Syntus verliest concessie aan Arriva

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Raymond »

Syntus verliest trein en bus aan Arriva
dinsdag 22 december 2009 | 15:45 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 22 december 2009 | 15:53

DOETINCHEM - Vervoersbedrijf Syntus heeft het trein- en busvervoer in de Achterhoek verloren aan concurrent Arriva. De provincie Gelderland heeft vandaag besloten de concessie Achterhoek/Rivierenland (vergumming) te verlenen aan Arriva, aldus Syntus.

Lees verder..

Arriva houdt dus Rivierenland en krijgt de Achterhoek erbij. Ben benieuwd wat ze ervan gaan maken!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Ardan »

Dat meen je niet :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :evil: :evil: :neg:
Ik vind het erg jammer. Syntus, verbonden met de Achterhoek, wordt vervangen door een busbedrijf waar ik persoonlijk echt niets mee heb. Ik mag toch hopen dat die graf-Wrights niet hierheen komen.
Ik doe ook maar wat
Maik
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:50
Locatie: Aalten

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Maik »

Om over die brommende GTW's maar te zwijgen :x . Echt héél jammer dit :neg: .
Pommes.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door webguy »

Wat blijft er nog over voor Syntus straks?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door BR628 »

MIdden-Overijssel, hebben ze net gewonnen. Maar wederom verrassend dit.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Reiziger Delft »

Als ze er maar niet weer zo'n puinzooi van maken, zich niets van reizigers aantrekken, en pas dingen gaan verbeteren als ze negatief in de media komen en vervolgens zeggen dat het hun ''spijt''. :roll:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Ruben »

Mooi nieuws voor Arriva, ze winnen eens een keer iets! Heb verder niks met Arriva, en had liever Syntus er gezien. Ze hebben er iig weer een hoop treintrajecten erbij, nu zijn ze met afstand de grootste nevenlijnen exploiteerder in Nederland. Wat zal het lot voor den Lint worden?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Gekko123 »

Tenzij in de aanbestedingseisen staat dat ze de linten over moeten nemen, zullen ze wel gesloopt worden. Kapitaalvernietiging eerste klas :neg:
Echt zonde is het wel. Syntus was (en is) een vervoerder die goed zijn best doet en een hart heeft voor zijn reizigers. :cry: Hopelijk mogen ze nu van hun aandeelhouders bij andere aanbestedingen meedoen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Ruben »

Ik lees dat er nog tot 2012 treintjes gereden wordt door Syntus. Ik was altijd in de veronderstelling dat het nu juist gerekt was tot 2010. Kennelijk hebben ze nog 2 jaar langer gekregen. Bussen worden al wel vervangen door Arriva eind 2010. Vreemd om tenminste de achterhoek opeens niet als 1 concessie gelijk te laten lopen, te meer omdat daar juist de Synergie hoogtij vierde. Nu is er dus 2 jaar lang minder synergie dan dat het was en dan dat het daarna zal zijn. Hierdoor kunnen ook weer reizigers gaan weglopen. Zutphen - Apeldoorn was ook bij deze concessie inbegrepen, en deze loopt ook tot eind 2010. Ik lees niets in het artikel terug over wie daar dan treinen gaat scheuren.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door |Pim| »

Jammer. Ik zelf heb weinig ervaring met Syntus. Maar mijn ervaring met Arriva is bagger. :neg:
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door BR628 »

NS-Reiziger schreef:Ik lees niets in het artikel terug over wie daar dan treinen gaat scheuren.
Omroep Gelderland denkt het wel te weten, namelijk dat Zp-Apd ook naar Arriva gaat.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Ruben »

De provincie zelf denkt er ook zo over. Ben benieuwd of we nu een doorgaande treindienst Ww - Apd terug krijgen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Fles »

Nou, dat wordt wat. Weg integratie trein-bus, in ieder geval voor 2 jaar. En ik lees dat Zutphen - Hengelo - Oldenzaal er buiten valt? Blijft Syntus daar wel rijden?
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Raymond »

Die lijn viel buiten de aanbesteding dus die heeft Syntus nog wel.

Ik weet niet wat Arriva geboden heeft, maar het was toegestaan om door te blijven rijden met de Lintjes in de nieuwe concessie (die dan ongetwijfeld gerenoveerd worden in Arriva kleurtjes en dergelijke). Voor DM'90 komt logischerwijs wel een einde aan de inzet. Wat me wel verbaast is dat de concessie voor de treinen slechts 8 jaar duurt wat voor treinen kort is. Mede daarom is eigenlijk niet anders te verwachten als dat de Lintjes nog zeker 10 jaar meemoeten vanaf nu.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Daniel »

Ardan schreef:Ik mag toch hopen dat die graf-Wrights niet hierheen komen.
Mwoh, DAV heeft in 2011 een nieuw wagenpark nodig om aan de eisen te voldoen en ze moeten die Wrights toch ergens kwijt :P

Maar tot zover de ongein: dat hangt natuurlijk van de eisen af, de jongste Wrights zijn ook alweer van 2003.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Arriva wint de concessie Achterhoek Rivierenland

Bericht door Ruben »

Arriva Persbericht:
Arriva wint de concessie Achterhoek Rivierenland

Hedenmiddag maakte de provincie Gelderland bekend dat Arriva de beste aanbieding had ingediend voor de aanbesteding Achterhoek-Rivierenland. Het betreft een zogenaamde multimodale concessie, dat wil zeggen met een bus- en treingedeelte.
Het contract vangt aan per 12 december 2010 voor wat betreft het busgedeelte en per 09 december 2012 voor het treingedeelte. Het contract heeft een looptijd van 10 jaar en een optie voor nog eens 5 jaar. De totale contractwaarde over de looptijd van de concessie bedraagt ongeveer € 1 miljard.

Algemeen directeur van Arriva Nederland Anne Hettinga zegt hierover: “Dit is een geweldige opsteker voor de onderneming en voor de aandeelhouders. Het personeel, de commissarissen en de aandeelhouders zijn er, ondanks een aantal tegenslagen in de afgelopen jaren, altijd in blijven geloven en er vol voor gegaan. Dit vertrouwen betaalt zich nu uit met het winnen van een hele mooie concessie. Ik ben ervan overtuigd dat wij gedurende de contractperiode een geweldig product voor onze reizigers gaan leveren en daarmee bewijzen dat openbaar vervoer bij Arriva in goede handen is. Maar eerst gaan we vanmiddag een feestje bouwen want dat hebben onze medewerkers verdiend!”.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door JeePee »

*paar kratten bier gewonnen heeft* 8-) . Mooi voor Arriva dat ze nog een leuke concessie binnen hebben gehaald. Ben benieuwd wat ze ervan gaan maken. Al die doemverhalen dat de synergie weggaat enzo zal denk ik wel meevallen. Arriva is heus niet gek en zal echt wel blijven aansluiten op eea. Treinvervangend vervoer (en das nogal nodig daar met dat eeuwige gedoe met die seinstoringen) zal wel een interessant issue worden ja.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Vinny »

Door de afvoer van LINT's zullen het aantal seinstoringen ook gaan afnemen. Aangezien de LINTJES ook al niet meer voldoen aan de IVW criteria voor toelating op het spoorwegnet is het (naar alle waarschijnlijkheid) over en uit met deze beestjes. Ik zeg: GTW in de Achterhoek ;) :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Suus »

Volgens mij ligt het daar eerder aan ProRail die langdurig stelselmatig te weinig onderhoud heeft uitgevoerd aan die spoorlijn, want DM'90 leverde problemen op, en zelfs al lang geleden met Plan U was het al schemer en inslag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Daniel »

Persbericht van de provincie Gelderland:

Openbaar vervoer Achterhoek en Rivierenland naar Arriva
Geplaatst op: dinsdag 22 december 2009 20:20
Laatst bijgewerkt: dinsdag 22 december 2009 20:20


Persbericht

Vervoerbedrijf Arriva is als beste uit de bus gekomen bij de aanbesteding van het openbaar vervoer voor de Achterhoek en het Rivierenland. Het bedrijf verzorgt vanaf 12 december 2010 het bus- en treinvervoer in deze gebieden in Gelderland. Arriva neemt het busvervoer over van Syntus in de Achterhoek. Ook de treindiensten Arnhem-Winterswijk, Zutphen-Winterswijk en Tiel-Arnhem neemt Arriva over van Syntus. De treindienst Zutphen-Apeldoorn neemt Arriva over van RegioNS. Arriva verzorgt het busvervoer al in Rivierenland.

Dit is de uitkomst van de Europese aanbestedingsprocedure die de provincie in samenwerking met de Stadsregio Arnhem Nijmegen heeft uitgevoerd voor het openbaar vervoer in de Achterhoek en Rivierenland. Deze concessie wordt voor tien jaar gegund voor wat betreft de bussen. De treinconcessie start twee jaar later en loopt dus acht jaar. Belanghebbenden kunnen binnen de wettelijke termijn van 6 weken de gelegenheid te reageren op dit besluit.

Verbeteringen
Om verdere verbetering in het openbaar vervoer te waarborgen, werken de provincie Gelderland, de Stadsregio Arnhem Nijmegen, de regio’s Achterhoek en Rivierenland deze verbetering gezamenlijk met Arriva verder uit.

Verantwoordelijkheid
De provincie is verantwoordelijk voor het regionale openbaar vervoer in de regio’s Achterhoek, Rivierenland en Veluwe. De Stadsregio Arnhem Nijmegen is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in het gebied rond Arnhem en Nijmegen. Concreet gaat het hierbij om de treindiensten Zetten/Andelst- Arnhem en Arnhem-(Zevenaar)-Didam. Deze treindiensten vormen een onderdeel van Tiel-Arnhem en Arnhem-Winterswijk.

Bereikbaarheid waarborgen
Doelstelling is de bereikbaarheid per openbaar vervoer van zowel stedelijke als landelijke gebieden te waarborgen. Goede kwaliteit en beschikbaarheid staan daarbij voorop. Op basis van deze uitgangspunten zijn criteria geformuleerd voor de aanbesteding van het openbaar vervoer vanaf eind 2010.

Voorwaarden
De vervoerders die voor de nieuwe concessie inschreven, moesten dan ook voldoen aan de voorwaarde grotendeels de huidige dienstregeling te handhaven. Daarnaast werd gevraagd om meer zorg en aandacht voor de sociale functie van het openbaar vervoer en de bereikbaarheid op het platteland. Dit heeft zich vertaald in meer vervoer in de avonduren en het weekend. Hierbij wordt materieel ingezet dat is afgestemd op de vraag.

CO2uitstoot verminderen
Afstemmen op vraag en aanbod is nodig omdat het niet zinvol is om met grote lege bussen rond te rijden. Niet alleen omdat dit relatief kostbaar is, maar ook omdat dit onnodig CO2 uitstoot veroorzaakt en veel energie aan fossiele brandstoffen verbruikt. De provincie en stadsregio willen deze uitstoot verminderen. Arriva heeft in haar aanbieding aangegeven hoe zij de CO2 reductie gaat realiseren. Arriva doet dit onder andere door het inzetten van lichtere en kleinere bussen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door BR628 »

Tuurlijk, uitstoot verminderen. Wat een bullcrap. Zorgen dat de hupacterminal in Ede-Wageningen moest sluiten waardoor al dat vervoer weer via de weg moet, en dan nu bezuinigen op een paar busritjes. Waanzin weer, maarja, in Nederland kan alles.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Suus »

Ik zie het verband tussen goederenvervoer en busvervoer niet?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door BR628 »

Men wil CO2-uitstoot beperken. Dat is de link.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Thijs »

Vinny schreef:Aangezien de LINTJES ook al niet meer voldoen aan de IVW criteria voor toelating op het spoorwegnet is het (naar alle waarschijnlijkheid) over en uit met deze beestjes.
Wat is je bron hiervan? Dit gerucht circuleert al jaren op internet en ik heb het nog nooit onderbouwd gezien. Sterker nog, ik heb wel eens vernomen dat dit helemaal niet het geval is. Sowieso, als die Lintjes nu onder Syntus mogen rijden, mogen ze ook nog wel onder Arriva rijden.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Syntus verliest concessie aan Arriva

Bericht door Justin »

Fles schreef:Nou, dat wordt wat. Weg integratie trein-bus, in ieder geval voor 2 jaar. En ik lees dat Zutphen - Hengelo - Oldenzaal er buiten valt? Blijft Syntus daar wel rijden?
My thoughts exactly.

En krijgen we nu straks weer gelazer met een verknipping van Ah-Dtc-Ww, of lees ik het verkeerd?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten