Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
SuperGhost
Berichten: 3186
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)

Berichtdoor SuperGhost » za 22 feb 2020, 13:57

Dat is niet meerdere keren aangetoond, want als ik het me goed herinner werd er altijd uitgegaan van een hypothetische ETMET-dienstregeling met het huidige station Ede-Wageningen. Een combi waarvan we weten dat die niet voor gaat komen.

Binnen de huidige dienstregeling past het gewoon, getuige ook het feit dat de NS-sprinter altijd in één richting op de Valleilijn goed heeft aangesloten en die aansluiting van richting is veranderd zonder dat de IC-paden zijn veranderd. Dus er is gewoon een sprinterpad beschikbaar in beide richtingen.

De tijden voor zo'n doorgetrokken sprinter zouden dan bijv. zijn:
.46 aankomst vanaf Amersfoort Centraal (spoor 1a)
.51 Ede-Wageningen
.57 Wolfheze
.01 Oosterbeek
.05 Arnhem Centraal (alternerend spoor 9 en 10)

.06 Arnhem Centraal (alternerend spoor 9 en 10)
.10 Oosterbeek
.14 Wolfheze
.21 Ede-Wageningen (spoor 3)
.22 vertrek ri. Amersfoort Centraal

.26 aankomst IC Utrecht C, dat past prima binnen de opvolgtijd

Dit past dus prima. Bij een ICE naar Duitsland moet zo'n Valleilijn dan wel 5 minuten in Wolfheze aan de kant gezet worden, maar dat is exact hetzelfde als nu met de huidige NS-sprinter gebeurd. Dit zorgt er dan ook voor dat spoor 9 of 10 dan vrij is voor de ICE en die ICE is dan alweer weg als de sprinter uit Ede binnen komt.
Voor een ICE naar Duitsland is het vertrek in Arnhem .30, waardoor de sprinter uit Ede dan nog niet binnen is en dus ook spoor 9 of 10 vrij is. Hier levert het dus ook geen probleem op.

En voor wat betreft bij ETMET: het grootste probleem wat steeds werd aangevoerd was dat invoegen vanaf spoor 1 ri. Arnhem niet mogelijk zou zijn (wat gek genoeg een losse NS-sprinter alsnog moet doen...), daarnaast werd daarbij steeds ook uitgegaan van het huidige Ede-Wageningen, terwijl al bekend is dat er een perronspoor bij komt (spoor 5 voor de IC's Utrecht->Arnhem) en dus trapsgewijs invoegen (spoor 4 gebruiken) mogelijk zou zijn als je dat spoor beschikbaar houdt vanaf Lunteren en naar Arnhem. Ook het opdelen van 1a en 1b met een kruiswissel zou nog mogelijk zijn. Ook daar zijn dus weldegelijk mogelijkheden door een strategische wissel te plaatsen.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7836
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)

Berichtdoor regenmaker » za 22 feb 2020, 14:10

Daar gaan we weer met die Valleilijn doortrekking...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Karl
Berichten: 3968
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)

Berichtdoor Karl » za 22 feb 2020, 16:29

The Greyhound schreef:(...)
Daar ben je klaar mee, die incourante treinstellen verplicht overnemen.
Maar met name omdat het twee Flirts zijn en een paar Protossen, waarmee ook onderhoud, certificering en dergelijke allemaal lastig is. Waarom zou dit eigenlijk een aantrekkelijke concessie zijn voor anderen dan CXX?
Het is een spectrum.

MdJ
Berichten: 4367
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)

Berichtdoor MdJ » za 22 feb 2020, 16:35

Keolis, aangezien de FLIRT3 van Kampen-Enschede technisch gelijk zijn met die van CXX (incl ATBNG ingebouwd).
Bij twijfel: gebruik beton.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12617
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)

Berichtdoor Wubbo » za 22 feb 2020, 17:33

SuperGhost schreef:Dat is niet meerdere keren aangetoond, want als ik het me goed herinner werd er altijd uitgegaan van een hypothetische ETMET-dienstregeling met het huidige station Ede-Wageningen. Een combi waarvan we weten dat die niet voor gaat komen.
Jawel, dat heb ik al een paar keer aangetoond, ook in de huidige dienstregeling. Maar goed, nog 1 keer dan:

SuperGhost schreef:De tijden voor zo'n doorgetrokken sprinter zouden dan bijv. zijn:
.46 aankomst vanaf Amersfoort Centraal (spoor 1a)
.51 Ede-Wageningen
.57 Wolfheze
.01 Oosterbeek
.05 Arnhem Centraal (alternerend spoor 9 en 10)

.06 Arnhem Centraal (alternerend spoor 9 en 10)
.10 Oosterbeek
.14 Wolfheze
.21 Ede-Wageningen (spoor 3)
.22 vertrek ri. Amersfoort Centraal

.26 aankomst IC Utrecht C, dat past prima binnen de opvolgtijd

Vertrek om .51 (en .21) kan niet als de tegentrein om .21 en .51 aankomt, dat moet een minuut later zijn. Maar een minuut later vertrek past hoogstwaarschijnlijk niet met de aankomende IC uit Arnhem, en een minuut eerdere aankomst lukt waarschijnlijk niet qua vertrek uit Arnhem.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 43251
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)

Berichtdoor Suus » za 22 feb 2020, 18:37

En je kan niet om .06 op spoor 10 in Arnhem aankomen als om .05 van spoor 9 een trein naar Ede vertrekt.
Rame à l'approche

SuperGhost
Berichten: 3186
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)

Berichtdoor SuperGhost » zo 23 feb 2020, 11:24

Wubbo schreef:Vertrek om .51 (en .21) kan niet als de tegentrein om .21 en .51 aankomt, dat moet een minuut later zijn. Maar een minuut later vertrek past hoogstwaarschijnlijk niet met de aankomende IC uit Arnhem, en een minuut eerdere aankomst lukt waarschijnlijk niet qua vertrek uit Arnhem.
Ik dacht dat dat door het lange stuk spoor van 1 voordat je invoegt dat nog net wel lukte? Maar sowieso is dat ook simpel op te lossen door de sporen om te draaien (vertrek ri. Arnhem op 3 en aankomst uit op 1a). De voorgaande IC naar Utrecht vertrekt om .12/.42, dus een opvolgtijd van 4 minuten. Desnoods kun je de Valleilijn ri. Arnhem op Ede Centrum ook nog 1 of 2 minuutjes laten halteren om de aankomst op Ede-Wageningen iets later te laten zijn. Dat kan dus prima. De ICE zit nog voor die IC dus die hoeft ook niet op moment van halteren over spoor 3.

Suus schreef:En je kan niet om .06 op spoor 10 in Arnhem aankomen als om .05 van spoor 9 een trein naar Ede vertrekt.
Dat staat er dan ook niet. De aankomst is om .05 en het vertrek om .06 :wink:

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 999
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)

Berichtdoor Statler Rail » zo 23 feb 2020, 12:24

Doortrekken richting Arnhem zit er voor de komende jaren helaas niet in. Het kán technisch wel, maar men heeft niet de kans gegrepen om dat in deze aanbesteding te regelen. Het had wel gekund, als de provincie Gelderland bij het Ministerie was gaan lobbyen om de Sprinter Ede-Arnhem over te nemen van het Rijk.

Nu is de kans voorlopig verkeken. De Valleilijn zit straks tot 2036 in deze nieuwe concessie en de Sprinter Ede - Arnhem zit in ieder geval nog tot eind 2024 in een concessie. Je zou eventueel het traject Ede - Arnhem via een onderhandse gunning per december 2024 kunnen gunnen aan de vervoerder die zometeen de Valleilijn wint. Maar dat is juridisch ook al tricky.

Overigens hoor ik ook in de wandelgangen de vrees dat NS graag de Valleilijn wil winnen, zodat ze deze vervolgens weer als omleidingsroute kunnen gebruiken door treinen op de Valleilijn uit te laten vallen. NS kan namelijk een afweging maken: wat kost meer, een trein op de Valleilijn laten uitvallen (en eventueel een kleine boete aan de provincie betalen) of een internationale trein laten uitvallen? Het zou mij niet verbazen als dat tweede voor NS goedkoper is.

Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 5092
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)

Berichtdoor Ronaldussen » zo 23 feb 2020, 12:31

ik spreek liever over feiten dan wat ik in de wandelgangen allemaal hoor... :roll:
*Kabbelkabbel*
*Ken het zijn dat ik je ergens van kan?*

Durashift
Berichten: 4427
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)

Berichtdoor Durashift » zo 23 feb 2020, 12:36

^^^dat eerste, bedoel je, zeker.
Lijkt mij ook afhankelijk van hoe dik de bezettingsgraad van zo'n internationale trein zal zijn.. maar goed, ik las ergens anders dat die 7 treinen per dag telkens goed vol zitten.. dus dan levert dat wel een hoge claim op bij uitval/vertraging.

Anderzijds.. is dat kippenlijntje zo druk bezet dan.. dat er geen tijdpaden beschikbaar zijn om een omleidende ICE in te passen, zonder uitval van Vallei lijnen? Het oogt altijd zo rustig, dat stukje spoor. :wink:

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33892
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)

Berichtdoor Daniel » zo 23 feb 2020, 12:45

Je zit vooral met het enkelspoor: alle kruisingsmogelijkheden op de lijn zijn momenteel al in gebruik. 's Avonds laat en op zondag zou je het wellicht nog redden met wat lichte vertragingen als je vlak voor de trein vanuit Ede uit kunt rijden (dan wordt de kruising op Barneveld Centrum niet gebruikt immers).
Maar van maandag t/m zaterdag overdag kom je niet onder het laten uitvallen van een trein uit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

SuperGhost
Berichten: 3186
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)

Berichtdoor SuperGhost » zo 23 feb 2020, 20:49

Daniel schreef:Je zit vooral met het enkelspoor: alle kruisingsmogelijkheden op de lijn zijn momenteel al in gebruik. 's Avonds laat en op zondag zou je het wellicht nog redden met wat lichte vertragingen als je vlak voor de trein vanuit Ede uit kunt rijden (dan wordt de kruising op Barneveld Centrum niet gebruikt immers).
Maar van maandag t/m zaterdag overdag kom je niet onder het laten uitvallen van een trein uit.
Hoe wil je in Lunteren kruisen dan?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33892
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)

Berichtdoor Daniel » zo 23 feb 2020, 21:04

Nou, daarom die lichte vertragingen dus: met twee treinen op blokafstand achter elkaar aan de tegentrein voorbij :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

SuperGhost
Berichten: 3186
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)

Berichtdoor SuperGhost » zo 23 feb 2020, 21:19

Kom je dan niet bij Barneveld Noord in de knoop? De Valleilijntreinen kruisen elkaar relatief vlak voor dat station (5 minuten opvolgtijd). Een ICE naar Arnhem moet dan al voorbij Barneveld Noord als de Valleilijn naar Amersfoort er nog staat. En bij een ICE naar Amsterdam moet of de tegentrein eerder aankomen in Lunteren (waardoor die al bij Barneveld Noord zou moeten zijn als de Valleilijn naar Amersfoort er nog staat) of moet de achterliggende Valleilijn 4-5 minuten later vertrekken uit Lunteren (omdat de ICE dan in Lunteren moet wachten tot de tegentrein er is) en komt die op Barneveld Noord weer in de knoop met een tegentrein.

Ik denk dat je een ICE niet probleemloos kan inpassen met de huidige infra. Of je zult een Valleilijntrein niet meer moeten laten stoppen op Barneveld Zuid en Barneveld Noord om de tijd terug te winnen, of je moet een Valleilijntrein een kwartier lang laten wachten op station Barneveld Centrum (om in het pad van de korte slag terecht te komen).

Overigens: waarom zou NS die lijn nodig hebben als ze tegenwoordig een ICE via de Betuweroute naar Utrecht kunnen sturen. Dan kun je Utrecht zelf ook nog aandoen, wat me aantrekkelijker lijkt.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12617
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)

Berichtdoor Wubbo » zo 23 feb 2020, 21:46

SuperGhost schreef:
Wubbo schreef:Vertrek om .51 (en .21) kan niet als de tegentrein om .21 en .51 aankomt, dat moet een minuut later zijn. Maar een minuut later vertrek past hoogstwaarschijnlijk niet met de aankomende IC uit Arnhem, en een minuut eerdere aankomst lukt waarschijnlijk niet qua vertrek uit Arnhem.
Ik dacht dat dat door het lange stuk spoor van 1 voordat je invoegt dat nog net wel lukte? Maar sowieso is dat ook simpel op te lossen door de sporen om te draaien (vertrek ri. Arnhem op 3 en aankomst uit op 1a).
Dat lost het probleem niet op want het conflictpunt blijft hetzelfde. Je komt in dit soort situaties zelden op minder dan 1 minuut uit: trein moet voorbij het wissel rijden, rijweg moet worden ingesteld, sein komt op groen, sein moet gezien worden, vertrekproces moet worden gestart en dan wordt er pas gereden.

Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 5092
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)

Berichtdoor Ronaldussen » zo 23 feb 2020, 22:18

Goed, los van de eeuwige droom om de Valleilijn door te trekken naar Arnhem en wandelgangangsten over omgeleide ICE's, mocht NS de concessie winnen, wat voor toegevoegde waarde, dat voor reizigers merkbaar is, kan een nieuwe vervoerder hebben op deze lijn, aangezien het materieel overgenomen moet hebben en de dienstregeling zo goed als vastligt?
*Kabbelkabbel*
*Ken het zijn dat ik je ergens van kan?*

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3272
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)

Berichtdoor Zugführer » zo 23 feb 2020, 22:36

Dank Ronaldussen, graag het in dit topic bij de feiten rond de nieuwe concessie houden, voor al uw ideeën rond het doortrekken van de valleilijn hebben we dit topic al.
OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km | 2018: 31.044 km | 2019: 26.639 km

SuperGhost
Berichten: 3186
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)

Berichtdoor SuperGhost » ma 24 feb 2020, 14:41

Ronaldussen schreef:Goed, los van de eeuwige droom om de Valleilijn door te trekken naar Arnhem en wandelgangangsten over omgeleide ICE's, mocht NS de concessie winnen, wat voor toegevoegde waarde, dat voor reizigers merkbaar is, kan een nieuwe vervoerder hebben op deze lijn, aangezien het materieel overgenomen moet hebben en de dienstregeling zo goed als vastligt?
Hooguit dat de korte slag langer of korter doorrijdt op weekdagen en wel of niet gaat rijden in het weekend.

En wellicht de perronindeling op station Barneveld Centrum (houden zoals nu: de doorgaande trein altijd op 1 staat en de korte slag altijd op 2, of zoals kort geleden was: ri. Amersfoort altijd op 1 stond en ri. Barneveld Zuid/Ede altijd op 2)

sirvinniei
Berichten: 2587
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)

Berichtdoor sirvinniei » ma 24 feb 2020, 17:29

Ervaring leert dat bij het verplicht overnemen van al het materieel meestal de zittende vervoerder blijft.
Ik heb geen onderschrift

Klaasje
Berichten: 6695
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)

Berichtdoor Klaasje » ma 24 feb 2020, 17:41

Oja? Maaslijn, Merwede-Lingelijn. Of mis ik iets?

sirvinniei
Berichten: 2587
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)

Berichtdoor sirvinniei » ma 24 feb 2020, 19:24

Daar hoefde niet al het materiaal overgenomen te worden. Er hoefde maar een paar bussen overgenomen te worden.
Ik heb geen onderschrift

Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 853
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)

Berichtdoor ovVeluwe » ma 24 feb 2020, 20:08

Maar alle treinen moesten wel worden overgenomen. :wink:

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33892
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)

Berichtdoor Daniel » ma 24 feb 2020, 20:17

Op de Noordelijke Nevenlijnen en ZHO na zijn zelfs alle concessies met een spoorlijn erin na de tweede aanbesteding naar een andere vervoerder gegaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12617
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)

Berichtdoor Wubbo » ma 24 feb 2020, 20:36

Maar zoveel zijn er niet overgegaan toch? Achterhoek-Rivierenland, Maaslijn/Limburg en de MerwedeLingeLijn zijn overgegaan met vervoerderswissel? En Almelo-Marienberg is van losse concessie naar onderdeel van een concessie gegaan.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33892
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen 2021 - 2036 (Valleilijn)

Berichtdoor Daniel » ma 24 feb 2020, 20:49

Almelo - Mariënberg zat in een eigen concessie maar is toen mee aanbesteed met de nieuwe concessie Vechtdallijnen, een materieelwissel was er daar al eerder nadat de oorspronkelijke exploitant Oostnet (later opgegaan in Connexxion) de uitvoering aan Syntus uitbesteedde. De Linten waarmee Syntus daar reed zijn echter gewoon mee overgegaan naar Arriva.

Verder heb je dus nog maar twee concessies met spoorlijn die meerdere keren zijn aanbesteed: ZHO was Syntus en is toen het opging in de nieuwe concessie Twente ook bij Syntus gebleven. En de Noordelijke Nevenlijnen zijn bij de tweede aanbesteding ook bij Arriva gebleven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten