Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Korte vragen

Bericht door jelmerrr »

Aangezien Zwolle 1 van de startpunten van de railcatering is is dat niet gek :Y
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Ik kom er opeens achter dat bij internationaal reizen de kortingsperiodes anders zijn, met "spits" tussen 4 en 9 uur en "dal" van 9 tot 4 uur. Dus geen "vroege-ochtend-dal" en geen "middagspits". Dat hadden ze me wel eens eerder mogen vertellen. :o Zie de tabel hier.

Stel nu, ik koop via de NS-International-app of via de NMBS-International-app een e-ticket Nijmegen-Visé met 100% korting in NL voor €2,60, ga om 17:00 uur reizen met e-ticket en niet ingecheckte Flex DalVrij en open om 18:00 uur in Eindhoven een poortje met behulp van dat e-ticket. Dan bedrieg ik de boel natuurlijk. (Hoewel, wie zegt dat ik niet van plan ben mijn reis op een later tijdstip voort te zetten?) Maar zou dat goed gaan? (Puur hypothetisch natuurlijk, want laatst heb ik dus twee uur in Eindhoven doorgebracht en voorlopig ben ik dat niet wéér van plan.)
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

PHS schreef:Op Utrecht - Zwolle v.v. en Arnhem - Zwolle v.v. ook regelmatig railcatering. Ik heb de indruk dat er regelmatig een rondje via Zwolle wordt gemaakt.
Zover ik begrepen heb is het vooral Zwolle - Almere en daarna Zwolle - Utrecht.
Zwolle - Arnhem tref ik ze eigenlijk alleen een enkele keer tussen Deventer en Zwolle. Volgens mij heeft zelfs Zwolle - Assen nog vaker Railcatering dan Zwolle - Arnhem.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Zwolle - Utrecht komt juist zeer geregeld voor, er zit immers ook een standplaats voor de railcatering op Utrecht Centraal. Incidenteel kom ik ze ook wel tegen op de treinen naar Enschede, maar dat zou toeval kunnen zijn bij werkzaamheden met een omreisroute naar Zwolle.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

En naar Eindhoven kun je ze ook treffen vanuit Utrecht.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Kan ik een kaartje met 100% korting DE (dus tot de grens) én 40% korting NL uit de automaat trekken? Of kan dat alleen bij het loket/online?
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Voor Belgistan kan het in ieder geval zeker niet, dus ik neem aan dat het voor Germanistan ook niet kan. Ik kan het rond twee uur even voor je uittesten.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Dan bin ich schön unterwegs, maar danke fürs angebot *O*
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Volgens mij zijn plaatsbewijzen tot de grens niet aan de automaat te krijgen. Tenminste, ik denk niet dat bijv. Venlo grens en Emmerich grenze tot het assortiment behoren.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Daarvoor is dus de 100% korting optie. Dan koop je een kaartje naar het grensstation met 100% korting en dan krijg je een kaartje vanaf de grens. Maar tot de grens kan niet in de automaat, want buitenlandse korting kent ie niet.

Terug kun je dus wel een kaartje Bentheim - Utrecht met 100% NL kopen en dan krijg je een kaartje Bentheim - grens
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De kaartautomaten van NS kunnen behalve RailPlus geen buitenlandse korting geven. Het loket kan dit wel, maar daar krijg je boekingskosten erbij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Sinds de kaartautomaat ook voor buitenlandse kaartjes €1 toeslag rekent, is online sowieso het devies.
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Korte vragen

Bericht door rikthoff »

Lopend aangekomen bij Ahp zag ik dat Breng mijn vaste trein naar Dtc er (alweer) uitgegooid had. Dus heb ik weer uitgecheckt, naar Spoor 1 gelopen, en weer ingecheckt. Ik weet namelijk dat dié trein omloopt via Ah, en dat daar in de spits heul veul reizigers van gebruik maken. Dus komt er zo een heul vol perron. En een heul vol perron op Ahp. En dan mag ik staan tot, in ieder geval, Zv. En daar had ik geen zin in.

Toen de Arrivatrein rechtsrijdend over de wissel links binnenliep, ik comfortabel op een zitplaats plaatsnam, om rustig glunderend de balkons en gangpaden te zien vollopen, vroeg ik me toch af:

- Moet ik eigenlijk wel uit- en inchecken? Want ik maak meer tariefkilometers.
- Kan het systeem zien dat ik heb omgelopen via Ah? Maakt mij niet uit, de baas betaalt, maar toch.

En ja, dit is geen korte vraag, waarvoor excuses.
Laatst gewijzigd door rikthoff op wo 19 feb 2020, 17:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Ja, officieel moet je inchecken in Velperpoort en uit- en weer inchecken in Arnhem. Je reist namelijk tegen de reisrichting in en dat kan je bij controle weer op een boete komen te staan. Het systeem kan dat niet zien.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Op welk perron je in Ahp in- en/of uitcheckt maakt geen drol uit, maar zoals Mikos aangeeft moet je in Arnhem de trein uit (daar gaat je zitplaats :') ), uitchecken en weer inchecken. Want tussen Arnhem en Ahp reis je tegen de richting in/terug naar je beginstation, en damagnie. Maar als je tot Ahp geen controle krijgt zal niemand dat ooit weten :wink:
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Korte vragen

Bericht door rikthoff »

Mikos schreef:Ja, officieel moet je inchecken in Velperpoort en uit- en weer inchecken in Arnhem. Je reist namelijk tegen de reisrichting in en dat kan je bij controle weer op een boete komen te staan. Het systeem kan dat niet zien.
Ik had al zo'n vermoeden. Wel gek dat je dan even niet een reisrichting hebt ingesteld in het systeem toen je die paaltjes plaatste. Nu loop je veel geld mis, want ik ben heus niet de enige. Hoe zit dat dan met omrijden?
Aking schreef:Maar als je tot Ahp geen controle krijgt zal niemand dat ooit weten :wink:
Als S&V er überhaupt over peinst om in de spits te gaan controleren tussen Ah en Ahp in een trein, waarvan de voorgaande omloop er is uitgegooid, wens ik ze heel veel succes. Ik denk dat je nog geen halve bak kunt controleren in die drie minuten. :twisted:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Een reisrichting? Hoe zie je dat voor je? Er zijn wel eens spoorwijzigingen, werkzaamheden en een heleboel stations waar je diverse richtingen op kunt vanaf hetzelfde perron.
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Korte vragen

Bericht door rikthoff »

Mikos schreef:Een reisrichting? Hoe zie je dat voor je? Er zijn wel eens spoorwijzigingen, werkzaamheden en een heleboel stations waar je diverse richtingen op kunt vanaf hetzelfde perron.
Ah, sorry, ik bedoelde niet een reisrichting als gegeven in het paaltje, maar in het systeem.

Oh zeker, er zijn de nodige incidenten waardoor je de reistijd van een reiziger niet met zekerheid kunt vaststellen. Maar in de reguliere dienst weet je wanneer, waar en met wat ik heb ingecheckt, en hetzelfde met de uitcheck. Ook weet je de (uitzonderingen op de) omlopen van die dag. Algoritme'tje er over, en je weet dat ik heb omgereden. Dus kun je me ook die tariefkilometers in rekening brengen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Dat weet je niet. In plaats van Ahp-Ah-Ahp mee te rijden had je ook best op het perron kunnen blijven wachten op diezelfde trein. Op welk perron je hebt ingecheckt doet er natuurlijk niet toe. Je kunt daarna alsnog naar het andere perron zijn gelopen.
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Korte vragen

Bericht door rikthoff »

umbusko schreef:Je kunt daarna alsnog naar het andere perron zijn gelopen.
Damn, dat is waar. Dank je!
Merkt dat-ie iets teveel in WIDM-modus staat...
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Korte vragen

Bericht door katvis »

Geldt mijn RET maandkorting 20% ook na Berkel Westpolder?
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

rikthoff schreef: Merkt dat-ie iets teveel in WIDM-modus staat...
Blijkbaar want je verwachtte veel te veel van "het systeem". Dat berekent simpelweg de ritprijs van A naar B, meer niet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Korte vragen

Bericht door DPDelft »

katvis schreef:Geldt mijn RET maandkorting 20% ook na Berkel Westpolder?
Er staat op de website in de voorwaarden geen uitzondering voor het traject naar Den Haag. RET dagkaart is daar bijvoorbeeld ook gewoon geldig.

Dus ik zou zeggen dat de korting gewoon geldig is.
https://www.ret.nl/home/reisproducten/p ... ml#tariffs
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Weet iemand welke herstelwerkzaamheden er momenteel gaande zijn tussen Schiedam en Leiden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Defect spoor op Den Haag HS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten