Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Spoor 4 toevallig?
Het perron langs dat spoor was namelijk gisteren deels afgesloten, waardoor mijn 2467 vanaf spoor 6 vertrok. Toen reden overigens wel alle treinen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Hendrik »

Ja, spoor 4.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Korte vragen

Bericht door MdJ »

Om te herstellen zijn twee sporen (4+5) buitendienst. Vandaar dat er vanochtend minder treinen konden rijden dan gister, toen alleen 4 buiten gebruik was.
Bij twijfel: gebruik beton.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Via de website van interrail kost een reservering voor Utrecht-Wenen met een overstap in Frankfurt voor twee personen 32 euro, op de website van DB kost deze reservering 8 euro. Mag je ze beiden kiezen?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Je mag gerust de reservering via DB maken. Ik lees vaker dat Interrail hogere prijzen vraagt. Het beste reserveer je rechtstreeks bij de spoorwegmaatschappij. Oftewel op station of online.
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Korte vragen

Bericht door rikthoff »

Is het een regel dat de pantografen tegen de rijrichting in op de draad gezet worden? Want ik zie toch verschillende configuraties, met als voorkeur tegen de richting in.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Neu, maakt eigenlijk niks uit.
Alleen bij goederen waarbij de eerste wagen na de loc bijvoorbeeld een zeildoek heeft, of bij auto's wordt de voorste gebruikt zodat de eventuele vonken van de stroomafnemer geen brand of schade veroorzaken.
Daarbij is er ook materieel dat maar 1 stroomafnemer heeft, zoals de GTW's, maar ook bijvoorbeeld de Eurobahn Flirt heeft per stroomsoort 1 stroomafnemer.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Ferdinand schreef:Via de website van interrail kost een reservering voor Utrecht-Wenen met een overstap in Frankfurt voor twee personen 32 euro, op de website van DB kost deze reservering 8 euro. Mag je ze beiden kiezen?
Tip: Bij de ÖBB krijg je dezelfde reserveringen voor zes euro, enige verschil is dat je daar niet je eigen stoelnummer uitkiest. Kan je dan mooi 60% van een kop koffie voor kopen in de ICE. *O*
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Ik kom uit op 12 euro bij ÖBB voor twee personen op dezelfde verbinding.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Snel rekenwerk geeft me het idee dat dat niet persé in tegenspraak is met wat Z2N beweert.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Bericht door Durashift »

^^^Dat niet, maar Ferdinand bedoeld (zoals ik het lees) dat er bij de DB voor 8 euro een reservering voor 2 personen te maken valt.
Dan is 6 euro p.p. niet voordeliger. :wink:
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Onverwacht ben ik week 16 (13 t/m 19 april) vrij, dus ik ben aan het kijken naar treintickets voor Duitsland, Denemarken of het VK. De prijzen vallen mij echter behoorlijk tegen. Er is nauwelijks nog een Sparpreis van onder de 50 euro enkele reis te vinden voor een reis op een enigszins normaal tijdstip en naar het VK met de Eurostar bizar duur vergeleken met het vliegtuig. Andere weken zijn aanzienlijk goedkoper. Nu zijn er volgens mij geen schoolvakanties in week 16, dus heeft iemand een andere verklaring hiervoor, dan wel een goedkope reistip?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

In Nederland is er dan geen schoolvakantie (op de maandag na, want de 13e is het 2e Paasdag), maar in Duitsland en België wel (En in Frankrijk ook nog een groot gebied), het is daar dan paasvakantie (ook nog enigszins afhankelijk van de regio). Dat verklaart waarom Duitsland en richting Groot-Brittannië dan aanmerkelijk duurder zijn.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Met Pasen gaan mensen een lang weekend weg. Je bent nu eigenlijk te laat voor de goedkopere spaarprijzen. Ik reis zelf op 2e paasdag van Londen naar Amsterdam. Geboekt op 3 januari voor ruim 90 euro in de 1e klasse.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

PHS schreef:Onverwacht ben ik week 16 (13 t/m 19 april) vrij, dus ik ben aan het kijken naar treintickets voor Duitsland, Denemarken of het VK. De prijzen vallen mij echter behoorlijk tegen. Er is nauwelijks nog een Sparpreis van onder de 50 euro enkele reis te vinden voor een reis op een enigszins normaal tijdstip en naar het VK met de Eurostar bizar duur vergeleken met het vliegtuig. Andere weken zijn aanzienlijk goedkoper. Nu zijn er volgens mij geen schoolvakanties in week 16, dus heeft iemand een andere verklaring hiervoor, dan wel een goedkope reistip?
Waar wil je precies naar toe? Het kan soms heel erg veel schelen om een stukje regionalverkehr mee te pakken of ergens een uurtje overstap in te plannen.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Mikos schreef:In Nederland is er dan geen schoolvakantie (op de maandag na, want de 13e is het 2e Paasdag), maar in Duitsland en België wel (En in Frankrijk ook nog een groot gebied), het is daar dan paasvakantie (ook nog enigszins afhankelijk van de regio). Dat verklaart waarom Duitsland en richting Groot-Brittannië dan aanmerkelijk duurder zijn.
Ik begrijp het, niet ver genoeg gekeken dus.
dennistd schreef:Waar wil je precies naar toe? Het kan soms heel erg veel schelen om een stukje regionalverkehr mee te pakken of ergens een uurtje overstap in te plannen.
Dat maakt me dus eigenlijk niet echt uit :') Het gaat er meer om even weg te zijn.
Ik weet pas sinds gisteren dat ik vrij ben. Ik dacht dat het een tentamenweek was, maar dat blijkt dus niet zo te zijn, alle deadlines voor papers liggen de zondag ervoor _O-
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Ik kom bij DB Oldenzaal-Berlin nog voor €29,90 tegen en bij CD Emmerich/Kaldenkirchen-Cheb voor ±€28.

Denk bij DB trouwens ook aan de kortingscodes van €10 bij besteding vanaf €29.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Bij NSI gaat ook fout dat Nederlandse vrijreiskaarten voor reizen naar Duitsland niet altijd goed worden geïnterpreteerd bij de goedkopere tarieven. Daardoor kan zelfs met 100% korting NL aangevinkt Rotterdam - Hamburg nog altijd duurder zijn dan Hengelo - Hannover (maar als je een vrijreizenkaart hebt kan je gewoon met een niet-ingecheckte kaart al eerder in de trein plaats nemen natuurlijk).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Suus schreef:als je een vrijreizenkaart hebt kan je gewoon met een niet-ingecheckte kaart al eerder in de trein plaats nemen natuurlijk
Niet met een studentenov proberen, vinden ze niet zo leuk ben ik achter gekomen. :')
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

dennistd schreef:Ik kom bij DB Oldenzaal-Berlin nog voor €29,90 tegen en bij CD Emmerich/Kaldenkirchen-Cheb voor ±€28.

Denk bij DB trouwens ook aan de kortingscodes van €10 bij besteding vanaf €29.
Ik ben uiteindelijk gegaan voor een retourtje Bodensee. In totaal bijna € 140,- (au!), maar wel 1e klas en normale reistijden. Heen via de Schwarzwaldbahn, terug via de Hochrheinbahn, dus dat belooft veel moois te worden *trein*
Chrysa schreef:
Suus schreef:als je een vrijreizenkaart hebt kan je gewoon met een niet-ingecheckte kaart al eerder in de trein plaats nemen natuurlijk
Niet met een studentenov proberen, vinden ze niet zo leuk ben ik achter gekomen. :')
Vertel, want als je niet bent ingecheckt met een studenten-ov doen de meeste NS-conducteurs meestal niet zo moeilijk toch?
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Ik heb vaak genoeg gehad als ik een ICE ticket geboekt had tot Emmerich en bij controle in het Nederlands tegen het personeel ging praten dat ze mij vragen waar ik heen moet en negen van de tien keer zeggen ze dan dat ik in Oberhausen wel mag blijven zitten tot Arnhem *trein*
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Hendrik »

Meltrain schreef:Spoor 4 toevallig?
Het perron langs dat spoor was namelijk gisteren deels afgesloten, waardoor mijn 2467 vanaf spoor 6 vertrok. Toen reden overigens wel alle treinen.
Spoor 4 op Gv is nog steeds buiten dienst. Ben benieuwd of dat nog steeds dezelfde oorzaak heeft als vorige week...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Ik zie nu dat de [serie=Sprinter|2020|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] (richting Rotterdam) maar liefst 11 minuten eerder vanaf Duivendrecht vertrekt. Wat is daar de reden van en is dat de hele week zo?

En waarom vertrekt de [serie=Intercity|2020|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] wel op zijn normale vertrektijd uit Utrecht Centraal, maar komt hij op de aankomsttijd van de [serie=Intercity|2020|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] aan te Rotterdam Centraal?
Je zou zeggen dat er ergens wel tijdwinst te behalen is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Allereerst hadden de [serie=Intercity|2020|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] en [serie=Intercity|2020|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] afgelopen weekend een minuut vroegere vertrektijd in Rotterdam Centraal dan de [serie=Intercity|2020|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie]. Dat is per vandaag gelukkig weer verdwenen.

De [serie=Intercity|2020|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] richting Utrecht staat 5 minuten stil in Gouda gevolgd door 19 minuten rijtijd naar Utrecht Centraal, de [serie=Intercity|2020|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] stopt maar 3 minuten in Gouda maar krijgt dan 21 minuten rijtijd. De andere kant op hebben zowel de [serie=Intercity|2020|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] als [serie=Intercity|2020|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] 22 minuten rijtijd van Utrecht Centraal naar Gouda, gevolgd door een stop van 2 minuten. Ze hebben dus allemaal 24 minuten gekregen waar je voor de Utrecht Centraal - Gouda en een stop in Gouda met 19 minuten af kan, dat is wat de [serie=Intercity|2020|Groningen - Amersfoort Centraal - Rotterdam Centraal500[/serie] en [serie=Intercity|2020|Leeuwarden - Amersfoort Centraal - Rotterdam Centraal600[/serie] die niet zijn aangepast hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Hendrik schreef:Spoor 4 op Gv is nog steeds buiten dienst. Ben benieuwd of dat nog steeds dezelfde oorzaak heeft als vorige week...
Ja, van spoor 304 is er 200 meter spoor afgekeurd, dit viel niet te repareren binnen de beperkte tijd die er was, er is namelijk een buitendienststelling van 20 uur voor nodig, waarbij spoor 305a ook buiten dienst moet. Er is een probleem met de bevestiging van de dwarsliggers en er waren problemen met de spoorstaven, waarvoor herstelling gepland moet worden na 02 maart, na de werkzaamheden bij Den Haag Centraal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten