Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7079
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor trolly » vr 06 mar 2020, 13:23

PHS schreef:Omdat een metro- of trein naar Almere een impact heeft buiten de regio Amsterdam (Almere is niet alleen een behoorlijk eindje van de Dam, het is ook een andere provincie) zou het niet zo vreemd zijn om de Rijksoverheid ermee te belasten. Die kan dan meteen ook een nieuwe verbinding naar Almere laten samenvallen met verbeteringen voor de rest van Nederland. Zo kan een duurdere spoorverbinding toch de voorkeur krijgen als er ooit een Zuiderzeelijn, Lelylijn o.i.d. aangelegd zou worden, omdat er dan veel meer mensen van kunnen profiteren.


En aan die duurdere spoorlijn komt dan om de 800 meter een halte, zodat veel meer mensen veel langer van het uitzicht op het prachtige Almere Pampus en IJburg kunnen genieten? Wat een nobele gedachte. Of het qua vervoerswaarde ook optimaal is vraag ik me af.

Wievank schreef:
trolly schreef:Vergis ik me, of refereer je aan de plannen in de openingspost van dit draadje?


Ja, ware het niet dat dit een veel verdere uitwerking was dan de initiële versies die al langer circuleren.


Je had het over "iets voorbij zien komen", maar kennelijk heb je een heel specifiek document in gedachten. Dan lijkt me een titel of wellicht zelfs een linkje wel handig.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

PHS
Berichten: 2667
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor PHS » vr 06 mar 2020, 13:45

trolly schreef:
PHS schreef:Omdat een metro- of trein naar Almere een impact heeft buiten de regio Amsterdam (Almere is niet alleen een behoorlijk eindje van de Dam, het is ook een andere provincie) zou het niet zo vreemd zijn om de Rijksoverheid ermee te belasten. Die kan dan meteen ook een nieuwe verbinding naar Almere laten samenvallen met verbeteringen voor de rest van Nederland. Zo kan een duurdere spoorverbinding toch de voorkeur krijgen als er ooit een Zuiderzeelijn, Lelylijn o.i.d. aangelegd zou worden, omdat er dan veel meer mensen van kunnen profiteren.


En aan die duurdere spoorlijn komt dan om de 800 meter een halte, zodat veel meer mensen veel langer van het uitzicht op het prachtige Almere Pampus en IJburg kunnen genieten? Wat een nobele gedachte. Of het qua vervoerswaarde ook optimaal is vraag ik me af.


Flauw hoor. Het gaat erom dat als je investeert in een nieuwe spoor/metro-verbinding dit ook gevolgen kan hebben voor het bestaande treinverkeer. Almere ligt op een eiland, maar het is geen eiland. Daar kun je je voordeel mee doen. Als je een gloednieuwe metro/spoorlijn aanlegt tussen Amsterdam en Almere, kun je waarschijnlijk de sprinters schrappen (bij een metrolijn) of eigen sporen geven (bij een spoorlijn), zodat er over de bestaande sporen ruim baan komt voor (snellere?) intercity's naar het noorden (en in de toekomst misschien ook het oosten) van het land.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7079
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor trolly » vr 06 mar 2020, 14:04

Het gaat dus om keuzes maken. Leg je een spoorlijn aan om de huidige spoorlijn te ontlasten, dan is de route door het IJmeer en IJburg op z'n minst gezegd ongelukkig, bijvoorbeeld omdat je door de sprinters weg te halen van de bestaande lijn de stations Almere Poort en wellicht Almere Muziekwijk onbediend laat. Een metrolijn is er niet op gericht de bestaande lijn te ontlasten (hoewel dat een neveneffect kan zijn) maar een nieuwe wijk en een bestaande nieuwbouwwijk te ontsluiten.

Snelle intercity's zijn echt een ander onderwerp. Ik begrijp dat je graag een schaap met zoveel mogelijk poten wil, maar over het algemeen vallen zulke beestjes in de praktijk niet mee.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12610
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor Vinny » ma 09 mar 2020, 20:55

trolly schreef:Je hebt in ieder geval een bijzondere kijk op grote railprojecten.

Stadler Rail heeft als enige een realistische kijk op grote railprojecten in de regio Amsterdam. :Y
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12610
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor Vinny » ma 09 mar 2020, 21:02

Je had het over "iets voorbij zien komen", maar kennelijk heb je een heel specifiek document in gedachten. Dan lijkt me een titel of wellicht zelfs een linkje wel handig.
Gelukkig heb ik een bureau met diepe laden. Ik heb even lopen grasduinen in de Noordvleugel documentatie uit november 2005. Er staat een kaartje in met te ontwikkelen railprojecten: de brug over het IJmeer was onderdeel van de Zuiderzeelijn (en zou dus door HSL-railvoertuigen moeten worden bereden), maar er staat ook in dat er een onderzoek loopt naar een andere IJmeer verbinding tussen Amsterdam en Almere (via Pampus) specifiek voor regionaal verkeer. Maar dat zou nog onderzocht moeten worden. Er is in ieder geval 15 jaar geleden geen keuze voor een modaliteit gemaakt. Al denk ik dat trams en HSL-treinen niet hetzelfde spoor kunnen delen. Sprinters en HSL-treinen kunnen natuurlijk wel, dat gebeurt ook op de huidige spoorlijn tussen Schiphol en Amsterdam. Alleen rijden de laatstgenoemde treinen dan niet op volle snelheid.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7079
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor trolly » ma 09 mar 2020, 23:20

We zijn vijftien jaar verder, Vinny, dus inmiddels zou er een keuze gemaakt kunnen zijn. Wievank heeft het overigens over een uitwerking van recente plannen.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Roeland
Berichten: 1074
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor Roeland » di 10 mar 2020, 07:21

trolly schreef:We zijn vijftien jaar verder, Vinny, dus inmiddels zou er een keuze gemaakt kunnen zijn. Wievank heeft het overigens over een uitwerking van recente plannen.

Ja, en de door de regio gemaakte keuze is: parallel aan de 4-sporige Schipholtunnel, de NZ-lijn doortrekken naar Schiphol. En om dat plan niet te hinderen, worden mogelijke metro-uitbreidingen aan de zuid- en oostkant van de regio (Amstelveen, IJmeer) nauwelijks serieus bekeken.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7079
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor trolly » di 10 mar 2020, 07:57

Het is je misschien ontgaan, maar de Amstelveenlijn wordt verbouwd tot tramlijn. Die (domme) beslissing is genomen ver voordat er gesproken werd over verlenging van de NZL naar Schiphol. Dat is jammer, maar wordt waarschijnlijk niet volgende week teruggedraaid. De helft van dit draadje gaat ondertussen over de recent weer opgekookte plannen voor een verbinding door het IJmeer.

Wat bedoel je?
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 3968
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 12:57
Contacteer:

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor Alargule » di 10 mar 2020, 08:15

trolly schreef:Die (domme) beslissing is genomen ver voordat er gesproken werd over verlenging van de NZL naar Schiphol.


Hmmmmm...daar zou ik toch niet zo zeker van zijn. Of de besprekingen destijds enigszins de keuze voor de domme Amstelveenlijnbeslissing hebben beïnvloed, zoals kwade tongen beweren, zal ook wel weer niet zo zijn. De werkelijke beweegredenen zijn eerder al op diverse plekken toegelicht. Maar dat plannetje voor een NZL naar Schiphol stamt toch ook al uit de tijd ver vóór OVinNL - en misschien zelfs de oprichters ervan - het levenslicht zagen.
Rails in Amsterdam heet vanaf nu: Spoor en KaartWordPressTwitter

IC140
Berichten: 429
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor IC140 » di 10 mar 2020, 08:18

https://youtu.be/6YWu2E54YTs

1996.

“De reizigers zullen kunnen overstappen op de sneltram naar Amstelveen, de toekomstige IJ-rail naar IJburg.....”

Klaasje
Berichten: 6697
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor Klaasje » di 10 mar 2020, 08:19

Rond 2011 zijn een aantal onderzoeken gedaan om de kosten en vervoerwaarde te optimaliseren door drie marktpartijen. De uitkomst was dat een metro goedkoper zou zijn en dat daarmee makkelijker de vervoerwaarde te optimaliseren viel. Bijvoorbeeld met de eerder genoemde boog vanaf Diemen Zuid naar Bijlmer Arena voor metro's. Metro's inclusief deze opties waren destijds circa twee miljard goedkoper dan de spooralternnatieven uit eerdere studies.

VIRM
Berichten: 4967
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Grootse OV-plannen voor Amsterdam en regio

Berichtdoor VIRM » di 17 mar 2020, 16:41

Schiphol heeft samen met Volker Wessels een stuk grond gekocht tussen het vliegveld en Badhoevedorp in, waar onder andere een doorgetrokken Noord/Zuidlijn overheen kan gaan rijden.

https://www.at5.nl/artikelen/200703/schiphol-koopt-stuk-grond-voor-doortrekken-noordzuidlijn
Beul van de blindegeleidelijn


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten