'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'

Bericht door Fles »

BR628 schreef:In bijna alle landen in onze omgeving is volgens mij het reizen per trein duurder dan in Nederland. Daarom gaan de tarieven ook maar eens flink omhoog nu de chipkaart wordt ingevoerd, zodat het een beetje op het niveau van andere landen uitkomt.

Hou je stil, waanzinnige.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'

Bericht door Suus »

BR628 schreef:Vorig weekend voor 2 personen een dagretour Antwerpen Centraal - Antwerpen Noorderdokken gehaald. Kosten, 15 euro.. Voor een stukje van slechts luttele kilometers binnen de stadsgrenzen. Ik had voor 20 euro voor 2 personen een weekendretour Roosendaal - Antwerpen Agglo.......
Ik heb het voor je berekend op http://sefora.b-rail.be/sefora/Sefora/b ... 21-12-2009, en daar komt voor een Heen-en-terug van Centraal naar Noorderdokken het bedrag van 1,60 tevoorschijn. Je bent schijnbaar gigantisch afgezet door de NMBS.

Wat dit verder te maken heeft met het zondebok zoeken zou ik echter niet weten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'

Bericht door Vinny »

Daarnaast heb je volgens mij niet eens een extra kaartje nodig: want een treinkaartje met bestemming: <Plaatsnaam> agglo is geldig in de hele agglomeratie van die plaats heb ik me ooit laten vertellen. Zo ben ik in Liège Palais gekomen, want dat station ligt iets meer in het centrum van Luik. Of de conducteur het daar mee eens is weet ik niet, want die heb ik op dat korte stukje zowel op de heen- als de terugweg niet gezien...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'

Bericht door playertwo »

Klopt volledig: kaartje naar Antwerpen Aglo is geldig van-naar alle stations binnen Antwerpen. Zelfde concept heb je voor Brussel.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'

Bericht door Caspar »

Afgelopen zomer was ik in Roemenië op vakantie, daar sta je regelmatig een kwartier stil ergens midden in het land, en passeren je bijvoorbeeld 3 goederentreinen. Ook was er ergens door zware regenval een brug verzakt, treinen voor een paar weken opgeheven, alles omgeleid, met extra reistijd van 2 uur, maar ingepland in de dienstregeling. Vervolgens kom je op geplande aankomsttijd aan zonder vertraging. Niemand die raar opkijkt van zo'n stop of klaagt, men doet even een sigaretje, en daarna gaat het weer verder. Ook heb ik in 2 weken vakantie niemand maar dan ook niemand in het hele land zien rennen.
Ik was 2 jaar geleden in Zwitersland op vakantie: een defecte aan het spoor zorgde ervoor dat ik met de trein 70 minuten stilstond tussen Zurich en Basel. Allemaal mensen om me heen vloeken en zuchten en zeggen: het is ook iedere keer het zelfde met die treinen hier zeg, bah. Daar wel allemaal rennende mensen op perrons.
Afgelopen zomer ook in Duisburg een grote groep mensen helemaal uit hun dak tegen de service medewerkers aldaar vanwege de vele verstoringen door een onweersbui. Ook weer die vloekende mensen zo van: het is ook iedere keer het zelfde.

Blijkbaar is het leven in West Europa zo gestrest en gehaast dat het geklaag er nou eenmaal bijhoort hier. Misschien zouden we eens een stapje terug moeten doen met zijn allen in de maatschappij. Het is dat het leven in landen als Roemenië ook hard en meedogenloos kan zijn, maar een ding is zeker, stress is daar niet aan de orde bij treinverkeer en verstoringen.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'

Bericht door BR628 »

Ok, vanmorgen 4,5 uur gedaan over Lw-Btl, vanmiddag mocht ik er iets meer dan 6u over de terugreis doen, waarvan ik wel zo'n 4,5 uur onderweg was tussen Ut en Lw.... Wat trouwens de schuld was de sukkels die het nodig vonden uitgerekend op deze dag te gaan testen met de SLT's op de Veluwe. Wat mij betreft meteen aan de hoogste boom, dat verzin je toch niet. Vanaf 15:00 chaos tussen Ut en Zl met overstappen in Amf, Pt, Hde en Zl.. oleeee :roll:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'

Bericht door Fles »

Caspar schreef:Blijkbaar is het leven in West Europa zo gestrest en gehaast dat het geklaag er nou eenmaal bijhoort hier. Misschien zouden we eens een stapje terug moeten doen met zijn allen in de maatschappij. Het is dat het leven in landen als Roemenië ook hard en meedogenloos kan zijn, maar een ding is zeker, stress is daar niet aan de orde bij treinverkeer en verstoringen.
Ja. Dan heb je het ook over trajecten waar toch ZEKER 3 treinen per dag langsrijden. Die nog lang niet vol zitten. De maatschappelijke relevantie van iets als railvervoer is daar een *tikkeltje* anders dan hier.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'

Bericht door Caspar »

Dat is zeker waar, maar ook daar gebruiken mensen de trein om ergens op een afspraak te komen. Veel, overigens terechte, klagende forummers hier en reizigers wat ik zo hoor, gaan ook maar een dagje opstap omdat ze kerstvakantie hebben en familie bezoeken of een dagje gaan shoppen. Dan speelt de bindende factor tijd veel minder sterk. Of dat nou 25.000 reizigers per traject of 1000 zijn maakt in dit geval niet zo veel uit. Mensen in West Europa zijn gewoon veen gestrester.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'

Bericht door Chauf21 »

Fles schreef:Ja. Dan heb je het ook over trajecten waar toch ZEKER 3 treinen per dag langsrijden. Die nog lang niet vol zitten. De maatschappelijke relevantie van iets als railvervoer is daar een *tikkeltje* anders dan hier.
En dat laatste wordt naar mijn mening een beetje onderschat bij verschillende vervoerders en de spoorbeheerder. De opmerking dat veel mensen hebben besloten het negatieve reisadvies voor de trein te negeren, vind ik dan ook totaal ongepast: mensen kiezen niet voor niets voor het openbaar vervoer en hebben vaak geen andere reismogelijkheden. Ik vind het dan nogal grof om je eigen klanten neer te zetten alsof het poppen zijn die even niet doen wat jij wilt. Het moet maar eens duidelijk worden dat het openbaar vervoer in Nederland een serieuze zaak is en dat mensen daarvan afhankelijk zijn. Wellicht dat er dan op enkele plaatsen lichtjes gaan branden om een en ander te verbeteren (want dat dat kan, daar ben ik van overtuigd).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'

Bericht door Fles »

Naah daar ben ik het ook wel mee eens ja. Hier in Nederland wordt het spoorwegnet inmiddels tot op de uiterste grens benut, en dat gaat op zich best aardig, zo lang er maar niets mis gaat. En inderdaad: dan heb je bij de eerste vlok sneeuw de poppen aan het dansen.

Maar het is LANG niet zo dat "het overal gladjes loopt en alleen in NL een sneeuwvlok een puinzooi betekent". Ik weet niet of iemand de berichten rondom de Eurostar gevolgd heeft? Daar gaan ze morgen weer rijden, zo goed en zo kwaad als het gaat, en UITSLUITEND voor mensen met een ticket voor 19 of 20 december. President Sarkozy zelf heeft blijkbaar opdracht gegeven om te gaan rijden, omdat de vertragingen onacceptabel waren. Dat soort idioterie zie ik in Nederland nog niet zo direct gebeuren eerlijk gezegd.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'

Bericht door Ruben »

Caspar schreef:Blijkbaar is het leven in West Europa zo gestrest en gehaast dat het geklaag er nou eenmaal bijhoort hier. Misschien zouden we eens een stapje terug moeten doen met zijn allen in de maatschappij. Het is dat het leven in landen als Roemenië ook hard en meedogenloos kan zijn, maar een ding is zeker, stress is daar niet aan de orde bij treinverkeer en verstoringen.
Misschien als die mensen wat harder rennen dat het daar in de economie ook weer beter gaat, en dat er wat minder criminaliteit en corruptie heerst omdat er geen andere manieren zijn om aan geld te komen. Vervoer is een inefficiënte benutting van tijd, als daar een onnodige vertraging bovenop komt (onnodig omdat het met investeringen of beter organisatie voorkomen kan worden) dan mogen wij zuchten.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'

Bericht door Fles »

NS-Reiziger schreef: Vervoer is een inefficiënte benutting van tijd, als daar een onnodige vertraging bovenop komt (onnodig omdat het met investeringen of beter organisatie voorkomen kan worden) dan mogen wij zuchten.
Wat mij betreft zucht je dat het een lieve lust is! :)

Wat schiet je ermee op eigenlijk?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'

Bericht door Ruben »

Fles schreef:Wat schiet je ermee op eigenlijk?
Frustraties eruit zuchten. Kan je erna helder nadenken en ga je NIET persoonlijk een medewerker erop aanvallen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'

Bericht door Fles »

NS-Reiziger schreef:
Fles schreef:Wat schiet je ermee op eigenlijk?
Frustraties eruit zuchten. Kan je erna helder nadenken en ga je NIET persoonlijk een medewerker erop aanvallen.
Mja, dat is sowieso tamelijk kansloos natuurlijk :?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'

Bericht door Caspar »

Ik heb eens geleerd: Wolven huilen in het bos, en janken als een wolf lucht altijd op, maar wel voor maar heel even.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'

Bericht door Ruben »

Dat heel even helpt serieus. Want na dat heel even janken komt er niet nog een vertraging bovenop, die heb je immers al. Dus pas dan onderga je het gelaten. Maak je geen zorgen, ik heb mijn afspraak in Den Haag morgen afgezegd, om alle plek in de trein en frustraties over de trein aan andere reizigers over te laten. De mensen waarmee ik af had gesproken vinden me wel een jankert, maar ik doe die reisjes door dit soort weer niet meer met NS. Niet sinds ik 1-2 jaar terug tot Weesp ben gekomen, niet verder richting Amersfoort kon en het ook maar de vraag was of er ooit nog een trein terug naar Amsterdam ging. Man wat was ik blij met die s4300 :D
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'

Bericht door Geert »

Fles schreef:Maar het is LANG niet zo dat "het overal gladjes loopt en alleen in NL een sneeuwvlok een puinzooi betekent".
Nee, klopt. 20 centimeter sneeuw is een uitzonderlijke situatie die maar eens in de 30 jaar voorkomt in Nederland, dus allicht kun je je daar niet tegen voorbereiden. Maar je kunt je afvragen waar de prioriteiten liggen bij bijvoorbeeld gemeente Utrecht als GVU de hele dag niet uit kan rijden doordat er slecht geveegd is (terwijl het de hele dag niet gesneeuwd heeft in Utrecht, en het streekvervoer wel min of meer beetje volledig kan rijden). En waarom zou er bijvoorbeeld tussen Utrecht en Amsterdam niet een kwartiers-stopdienst kunnen rijden vandaag?

Wat dat soort dingen betreft heeft Chauf21 wel een punt. Openbaar vervoer wordt meer dan eens gezien als een aanvulling op het wegvervoer en (sommige) vervoerders gaan er van uit dat mensen gemakkelijk kunnen besluiten om niet te gaan werken of om hun reis uit te stellen, maar dat gaat nu eenmaal niet altijd. Ik las ergens (in een nieuwsbericht over vandaag): "Er waren zelfs reizigers die van Amsterdam naar Maastricht wilden reizen." Tja, daar zaten ook mensen bij die gisteren gestrand waren...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'

Bericht door Fles »

Geert schreef:
Fles schreef:Maar het is LANG niet zo dat "het overal gladjes loopt en alleen in NL een sneeuwvlok een puinzooi betekent".
Nee, klopt. 20 centimeter sneeuw is een uitzonderlijke situatie die maar eens in de 30 jaar voorkomt in Nederland, dus allicht kun je je daar niet tegen voorbereiden. Maar je kunt je afvragen waar de prioriteiten liggen bij bijvoorbeeld gemeente Utrecht als GVU de hele dag niet uit kan rijden doordat er slecht geveegd is (terwijl het de hele dag niet gesneeuwd heeft in Utrecht, en het streekvervoer wel min of meer beetje volledig kan rijden). En waarom zou er bijvoorbeeld tussen Utrecht en Amsterdam niet een kwartiers-stopdienst kunnen rijden vandaag?
True. Dat ik me dat niet afvraag is puur eigenbelang, dat klopt ja :)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Persoonlijk denk ik dat in Zwitserland en Japan het corridor-denken verder is doorgewerkt. Ik denk dat het verstandig is om in weken waarop sneeuw wordt verwacht over te gaan op het 'rondje rond de kerk' model. Dat is veel eenvoudiger in de bijsturing ;)
Nee, het moet gewoon werken. Nïks niet andere dienstregeling.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'

Bericht door deadlock »

Caspar schreef:Dat is zeker waar, maar ook daar gebruiken mensen de trein om ergens op een afspraak te komen. Veel, overigens terechte, klagende forummers hier en reizigers wat ik zo hoor, gaan ook maar een dagje opstap omdat ze kerstvakantie hebben en familie bezoeken of een dagje gaan shoppen. Dan speelt de bindende factor tijd veel minder sterk. Of dat nou 25.000 reizigers per traject of 1000 zijn maakt in dit geval niet zo veel uit. Mensen in West Europa zijn gewoon veen gestrester.
Maar dat is volkomen irrelevant want we wonen niet in Kabukidoekistan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'

Bericht door Caspar »

Hoeveel geld heb je daar voor over? 25% duurdere kaartjes bijvoorbeeld? zou dat nog reëel zijn? Het geld voor meer storingsploegen, extra onderhoud etc zal toch ergens vandaan moeten komen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'

Bericht door deadlock »

Caspar schreef:Hoeveel geld heb je daar voor over? 25% duurdere kaartjes bijvoorbeeld? zou dat nog reëel zijn? Het geld voor meer storingsploegen, extra onderhoud etc zal toch ergens vandaan moeten komen.
Ik ben er niet van overtuigd dat het duur hoeft te zijn of zelfs maar dat er tariefsverhogingen voor nodig zijn. Nog afgezien van het feit dat het vroeger gewoon ook werkte lijkt het me geen overbodige luxe om te stoppen met het plaatsen van Overbodige Hekken bijvoorbeeld. En aangezien er bij ProFail niet zoveel goed kan gaan en ook niet gaat zou het me niet verrassen als er sowieso al financiëel wanbeleid wordt gevoerd.

Weet iemand hier of ProRail lump-sum werkt?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'

Bericht door Daniel »

deadlock schreef:Ik ben er niet van overtuigd dat het duur hoeft te zijn of zelfs maar dat er tariefsverhogingen voor nodig zijn.
Dat blijkt wel aangezien Infrabel net in EditieNL ook al z'n verbazing uitte over de situatie in Nederland, en als de treinkaartjes ergens relatief laag geprijsd zijn...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'

Bericht door BR628 »

Geert schreef:Maar je kunt je afvragen waar de prioriteiten liggen bij bijvoorbeeld gemeente Utrecht als GVU de hele dag niet uit kan rijden doordat er slecht geveegd is (terwijl het de hele dag niet gesneeuwd heeft in Utrecht, en het streekvervoer wel min of meer beetje volledig kan rijden)
Wellicht het volgende. Binnen de stad ligt een en ander nog wel op loopafstand, de dorpen verder weg vanaf een station niet. Al is het wel krom dat er zo slecht door de gemeente wordt gestrooid ja.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Chaos op spoor grotendeels schuld ProRail'

Bericht door Vinny »

Reiziger Ddrs schreef:
deadlock schreef:Ik ben er niet van overtuigd dat het duur hoeft te zijn of zelfs maar dat er tariefsverhogingen voor nodig zijn.
Dat blijkt wel aangezien Infrabel net in EditieNL ook al z'n verbazing uitte over de situatie in Nederland, en als de treinkaartjes ergens relatief laag geprijsd zijn...
Daar gaat ook behoorlijk meer belastinggeld naar toe. Als het niet uit de lengte komt, dan komt het uit de breedte :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten