landen uitkomt.
Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'
Ik vraag me dan wel af hoezeer in die andere landen de trein onmisbaar is om het land mobiel te houden. Jaag je hier mensen de auto in dan komt niemand meer op tijd op het werk.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'
Ik weet waarop je dat baseert, maar volgens mij zijn in Duitsland en België treinkaartjes juist veel goedkoperBR628 schreef:In bijna alle landen in onze omgeving is volgens mij het reizen per trein duurder dan in Nederland. Daarom gaan de tarieven ook maar eens flink omhoog nu de chipkaart wordt ingevoerd, zodat het een beetje op het niveau van andere landen uitkomt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'
Vorig weekend voor 2 personen een dagretour Antwerpen Centraal - Antwerpen Noorderdokken gehaald. Kosten, 15 euro.. Voor een stukje van slechts luttele kilometers binnen de stadsgrenzen. Ik had voor 20 euro voor 2 personen een weekendretour Roosendaal - Antwerpen Agglo.......
Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'
Misschien is het gebruik van het spoor in Zwitserland wel te vergelijken, maar de weersomstandigheden zeker niet. In Zwitserland loont het dus om (flink) te investeren in voorzieningen om het spoor sneeuwvrij te houden. In Nederland zouden dergelijke investeringen weleens buiten proportioneel kunnen zijn (vergelijking kosten en aantal probleemdagen).NS-Reiziger schreef:Zwitserland is qua infra en gebruik van die infra te vergelijken met het `druk bereden´ Nederlandse spoorwegnet. Voor de rest zou ik erg graag willen weten hoe men het daar doet.
Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'
In België zijn de treintarieven gemiddeld genomen goedkoper dan in Nederland. Voor 7 euro heb je een weekendretour Antwerpen - Zaventhem (bijv.). In Duitsland is het afhankelijk van je treinproduct. Regionale treinkaartjes (RB/RE) zijn iets goedkoper dan het Nederlandse treintarief, IC en ICE treinen zijn aanmerkelijk duurder.Bee schreef:Ik weet waarop je dat baseert, maar volgens mij zijn in Duitsland en België treinkaartjes juist veel goedkoperBR628 schreef:In bijna alle landen in onze omgeving is volgens mij het reizen per trein duurder dan in Nederland. Daarom gaan de tarieven ook maar eens flink omhoog nu de chipkaart wordt ingevoerd, zodat het een beetje op het niveau van andere landen uitkomt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'
Maar nu ga je dus een speciaal tarief als de Ländertickets vergelijken met het standaard NS tarief. Dat gaat natuurlijk niet he, je kan geen appels met peren vergelijken. Je moet dus het NS tarief met bv het Duitse IC-tarief vergelijken en zoals je zelf al zegt, dan is het bij onze oosterburen dus duurder.
Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'
Ik weet niet wat voor kaartjes jij had, maar weet je zeker dat het geen taxi-rit was binnen Antwerpen, of een via-kaartje?BR628 schreef:Vorig weekend voor 2 personen een dagretour Antwerpen Centraal - Antwerpen Noorderdokken gehaald. Kosten, 15 euro.. Voor een stukje van slechts luttele kilometers binnen de stadsgrenzen. Ik had voor 20 euro voor 2 personen een weekendretour Roosendaal - Antwerpen Agglo.......
Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'
Ja dat weet ik zeker. Gewoon bij het loket gehaald, omdat die automaten vast mijn NL-pinpas niet accepteren.
Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'
Dat doet 'ie niet. Je kan ook gewoon een retourtje Hamm-Berlin in productklasse C (S/RB/RE/IRE) kopen. Dat dat vaak alsnog duurder is dan met 'actietarieven' neemt niet weg dat dat per kilometer goedkoper is als een Nederlands treinkaartje.BR628 schreef:Maar nu ga je dus een speciaal tarief als de Ländertickets vergelijken met het standaard NS tarief. Dat gaat natuurlijk niet he, je kan geen appels met peren vergelijken. Je moet dus het NS tarief met bv het Duitse IC-tarief vergelijken en zoals je zelf al zegt, dan is het bij onze oosterburen dus duurder.
Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'
Het Nederlandse loket, dus. Tip van mij: Koop NOOIT buitenlandse treinkaartjes in Nederland. De NS rekent namelijk het internationale treintarief voor Belgische en Duitse trajecten en dan betaal je zeker 3 keer zo veel als noodzakelijk...BR628 schreef:Ja dat weet ik zeker. Gewoon bij het loket gehaald, omdat die automaten vast mijn NL-pinpas niet accepteren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'
Bij het Nederlandse loket kun je geen kaartjes binnen een ander land kopen. Hoogstens bij de balie van Hispeed, maar niet bij de normale balie.
Daarnaast zal een Nederlandse automaat ook wel een Nederlandse pinpas accepteren denk ik ;-)
Daarnaast zal een Nederlandse automaat ook wel een Nederlandse pinpas accepteren denk ik ;-)
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'
Andersom betaal je hetzelfde (IC-)tarief voor de stoptrein in Nederland, en dan is het Nederlandse kaartje weer relatief duurder.BR628 schreef:Maar nu ga je dus een speciaal tarief als de Ländertickets vergelijken met het standaard NS tarief. Dat gaat natuurlijk niet he, je kan geen appels met peren vergelijken. Je moet dus het NS tarief met bv het Duitse IC-tarief vergelijken en zoals je zelf al zegt, dan is het bij onze oosterburen dus duurder.
Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'
Tja, helaas ga je niet door voor de koelkast, want het eerder beschreven retourtje Antwerpen Centraal - Antwerpen Noorderdokken heb ik in Antwerpen zelf gekocht.Vinny schreef:Het Nederlandse loket, dus. Tip van mij: Koop NOOIT buitenlandse treinkaartjes in Nederland. De NS rekent namelijk het internationale treintarief voor Belgische en Duitse trajecten en dan betaal je zeker 3 keer zo veel als noodzakelijk...BR628 schreef:Ja dat weet ik zeker. Gewoon bij het loket gehaald, omdat die automaten vast mijn NL-pinpas niet accepteren.
Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'
Ik begrijp dat echt niet. Ik heb anderhalf jaar geleden nog in Antwerpen een weekendretour Zaventem gekocht voor 7 euro aan het loket... :?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'
Oeh ja!!!! en dan bestaande systemen overnemen en aanpassen aan onze wensen en eisenGeert schreef:Sec constateren dat het hier niet werkt is inderdaad niet genoeg, een oplossing er voor zou ook welkom zijn. Het is dan een stuk gemakkelijker als je ons spoornetwerk kunt vergelijken met een ander netwerk (dat er sterk mee overeenkomt), en dan kunt kijken hoe daar problemen met sneeuw en dergelijke worden opgelost. Waarom het wiel opnieuw uitvinden?Ennes schreef:Men wil altijd vergelijkingen maken, hebben we er niet gewoon genoeg aan om te constateren dat het hier gewoon niet werkt, met onze dienstregelingen en onze infra.
Dat het treinkaartje in Zwitserland duurder is heeft denk ik ook te maken met de peperdure infra daar (bruggen, tunnels, lawinegallerijen), maar wellicht is er nog wel een andere reden.
Nou dat zal me een vooruitgang gaan worden zeg!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'
Dat heeft niemand toch gezegd? Waarom zou je niet bij de buren kijken hoe ze het daar oplossen? Het geeft allicht een denkrichting hoe wij het kunnen, of de conclusie dat wij het niet op die manier kunnen. Het op zijn beloop laten lost in ieder geval niks op, en ik ga liever gewoon bij de buren kijken dan dat ik een duur consultancybureau inhuur (dat dan op zijn beurt gaat kijken wat er allemaal al bestaat maar een 10x zo hoge rekening stuurt).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 140 gasten