NS strategie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
ykc
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 21 sep 2018, 22:49

NS strategie

Bericht door ykc »

De NS heeft zijn strategie voor de lange termijn gepubliceerd. Hier is een pdf: https://www.ns.nl/binaries/_ht_15827974 ... ikbaar.pdf

De webversie is ook beschikbaar via https://www.ns.nl/strategie

Vooral het hoofdstuk 18x inversteren is interessant. Zo wil de NS op een deel van het traject Utrecht-Arnhem-Duitsland van 4 sporen voorzien met 200 km/h. En Utrecht-Eindhoven/Tilburg-Breda deels van 4 sporen voorzien en upgrafen naar 160 km/h.

Welke opvallende dingen vinden jullie?
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: NS strategie

Bericht door teun »

Ik vond de NS city wel een mooie, volgens mij heeft er iemand mee zitten luisteren naar de plannen van de gemeente Rotterdam.
ETMET op Schiphol - Leiden - HS - Rotterdam had ik ook nog niet eerder gehoord.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10589
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS strategie

Bericht door trolly »

Ook aardig: ons nieuwe sprinterconcept, NS city. Ik neem aan dat daar de treintjes mee bedoeld worden die tot voor kort met Airportsprinter werden aangeduid :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: NS strategie

Bericht door teun »

De Airportsprinter staat er nog steeds als los onderdeel in hoor, de NS City lijkt me meer voort te vloeien uit Unck's "lightrail" op de oude lijn ideetjes.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10589
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS strategie

Bericht door trolly »

Pardon, overheen gelezen. Toch lijkt er wel wat overlap tussen beide concepten te zijn:
AIRPORT SPRINTER
Amsterdam en omgeving kent grote vervoersproblemen, met name aan de westkant en richting Schiphol.
De Airport Sprinter kan bijdragen aan de oplossing. Deze Sprinter rijdt 8 keer per uur (elke 7,5 minuut!) op en neer tussen Hoofddorp en Amsterdam Centraal en stopt op Schiphol, Sloterdijk en Lelylaan. Dat verbetert de bereikbaarheid, zorgt voor meer tevreden reizigers en verlaagt de hinder bij de werkzaamheden bij Amsterdam Centraal, Amsterdam Zuid en Sloterdijk die voor komende jaren gepland zijn. Vanaf 2023 staan de eerste tests met de Airport Sprinter gepland. Als dit concept aanslaat, verkent NS de mogelijkheden om dit ook op andere plekken in Nederland in te zetten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: NS strategie

Bericht door sirvinniei »

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het concept "airportsprinter" niet op andere plekken in Nederland gaat aanslaan :')
Ik heb geen onderschrift
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS strategie

Bericht door Aking »

Hoezo? Rond Eindhoven en Maastricht kan dat toch ook prima? *O*
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: NS strategie

Bericht door Gekko123 »

Ik vind de investering van NS in een RandstadRail verbinding tussen Scheveningen, Den Haag Centraal en Lansingerland ook wel opvallend. Zeker gezien de kans dat NS deze tram mag gaan rijden erg klein is.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: NS strategie

Bericht door JordiBrabant »

Ik vind vooral interessant wat er niet instaat: geen woord over Zeeland en Limburg moet het een lege belofte van "regionaal grensoverschrijdend vervoer" doen.
Een beetje ambitie luchtfietserij had op dat vlak van mij wel gemogen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS strategie

Bericht door Suus »

Met één extra perron in Goes kan je de treindienst daar drastisch verbeteren. Dat zijn de kosten niet, ten opzichte van bijvoorbeeld een DoorStroomStationGouda met aanverwante snelheidsverhogingen van € 900 miljoen :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS strategie

Bericht door reisthijs »

Gekko123 schreef:Ik vind de investering van NS in een RandstadRail verbinding tussen Scheveningen, Den Haag Centraal en Lansingerland ook wel opvallend.
Welke investering van NS?
Er wordt alleen maar door NS sangegeven dát hier in geïnvesteerd moet worden, ze zeggen niet door wie.
Investeringen in infrastructuur zijn geen taak van NS.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: NS strategie

Bericht door teun »

Wat natuurlijk wel een interessante verhouding is, nu NS steeds maar meer winst blijft maken zou een deel daarvan natuurlijk best naar ProRail kunnen, maar ik snap ook heel goed dat NS dat precedent niet wil zetten in het huidige politieke klimaat.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS strategie

Bericht door SuperGhost »

Het klinkt arrogant om te zeggen dat je bij de top 3 treinbedrijven ter wereld hoort, dus dat doen we ook niet.
Zucht, zeg dan niets... :')
ykc schreef:Vooral het hoofdstuk 18x inversteren is interessant. Zo wil de NS op een deel van het traject Utrecht-Arnhem-Duitsland van 4 sporen voorzien met 200 km/h.
Dat eerste werd ook tijd. Ik geloof dat de ETMET-plannen die ze oorspronkelijk hadden ook niet door konden gaan omdat het niet passend was te krijgen op de 2 spoortjes. Verrassend is het dus niet. Dat ze opnieuw pleiten voor 200 km/h verrast me wel, maar lijkt me ook niet geheel onlogisch. Wel opmerkelijk dat ze er ook bij zetten dat het ook is om de reistijd naar Berlijn te verkorten. Het lijkt er dus op dat NS dan echt wil inzetten op een ICE Amsterdam-Berlijn via Arnhem.
Het afgelopen jaar vroeg NS om 13 perrons te verlengen maar deze verzoeken zijn afgewezen wegens gebrek aan de benodigde financiering van € 100 miljoen.
Iemand een idee welke 13 dit zijn?
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: NS strategie

Bericht door SLToilet »

Ze zien ook dat de rek richting Den Bosch vanuit Utrecht eruit is, daar meer sporen moeten komen en ook daar wil men 160km/uur. Het is niet gek voor zo'n druk traject om daar meer op in te zetten. Het idee van 'stedenbaan Brabant' en de hogere frequenties juich ik zeer toe al ben ik bang dat met een extreemrechtse coalitie in Brabant daar wellicht weinig van terechtkomt. Bovendien ben ik benieuwd of Eindhoven en de NS toenadering kunnen zoeken over Eindhoven-Helmond ivm het proefballonnetje voor lightrail.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS strategie

Bericht door waldo79 »

SLToilet schreef:Ze zien ook dat de rek richting Den Bosch vanuit Utrecht eruit is, daar meer sporen moeten komen en ook daar wil men 160km/uur. Het is niet gek voor zo'n druk traject om daar meer op in te zetten.
Met de verbouwingen bij Geldermalsen en het wegnemen van wat gelijkvloerse kruisingen wordt daar misschien wel op vooruitgelopen. Maar de baanligging mag wel stukken beter voor je de snelheid gaat verhogen.

Voor zover ik weet ligt die snelheidsbeperking tot 100 km/h er nog steeds in tussen Gdm en Cl, net zoals tussen Zbm en Hedel. Ondanks dat het geen slappe veengrond is, schommelen de treinen alsof het een lieve lust is. :x
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: NS strategie

Bericht door WSM »

SuperGhost schreef:
Het klinkt arrogant om te zeggen dat je bij de top 3 treinbedrijven ter wereld hoort, dus dat doen we ook niet.
Zucht, zeg dan niets... :')
Tekenend voor de arrogantie van NS.

Het woord 'betrouwbaar' komt drie keer voor in het hele verhaal. En dat is juist één van de aandachtspunten. Leuk om zoveel mogelijk treintjes over een spoortje te persen, maar wat als het tegenzit? Als het hard waait, als het meer dan 1 mm sneeuwt, als er over halve corridors treinen moeten worden opgeheven als er ergens anders een scheet dwarszit maar er geen wissels zijn om bij te sturen, als er blaadjes op de rails liggen, als alle treinen op tijd moeten rijden behalve de jouwe?

Daar zou ik nou graag eens een visie op willen zien. Die mensen die vol overgave voor de trein kiezen lossen niet in het luchtledige op als een knooppuntstation op een hoogfrequent treintjesrijd-corridor gedurende zes uur plat ligt en het bedrijf dat niet zo arrogant is om te zeggen dat ze bij de top drie ter wereld horen niet eens de moeite neemt om iets van een alternatief aan te bieden.

Dit is natuurlijk het openingsbod van 's lands staatsmonopolist om ook na 2025 staatsmonopolist te blijven.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: NS strategie

Bericht door Staatslijn K »

Zeggen ze nou bij de 18 investeringen dat ze elke 10 minuten een IC(D) Den Haag-Breda-Eindhoven willen?

Verder eigenlijk weinig bijzonders, behalve dat ze weer om geld vragen. Maar wel vrij duidelijk wat de wensen van ns en waarschijnlijk ook de klant zijn.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Alargule

Re: NS strategie

Bericht door Alargule »

...en wat ervan terecht zal komen:

Afbeelding
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS strategie

Bericht door Aking »

Die Eier schauen ziemlich gut :Y
Bemined
Berichten: 5943
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS strategie

Bericht door Bemined »

JordiBrabant schreef:Ik vind vooral interessant wat er niet instaat: geen woord over Zeeland en Limburg moet het een lege belofte van "regionaal grensoverschrijdend vervoer" doen.
Zeeland heeft toch al een grensoverschrijdende spoorlijn? :D
https://www.google.nl/maps/@51.2106597, ... 312!8i6656
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS strategie

Bericht door Suus »

SuperGhost schreef:
Het afgelopen jaar vroeg NS om 13 perrons te verlengen maar deze verzoeken zijn afgewezen wegens gebrek aan de benodigde financiering van € 100 miljoen.
Iemand een idee welke 13 dit zijn?
Sowieso beide perrons van Almere Buiten horen hier bij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS strategie

Bericht door Klaasje »

De kortste drie stations van de 5600.
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: NS strategie

Bericht door teun »

Dat zijn dan Uto Bhv en Dld toch?
diederickx
Berichten: 1639
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: NS strategie

Bericht door diederickx »

In mijn oren klinkt 100 miljoen voor 13 perrons buitenproportioneel.
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS strategie

Bericht door Klaasje »

Als je op een station een wisselstraat moet verplaatsen ben je zo 30 miljoen verder.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 172 gasten