Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3370
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door n-evo »

Kan jij je ook weer even goed voelen. Het is je gegund hoor.

Gewoon uit interesse: heb je daadwerkelijk bronnen dat het noordelijke tracé verder uitgewerkt gaat worden of is het een vermoeden dat je uitspreekt?
Alargule

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Alargule »

De afwezigheid van bewijs is nog geen bewijs van afwezigheid. Daar baseer ik me op.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Klaasje »

Meestal is het wel of niet uitwerken van een variant wel een teken aan de wand.. Je gaat niet veel moeite stoppen in iets wat waarschijnlijk afvalt en er waarschijnlijker alternatieven zijn.

Dat wil overigens niet zeggen dat het ook andersom kan: Een variant waarvan je vrij zeker weet dat die kan hoef je niet uit te zoeken. Maar meestal zijn er in bestaand stedelijk gebied voldoende risico's om het sowieso te willen uitwerken.
Alargule

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Alargule »

In lijn met wat ik eerder zei:
Alargule schreef:[...] Wel dunkt me dat deze variant de duurste zal zijn, want langste route en meeste stations. En dat zal allemaal wel ondergronds moeten, om het ruimtegebruik en de grondopbrengsten bovengronds te maximaliseren.
Dat doet ook mij vermoeden dat deze variant het minst kansrijk is want kosten. Tegelijkertijd zouden de opbrengsten van dat traject wel het grootst kunnen zijn, want de ontwikkelingen in Haven-Stad en aan de rest van de IJ-oevers breng je ermee binnen scheetafstand van een station.

Zelf dicht ik de variant die gebruik maakt van het bestaande spoor - vooral weer vanwege dat kostenplaatje, ook vanwege de mogelijkheid bestaande perrons bij CS te gebruiken - de beste kansen toe. Die variant heeft qua fasering wel een groot nadeel: je kunt pas over HRN-spoor doorrijden als de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp voltooid is. Van de zes sporen ten westen van CS kun je er namelijk pas twee missen als de Airportsprinter overbodig is geworden. Daarmee bouw je dus wel een afhankelijkheid in van het welslagen van een ander project.

Het bouwen en eventueel in exploitatie nemen van het stuk tot aan Nassauplein - wat voorzover ik kan zien in alle zuidelijke varianten nieuw gebouwd zal worden - kun je in deze variant natuurlijk al onafhankelijk van de constructie van de Noord/Zuidlijn oppakken. De vervoerwaarde van een lijn die eindigt bij Nassauplein zal echter beperkt zijn. Tegelijkertijd lijkt het mij - met de juiste voorbereidende werkzaamheden - eerder een kwestie van weken dan maanden of zelfs jaren om de definitieve aansluiting op HRN-spoor ten zuidoosten van Nassauplein te maken. De treinen van en naar Haarlem schuif je twee sporen op - waarmee bij de PHS-layout van CS ook weer interessante mogelijkheden ontstaan voor doorkoppeling aan de treinen van en naar Weesp - en de metro's keren via de sporen 1 en 2. Het nadeel van de afhankelijkheid van dat andere metroproject blijft daarmee redelijk beperkt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50880
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Suus »

Ben je lekker aan het alarguleren? Want dit zijn allemaal plannen die dusdanig parallel lopen aan het spoor dat je je ook kan afvragen waarom je dan niet het gewone spoor gaat verbouwen, in plaats van moeilijkdoenerij met metrotunnels, twee tariefsystemen etc.

Wat mij betreft gaan ze terug naar de tekentafel en verzinnen ze plannen die echt iets toevoegen voor mensen die wat verder van het bestaande spoor wonen, en waar de situatie dus niet met een extra treinstation opgelost kan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Alargule »

Suus schreef:Ben je lekker aan het alarguleren?
Alargule schreef:Alarguleren: de chagrijnige betweter uithangen.
:Y

En daar ga ik nog even lekker mee door:
Suus schreef:Want dit zijn allemaal plannen die dusdanig parallel lopen aan het spoor dat je je ook kan afvragen waarom je dan niet het gewone spoor gaat verbouwen, in plaats van moeilijkdoenerij met metrotunnels, twee tariefsystemen etc.

Wat mij betreft gaan ze terug naar de tekentafel en verzinnen ze plannen die echt iets toevoegen voor mensen die wat verder van het bestaande spoor wonen, en waar de situatie dus niet met een extra treinstation opgelost kan worden.
Klopt, dat kun je je afvragen. En dergelijke afvragingen zullen degenen die zich over dit project buigen, zich ook wel doen. Sterker nog: daar is een speciaal programma voor in het leven geroepen: het Programma Lightrail 2020-2040 (jawel). Hoite Detmar - die knakker van de presentatie waar wij met zijn allen zo lekker op aan het losgaan zijn - is daar de directeur van (je moet iets, als je eerder directeur van het Projectbureau Noord/Zuidlijn was). En kennelijk hebben Hoite en de zijnen ergens tóch geconcludeerd dat de eventuele voordelen van die 'moeilijkdoenerij' opwegen tegen de nadelen ervan.

Wat die voordelen zijn? Dunno. Maar ik denk dat we daar dit jaar al wel wat meer inzicht in gaan krijgen. Want de belangrijkste takeaway uit die presentatie is wat mij betreft toch wel dat men dit hele programma wil versnellen. Er is dus haast bij - en da's toch weer eens wat anders na al die jaren van visies, ambities, studies, studies, studies, ambities, visies en artikelen in Het Parool van backbenchers die even hun vijftien minuten faam willen meepakken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50880
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Suus »

Ik heb liever dat ze een goed plan tot uitvoering brengen dan dat ze een matig plan uitvoeren omdat ze haast hebben en dat wel snel kan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Statler Rail »

Ik kan mij voorstellen dat de zuidelijke varianten wat beter aansluiten op een ander plannetje van Amsterdam, namelijk om met de Oostlijn voorbij CS te keren. Nu is het keren op CS capaciteitsvretend en dat metro´s nu vaak met reizigers in de tunnel moeten wachten past ook niet helemaal bij het safe haven principe. Maar het verlengen van de Oostlijn met een paar 100 meter puur om operationele redenen is natuurlijk belachelijk duur en het is zonde dat dit niet bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn is meegenomen. Het wordt al iets minder belachelijk duur als je die tunnel sowieso moet aanleggen omdat je op die manier de ring wil sluiten. Sterker nog, dan wordt het gewoon uit dát projectbudget betaald.

Het staat nergens, maar het zou mij niet verbazen dat men voor het sluiten van de ring via een zuidelijk tracé wil gaan omdat je daarmee ook direct het probleem met de Oostlijn op CS kan oplossen, iets waar je als los project nooit geld voor bij elkaar gaat krijgen. Havenstad kan je eventueel aansluiten met een aftakking.

Die drie lijnen van de Oostlijn die nu op CS eindigen hoeven niet allemaal door naar Isolatorweg, je zou ook één daarvan naar Havenstad kunnen laten aftakken. Zo´n aftakking is ook relatief goedkoop als ie volledig bovengronds kan worden aangelegd.
Alargule

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Alargule »

Statler Rail schreef:Ik kan mij voorstellen dat de zuidelijke varianten wat beter aansluiten op een ander plannetje van Amsterdam, namelijk om met de Oostlijn voorbij CS te keren. Nu is het keren op CS capaciteitsvretend en dat metro´s nu vaak met reizigers in de tunnel moeten wachten past ook niet helemaal bij het safe haven principe. Maar het verlengen van de Oostlijn met een paar 100 meter puur om operationele redenen is natuurlijk belachelijk duur en het is zonde dat dit niet bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn is meegenomen. Het wordt al iets minder belachelijk duur als je die tunnel sowieso moet aanleggen omdat je op die manier de ring wil sluiten. Sterker nog, dan wordt het gewoon uit dát projectbudget betaald.

Het staat nergens, maar het zou mij niet verbazen dat men voor het sluiten van de ring via een zuidelijk tracé wil gaan omdat je daarmee ook direct het probleem met de Oostlijn op CS kan oplossen, iets waar je als los project nooit geld voor bij elkaar gaat krijgen.
Tot hier kan ik je volgen.
Havenstad kan je eventueel aansluiten met een aftakking.

Die drie lijnen van de Oostlijn die nu op CS eindigen hoeven niet allemaal door naar Isolatorweg, je zou ook één daarvan naar Havenstad kunnen laten aftakken. Zo´n aftakking is ook relatief goedkoop als ie volledig bovengronds kan worden aangelegd.
Vanaf hier niet meer. Gelet op de kosten die gemoeid zijn met dit soort projecten - vooral ingegeven door de complexiteit en doorlooptijd ervan - zal het een keuze uit één tracé gaan worden: ofwel via de zuidkant, ofwel via de noordkant. Of anders gezegd: als nu wordt gekozen voor de zuidelijke variant, komt die noordelijke er niet - en zeker niet als aftakking - en idem dito andersom.
Alargule

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Alargule »

Honderdmiljoenmiljard woningen in Almere en een hyperloopzweeftreinkabelbaanMaaSconceptverbinding erheen, gisteren als het even kan?

De Tweede Kamer wil het ook.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door IC140 »

Ik volg het vanaf het begin niet... het zuidelijke en noordelijke tracé lost toch allebei het keerprobleem op Amsterdam Centraal op?

De keuze Noordelijk vs Zuidelijk zal alleen om kosten en vervoerwaarde gaan. Daarbij is de zuidelijke route met of zonder gebruik van het treinspoor altijd goedkoper.

Kwa vervoerwaarde heeft de Noordelijke variant het voordeel dat de Houthavens beter wordt ontsloten, maar de zuidelijke variant ontsluit ook de Staatsliedenbuurt. Het aantal reizigers zal dus niet zo verschillen, alleen waar ze vandaan komen.

Voor de halte Haven-Stad denk ik dat de exacte locatie minder uit maakt. De woningbouwplannen kunnen afgestemd worden op de locatie van de stations. Het ligt voor de hand om rond de stations Transformatorweg/Haven-Stad en Isolatorweg in hogere dichtheden te bouwen dan in de rest van het gebied.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13664
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Vinny »

Als je een enorme brug tussen Amsterdam en Almere gaat bouwen, zou ik voor een spoorlijn kiezen. Dat haalt ook de druk wat van de ketel bij Weesp en bovendien verkort je ietsje de reistijd tussen Almere Centrum en "Diemen". Een metrolijn is net zo duur en heeft vervoerskundig geen meerwaarde, behalve dat deze niet ingebed is in het bestaande openbaar vervoer waardoor je veel extra infrastructuur op het bestaande land moet aanleggen. Of je moet de oostlijn doortrekken en dat lijkt me geen goed idee want dat is nogal een omweg.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10523
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door trolly »

:roll:

Diemen Zuid - IJburg Zuid - Almere Pampus is een logische korte route waarvoor een ruimtereservering bestaat.

Voor spoorlijnen worden andere ontwerpcriteria gehanteerd dan voor metrolijnen, o.a. op het gebied van hellingspercentages, treingewicht en omgrenzingsprofiel. Hoewel dat laatste voor de Amsterdamse metro nogal ruim is, zullen beide andere criteria waarschijnlijk toch een gunstiger prijskaartje voor de metro laten zien.

Dat voor een frequente treinexploitatie geen extra infrastructuur nodig zou zijn lijkt me niet erg plausibel: het spoornet rond Amsterdam barst nu al uit z'n voegen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Statler Rail »

Je kan het ook omdraaien: als je toch al moet investeren in uitbreiding van de spoorinfrastructuur, dan kan je dit makkelijk meenemen. Het traject Diemen - Duivendrecht is redelijk makkelijk viersporig te maken - de facto liggen er op een groot deel van het traject al vier sporen. Bij station Duivendrecht is volgens mij ook een reservering voor een extra perron ten zuiden van het bestaande perron.

Bij de metrovariant is de lijnvoering een vraagteken. Waar moet die metro heen rijden? Wordt het een nieuwe lijn bovenop de huidige lijnen? Wat een voordeel voor de metro is, is dat je zou kunnen overwegen om er direct een automatische metro van te maken, zonder bestuurder. Dan scheelt natuurlijk flink op de exploitatiekosten. Bij de trein is dat door de vervlechting rond Amsterdam toch nog wat complexer dan bij een redelijk geisoleerd metronet.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10523
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regioaa

Bericht door trolly »

Je kan alles omdraaien, maar niet alles wordt daar beter van. Wat mij vaak opvalt bij dit soort discussies, is dat er voorstellen worden gedaan of met argumenten gezwaaid wordt die vrijwel uitsluitend op persoonlijke voorkeur, matige kennis van de situatie ter plaatse, maar vooral op gebrek aan informatie over de voorliggende plannen gebaseerd zijn.

In dit geval: "zo'n metro" zou zowel de westelijke ring als de nieuw aan te leggen lijn naar Schiphol kunnen gaan berijden. En het nadeel van een trein is, dat dankzij het feit dat de hellingen naar een brug over het Amsterdam-Rijnkanaal flink langer moeten zijn dan bij een metro, er een fraaie spoordijk danwel een viaduct midden in een woonwijk op IJburg terecht komt. Niet iedereen vindt dat fijn. Daarnaast is er zoals gezegd het kostenaspect.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regioaa

Bericht door Alargule »

trolly schreef:Je kan alles omdraaien, maar niet alles wordt daar beter van. Wat mij vaak opvalt bij dit soort discussies, is dat er voorstellen worden gedaan of met argumenten gezwaaid wordt die vrijwel uitsluitend op persoonlijke voorkeur, matige kennis van de situatie ter plaatse, maar vooral op gebrek aan informatie over de voorliggende plannen gebaseerd zijn.
Dat inderdaad. Naar mogelijke lijnvoeringen is in 2011 al door drie bureaus onderzoek gedaan in opdracht van een werkgroep die zich indertijd met de IJmeerverbinding bezig hield. Eén interessante variant ging daarbij uit van een extra aftakking vanuit IJburg komend via station Ganzenhoef en de Bijlmerdreef naar station Bijlmer. Dat zou vooral kunnen helpen om overbelasting op de ringlijn te voorkomen. Tegelijkertijd geef je IJburg er een goede verbinding met een intercitystation bij:

Afbeelding

Of zo'n variant echt haalbaar is zal nieuw onderzoek moeten uitwijzen. Misschien is een vergelijkbaar effect ook wel te realiseren met een extra metroboog tussen Venserpolder en Strandvliet - ik noem maar wat.

Ook het idee dat een spooruitbreiding tussen Duivendrecht en Diemen redelijk makkelijk zou zijn betwijfel ik. Je zult sowieso vanaf de aansluiting Utrechtboog viersporig moeten gaan uitbreiden. Het zal de nodige extra viaducten vergen, omdat de baan geheel verhoogd ligt en veel wegen kruist. Ook zul je een goede oplossing moeten bedenken voor het goederenverkeer dat hier van de verbindingsbogen ten zuidoosten van station Duivendrecht gebruik maakt - de huidige oplossing is gelijkvloers en met de gewenste frequenties eigenlijk al niet meer adequaat. En waar ga je al die treinen ten westen van de Utrechtboog laten? De Zuidtak zal ook zonder een extra IJmeerverbinding volgens de huidige toekomstplannen al flink benut gaan worden. Naar station Zuid is het misschien nog te doen, maar naar Schiphol zal - zonder fysieke uitbreiding van de tunnel - niet te doen zijn. Wat neer zal komen op extra keerfaciliteiten bij station Zuid (en was doorstromen niet juist het devies van PHS?).

Dat, in combinatie met wat trolly al noemde, geeft een spoors uitgevoerde IJmeerverbinding toch geen betere papieren dan een metro-uitvoering. Waarmee de keuze voor een spoorlijn niet op zich slechter hoeft te zijn. Er zijn ook voordelen aan te benoemen, zoals een betere inbedding in het huidige spoornet, de mogelijkheid treinsoorten tussen Amsterdam en Almere te scheiden (of je de IJmeerverbinding dan voor sprinters of voor IC's gaat gebruiken is nog even de vraag) en mindere belasting van het metronet. Voor- en nadelen van beide oplossingsrichtingen zullen in kaart gebracht moeten worden en tegen elkaar moeten worden afgewogen.

Iets zegt mij echter dat de modaliteitskeuze zo'n 10 jaar geleden al is gemaakt.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Wievank »

Vrij recent heb ik ook een variant langs zien komen als onderdeel van een landelijke uitwerking voor 2040 met voor de A'damse regio:
- een gesloten ring Sloterdijk - CS, deels gebruik makend van het bestaande treintracé
- dus geen treinen meer vanaf de Westtak richting CS
- een doorgetrokken Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp
- een doorgetrokken ringlijn van Diemen Zuid naar station Diemen
- 8 treinen/u via de Westtak en Hemboog richting Zaandam en verder
- 28 IC's/u via Zuid, zonder sprinters (RAI degraderend tot evenemententreinstation, Diemen Zuid als treinstation opheffen)
- tussen CS en Weesp alleen nog sprinters 12/u

Een IJmeer metro is hier (nog) niet in meegenomen.

Hierbij lijkt de gedachte te zijn dat:
- de Noord/Zuidlijn het alternatief is voor Schiphol richting CS
- de Ringlijn het alternatief is voor Lelylaan richting CS
- alle sprinters van de Zuidas gaan om ruimte te maken voor meer IC's
- doortrekking van de Ringlijn naar station Diemen als alternatief voor Diemen Zuid
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10523
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door trolly »

Vergis ik me, of refereer je aan de plannen in de openingspost van dit draadje?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Klaasje »

Ja, exact dit zit in een van de opties van TBOV 2040. Met de opmerking dat je de metro van station Diemerknoop zo kan doortrekken naar IJburg en Almere mocht dat wenselijk zijn. Zo is het cirkeltje weer rond.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Statler Rail »

Er wordt hier veel gerefereerd aan plannen van de gemeente Amsterdam/GVB/Vervoerregio, maar het gaat hier om een project van de Rijksoverheid. Wat Amsterdam wil weten we inmiddels wel, want ze zijn al sinds de jaren ´60 met enige regelmaat metronetstudies aan het maken met leuke kaartjes hoe het toekomstige netwerk eruit zou moeten zien - waar dan vervolgens weinig van terecht komt.

De de gemeente graag aansluit op de infrastructuur van de gemeente (het metronet) is logisch. Als Rijksoverheid zou ik eerder aansluiten op infrastructuur van de Rijksoverheid (het spoorwegnet). Anders ben je voor de uitvoering en exploitatie afhankelijk van Amsterdam (en krijg je het GVB er gratis bij) terwijl je zo´n project toch liever door het Rijk aangestuurd ziet.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10523
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door trolly »

Je hebt in ieder geval een bijzondere kijk op grote railprojecten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Alargule »

Nou, dan breng je als Almachtige Overheid gewoon alle hoofdstedelijke railinfra onder bij zbo ProRail en degradeer je GVB tot een dochteronderneming van NS.

Problem solved *trein*
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door Wievank »

trolly schreef:Vergis ik me, of refereer je aan de plannen in de openingspost van dit draadje?
Ja, ware het niet dat dit een veel verdere uitwerking was dan de initiële versies die al langer circuleren.
PHS

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Bericht door PHS »

Omdat een metro- of trein naar Almere een impact heeft buiten de regio Amsterdam (Almere is niet alleen een behoorlijk eindje van de Dam, het is ook een andere provincie) zou het niet zo vreemd zijn om de Rijksoverheid ermee te belasten. Die kan dan meteen ook een nieuwe verbinding naar Almere laten samenvallen met verbeteringen voor de rest van Nederland. Zo kan een duurdere spoorverbinding toch de voorkeur krijgen als er ooit een Zuiderzeelijn, Lelylijn o.i.d. aangelegd zou worden, omdat er dan veel meer mensen van kunnen profiteren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 37 gasten