ProRail raadt treinreizen morgen af

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

ProRail raadt treinreizen morgen af

Bericht door Geert »

ProRail raadt treinreizen morgen af
Geplaatst op: zondag 20 december 2009 18:02
Laatst bijgewerkt: zondag 20 december 2009 18:18


ProRail roept reizigers op ook morgen niet met de trein te reizen. Vanochtend even na tien uur gaf ProRail ook al een negatief reisadvies. Door de sneeuwval reden op sommige trajecten helemaal geen treinen en op andere veel minder dan normaal.
Lees verder
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: ProRail raadt treinreizen morgen af

Bericht door BR628 »

Echt onvoorstelbaar dit. Het dooit momenteel. Morgen is het vrij zonnig en droog tot de avond. En dan toch weer falen. Wat een bende is dit land zeg. Te triest voor woorden!
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: ProRail raadt treinreizen morgen af

Bericht door Daan »

Ja, idd... En ProRail heeft nu bijna 5 dagen gehad om maatregelen te nemen, maar toch weer voor de makkelijkste weg kiezen. Triest...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Maandag minimale treindienst

Bericht door Geert »

Maandag minimale treindienst
Geplaatst op: zondag 20 december 2009 19:03
Laatst bijgewerkt: zondag 20 december 2009 19:14


Maandag rijden de treinen in Nederland - net als dit weekend - volgens een minimale dienstregeling. Dat heeft een woordvoerster van ProRail afgelopen zondag laten weten.

Hiertoe is besloten omdat het KNMI voor maandag wederom instabiel voorspelt. Een andere reden is de nasleep van afgelopen zondag: defecten aan het spoor en aan het treinmaterieel moeten hersteld worden. ProRail adviseert om niet met de trein te reizen als daar geen noodzaak voor is.

Hetzelfde negatieve reisadvies gaf ProRail vanochtend al af voor vandaag. Reizigers lopen het gevaar te stranden wanneer ze op pad gaan.

Sinds vanmiddag ligt het treinverkeer in grote delen van het land plat. Onder meer in de Randstad, rondom Den Bosch en Eindhoven, en in het noorden en het oosten van het land rijden geen treinen. Treinen die wel rijden, hebben over het algemeen grote vertragingen. Het internationale treinverkeer ligt ook plat: alleen de Thalys rijdt nog. Volgens NS Hispeed wordt de situatie echter van trein tot trein bekeken.

ProRail ondervindt veel last van dichtgesneeuwde wissels en treinen die niet verder kunnen rijden. De storingsploegen kunnen met grote moeite de probleemlocaties bereiken, waardoor storingen niet snel verholpen kunnen worden.

9292ov.nl heeft op haar website een speciale storingspagina geplaatst, omdat in vrijwel het gehele land ook geen bussen en trams meer rijden. Ook voor het stads- en streekvervoer geldt dat ritten uit kunnen vallen of dat er met forse vertraging gereden wordt. Reizigers dienen er sterk rekening mee te houden dat vervoersbedrijven maandagochtend voor een aangepaste dienstregeling zullen kiezen.
Lees verder
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: ProRail raadt treinreizen morgen af

Bericht door BR628 »

KNMI, stelletje faalkneuzen. Instabiel weer :roll: Het wordt morgen, nogmaals, zonnig. In de loop van de middag vanuit het zuiden bewolking en s avonds wat sneeuw. Wat nou instabiel weer. Als reiziger sta je wederom machteloos!
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: ProRail raadt treinreizen morgen af

Bericht door WSM »

Heel bijzonder dit. Het verkeersalarm en het weeralarm zijn inmiddels ingetrokken, neerslag wordt morgen overdag niet verwacht en toch is het op het spoor een zuur zooitje.
Bottom line: vertrouw niet op het OV bij meer dan +20 en minder dan +5 graden, koop gewoon lekker een auto.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: ProRail raadt treinreizen morgen af

Bericht door Stefan »

@Geert: Het 'Lees verder' linkje is kaduuk btw. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: ProRail raadt treinreizen morgen af

Bericht door Ruben »

Het weeralarm is ingetrokken, maar treintjes kunnen er morgen nog niet rijden. :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ProRail raadt treinreizen morgen af

Bericht door Suus »

BR628 schreef:KNMI, stelletje faalkneuzen. Instabiel weer :roll: Het wordt morgen, nogmaals, zonnig. In de loop van de middag vanuit het zuiden bewolking en s avonds wat sneeuw. Wat nou instabiel weer. Als reiziger sta je wederom machteloos!
Ik vind het een beetje raar om nu het nationale weerinstituut zo neer te zetten, het lijkt mij dat ze beter weten wat er meteologisch gebeurt dan iemand zonder een wetenschappelijke achtergrond daarin.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: ProRail raadt treinreizen morgen af

Bericht door BR628 »

Ik ben het afgelopen jaar diverse zaterdagen en zondagen afgegaan op het bericht van het KNMI op hun website. Telkens voorspelden zij een bewolkte dag met weinig tot geen zon. In de praktijk bleek het telkens weer, de betreffende dag strak en strak blauw te zijn. Totaal in tegen de verwachting van het KNMI. Daarom falen ze hard.

Dit bovenstaande was gister maar weer eens zo, voorspellen dat er maar weinig zon komt, maar ten zuiden van Dordrecht-Geldermalsen-Elst was het gisteren nagenoeg de hele dag stralend mooi weer.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: ProRail raadt treinreizen morgen af

Bericht door Ruben »

En waar haal jij nu het weerbericht vandaan dat het morgen niet sneeuwt?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: ProRail raadt treinreizen morgen af

Bericht door BR628 »

Dat heb ik niet gezegd, ik zei: in de avond gaat het sneeuwen. Maar goed, dat was een voorspelling van vanmiddag, het schijnt helaas al weer iets bijgesteld te zijn. Link voor bijv Utrecht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ProRail raadt treinreizen morgen af

Bericht door Geert »

Het KNMI-bericht wijkt daar nauwelijks vanaf:
Morgen overdag is er nu en dan zon. In de middag neemt de bewolking van het zuiden uit verder toe, gevolgd door opnieuw sneeuw in de avond. De middagtemperatuur ligt meest iets onder het vriespunt. De wind is zuid tot zuidwest, overdag geleidelijk zuid tot zuidoost, matig, kracht 3 of 4, aan zee en op het IJsselmeer soms krachtig, 6.
(http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: ProRail raadt treinreizen morgen af

Bericht door Wubbo »

Toch is het grappig. De overige vervoerders (Arriva, Veolia, Connexxion en Syntus) rijden allemaal gewoon treinen, behalve op Arnhem - Tiel en op Leeuwarden - Harlingen (volgens de informatie van de vervoerders zelf). Veolia en Arriva (voor de MerwedeLingeLijn) melden zelfs dat het volgens de normale dienstregeling rijdt. Syntus en Arriva waarschuwen wel voor vertraging op de andere lijnen. Hoe kan het dan dat NS zo goed als niks meer rijdt? Als ik dat zo eens naast elkaar leg ligt dat dan niet aan ProRail maar aan NS zelf die het kennelijk niet kan be- of bijsturen.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: ProRail raadt treinreizen morgen af

Bericht door BR628 »

Geert schreef:Het KNMI-bericht wijkt daar nauwelijks vanaf:
Morgen overdag is er nu en dan zon. In de middag neemt de bewolking van het zuiden uit verder toe, gevolgd door opnieuw sneeuw in de avond. De middagtemperatuur ligt meest iets onder het vriespunt. De wind is zuid tot zuidwest, overdag geleidelijk zuid tot zuidoost, matig, kracht 3 of 4, aan zee en op het IJsselmeer soms krachtig, 6.
(http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/)
Ok, je gaat dus al mee met het feit dat de KNMI maar rare dingen zegt. Want in de openingspost staat nog dat ze voor morgen instabiel weer verwachten. Ik zie zon en in de middag wat bewolking vanuit het zuiden niet echt als instabiel.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: ProRail raadt treinreizen morgen af

Bericht door --Stefan-- »

Ik vind het nu toch wel weer redelijk onstabiel worden...

Komt weer sneeuw aan... met onweer zelfs.
Ze hadden het alleen aan de kust voorspelt terwijl het toch alweer heel erg veel het land in trekt.
Met zo'n weer is het gewoon heel erg lastig om het goed te voorspellen. Die mensen die daar werken weten echt wel wat ze doen denk ik ;)
Daarom kan je het uit voorzorg maar zo zeggen. ''Onstabiel''.
Dan kan het uiteindelijk alleen maar meevallen :P
3 0 7 9
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: ProRail raadt treinreizen morgen af

Bericht door Fles »

Ik weet echt niet wat ik ervan moet vinden als ik eerlijk ben.

Rode pet:
Ach, iedereen doet zijn uiterste best, vervoerders zijn afhankelijk van prorail, prorail is afhankelijk van zowel KNMI als zijn eigen onderknuppels, als er nog IETS werkt is het toch zeker het afschuifsysteem

Blauwe pet:
Hmm. 3 cm sneeuw in de nacht van woensdag op donderdag. Nog eens 3 cm sneeuw op de zondag daarna. Dat is samen gewoon makkelijk 2 weken geen treinverkeer :lol: We waren ECHT wel voorbereid hoor! :!:

Mja, het is gewoon uit geen enkel standpunt vandaan verdedigbaar :|
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ProRail raadt treinreizen morgen af

Bericht door Vinny »

Het is erg jammer dat goede weermannen zeldzaam beginnen te worden.
Jan Visser schreef:Oké er was een weeralarm van kracht, oké er was veel overlast maar was het vandaag toch niet ook een dag om ouderwets van te genieten? Na de uitzonderlijk zware sneeuwval in het noorden en noordoosten van afgelopen donderdag (Drachten 50-60 centimeter sneeuw) en de op vijf na laagste decembertemperatuur sinds 1901 (Deelen zaterdagochtend -18,4º) draaide het vandaag om een combinatie van regionaal zware sneeuwval en stuifsneeuw.
Uit de rapporten die ik tot nu toe heb mogen ontvangen, blijkt dat vooral Utrecht, Brabant en Zuid-Holland de grootste hoeveelheden sneeuw te verwerken hebben gekregen. Er viel op veel plaatsen tussen 15 en 20 centimeter: Barendrecht rapporteerde 15, Ridderkerk circa 18, Breda eveneens 18, Bunnik 18-20, Nieuwerkerk a/d IJssel 20 en Veen in Brabant tussen 20 en 25 centimeter.

Doordat de sneeuw aanvankelijk ‘stuivende’ was ( ‘rokende’ velden en kammen van sneeuwduinen) viel het veel waarnemers niet mee om de juiste sneeuwhoogte te bepalen. Medewerker Nico Koevoets uit Breda merkte terecht op dat het venijn vooral zat in de sneeuwbuien aan de achterzijde van het front. Toen kwam het ook tot plaatselijk fikse bliksemontladingen. Dat was onder meer in Oosterhout en Haarlem het geval.
De buien ontstonden op een ijzige (hoogte)trog: boven De Bilt was het vanmiddag op het 500 hPa-vlak (ruim 5 kilometer hoogte) -37º.

Door een aanlandige wind is het kwik vanmiddag in de kustgebieden ruim boven nul uitgekomen. In de Kop van Noord-Holland en op Texel/Vlieland werd het 4 tot 5 graden. In het binnenland is het blijven vriezen: om 17:50 was het in Hoogeveen -4,2º. Vanavond heeft een buiencluster uit Oost-Engeland ons land bereikt. Tussen 21 en 23 uur was het regionaal knap buiig. Er viel weer sneeuw, regen en om 22:15 uur meldde de heer Grootemaat flonk onweer in Den Oever.

De komende nacht enkele opklaringen maar ook winterse buien. Het vriest licht tot matig (tussen -3 en -7 graden), aan zee blijft het kwik veelal boven nul. Maandag overdag laat de zon zich nu en dan zien maar op de nadering van een warmtefront neemt in de middag de bewolking toe gevolgd door wat sneeuw in de avond. De temperatuur blijft over het algemeen net iets onder nul. De wind krimpt van zuid tot zuidwest naar zuid tot zuidoost en is matig, aan de kust en op het IJsselmeer soms krachtig, windkracht 6.

Gisteravond heeft het in het oosten en zuiden van het land nog streng gevroren. In de Achterhoek kwam Hupsel uit op -10,1, Volkel meldde -13,1 en Gilze-Rijen -13,6º. In de Ardennen werd het in Elsenborn -16,4º.

weerman Jan Visser, Purmerend, 20 december 2009, 23 uur

Op de foto: ‘geen fietsweer’ (bron: Joseph Mostmans). Op de tweede foto: sneeuwimpressie uit Hantumhuizen bij Dokkum (bron: Hans van Toorenburg). Kijk ook eens op de FOTOpagina!
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: ProRail raadt treinreizen morgen af

Bericht door Fles »

Ja, wat hebben we daar aan? :neg: Een enorme lap tekst met hoe warm en hoe koud het her en der wel was op 5 km hoogte. Zullen we ook nog even de loterijbriefjes van de tombola van de punnikvereniging van Oost-Schubbenkuttenveen gaan doornemen? :neg:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ProRail raadt treinreizen morgen af

Bericht door Suus »

Vinny schreef:Het is erg jammer dat goede weermannen zeldzaam beginnen te worden.
[Enorme lap tekst van ene Jan Visser]
In welke context moet ik dit plaatsen, met dat geleuter van Jan Visser, wie dat ook mag zijn (?) maak je geen punt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: ProRail raadt treinreizen morgen af

Bericht door Dexter »

Wubbo schreef:Toch is het grappig. De overige vervoerders (Arriva, Veolia, Connexxion en Syntus) rijden allemaal gewoon treinen, behalve op Arnhem - Tiel en op Leeuwarden - Harlingen (volgens de informatie van de vervoerders zelf). Veolia en Arriva (voor de MerwedeLingeLijn) melden zelfs dat het volgens de normale dienstregeling rijdt. Syntus en Arriva waarschuwen wel voor vertraging op de andere lijnen. Hoe kan het dan dat NS zo goed als niks meer rijdt? Als ik dat zo eens naast elkaar leg ligt dat dan niet aan ProRail maar aan NS zelf die het kennelijk niet kan be- of bijsturen.
Jouw veronderstelling is wel erg gemakkelijk en niet helemaal eerlijk. NS is een groot bedrijf met enorm veel personeel en materieel dat door het hele land rijdt. Een versperring op een bepaald baanvak of station heeft meteen uitwerking op andere treinseries en vooral bij grote verstoringen krijg je meteen een 'olievlek-effect'. Kleinere vervoerders als Arriva, Veolia, XX en Syntus rijden veelal op een beperkt aantal baanvakken die voor het grootste deel los liggen van het overige net en veel makkelijker bij te sturen zijn, dus waarschijnlijk verloopt de communicatie daar dan ook veel makkelijker.

Bij NS zorgen de bijsturing, transportcontrollers en knooppuntcontrole ervoor dat het rijdende personeel wordt aangestuurd en bij een grote versperring verliezen die op een gegeven moment het overzicht en door al die lagen weet de ene hand niet meer wat de andere doet. Ik heb vandaag wel tig keer geprobeerd te bellen om te vragen van hoe of wat en om te melden waar ik ben en of ik nog een trein kan rijden maar ze hebben het gewoon te druk, ze nemen niet op. Je krijgt 0,0 informatie binnen, maar de mensen op de perrons verwachten tegelijkertijd wel dat je dat kan geven want: 'U bent toch van NS?' Als rijdend personeel sta je machteloos, maar je kan er niets aan doen. Ontzettend frustrerend is dat. Je wil de mensen op weg helpen, informeren, maar je weet gewoon niet veel meer dan zij zelf.

En wat Prorail betreft kan ik kort zijn, de oorzaak van alle ellende van de afgelopen dagen laat zich beschrijven in slechts 2 woorden: Achterstallig Onderhoud. Als de infra niet beschikbaar is, kunnen NS of andere vervoerders simpelweg niet rijden. Dat er dan ook nog eens slecht bijgestuurd wordt, draagt er weliswaar zeker niet aan bij. Dat ben ik met je eens.
Vallend blad maakt rails glad.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: ProRail raadt treinreizen morgen af

Bericht door webguy »

Achterstallig onderhoud geloof ik deels wel ja, maar het begint steeds meer bij verstoringen krijg ik het idee een probleem te zijn met communicatie en bijsturing. Als alles op de verkeerde plek zit en je niks meer kan dan is het al te laat. Op de minuut dat er een storing optreedt zou er een plan moeten zijn om terug te kunnen keren of te kunnen beginnen met pendelen. Een rondje rond de kerk is dan haast onvermijdelijk. Dienstveranderingen zouden dan electronisch zsm door moeten gegeven worden, zodat "missend" personeel niet verder op in hun dienst gemist wordt maar dat er vervangers zijn.

Een probleem hierbij is dat de omvang van een verstoring niet altijd direct duidelijk is, vaak niet. Maar, als er iets van een standaard classificatie komt of een protocol voor het melden van storingen in categorieen dan kan je al meer doen. Nadeel daar weer van is dat, NS en Prorail kenend, iedereen minder flexibel is. Als de bijsturing in de Chaos het niet meer ziet lijkt mij dat er iets goed mis is. Elke HC/Mcn heeft een PDA met waarschijnlijk GPS en minimaal Wifi. Elke keer dat er met Wifi wordt aangemeld een signaaltje geven naar een server, zodat bijsturing in geval van een storing precies ziet wie waar is. Een mooi groot scherm met plattegrond waar personeel is en wie vast zit of beschikbaar is en huppetee. Systeempje ernaast waar in staat welke diensten open staan, waar personeelsleden zelf op kunnen kijken en diensten er "uitvissen" in storingen en de bijsturing is meteen een stuk lichter, helemaal als je dat ook met enige intelligentie doet...
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: ProRail raadt treinreizen morgen af

Bericht door Dexter »

@webguy: Wat je hier schrijft, is deels allemaal al beschikbaar en wordt al in de praktijk toegepast.

- Voor elke versperring (hoe groot of klein ook) op elke plek bestaan vaste draaiboeken en scenario's.
- Een 'rondje rond de kerk' wordt bv op Koninginnedag al toegepast, waarbij personeel in vaste (kleine) regio's worden ingezet. Doorgaande treinseries worden geknipt, zodat bij een versperring een knoop snel ontlast kan worden.
- Dienstwijzigingen ontvangen we als elektronisch dienstkaartje op onze Railpocket, per sms én worden doorgebeld.
- Als we ergens stranden (zowel onderweg met een trein of zonder trein op een station) melden we dit via de RP en bellen we ook nog eens. Men weet dus (in de meeste gevallen) precies waar iedereen is. Wat en of er wat meegedaan wordt, ligt aan de situatie en waar en of er behoefte is. En ik bel ook vaak zelf nog waar ik zit en of ik nog wat kan rijden.
- Alle rijdende personeelsleden zijn voorzien van een RP met Wifi (wat alleen beschikbaar is op de grote knopen) en GPRS als backup (voor in de polder). En ten overvloede, we hebben natuurlijk ook allemaal een eigen gsm.

Jouw voorstel voor een soort 'tracking & tracing'-systeem (zo noem ik het maar even, want daar komt het in principe op neer) via een Wifi of GPRS-signaal zou dus eigenlijk dubbelop zijn. Het zelf door personeelsleden uitfilteren van diensten naar behoefte en plaats van aanwezigheid lijkt me wel een goed idee, maar ik denk niet dat men daar oren naar heeft. Omdat eigen initiatief van rijdend personeel jammergenoeg vaak niet op prijs wordt gesteld. Het probleem is inderdaad vaak (vooral in de beginfase) dat de omvang en de gevolgen van een versperring niet duidelijk zijn.

Overigens staan de bijsturing en transportcontrole op de nominatie om grotendeels gecentraliseerd te worden en er komt een nauwe samenwerking met de netwerkbesturing van Prorail. Dus er gloort hoop voor de toekomst... :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: ProRail raadt treinreizen morgen af

Bericht door Wubbo »

Dexter schreef:En wat Prorail betreft kan ik kort zijn, de oorzaak van alle ellende van de afgelopen dagen laat zich beschrijven in slechts 2 woorden: Achterstallig Onderhoud. Als de infra niet beschikbaar is, kunnen NS of andere vervoerders simpelweg niet rijden. Dat er dan ook nog eens slecht bijgestuurd wordt, draagt er weliswaar zeker niet aan bij. Dat ben ik met je eens.
Dat achterstallig onderhoud is, neem ik aan, overal even groot en zou dus geen verschil moeten maken tussen de nevenlijntjes en het NS-net. Waarbij ik niet wil zeggen dat het er niet is, het is alleen geen reden dat de chaos bij NS groter is dan bij de andere vervoerders.
Dexter schreef:Bij NS zorgen de bijsturing, transportcontrollers en knooppuntcontrole ervoor dat het rijdende personeel wordt aangestuurd en bij een grote versperring verliezen die op een gegeven moment het overzicht en door al die lagen weet de ene hand niet meer wat de andere doet. Ik heb vandaag wel tig keer geprobeerd te bellen om te vragen van hoe of wat en om te melden waar ik ben en of ik nog een trein kan rijden maar ze hebben het gewoon te druk, ze nemen niet op. Je krijgt 0,0 informatie binnen, maar de mensen op de perrons verwachten tegelijkertijd wel dat je dat kan geven want: 'U bent toch van NS?' Als rijdend personeel sta je machteloos, maar je kan er niets aan doen. Ontzettend frustrerend is dat. Je wil de mensen op weg helpen, informeren, maar je weet gewoon niet veel meer dan zij zelf.
Dat dat heel vervelend is weet ik, en de situatie ken ik ook ;-). Toch komt het, naar mijn gevoel, te vaak voor dat er bij een verstoring zo hoog opgeschaald wordt dat er zoveel bijgestuurd moet worden dat niemand het overzicht meer heeft en er op een gegeven moment helemaal niks meer rijdt. Ik was op een gegeven moment een dagje bij bijsturing (alweer een aantal jaartjes geleden) en maakte daar mee hoe het gaat met een verstoring bij Bodegraven tegelijk met iets op de Zoetermeer Stadslijn. Twee relatief kleine verstoringen, maar toch was het hele regelcentrum er al druk mee om dat te bolwerken. Dan weet je zeker dat je een echt goede verstoring niet kan bolwerken.

Ik denk dat je de bijstuurbaarheid niet groter maakt door maar treinen te gaan schrappen, omdat je dan alleen maar meer personeel hebt dat je bij moet gaan sturen. Het organisatiemodel van NS is nu gewoon te complex, zowel de bijsturingsorganisatie als de logistiek van rijdend personeel en materieel, om op dit soort situaties in te kunnen spelen. Als je echt iets wil winnen in je klanttevredenheid moet je daar denk ik beginnen, en laten zien dat je met dit soort omstandigheden wel een goed product neer kan zetten. Dan win je vertrouwen van de mensen en gaan mensen de trein echt als alternatief zien.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: ProRail raadt treinreizen morgen af

Bericht door Caspar »

WSM schreef:Heel bijzonder dit. Het verkeersalarm en het weeralarm zijn inmiddels ingetrokken, neerslag wordt morgen overdag niet verwacht en toch is het op het spoor een zuur zooitje.
Bottom line: vertrouw niet op het OV bij meer dan +20 en minder dan +5 graden, koop gewoon lekker een auto.
Nu is een auto ook niet alles met dit weer, een ritje van Utrecht naar Hoorn duurde ruim 2 uur over de weg vanochtend. :roll:
Ook op de snelweg werd er vaak stapvoets gereden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten