Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek 2021-2030

Bericht door TLP »

isadora schreef:Je doelt op "onze" wiki?
Ja inderdaad, al stond overigens een soortgelijk artikel op Wikipedia. Echter is op beide sites de info over de toekomstplannen van R-NET in Gooi- en Vechtstreek inmiddels weggehaald.
Milco schreef:Wat is er zo 'rommel' aan producten uit China?
Ik ga mijn vingers niet branden aan stereotyperingen over producten uit China, maar ik vind de BYD-bussen voor zover ik daar ervaring mee heb niet echt comfortabel, zowel qua geluid als rijgedrag. Dan zit ik liever in een bus van VDL of Ebusco.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek 2021-2030

Bericht door isadora »

TLP schreef:
isadora schreef:Je doelt op "onze" wiki?
.....inmiddels weggehaald......
Ah, op die manier.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek 2021-2030

Bericht door Post »

TLP schreef:Ik ga mijn vingers niet branden aan stereotyperingen over producten uit China, maar ik vind de BYD-bussen voor zover ik daar ervaring mee heb niet echt comfortabel, zowel qua geluid als rijgedrag. Dan zit ik liever in een bus van VDL of Ebusco.
Want ebusco wordt niet in China gemaakt?
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek 2021-2030

Bericht door TLP »

Op dit moment is dat waar, al weet ik niet welke onderdelen in Nederland geassembleerd worden en of deze cruciaal zijn voor de geluids- en/of rijbeleving. Keolis heeft op dit moment echter alleen bussen van BYD in bezit en voor zover bekend ook voor deze concessie besteld waardoor ik vermoed dat The Greyhound de term "Chinese troep" dan ook op de bussen van BYD heeft gebaseerd.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek 2021-2030

Bericht door bartjemestrom »

We hebben allemaal onze voorkeuren, ik ook. Maar iedere vervoerder heeft ook weer zijn/haar contracten bij diverse fabrikanten. Even wachten tot de uitslag bekend wordt
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek 2021-2030

Bericht door ArrivaBas »

Post schreef:
TLP schreef:Ik ga mijn vingers niet branden aan stereotyperingen over producten uit China, maar ik vind de BYD-bussen voor zover ik daar ervaring mee heb niet echt comfortabel, zowel qua geluid als rijgedrag. Dan zit ik liever in een bus van VDL of Ebusco.
Want ebusco wordt niet in China gemaakt?
De Ebusco 2.2 wordt grotendeels in China gemaakt. Alleen afbouw en rijklaar maken vindt in Deurne plaats. Zodra deze concessie ingaat, is de 3.0 ook al in productie, een composietbus die voor 100% in Deurne gefabriceerd wordt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek 2021-2030

Bericht door TLP »

bartjemestrom schreef:We hebben allemaal onze voorkeuren, ik ook. Maar iedere vervoerder heeft ook weer zijn/haar contracten bij diverse fabrikanten. Even wachten tot de uitslag bekend wordt
Hè hè, ik was even met mijn gedachten bij de concessie IJsselmond toen ik mijn laatste bericht schreef. :@
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek 2021-2030

Bericht door htm_tram »

nog nooit in een BYD gezeten of als buschauffeur er in gereden?
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek 2021-2030

Bericht door TLP »

Vanwaar deze vraag?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek 2021-2030

Bericht door isadora »

Die BYD-discussie lijkt een geheel eigen leven te gaan leiden in dit topic.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek 2021-2030

Bericht door visgraat »

Ja, we waren gebleven bij de constatering dat drie partijen een gooi doen naar de concessie en twee partijen er niet voor willen vechten.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek 2021-2030

Bericht door teun »

bartjemestrom schreef:De offertes zijn ingediend en is bekend geworden dat Arriva, Connexxion en EBS meedoen. De gunningsdatum staat op 27 februari.
Is dit nog geldig?
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Frank93 »

De provincie en Connexxion hebben zo te zien nog geen bericht hierover naar buiten gebracht dus misschien is de bekendmaking wel uitgesteld.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door diederickx »

Volgens de website van de provincie staat het gunningsbesluit "in het voorjaar 2020" op de rol.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Frank93 »

10 maart hoor ik net van collega's uit Hilversum.
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Vistaus »

10 maart wat?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Lijn 45 »

Op 10 maart wordt de nieuwe concessie gegund.
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Almere en 't Gooi

Bericht door Vistaus »

Ah, oké, bedankt voor het verduidelijken! Ik ben heel benieuwd wie de nieuwe concessie in handen krijgt (en wie zich überhaupt hebben ingeschreven) :)
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek 2021-2030

Bericht door Vistaus »

TLP schreef:Dat klopt, Connexxion had zich inderdaad als enige ingeschreven voor de huidige concessie.
Ik hoop trouwens dat de winnende vervoerder klein materieel aanbiedt in combinatie met hogere frequenties. Ik weet dat veel mensen hier er niet dol op zijn, maar een MidCity die 2x/uur rijdt lijkt mij perfect voor de meeste lijnen in deze concessie. Ik kom tegenwoordig wekelijks door Kortenhoef en de grote bussen op lijn 105 en 106 vind ik geen gezicht daar; bovendien zonde van het geld want ze rijden altijd laag bezet rond. Mocht door een eventuele frequentieverhoging op enkele lijnen een sterke groei verwacht worden kan misschien een spitsfrequentie van 4x/uur op deze lijnen gehateerd worden.
Ik weet van het artikel over R-net op de wiki dat lijn 100 misschien R-net zou worden, maar uit mijn hoofd stond in het PvE dat andere R-netlijnen dan lijn 320 pas na de oplevering van de nieuwe busbaan uitgerold mogen worden.
Weet niet wanneer jij de 106 tegenkomt, maar vooral in de (brede) spits zitten diverse ritten bijna volledig vol. Dat wil zeggen: bijna alleen nog maar staplaatsen. Dan moet je wel meerdere MidCity's achter elkaar gaan laten rijden of de spitsfrequentie flink verhogen...

105 ben ik met je eens: die is ver onderbezet. 100 mag van mij helemaal worden geschrapt op het traject Blaricum-Hilversum, want hij rijdt op dat traject altijd (nagenoeg) leeg en de 320 heeft nog capaciteit genoeg om die paar reizigers van lijn 100 op te vangen.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door TLP »

Doorgaans kom ik de ritten van de 106 rond 13:15 en 15:15 tegen. Laatstgenoemde rit zit wat dat betreft nog wel aardig gevuld ter hoogte van Kortenhoef, dat kan ik van de rit rond 13:15 alleen niet echt zeggen.

Wat zou er overigens mis zijn met een spitsfrequentie van 4x/uur voor lijn 106 als dat zo uitkomt? In Noord-Holland Noord hebben met ingang van de nieuwe concessie diverse lijnen deze spitsfrequentie gekregen. Mocht een MidCity al gauw te klein zijn zijn voor de te verwachten vervoersvraag dan kunnen in plaats daarvan 10-meterbussen zoals de Citea besteld worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Meltrain »

In NHN wilde Connexxion met elektrische MidCity's rijden, maar deze bleken niet zo geschikt om als elektrische bus ingezet te worden, dus kreeg Connexxion voor dezelfde prijs elektrische Citea's LLE-99. Grote winnaars: de reizigers.
Ik denk alleen niet dat vervoerders die gok nu nog eens willen/durven maken, dus hopelijk wordt nu meteen de (elektrische) Citea LLE-99 (of iets gelijkwaardigs) besteld.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Vistaus »

TLP schreef: Wat zou er overigens mis zijn met een spitsfrequentie van 4x/uur voor lijn 106 als dat zo uitkomt? In Noord-Holland Noord hebben met ingang van de nieuwe concessie diverse lijnen deze spitsfrequentie gekregen. Mocht een MidCity al gauw te klein zijn zijn voor de te verwachten vervoersvraag dan kunnen in plaats daarvan 10-meterbussen zoals de Citea besteld worden.
Ik zeg niet dat daar wat mis mee is, ik vertel alleen waarom simpelweg een MidCity ter vervanging met dezelfde frequentie niet zou werken. Maar hoe zinnig is het? Want volgens mij is 4 chaffeurs plus de kosten van het laten rijden van meerdere busjes per uur niet echt goedkoper dan 1x per uur een grote bus inzetten... Die 10-meterbussen zijn dan een beter idee.
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Vistaus »

Meltrain schreef:In NHN wilde Connexxion met elektrische MidCity's rijden, maar deze bleken niet zo geschikt om als elektrische bus ingezet te worden, dus kreeg Connexxion voor dezelfde prijs elektrische Citea's LLE-99. Grote winnaars: de reizigers.
Ik denk alleen niet dat vervoerders die gok nu nog eens willen/durven maken, dus hopelijk wordt nu meteen de (elektrische) Citea LLE-99 (of iets gelijkwaardigs) besteld.
Ik weet ook niet of een elektrische MidCity wel haalbaar zou zijn op de hierboven genoemde lijnen. Op de 105 zou het denk ik net kunnen, maar op de 106 red je het denk ik niet op 1 lading. Doe inderdaad maar gewoon een LLE-99 (of iets gelijkwaardigs).
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door Milco »

Ik ben heel erg benieuwd waar het straks naartoe gaat met de lijnvoering, gezien er maar een handjevol drukke routes zijn in de hele concessie, zeker buiten de spitsuren om. Het zou mij niet verbazen als je straks "losse lijntjes" krijgt die naar de stations rijden, ik denk dat er met aansluitingen bij kleinere stations als Bussum Zuid en Hilversum Media Park op de trein best wel wat te winnen valt.

Ik ben ook erg benieuwd wie uiteindelijk deze concessie gaat winnen. Eerlijk gezegd hoop ik op EBS. Niet dat ik het Connexxion of Arriva niet gun, maar EBS is een vrij nieuwe speler in de markt en heeft wellicht nieuwe inzichten en heeft bovendien al ervaring in concessies van ongeveer dezelfde grootte. Ik heb het idee - puur speculeren dus - dat een andere vervoerder meer nieuwigheden kan bieden dan Connexxion die al sinds het bestaan ervan (en daarvoor de voorgangers) in deze concessie rijdt. Op een gegeven moment kan ik mij voorstellen dat zij wel aardig uitgekeken zijn op nieuwe ideeën, terwijl een "nieuwe" vervoerder juist met bijvoorbeeld een totaal andere lijnvoering hogere ogen gooit.

Of het allemaal kan kloppen weet ik niet en ik ga zeker niet zeggen dat Connexxion van mij weg moet, maar een nieuwe speler komt soms het totaal andere ideeën die negatief maar ook positief kunnen uitpakken.

Kortom: ik ben erg benieuwd welke kant het straks opgaat met de vervoerder en de lijnvoeringen. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Gooi en Vechtstreek (2021-2030)

Bericht door TLP »

Vistaus schreef:Ik zeg niet dat daar wat mis mee is, ik vertel alleen waarom simpelweg een MidCity ter vervanging met dezelfde frequentie niet zou werken. Maar hoe zinnig is het? Want volgens mij is 4 chaffeurs plus de kosten van het laten rijden van meerdere busjes per uur niet echt goedkoper dan 1x per uur een grote bus inzetten... Die 10-meterbussen zijn dan een beter idee.
Gelet op dat (elektrische) MidCity's geen staanplaatsen mogen hebben is een 10-meterbus inderdaad beter. Maar hoewel het zuiver financieel misschien goedkoper is om 1x/uur een grote bus te laten rijden, is het niet bepaald reizigersvriendelijk. 2 of 4x/uur met klein materieel maakt al een hoop verschil en kan makkelijker voor groei zorgen, waardoor het financiële model ook weer gunstiger wordt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 45 gasten