Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
intercity02
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 06 okt 2017, 20:32
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door intercity02 »

het is mij opgevallen dat sinds maandag alleen 's ochtends een e-Citea op lijn 1 rijdt met een zeswielig monster, en dat er dan 's middags twee zeswielige monsters rijden. Zal er iets mis zijn met de laadpaal op het station? Lijkt me stug dat de e-Citea elke dag rond hetzelfde tijdstip defect raakt...
999 Sorry, buiten dienst
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Dafdriver »

Lijn 1 in Gorinchem was weer een roulette. Met in de ochtend de inziet van de 4370 en buurtbus 6662 werd het s'middag nog leuker doordat de 4370 om wat voor reden dan ook op de buffer kwam te staan en het buurtbusje als enigste bus(je) actief was op lijn 1. OVinfo deed net als of er 2 omlopen waren terwijl er toch echt met maar 1 busje werd gereden. Dit gaf tevens het nodige gemopper bij tevergeefs op een bus wachtende passagiers uiteraard.
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door DrechtBlub »

Bij een busje dat 2*Uur rijdt is uitval zoals dit desastreus, men wacht geen half uur op de volgende en gebruikt volgende keer de bus gewoonweg niet meer. Ik begin deze perikelen nu écht heel erg zat te worden.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Gisteren moest Qbuzz weer de hulp inroepen van de Snelle Vliet om lijn 1 in Gorinchem draaiende te houden. Wel een bus, maar geen lage vloer en niet elektrisch. We zitten in maand 15 van de concessie......dan moet je toch je zaken op orde hebben....
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Je plaat blijft hangen.

En voor wat betreft de inzet wijst alles erop dat de laadpaal het probleem is. Die is ten eerste niet van Qbuzz zelf en ten tweede zijn er als gevolg van de keuze van Arriva om nogal goedkoop elektrisch te gaan rijden (alleen in de spits waardoor ze maar twee bussen hoefden te kopen, die ook nog eens omgebouwd moesten worden om überhaupt een laadpaal te kunnen gebruiken) eigenlijk gewoon te weinig elektrische bussen om de stadsdienst Gorinchem fatsoenlijk uit te voeren blijkt nu.
Net zoiets als op lijn 10 in Dordrecht trouwens, waar weliswaar voldoende elektrisch materieel was maar Arriva het goed heeft weten te verzwijgen dat die dingen in de praktijk zelden tot nooit reden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Durashift »

^^ of het zit in de communicatie tussen laadpunt en bus. :?:

Het is toch wel vreemd dat dié laadpaal / punt het probleem is..terwijl de andere laadpunten in de concessie redelijk functioneren?
Stefan
Berichten: 4305
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Stefan »

Daar gebeurd het ook regelmatig dat bussen niet kunnen/willen laden helaas. Voordeel van Dordrecht is dat ze daar vaak wél iets als reserve hebben.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8852
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Dordrecht komt buiten de spitsuren, mede door extra/tijdelijk materieel wegens de afgesloten Wantijbrug om in reserves.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

En Dordrecht heeft natuurlijk ook nog lijncombi's met meerdere laadpalen op de route. Alleen op lijn 2 en 4 kan dat niet, de 8 en 9 hebben überhaupt geen last van laadpalen want die rijden hun hele dienst na laden op de stalling.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Lovejoy
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 22:23

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Lovejoy »

Wat betreft lijn 1 in Gorinchem:

De (snel)laadpaal op het station van Gorinchem is telkens in storing. Kortom, de bus gaat in de ochtend met 100% lading naar buiten. Vervolgens kan deze niet laden aan het station en gaat deze terug naar de garage. De Citea gaat weer aan de lader en er word een andere bus meegenomen. Op het moment zijn dat de Snelle Vliet 350, Qbuzz 4370 en 4371. Voor die eerste, er zit gewoon een chauffeur van Qbuzz op die een normale dienst heeft.

Wat betreft Lijn 10 in Dordrecht:

Ook het zelfde, bussen zijn gehuurd van Juijn/ Snelle Vliet. Ook in hier hebben de 350, 4370 en 4371 gereden en nog een paar andere. Ook gewoon een chauffeur van Qbuzz achter het stuur.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3035
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

Daniel schreef:En voor wat betreft de inzet wijst alles erop dat de laadpaal het probleem is. Die is ten eerste niet van Qbuzz zelf en ten tweede zijn er als gevolg van de keuze van Arriva om nogal goedkoop elektrisch te gaan rijden (alleen in de spits waardoor ze maar twee bussen hoefden te kopen, die ook nog eens omgebouwd moesten worden om überhaupt een laadpaal te kunnen gebruiken) eigenlijk gewoon te weinig elektrische bussen om de stadsdienst Gorinchem fatsoenlijk uit te voeren blijkt nu.
De laadpaal is inderdaad neergezet door de gemeente Gorinchem, maar de keuze voor de paal (ABB, zelfde als in Dordrecht) is ongetwijfeld ingegeven door Qbuzz of de provincie. Zo'n paal communiceert altijd met de bus om een aantal dingen vast te kunnen stellen, voornamelijk of de bus goed is uitgelijnd met de pantograaf, maar ook of laden überhaupt noodzakelijk is. De Dordtse Ebusco's laden niet bij als de accu meer dan 80 procent vol is en in zo'n geval komt de pantograaf al niet eens omlaag.

Het is niet heel fair om Arriva de schuld te geven van het kopen van 'maar' twee bussen zonder snellaadmogelijkheid. Dat is gebeurd op instigatie van de provincie, die niet tot het ingaan van de nieuwe concessie wilde wachten met elektrisch rijden. De Citea's zijn volgens dezelfde specificaties als die in Venlo besteld, maar dan zonder de pantograaf, uiteraard wel voorbereid. Dat is bewust gedaan omdat de paal sowieso niet zou worden aangelegd voordat de nieuwe concessiehouder een definitief vervoerplan had. Nu is alles 'uniform' en kun je in theorie zelfs een Ebusco in Gorinchem onder de paal zetten.

Net als de Rosero's in Dordrecht hebben de Citea's onder Arriva ook de nodige 'niet-inzet' gekend. De laadpaal op de stalling gaf wel eens problemen, de bus die aan de paal stond trok vrolijk zijn 24V-accu's leeg, ondanks correct volgen van de opstartprocedure toch allemaal foutmeldingen... en dan waren we zo'n hok weer twee weken kwijt aan de vestiging in Den Bosch (want daar zat het dichtstbijzijnde VDL-steunpunt) om hem dan na die twee weken met exact dezelfde storingen weer terug te krijgen. Of hij was simpelweg uitgeleend aan VDL voor een beurs of iets dergelijks, en dan kregen we hem terug met de presentatiesticker nog op de voorruit geplakt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3471
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Tom024 »

Er staat nu ook al een week of twee een groen hok binnen in Den Bosch.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Nouja, dat klinkt dus wel alsnof de bussen in Gorinchem net zo zeer problemen hadden als de drie in Dordrecht. In Gorinchem is het destijds allicht alleen minder opgevallen doordat er toch al minder inzet was: van de Dordtse Rosero's hadden er steeds standaard twee moeten rijden, maar meermaals reed er gewoon geeneen.
nvdw schreef:maar de keuze voor de paal (ABB, zelfde als in Dordrecht) is ongetwijfeld ingegeven door Qbuzz of de provincie.
Die dingen zijn van de provincie en de keuze voor ABB ligt voor de hand omdat die universeel bruikbaar zijn voor verschillende typen elektrische bussen door de pantograaf in de paal zelf. Je ziet die dingen dan ook terug in alle Zuid-Hollandse concessies die elektrisch materieel hebben. Ze staan bijvoorbeeld ook in Leiden.
Het is niet heel fair om Arriva de schuld te geven van het kopen van 'maar' twee bussen zonder snellaadmogelijkheid. Dat is gebeurd op instigatie van de provincie, die niet tot het ingaan van de nieuwe concessie wilde wachten met elektrisch rijden.
Dan is het natuurlijk net zo min fair om de huidige vervoerder de schuld te geven van problemen met deze bussen die er zoals je beschrijft in de Arriva-tijd ook al waren. Maar toen hoorde je er apart genoeg niks over.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Suus »

In de tijd van Arriva was het grootste deel van de tijd gewoon de ouderwetse stadstractor inzetbaar. Arriva heeft nooit inzet op elke dag van de week van ‘s ochtend tot ‘s avonds van de elektrische bussen beloofd in hun vervoersplan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Er was hier al genoemd dat er door achterstallig onderhoud aan de TCR Crossways afwijkend materieel op lijn 491 kon komen. Daar blijkt nog wat extra ex-Gronings materieel voor in dienst gekomen te zijn zo zie ik langskomen op Flickr (de 3288 heb ik althans zelf nog niet eerder in DMG gezien).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Wannes »

Vanochtend is naast mijn huis een trein op een vuilniswagen gebotst. Gelukkig is er naar verluid alleen blikschade. Wel vervelend voor Qbuzz dat waarschijnlijk dus weer een treinstel een tijdje buiten dienst is. Dat zal nog een hoop stress opleveren bij de planners :(
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8852
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Ik kan bijna geen schade ontdekken. Alleen wat krassen onder de cabine.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Wannes »

Ik weet het niet, ik heb het zelf niet gezien. Hoorde alleen flink getoeter en daarna een shitload aan sirene's.
Gerben3
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 17:44

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Gerben3 »

Op deze video van Prorail kun je aanrijding van afgelopen dinsdag goed zien
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door sirvinniei »

Pffft, hoe moeilijk is het: rij pas door als je een kruising (wat voor een dan ook) volledig kan passeren....
Ik heb geen onderschrift
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Durashift »

Tja.. hoe moeilijk kan het zijn voor bestuurders om gewoon áán te sluiten in de file.. en geen gaten te laten vallen. (zie dat Sprinter busje... ). :roll:
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Wannes »

Toch opvallend dit ongeluk. Vroeger kwamen dit soort situaties hier wel vaker voor (Ik woon er naast) maar tegenwoordig is:
1. De spoorwegovergang en bijbehorende kruising beveiligd met stoplichten
2. Er een groot knipperend bord voor gezet dat je de spoorwegovergang vrij moet houden
3. Het toch wel bekend dat je niet zomaar een spoorwegovergang op moet rijden als er een rotonde vlak achter ligt.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door umbusko »

Dat eerste is niet per se beter. Sinds ze de stoplichten bij de spoorwegovergang aan de Sphinxlunet in Maastricht hebben weggehaald, aan beide zijden, is er eigenlijk nooit meer een opstopping (tenzij de overgang dicht is) en stroomt het altijd vlot door. Stoplichten kunnen ook een beperking vormen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8852
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

In de zes jaren dat ik op de school links in de achtergrond zat, heb ik bij deze overweg ook de nodige net-nietmomenten meegemaakt. Veel automobilisten lijken geen acht te slaan op het matrixbord 'overweg vrijlaten'. Meestal wordt dat geactiveerd bij drukte. Tot aanrijdingen komt het bij deze kruising meestal (gelukkig) niet, omdat de overweg in de VRI is ingeregeld. Alle verkeerslichten richting de overweg springen op rood als de overweg wordt geactiveerd.
Overigens is deze kruising te druk om de verkeerslichten te verwijderen. In feite ligt het kruisingsvlak tevens direct aan de overweg.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Littlebusdriver »

Vooral opvallend dat de vrachtwagen nog voor de spoorwegovergang staat als de rode lampen gaan knipperen en toch de overgang op rijdt. Dit ligt niet aan de situatie. Dit ligt niet aan de bestuurder van het Mercedes busje. Dit is dom en onveilig gedrag van de vrachtwagen bestuurder. Goed dat ProRail dit online zet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 194 gasten