Zugführer on Tour #22: de Baltische staten per trein

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Zugführer on Tour #22: de Baltische staten per trein

Bericht door Zugführer »

Omdat je niet per se naar Saudi-Arabië hoeft voor een avontuurlijke treinreis waarbij je goed moet plannen omdat er maar één trein per dag rijdt was ik eerder deze maand in de Baltische staten. In zowel Estland, Letland als Litouwen was ik al eens eerder en ik had mij voorgenomen pas weer terug te gaan als er een fatsoenlijke treindienst tussen de drie landen zou zijn. Destijds reisde ik met de bus, wat hier nog altijd de meest efficiënte manier is om te reizen. De frequentie ligt hoger, de reistijden lager en de verbindingen zijn rechtstreeks.
Hoe anders ligt dat met de trein. Een snelle blik op de kaart maakt al snel duidelijk hoe de huidige situatie ontstaan is. De hoofdverbinding in deze regio, de spoorlijn tussen Sint Petersburg en Warschau, werd aangelegd tussen 1851 en 1862. De spoorlijn liep destijds volledig over Russisch grondgebied. Hoewel deze hoofdlijn nog steeds duidelijk zichtbaar is op de kaart doorkruist die tegenwoordig 3 keer de grens tussen de Europese Unie en Rusland, hetgeen personenvervoer lastig maakt.
De belangrijkste noord-zuid verbinding in de regio is dus nauwelijks meer geschikt voor de verbinding tussen de Baltische staten onderling. Bovendien is voor de verschillende landen de verbinding met Rusland altijd belangrijker geweest dan de verbindingen onderling. Zoals op het kaartje te zien maak ik wel gebruik van de originele lijn tussen Daugavpils en Vilnius en vanaf Białystok weer, verder Polen in.
Afbeelding
Een ander probleem is de afwijkende spoorwijdte. De Russen legden de spoorlijn destijds aan met een spoorwijdte van 1520 milimeter, in Rusland gebruikelijk. Rond 1920 is het Poolse deel van de lijn al omgebouwd naar de in het grootste deel van Europa gebruikelijke 1435 milimeter. De rest van de lijn heeft de Russische spoorwijdte altijd behouden en de lijn is zelfs onderbroken tussen Białystok en Vilnius.
Omdat Estland, Letland en Litouwen pas veel later onafhankelijk zijn geworden ligt in deze landen grotendeels nog Russisch breedspoor. Voor de verbinding met Rusland natuurlijk ideaal, maar voor de verbinding met Europa niet bepaald handig.
Ambities voor een snelle spoorlijn tussen de drie landen onderling zijn er wel, maar de uitvoering lijkt nog op zich te laten wachten. Het zogeheten Rail Baltica project ambieert een hogesnelheidsverbinding (> 200 kilometer per uur) tussen Białystok, Kaunas, Rīga en Tallinn (en er wordt zelfs gesproken over een tunnel naar Helsinki). De uitvoering wordt in normaalspoor (1435 milimeter), zodat er op termijn een nachttrein vanuit Nederland ingelegd kan worden (whisful thinking, niet echt opgenomen in de plannen).
Vooralsnog ligt er alleen tussen Białystok en Kaunas een noormaalsporige lijn, over een traject dat overigens allerminst geschikt is voor snelheden van 200 kilometer per uur. Maar daarover meer verderop in dit verslag.

Hoewel ik mij had voorgenomen deze regio pas weer te bezoeken als dat wat efficiënter mogelijk was per trein kwam het nu eenmaal zo uit om vanuit Stockholm via Åland naar Tallinn te reizen zoals in mijn vorige verslagje beschreven en als ik dan toch in Tallinn ben en naar huis wil is de leukste manier natuurlijk dat per trein te doen. Het belangrijkste dat je nodig hebt is voldoende tijd, want je hebt zeker drie dagen nodig om vanuit Tallinn Polen te bereiken.

Treinkaartjes kosten overigens niet veel, hoewel Interrail sinds dit jaar in alle drie de landen geldig is, zal het bijna altijd voordeliger zijn om gewoon losse kaartjes te kopen. Dat kan zelfs in de vorm van e-tickets, met uitzondering van de grensoverschrijdende lijn naar Polen.

Genoeg introductie lijkt me zo. Hier nog een kaartje van de hele reis in de spoiler.
Spoiler: show
Afbeelding
1. We zijn in Tallinn en als ik mijn hotel verlaat blijkt er wat wittigs op de grond te liggen. Winter! Dit is de tramhalte voor het station weer.
Afbeelding
Tram stop in front of Tallinn train station by Zugführer, on Flickr

2. De Estse spoorwegen maken gebruik van Flirt-treinstellen, geleverd tussen 2012 en 2014. Sinds 2014 verzorgt Elron het personenvervoer in heel Estland, tot die tijd werd het "intercity"-vervoer uitgevoerd door Edelaraudtee, met treintjes die verdacht veel lijken op het spul waar de Letten en Litouwers nog mee rond rijden. De rechtse trein met vertrek om 08:13 gaat mij naar Valga brengen.
Afbeelding
Tallinn train station by Zugführer, on Flickr

3. Het is ruim drie uur rijden naar Valga, een stadje op de grens tussen Estland en Letland. Er rijden vier treinen per dag op dit traject, alle dagen van de week.
Afbeelding
Valga train station by Zugführer, on Flickr

4. Ik loop naar de grens met Letland, die gemarkeerd wordt met deze paaltjes.
Afbeelding
Border between Estonia and Latvia in Valga/Valka by Zugführer, on Flickr

5. Ik kom nog dit wat verouderde bordje tegen, helaas is mijn Russisch niet goed genoeg, wellicht dat iemand weet waar dit bordje voor waarschuwt.
Afbeelding
Estonian/Latvian border by Zugführer, on Flickr

6. Op het station worden alle treinen die Estland in rijden netjes aangegeven op digitale schermen, maar voor de treinen richting Letland moeten we het met dit A4tje doen. Het is vrijdag, dus nemen we de trein van 14:55 uur. Zoals te zien is het niet bepaald een duur ritje.
Afbeelding
Valga train schedule to Latvia by Zugführer, on Flickr

7. Op spoor 2 is inderdaad een Letse trein verschenen. In de stationshal ontmoet ik medeforumlid Tom024, die geheel toevallig vandaag dezelfde reis aan het maken is en samen stappen we de Letse trein in, die een stuk minder druk is dan de Estse trein van vanmorgen.
Afbeelding
Valga train station by Zugführer, on Flickr

8. Een handje pinda's en een onvergetelijke herinnering aan de Bobbaan van Sigulda rijker stappen we in Rīga de trein weer uit. Er komen nog genoeg mensen uit, naarmate we de hoofdstad naderden werd het ook wel wat drukker.
Afbeelding
Rīga train station by Zugführer, on Flickr

9. Net als Tallinn was ik een aantal jaar geleden al eens in Rīga. Het is best een aardige stad en een maatje groter dan Tallinn. Ik loop er 's avonds en de volgende ochtend doorheen, tot ik aan het begin van de middag weer terug op het station ben.
Afbeelding
Rīga train station by Zugführer, on Flickr

10. Het volgende stukje gaat met net zo'n apparaat als de andere etappe door Letland met deze DR 1, zoals ik al vermoedde een overblijfsel uit de Sovjettijd.
Afbeelding
Rīga train station by Zugführer, on Flickr

11. 3,5 uur later en €6,53 armer arriveer ik dan in Daugavpils, de meest oostelijk gelegen stad waar ik dit reisje kom. En de enige stad waar overgestapt kan worden van het Letse op het Litouwse spoorwegennet.
Afbeelding
Daugavpils train station by Zugführer, on Flickr

12. Daugavpils is de tweede stad van Letland, maar heeft niet meer dan 95.000 inwoners. Toch is er een eigen tramnetwerk. Slechts 20 procent van de inwoners is Lets, meer dan de helft van de inwoners is Russisch.
Afbeelding
Daugavpils city centre with tram by Zugführer, on Flickr

Het tramnetwerk van Daugavpils bestaat uit drie lijnen. De foto hierboven is gemaakt op de plek waar lijn 1 en 3 splitsen.
Afbeelding

13. Ik loop van het station (Stacija) naar Cietoksnis, het eindpunt van lijn 3. Ten noorden daarvan ligt een fort dat er interessant uit ziet. Dit is de eindlus bij Cietoksnis.
Afbeelding
Daugavpils tram terminal Cietoksnis by Zugführer, on Flickr

14. Het fort van Daugavpils stamt uit de negentiende eeuw. Tijdens de veldtocht van Napoleon in 1810 werd het aangevallen terwijl het nog in aanbouw was, maar in 1878 werd het voltooid. Na de tweede wereldoorlog werd er de hogeschool voor militaire luchtvaart gevestigd en de laatste 20 jaar lijkt de huidige situatie te bestaan. Het fort staat te koop, maar het lijkt er niet op dat iemand het wel kopen. Dit is een indruk van hoe het er aan de binnenkant uit ziet, het zijn grotendeels vervallen, sovjet-achtige flats en heeft niet bepaald een gezellige uitstraling, zeker nu de zon al snel onder gaat.
Afbeelding
Daugavpils fortress by Zugführer, on Flickr

15. Terug in het centrum blijkt het nog 621,5 werst naar Warszawa, gelukkig niet per trojka.
Afbeelding
Daugavpils direction sign by Zugführer, on Flickr

16. En nog een stukje trambaan, vlakbij het station. De tram rijdt bijna overal op een vrijliggende baan, die deels ook enkelsporig is.
Afbeelding
Daugavpils tramway near train station by Zugführer, on Flickr

17. Dan wordt het tijd om terug te keren naar het station, want de trein naar Litouwen lijkt verschenen. Hing er in Valga nog een papiertje in de stationshal, hier is er nog minder informatie. Ik neem maar aan dat deze trein de juiste is en we niet zometeen per ongeluk Wit-Rusland in rijden.
Afbeelding
Daugavpils train station with train to Vilnius by Zugführer, on Flickr

18. Op het kaartje staat "3e klasse", in de praktijk blijken de Litouwers met hetzelfde materieel te rijden als de Letten en voorheen de Esten (de hierboven al genoemde DR 1). De Litouwers blijken echter een wat meer realistische klasse-aanduiging te hanteren. Hoewel het nog veel erger had gekund zijn dit soort beklede planken niet heel comfortabel om ruim twee uur op te zetten (maar dat is het Nederlandse sprintermaterieel ook niet). Deze trein gaat overigens alléén in het weekend en rijdt dan drie keer per dag.
Afbeelding
Interior of DR1 train between Daugavpils and Vilnius by Zugführer, on Flickr

19. Zo rond 10 uur 's avonds arriveer ik in Vilnius, waar ik de volgende dag de ochtend nog doorbreng. Ook hier was ik eerder, maar toen regende het en vandaag is het droog, dus beklim ik in ieder geval het kasteel, of wat daar nog van over is. Het uitzicht is in ieder geval de moeite waard.
Afbeelding
Vilnius view from castle by Zugführer, on Flickr

20. Veel is er niet meer over van het kasteel, maar deze toren staat er in ieder geval nog wel. Het is een belangrijk symbool voor Litouwen en stond onder andere afgebeeld op de bankbiljetten, toen de euro hier zijn intreden nog niet had gedaan.
Afbeelding
Gediminas' Tower Vilnius by Zugführer, on Flickr

21. Er gaat ook een liftje omhoog en omlaag, vanaf de rivierzijde.
Afbeelding
Lift to Vilnius castle by Zugführer, on Flickr

22. Het blijkt vandaag de Litouwse onafhankelijkheidsdag te zijn, en dat zullen we weten. Overal hangen vlaggen en lopen mensen rond met papieren vlaggetjes, speldjes, of andere verwijzingen naar de Litouwse driekleur.
Afbeelding
Vilnius city centre by Zugführer, on Flickr

23. Tijd om richting station te gaan, want er moet nog een Litouwse stad bezocht worden vandaag.
Afbeelding
Vilnius train station by Zugführer, on Flickr

24. Deze trein gaat mij naar Kaunas brengen. Een ritje van anderhalf uur en eindelijk weer eens met een fatsoenlijke snelheid en interessant uitzicht. Het Letse landschap was niet erg indrukwekkend.
Afbeelding
Vilnius train station with train to Kaunas by Zugführer, on Flickr

25. Aankomst in Kaunas.
Afbeelding
Kaunas train station with train from Vilnius by Zugführer, on Flickr

26. Ik loop richting centrum en passeer het busstation, waar meer te beleven is dan rond het treinstation.
Afbeelding
Kaunas bus station by Zugführer, on Flickr

27. Kaunas is de tweede stad van Litouwen. In het centrum ligt een brede boulevard van zo'n 1,5 kilometer lang, de Laisvės alėja en ook hier wordt de Litouwse onafhankelijkheid flink gevierd.
Afbeelding
Kaunas Laisvės alėja by Zugführer, on Flickr

28. De Laisvės alėja gaat over in de oude stad en nog verderop ligt een kasteel, of wat daar nog van over is. Volgens mij één kelder, waar vervolgens weer het één en ander bovenop gebouwd is. Maar ter ere van de onafhankelijkheidsdag is de toegang vandaag gratis, dus ik neem graag even een kijkje.
Afbeelding
Kaunas castle by Zugführer, on Flickr

29. Ik haal wat te eten op het busstation en keer dan terug naar het treinstation, waar zulke voorzieningen helaas niet aanwezig zijn. Je kunt vanaf hier overigens niet te voet naar het station, volgens Oost-Europese gewoonte kun je er alleen komen via een ondergronds tunnelnetwerk.
Afbeelding
Kaunas train station by Zugführer, on Flickr

30. Nu wordt het interessant, want in Kaunas ligt naast het breedspoor ook deels normaalspoor. Op het perron waar ik deze foto maak vertrekt de trein naar Białystok, en deze sporen zijn dan ook uitgevoerd met een breedte van 1435 milimeter. De sporen aan de linkerkant van de foto zijn in het Russisch breedspoorformaat.
Afbeelding
Kaunas train station with broad gauge and standard gauge by Zugführer, on Flickr

31. Een wat bewogen foto van de trein die ons naar Polen gaat brengen, maar beter heb ik ze niet in de aanbieding. Wie goed zoekt ziet achter de eerste pilaar Tom024 weer zitten (op een plaats voor het personeel :Y), want die heeft deze trein ook in zijn reisplanning opgenomen. Dat maakt de rit naar Polen wel zo gezellig. Ook deze trein rijdt enkel in het weekend (en op maandagochtend). We zitten 4 uur en 20 minuten in dit boemeltreintje. We waren benieuwd naar de uitvoering van de spoorlijn vanaf hier tot aan de Poolse grens, aangezien onze trein op normaalspoor rijdt, maar er binnen Litouwen verder alleen breedspoor ligt. Het blijkt dat er gewoonweg twee enkelsporige lijnen naast elkaar zijn aangelegd, tot aan Šeštokai is onze spoorlijn op het oog tweesporig, maar in de praktijk is het ene spoor 1435 milimeter breed en het andere spoor 1520 milimeter. Het is niet echt duidelijk of het de bedoeling is om in het kader van het Rail Baltica project in de toekomst het tweede spoor ook om te bouwen naar 1435 milimeter, of dat er sowieso een nieuw tracé wordt aangelegd. Zeker is dat de huidige spoorlijn niet bepaald geschikt lijkt voor de gewenste snelheden van meer dan 200 kilometer per uur, het is een bochtig geheel van Kaunas tot Białystok.
Afbeelding
Kaunas train station with train to by Zugführer, on Flickr

32. Waar Tom024 de volgende ochtend weer om 6 uur in de trein zit om dezelfde dag Nederland nog te gaan bereiken plan ik wat meer tijd in voor Polen. Ik heb de hele ochtend nog in #Białystok, wat niet een heel spannende stad is, maar leuker dan ik had verwacht. Er zijn vooral veel parken en kasteelachtige gebouwen.
Afbeelding
Białystok by Zugführer, on Flickr

33. Dit is het grootste paleis volgens mij. Ergens lees ik de bijnaam "Versailles van Polen", maar dat vind ik dan weer een beetje overdreven :')
Afbeelding
Białystok Branicki Palace by Zugführer, on Flickr

34. Białystok dankt haar naam aan de Biała rivier die door de stad heen stroomt, maar heel indrukwekkend is die niet (ja, dit is hem).
Afbeelding
Białystok Biała river by Zugführer, on Flickr

35. In Białystok ligt het busstation meteen naast het treinstation. Op de voorgrond staat een busje naar Wit-Rusland, het ziet er wel een beetje uit zoals ik me de lijndienst naar Wit-Rusland had voorgesteld.
Afbeelding
Białystok bus station by Zugführer, on Flickr

36. Ik ga niet met de bus naar het oosten, maar neem de trein naar het westen. De intercity in het midden van de foto om precies te zijn.
Afbeelding
Białystok train station by Zugführer, on Flickr

37. Rail Baltica wordt nog maar eens aangeprezen. Ik hoop dat er over een jaar of 10 een snelle verbinding ligt hier vandaan de Baltische staten in...
Afbeelding
Białystok train station by Zugführer, on Flickr

38. Deze trein gaat mij naar de hoofdstad brengen. Zijn bestemming is overigens Zgorzelec, de zusterstad van het Duitse Görlitz, waar hij vanavond om 23:17 pas zal arriveren.
Afbeelding
Białystok train station with intercity to Warszawa by Zugführer, on Flickr

39. Ik stap uit op het centrale station van Warszawa, waarbij ik altijd vooral aan het winkelcentrum met deze interesante gevel moet denken.
Afbeelding
Warszawa next to train station by Zugführer, on Flickr

40. Maar daar kom ik niet voor, ik wil het oude centrum nog even zien, want ik weet niet meer of ik ooit zo ver de stad in ben geweest. Het Marktplein komt me in ieder geval niet erg bekend voor. Er blijkt nog een soort uitgeklede kerstmarkt bezig te zijn. Er is een schaatsbaan en nog een klein aantal eet- en drinktentjes. Best gezellig en het centrum is verder ook wel de moeite waard.
Afbeelding
Warszawa christmas market in February by Zugführer, on Flickr

41. Ik loop verder naar het stadsdeel Praga, aan de oostzijde van de Wisła. Daar passeer ik onder andere de plaats van het voormalige Sint Petersburg station, tegenwoordig het Wileńska station. In vroegere tijden begon hier de spoorlijn naar Białystok, Vilnius en Sint Petersburg. Nu vertrekken er voornamelijk regionale stoptreinen en van het originele station is niets meer over, er is nu een winkelcentrum bovenop gebouwd.
Afbeelding
Warszawa Wileńska station by Zugführer, on Flickr

42. Ik loop nog een stukje verder en bereik dan het Wschodnia (oost) station. Hier vertrekt zo meteen de nachttrein die ik voor komende nacht besteld heb. Mijn coupé blijkt zich bijna vooraan te bevinden, wat niet erg praktisch blijkt gezien de frequentie waarmee getoeterd wordt. Tot in Poznań doe ik geen oog dicht. Daar staan we een tijdje stil en lijken we op de een of andere manier kop te maken, want bij aankomst in Szczecin rijdt het rijtuig de andere kant op en zijn we opeens de achterzijde van de trein geworden.
Afbeelding
Night train to Szczecin at Warszawa Wschodnia by Zugführer, on Flickr

43. Om 06:21 bereiken we keurig volgens dienstregeling Szczecin Główny. Waarom we dan om 05:45 al gewekt worden blijft voor mij een raadsel, maar goed :') Volgens mijn Bradshaw's guide is Szczecin niet erg interessant voor de gemiddelde de reiziger, dus blijf ik niet lang maar neem de eerst mogelijke trein Duitsland in.
Afbeelding
Szczecin train station in the morning by Zugführer, on Flickr

44. Noord-oost Duitsland heeft wel wat weg van noord-oost Groningen. Het station van Pasewalk is een flink gebouw waar verder niet erg veel te doen is. Het is vooral een knooppunt in het spoorwegnetwerk van deze regio.
Afbeelding
Pasewalk train station by Zugführer, on Flickr

45. Ik zwerf wat rond in de regio, maar ben rond het middaguur in Berlijn. Het station contrasteert mooi met dat van Pasewalk ;)
Afbeelding
Berlin main train station by Zugführer, on Flickr

Ik reis nog door naar het noorden van Bayern, waar ik nog een aantal dagen rond reis, maar daar zal ik jullie niet mee lastig vallen.
Conclusie van dit reisje: met de trein door de Baltische staten is prima te doen, maar je hebt voldoende tijd nodig, moet een beetje plannen en niet te veel comfort verwachten. Interrail is kostentechnisch niet de moeite waard. Een rondreisje maken door er een ferry naar Zweden aan vast te plakken kan ik absoluut aanbevelen. Ik moet zeggen dat alle landen me beter bevielen dan de vorige keer. Litouwen was het leukst, maar misschien kwam dat door de nationale feestdag. Tallinn vind ik ook echt een leuke stad. Hopelijk komt er wat schot in het Rail Baltica project en kan ik over een aantal jaar dit verslag nog eens over doen zonder alleen maar boemeltreintjes te hoeven nemen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Zugführer on Tour #22: de Baltische staten per trein

Bericht door ZO6176 »

Wederom een fraai verslag. Leuk al die landen
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Zugführer on Tour #22: de Baltische staten per trein

Bericht door umbusko »

Mooi tochtje, boeiend verslag! *O* Nu ben ik stiekem ook wel heel benieuwd naar de Baltische staten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zugführer on Tour #22: de Baltische staten per trein

Bericht door Daniel »

Leuk weer hoor :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3470
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Zugführer on Tour #22: de Baltische staten per trein

Bericht door Tom024 »

Goh, dat is bekend terrein. :D Bialystok ziet er nog best leuk uit.

umbusko schreef:Mooi tochtje, boeiend verslag! *O* Nu ben ik stiekem ook wel heel benieuwd naar de Baltische staten.
Persoonlijk vond ik Litouwen landschappelijk het meest interessant, Letland en Estland zijn zo vlak als een Hollandse polder. Riga is dan wel weer een erg interessante stad met een bewogen geschiedenis. In Tallinn kwam ik toch wel erg veel hipstertentjes tegen, niet zo mijn ding.
PHS

Re: Zugführer on Tour #22: de Baltische staten per trein

Bericht door PHS »

Wederom een leuk en interessant verslag :pos:
Zugführer schreef:Ik reis nog door naar het noorden van Bayern, waar ik nog een aantal dagen rond reis, maar daar zal ik jullie niet mee lastig vallen
Want? Van mij mag je daar best een verslag van maken hoor, zo vaak zie je daar namelijk geen reisverslagen van. Misschien denk je dat het voor veel forummers bekend terrein is en dus weinig toevoegt, maar dat geldt zeker niet voor iedereen.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Zugführer on Tour #22: de Baltische staten per trein

Bericht door Timon91 »

Gaaf! :D En gefeliciteerd dat het gelukt is om tussen de drie landen te reizen per trein ;) Mij is het destijds niet gelukt, vanaf Valga was er SEV naar een halte in het bos in Letland, tussen Litouwen en Letland reed er niets. Leuk om te lezen, misschien moet ik ook maar weer eens die kant op (A)
Zugführer schreef:Omdat je niet per se naar Saudi-Arabië hoeft voor een avontuurlijke treinreis waarbij je goed moet plannen omdat er maar één trein per dag rijdt was ik eerder deze maand in de Baltische staten.
De treinen in Saudi-Arabië rijden vaker dan veel van die units die jij op de foto hebt gezet hoor :mrgreen:
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on Tour #22: de Baltische staten per trein

Bericht door Zugführer »

Qua frequentie zijn vooral de grenstrajecten van en naar Litouwen lastig, omdat er alleen in de weekenden wordt gereden. Verder had ik wel het idee dat de Litouwers de boel het best op orde hadden. In Estland hebben ze gewoon een hele bak nieuw materieel gekocht om het hele land mee door te boemelen, in Letland boemelen ze rond met hun oude zooi.
PHS schreef:Want? Van mij mag je daar best een verslag van maken hoor, zo vaak zie je daar namelijk geen reisverslagen van. Misschien denk je dat het voor veel forummers bekend terrein is en dus weinig toevoegt, maar dat geldt zeker niet voor iedereen.
Ik heb er niet bijzonder veel (OV-)foto's gemaakt en ik heb er vooral niet zo veel over te vertellen. Duitsland is een heerlijk land om met de trein te reizen, er zijn erg veel stadjes waar je nog nooit van gehoord hebt maar die verrassend leuk blijken te zijn en tot ik Köln bereikte had ik nergens meer dan 10 minuten vertraging. Dat ik Utrecht uiteindelijk bereikte met +75 is een detail, maar ik kreeg ongevraagd een taxi van de NS cadeau dus lag al in mijn bed toen de reguliere U-OV bus naar Maarssen vertrok. Je hoort me dus niet klagen :P
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Zugführer on Tour #22: de Baltische staten per trein

Bericht door Aking »

Je kaartje klopt niet, want mijn trein Riga - Vilnius ging toch echt elders de grens over *O*

En verder bekend terrein :mrgreen: (en daar gaan m'n obscure fotoquizfoto's -o- )
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on Tour #22: de Baltische staten per trein

Bericht door Zugführer »

Ik zie het ja, het is openrailwaymap.org, waar blijkbaar de lijn van Rīga naar Šiauliai niet als hoofdlijn is geclassificeerd. Als je inzoomt verschijnt er wel een dun lijntje (dat met 16 en 22 genummerd is).
Spoiler: show
Afbeelding
Wel leuk om hier nog even te vermelden: er gaat om de vier dagen (als ik de dienstregeling goed begrijp) een Wit-Russische/Oekrainsche (?) trein van Rīga via Vilnius en Minsk naar Kiev. En die maakt inderdaad gebruik van de hierboven genoemde spoorlijn. De Litouwse spoorwegen hebben hem in de planner staan, maar je kunt er online geen kaartjes voor kopen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Zugführer on Tour #22: de Baltische staten per trein

Bericht door Aking »

Klopt en Interrail is ook niet geldig. Een kaartje Riga - Vilnius met deze trein kost 20 euro en moet apart gekocht worden bij het internationale loket in Riga.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Zugführer on Tour #22: de Baltische staten per trein

Bericht door Littlebusdriver »

Leuk verslag. Ik heb ik 2018 de reis Tallinn -> Riga gedaan met tussenstop in Tartu, waar ex Connexxion bussen reden, en een overnachting in het enige hotel in Valga/ Varla.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zugführer on Tour #22: de Baltische staten per trein

Bericht door Vinny »

Mooi verslag. Ik heb wel het idee dat de stations en de treinen er in de Baltische staten wat 'frisser' en strakker zijn dan in andere voormalige communistische landen. Was jouw idee dat ook of ligt het gewoon aan de blik van de fotograaf?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on Tour #22: de Baltische staten per trein

Bericht door Zugführer »

Vergeleken met Polen en Tsjechië vind ik het vrij overeenkomstig. De grote stations in de steden zijn wel redelijk netjes, vooral op het platteland stellen de stationnetjes niet veel voor. Qua materieel zijn ze overal wel aan het investeren in nieuw en modern spul heb ik het idee.
Verder heb ik alleen relatief recente ervaringen met Roemenië, maar daarbij vergeleken is alles netjes en strak :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zugführer on Tour #22: de Baltische staten per trein

Bericht door Suus »

Mijn ervaring is dat het in Polen in ieder geval bij het regionale vervoer of helemaal nieuw en strak is, zowel qua stations en treinen, of stokoud en volledig afgeleefd. Hangt er ook een beetje vanaf hoeveel interesse de desbetreffende provincie in het spoorvervoer heeft. Als elke Poolse provincie zoveel interesse toonde als Dolnośląskie dan gaat het langzaam naar een spoorparadijs.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Zugführer on Tour #22: de Baltische staten per trein

Bericht door Karl »

Leuk om eens wat foto's uit de Baltische staten te zien. Hoeveel tijd heb je eigenlijk besteed voor je reis door deze landen?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zugführer on Tour #22: de Baltische staten per trein

Bericht door Meltrain »

Wederom een leuk verslag. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Zugführer on Tour #22: de Baltische staten per trein

Bericht door Anne »

Mooie reis weer. :pos:
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on Tour #22: de Baltische staten per trein

Bericht door Zugführer »

Dank :D
Karl schreef:Leuk om eens wat foto's uit de Baltische staten te zien. Hoeveel tijd heb je eigenlijk besteed voor je reis door deze landen?
Eén nacht per land, maar als je er voor de eerste keer heen gaat zou ik zeker aanbevelen wat langer te blijven. Vooral in en rond Riga is genoeg te beleven. Het was een vrij strakke planning, ik arriveerde donderdag in Tallinn (eerder ging niet, omdat ik ook mijn vrienden in Stockholm wilde bezoeken) en ik moest uiterlijk zondagavond of maandagochtend de trein naar Białystok hebben, aangezien het daarna een kleine week duurt voor hij weer rijdt.
Jeroen78
Berichten: 61
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 21:26

Re: Zugführer on Tour #22: de Baltische staten per trein

Bericht door Jeroen78 »

Dat in februari in Polen nog kerstmarkten ziet moet je niets verbazen. Eindigt de kersttijd in Nederland ergens tussen 1 en 6 januari. In Polen eindigt de Kersttijd pas op Maria-Lichtmis op 2 februari. Dat je dan half februari nog Kerstmarkten ziet is heel normaal. In Duitsland zie je soms ook nog verlichte kerstbomen bij de kerk staan tot 2 februari.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on Tour #22: de Baltische staten per trein

Bericht door Zugführer »

Ik begrijp het ook wel, vind het vreemder dat bij ons begin januari meteen alle gezellige lampjes weg moeten.
Kerstbomen hoeven er van mij niet te blijven staan, maar het donkere januari en februari mogen van mij best gezellig verlicht blijven worden :D
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Zugführer on Tour #22: de Baltische staten per trein

Bericht door Aking »

Jeroen78
Berichten: 61
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 21:26

Re: Zugführer on Tour #22: de Baltische staten per trein

Bericht door Jeroen78 »

Zugführer schreef:Ik begrijp het ook wel, vind het vreemder dat bij ons begin januari meteen alle gezellige lampjes weg moeten.
Kerstbomen hoeven er van mij niet te blijven staan, maar het donkere januari en februari mogen van mij best gezellig verlicht blijven worden :D
Meestal haal ik de buitenverlichting voor Kerst rond half februari weg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 90 gasten