Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
dennistd
Berichten: 3654
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor dennistd » vr 21 feb 2020, 03:13

Je hoeft daar niet langs, je zou ook prima de NoordZuidLijn door kunnen trekken:

Afbeelding

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7131
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor trolly » vr 21 feb 2020, 08:29

Waarmee je het stuk zonder relevante haltes in één klap verdubbelt, samen met de reistijd. Daarnaast ging het hier niet over "wat als", maar over de plannen van provincies, gemeente en vervoerregio. Daarin komt de kronkel die jij voorstelt niet voor.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 3993
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 12:57
Contacteer:

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor Alargule » vr 21 feb 2020, 08:31

Maar goed, het plan is iets na drieën 's nachts gelanceerd - ik kan me niet voorstellen dat je dan nog helder kunt nadenken.
Rails in Amsterdam heet vanaf nu: Spoor en KaartWordPressTwitter

PHS
Berichten: 2694
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor PHS » vr 21 feb 2020, 08:36

Ik vind het juist wel meevallen hoe om een verbinding via Amsterdam Noord is. Vergeet niet dat de spoorlijn via Weesp ook niet bepaald in een rechte lijn loopt. Daarnaast kun je naast Almere Pampus ook meteen de polder bij Ransdorp volbouwen - een win-win dus.

Roeland
Berichten: 1081
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor Roeland » vr 21 feb 2020, 09:04

PHS schreef:Daarnaast kun je naast Almere Pampus ook meteen de polder bij Ransdorp volbouwen - een win-win dus.

Volgens mij is het hele gebied rond Ransdorp een beschermd natuurgebied, waarin bouwen taboe is.

PHS
Berichten: 2694
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor PHS » vr 21 feb 2020, 09:50

Heb je daar een bron voor, want ik kan niets vinden? Het is in ieder geval geen Natura2000 gebied en voor zover ik kan zien is alleen de Polder IJdoorn beschermd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 43359
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor Suus » vr 21 feb 2020, 09:51

Ik vind het wel knap dat het net is gelukt de lijn niet dwars door nog zo’n gifbelt te trekken. De Volgermeerpolder zit ook vol smerigheid.
Rame à l'approche

Roeland
Berichten: 1081
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor Roeland » vr 21 feb 2020, 11:24

PHS schreef:Heb je daar een bron voor, want ik kan niets vinden? Het is in ieder geval geen Natura2000 gebied en voor zover ik kan zien is alleen de Polder IJdoorn beschermd.

Zeker nu met Groen Links als grootste Amsterdamse partij wordt niet alleen Natura2000 als beschermd gebied gezien.
Maar al zou je daar in de verre toekomst misschien ooit gaan bouwen... dan nog is het beter om een IJmeerlijn te bouwen waaraan het (reeds bestaande, en sterk groeiende) IJburg heel veel heeft, dan een metrolijn dwars door de zompige veenweilanden.

dennistd
Berichten: 3654
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor dennistd » vr 21 feb 2020, 14:08

Suus schreef:Ik vind het wel knap dat het net is gelukt de lijn niet dwars door nog zo’n gifbelt te trekken. De Volgermeerpolder zit ook vol smerigheid.

Altijd al gezegd dat het smeervolk is daar in Amsterdam (A)

Alargule schreef:Maar goed, het plan is iets na drieën 's nachts gelanceerd - ik kan me niet voorstellen dat je dan nog helder kunt nadenken.

Hoezo niet? Ik slaap elke dag van ±4u tot ±12u, wat is daar mis mee? Daarbij werk ik gewoon fulltime late diensten.

Durashift
Berichten: 4460
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor Durashift » vr 21 feb 2020, 16:05

^^^ niks hoor. Niet iedere forumgebruiker heeft een werkplek waarbij het tijdens kantooruren eenvoudig is om hier te posten. :wink:

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 8552
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor Z2N » vr 21 feb 2020, 16:14

Persoonlijk zou ik ook de voorkeur hebben aan werk- en studeertijden waarin om 03:00 posten normaal is. De Uni is het niet met mij eens helaas.
Some handy safety tips if you’re considering going out socialising:
1. Don’t

Flickr!

Abus
Berichten: 270
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor Abus » vr 21 feb 2020, 17:02

PHS schreef:Heb je daar een bron voor, want ik kan niets vinden? Het is in ieder geval geen Natura2000 gebied en voor zover ik kan zien is alleen de Polder IJdoorn beschermd.


Het gebied is aangewezen als bufferzone in de Provinciale Ruimtelijke Verordening (art. 24, kaart 5b).
Woningbouw in een bufferzone is niet toegestaan.
https://noord-holland-extern.tercera-ro.nl/MapViewer/

SuperGhost
Berichten: 3213
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor SuperGhost » vr 21 feb 2020, 18:40

Abus schreef:Het kan altijd ambitieuzer: de VVD heeft het over ... dubbelspoor in Almere ...
Ik weet niet, maar dit deelpuntje vind ik wat minder ambitieus. :roll:

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 3993
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 12:57
Contacteer:

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor Alargule » vr 21 feb 2020, 18:41

Maar ze hebben wel gelijk: dat enkelspoor kan écht niet meer.
Rails in Amsterdam heet vanaf nu: Spoor en KaartWordPressTwitter

Abus
Berichten: 270
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor Abus » vr 21 feb 2020, 19:46

Jullie hebben helemaal gelijk natuurlijk: dubbelspoor moet natuurlijk spoorverdubbeling zijn. Of nog beter: viersporigheid.

Klaasje
Berichten: 6698
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor Klaasje » di 25 feb 2020, 21:22

Maar weer terug naar een IJmeerverbinding:
Op zich is de gedachte dat je bij de ontwikkeling van Pampus een verbinding over het IJmeer wilt niet zo gek. Het doortrekken van de ringmetro naar IJburg is dat ook niet. Maar een metro naar Almere Centrum waarvoor de snelste verbinding met Duivendrecht en Amsterdam zuid toch de trein blijft zou wel gek zijn. Pampus krijgt waarschijnlijk hoger dichtheden dan de bestaande woonwijken van Almere maar lager dan je rond een metro wilt. Zou het niet logischer zijn om de metro en tram op IJburg te verknopen en dan de tram door te trekken naar Almere? Die kan je daar via meerdere routes het gebied tussen de IJmeerbrug en de Flevolijn ontsluiten. Een tram past qua voertuiggrootte veel beter bij het type vervoer en kan je beter een groter gebied laten ontsluiten.

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 3993
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 12:57
Contacteer:

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor Alargule » di 25 feb 2020, 21:38

Misschien kunnen ze wel een voertuig ontwikkelen dat zowel over de trambaan naar CS als over de metrobaan naar Zuid kan rijden.

Maar even serieus: je kunt ook gewoon dichte bebouwing rond het IJmeertracé plannen, en wat minder dichte verder weg. De Bijlmer is nou ook niet per se heel compact, maar je ziet wel dat rond de stations de meeste clustering te vinden is.

Een trammetje door het IJmeer vind ik een gevalletje pennywise.
Rails in Amsterdam heet vanaf nu: Spoor en KaartWordPressTwitter

Klaasje
Berichten: 6698
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor Klaasje » di 25 feb 2020, 21:48

Het probleem van een metro is dat die ten oosten van grofweg Diemen Zuid steeds leger zal worden met een forse klapper op IJburg en vervolgens rijdt die een heel eind half leeg door naar Almere waar een metro ook niet per se het beste bij de schaal zal passen. Dat is in de expoitatie behoorlijk duur omdat je met half-lege voertuigen aan het rondrijden bent. Door de knip op IJburg te leggen en met kleinere voertuigen te rijden kan je veel beter op maat rijden én in Almere beter in het netwerk daar integreren. Uiteindelijk bouw je de IJmeerverbinding ook niet om een fantastische verbinding tussen het oude Almere en Amsterdam te maken, die is er al met groeiende frequenties op de Flevolijn, maar om Pampus een goede verbinding te geven met het netwerk in Amsterdam en de rest van Almere. In dat eerste zou een metro wel wat beter zijn maar is dat voor de schaal een erg dure oplossing qua exploitatiekosten. Bij dat tweede past een tram die toevalligerwijs in de exploitatiekosten dan ook beter zou uitkomen.

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 3993
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 12:57
Contacteer:

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor Alargule » wo 26 feb 2020, 10:01

Je redenatie gaat uit van de aanname dat er onvoldoende grote dichtheden rond de metrolijn gerealiseerd zullen worden, en dat de hoofdstromen tussen Almere en Amsterdam hoofdzakelijk via het spoor afgewikkeld zullen blijven worden. Beiden zijn op dit moment noch te bevestigen noch te weerleggen, maar het lijkt mij voor de hand liggend dat een metrolijn aanleggen onderdeel zal zijn van een bredere gebiedsvisie, waarbij ook de kansen die een metro biedt voor de realisatie van grote dichtheden zullen worden benut. En ook voor Almere zélf kan zo'n metrolijn kansen bieden om zich van satellietstad wat meer tot een echte stad te ontwikkelen. Dan zou er op den duur zelfs een tegenspitsrichting te verwachten zijn, zeker vanuit IJburg.

Natuurlijk zal een tram goedkoper in aanleg en exploitatie zijn, maar dat goedkoop duurkoop kan zijn, zien we nu ook wel in IJburg. Die tram kan de vervoersvraag niet aan, en wat er gaat gebeuren met de doorontwikkeling van IJburg en de realisatie van de Sluisbuurt laat zich niet moeilijk schetsen... Dus moet men nu alsnog minstens een half miljard euro gaan uitgeven aan extra maatregelen om de toekomstige vraag af te kunnen wikkelen. Had men nu maar die metro aangelegd... dan was de discussie over een verlenging naar Almere ook eenvoudiger geweest. Én de oplossing goedkoper, want het benodigde stuk metro tussen Diemen Zuid en IJburg was niet nodig geweest.
Rails in Amsterdam heet vanaf nu: Spoor en KaartWordPressTwitter

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 43359
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor Suus » wo 26 feb 2020, 11:38

Laten we eerlijk zijn, Almere heeft op geen punt in zijn geschiedenis wijken gerealiseerd die de dichtheid benaderen die nodig is voor een metrosysteem. Het lijkt mij lastig om dat bij een nieuwe buitenwijk nog recht te gaan zetten.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7131
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor trolly » wo 26 feb 2020, 11:58

Want?
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 8552
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor Z2N » wo 26 feb 2020, 14:07

Als de huidige woningnood iets verandert, is het wel de manier waarop we met bouwruimte omgaan. Pampus is nu een weiland, we kunnen ermee doen wat we willen. Overigens is Almere wel dichter bebouwd dan Metro-land, en dat rechtvaardigt ook een metro.
Some handy safety tips if you’re considering going out socialising:
1. Don’t

Flickr!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 43359
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor Suus » wo 26 feb 2020, 15:25

trolly schreef:Want?

Omdat het gewoon volledig niet strookt met de manier zoals de ambtenaren van de gemeente Almere tot op heden omgaan met stedenbouw, met veel ruimte voor de auto en om de paar blokken een gulle groenvoorziening. Zelfs blokken die op het eerste gezicht vanuit de trein een veel hogere dichtheid lijken te behalen, hebben aan de zijkanten gewoon weer rijtjeshuizen en een enorme binnenplaats voor auto's.

Laat ze in Amsterdam eerst eens aan Haven-Stad beginnen en aan een herontwikkeling van Boven 't Y. Prachtige locatie nabij een metrostation, en er staat een verloederend ruimteverslindend laagbouw-winkelcentrum.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7131
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor trolly » wo 26 feb 2020, 15:52

Aha. Dan lijkt de oplossing me vrij eenvoudig: de buitenijlijn wordt aangelegd onder de dwingende voorwaarde dat in een straal van 800 meter rond de stations met hoge dichtheid gebouwd moet worden. Hoewel ambtenarij taai spul is, zou met enige overredingskracht toch wel wat te bereiken moeten zijn.

En uiteraard moet bij die andere projecten ook zo snel mogelijk met uitvoering begonnen worden, want er moeten echt een hoop huizen bij.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 1003
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor Statler Rail » wo 26 feb 2020, 15:56

Waarom moet de IJmeerlijn per se een metrolijn zijn? Ik zou er juist een gewone spoorlijn van maken, vanwege de grotere afstanden en daarmee ook nut van hogere snelheden. Onderweg één halte op IJburg en één halte in Almere Pampus, en dan Almere Centrum. Vanaf daar kunnen de treinen doorrijden naar Almere Oostvaarders en Lelystad.

Spoorlijnen zijn meer geschikt om reizigers over grotere afstanden te vervoeren. Almere heeft circa 200.000 inwoners, Amsterdam zo´n 800.000 inwoners. Almere is overigens 2,5x zo groot als Amsterdam-Zuidoost, waar 3 metrolijnen naartoe gaan. IJburg heeft overigens ook "maar" 25.000 inwoners. In Amsterdam-Houthavens is plaats voor 1700 woningen. Om even de 25.000 woningen in Almere Pampus in perspectief te plaatsen.

Merk ook op dat de huishoudensgrootte in nieuwbouwwijken Almere hoger is dan in Amsterdam. Je gaat namelijk naar Almere verhuizen zodra je meer ruimte nodig hebt, wat Amsterdam je niet kan bieden. Als je 25.000 huizen in Almere bouwt praat je al snel over 75.000 inwoners.

Je zou zelfs Intercity´s via die nieuwe route kunnen laten rijden, als eerste stuk van de Zuiderzeelijn. Tussen de Gooiboog en Almere rijden nu 6 IC´s en 6 Sprinters per uur per richting, wat ook een dubbelsporig traject met tussenhaltes is.

PS: Ik heb geen aandelen in Almere-Pampus :wink:


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten