Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Coronavirus

Bericht door ZO6176 »

De reisplanner van morgen is volgens mij niet geheel volledig. Ik plande een reis in van Eindhoven belgiëplein naar Geldrop volderstraat aankomst 8.00 uur. Moet ik vanavond laat al weg.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

Vanmorgen 8:10 uur P+R terrein station Geldermalsen: zo goed als leeg.. :shock:
Niet normaal.
ff later kwam een 10 baks VIRM [serie=Intercity|2020|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] voorbij.. ik zag in het eerste stel iemand zitten en in de laatste bak een reiziger (beneden dan)..
Nee, het is wel logisch dat er stoppers gaan rijden.. zo doorgaan is écht zeilbotenbrandstof vervoer.. :cry:
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Coronavirus

Bericht door RnBn »

ZO6176 schreef:De reisplanner van morgen is volgens mij niet geheel volledig. Ik plande een reis in van Eindhoven belgiëplein naar Geldrop volderstraat aankomst 8.00 uur. Moet ik vanavond laat al weg.
Vanaf morgen wordt er in Eindhoven gereden volgens zaterdags dienstregeling en aangezien de eerste rit van lijn 24 op zaterdag pas om 9:22 vanaf Eindhoven station vertrekt moet je dan inderdaad vanavond vertrekken. Ook de 320 vertrekt pas na 8 uur met zijn eerste rit, ik weet niet of bravoflex wel al om 7 uur begint met rijden of als op zaterdag pas om 9 uur.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

Ik heb de corona kaart van het RIVM ff bekeken. Ik vind het wel apart dat er in Zeeland nog geen geteste, positieve, besmettingen zijn.
Okay, het is niet dicht bevolkt.. er zit veel water tussen de verschillende delen.. maar Zeeuws Vlaanderen heeft toch wel een intensief contact met België, dacht ik zo.

Hoe kan Zeeland zo 'schoon' blijven?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Durashift schreef:Ik heb de corona kaart van het RIVM ff bekeken. Ik vind het wel apart dat er in Zeeland nog geen geteste, positieve, besmettingen zijn.
Okay, het is niet dicht bevolkt.. er zit veel water tussen de verschillende delen.. maar Zeeuws Vlaanderen heeft toch wel een intensief contact met België, dacht ik zo.

Hoe kan Zeeland zo 'schoon' blijven?
In elke Zeeuwse gemeente behalve Hulst en Noord-Beveland zijn er al besmettingen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

Huh? Ik zie er geen getallen staan..
trolly schreef:Nu schijnt dat virus op allerlei oppervlakken urenlang in leven te kunnen blijven -o-
\(..).
4 dagen, in ideale (laboratorium) omstandigheden.
NOS.nl schreef: Amerikaans onderzoek laat zien dat het coronavirus onder ideale omstandigheden tot wel 72 uur intact blijft op oppervlakten van plastic en roestvrij staal. In heel kleine druppeltjes in de lucht, zogeheten aerosolen, kan het een paar uur 'overleven'. De huidige hygiëneadviezen sluiten daar goed bij aan.

(..) De betekenis van 'overleven' is in dit geval dat het virus nog in staat is zich in cellen te vermenigvuldigen.

Volgens viroloog Eric van Gorp van het Erasmus Medisch Centrum bevestigt dit onderzoek wat we eigenlijk al wisten: dat luchtwegvirussen zich ook via direct contact kunnen verspreiden. "Ieder virus heeft andere eigenschappen en gedraagt zich daardoor anders. Nu is netjes aangetoond dat dit coronavirus zich inderdaad via de lucht én via oppervlakten verspreidt."

Dit sluit aan bij wat al op de website van het RIVM te lezen was: dat het virus afhankelijk van het materiaal en de omstandigheden enkele uren tot enkele dagen kan 'overleven' buiten het lichaam. (..)
Bron: https://nos.nl/artikel/2327562-coronavi ... staal.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

@Durashift: Zeeland is lichtgeel op die kaart he, niet wit. Dat betekend dus dat er niet nul besmettingen zijn, maar wel heel weinig.

Al is de kaart in de huidige vorm ook enigszins vertekenend: hij geeft nu het aantal besmettingen per 100.000 inwoners weer. Praktisch gezien betekend dat bijvoorbeeld dat Dordrecht en Den Haag nu op de kaart in dezelfde categorie van <10 besmettingen vallen, terwijl er in Den Haag in absolute zin juist 5x zoveel besmettingen zijn (want > 500.000 inwoners vs ruim 100.000).
Wat de kaart wel duidelijk laat zien is de duidelijk ongelukkige samenloop van vakantiegangers terugkerend uit Italië gevolgd door heel veel contact door het daaropvolgende carnaval. Dat zou best wel eens in meer van de zwaar getroffen landen een rol kunnen spelen: volgens de beschikbare cijfers is 90% van de Italianen katholiek en zo'n 70% van de Spanjaarden, Fransen, Duitsers en Belgen. In vergelijking: in Nederland is maar 25% van de bevolking katholiek en de meerderheid daarvan bevindt zich in de provincies Brabant en Limburg waar veruit de meeste besmettingen zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Coronavirus

Bericht door ZO6176 »

RnBn schreef:
ZO6176 schreef:De reisplanner van morgen is volgens mij niet geheel volledig. Ik plande een reis in van Eindhoven belgiëplein naar Geldrop volderstraat aankomst 8.00 uur. Moet ik vanavond laat al weg.
Vanaf morgen wordt er in Eindhoven gereden volgens zaterdags dienstregeling en aangezien de eerste rit van lijn 24 op zaterdag pas om 9:22 vanaf Eindhoven station vertrekt moet je dan inderdaad vanavond vertrekken. Ook de 320 vertrekt pas na 8 uur met zijn eerste rit, ik weet niet of bravoflex wel al om 7 uur begint met rijden of als op zaterdag pas om 9 uur.
Het rijden van de zaterdagdienst blijkt niet uit de site. Alleen dat deze aangepast is. Ik zou een beperkte vakantiedienst verwachten. Maar nu is woon-werkverkeer per bus onmogelijk gemaakt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Coronavirus

Bericht door Wubbo »

Hainje schreef:
ArrivaBas schreef:De [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] wordt geknipt. Alleen de trajecten Zutphen-Zwolle en Breda-Roosendaal blijven over. Dat laatste is wel knap. Bij behoud van de huidige patroontijden heb je twee lange keringen in Roosendaal en Breda.
Op zich zou je in Roosendaal de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] aan dat stukje [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] kunnen koppelen, dan is er in Breda en Dordrecht genoeg tijd om te keren bij vertragingen.
Het wordt een 2200 Breda - Vlissingen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

@Daniel en @Durashift
Volgens de nieuwe kaart is het gebied rond Uden per 100.000 inwoners gezien het zwaarst getroffen, en dan met name de gemeente Boekel. Vertekenend is echter dat de plaatsen daar minder inwoners tellen dan de grote steden. In absolute aantallen besmettingen is Breda momenteel de grootste brandhaard van het virus in Nederland. Hiermee heeft Breda sinds enkele dagen dit twijfelachtige stokje overgenomen van Tilburg.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Uiteraard, die vertekenende werking illustreerde ik ook al een beetje. Maar de verschillen zie je ook wel duidelijk in de kaart per 100.000 inwoners: ook daar komen de donkerder kleuren met name in Brabant en Limburg voor.

Dat de groei daar ook zo hard gaat ligt daarmee natuurlijk ook wel voor de hand: als het aantal bevestigde besmettingen er al hoog is dan is het aantal onbevestigde gevallen (of mensen die het überhaupt niet merken, die schijnen er ook te zijn namelijk) nog hoger. En daarmee ook de kans dat je ergens een besmet persoon treft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

De verwachting is dat Brabant en Limburg nog twee weken ellende hebben, maar dat de nadruk waarschijnlijk al eerder naar de Randstad gaat verschuiven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

Connexxion Zaanstreek gaat vanaf morgen over naar een zondagsdienstregeling, en lijnen 393, 395, 398, 414, 456, N92 en N94 worden geschrapt.

Bron: https://www.deorkaan.nl/corona-maatrege ... tregeling/
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Zou het geen oplossing zijn om aan iedereen beschermende pakken uit te delen? Met daarbij de verplichting om die aan te hebben als je je huis verlaat, kunnen mensen elkaar niet meer besmetten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

:shock:, In NRW mogen supermarkten door de Corona maatregelen op zondag openen van 13:00 tot 18:00 uur.

Restaurants mogen alleen open tussen 06:00 en 15:00 uur.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

@Suus: Er is nu ook al een soort van "invasie" in de Randstad: qua aantal besmettingen staat Zuid-Holland al een behoorlijke tijd op de derde plaats, maar dat zie je amper op de kaart gezien er simpelweg veel meer mensen in Zuid-Holland wonen.
In Rotterdam zijn er bijvoorbeeld ook al 37 besmettingen, in Breda (96) grofweg 2,5 keer zo veel. Terwijl het op de kaart (per 100.000 inwoners) net lijkt alsof er in Breda 5-10 keer zoveel besmettingen zijn dan in Rotterdam.

Overigens ging het in de provincie Utrecht al eerder hard, maar hier zijn we inmiddels van de derde plaats op de ranglijst verstoten door Zuid-Holland. Waarbij het hier in de provincie overigens dan weer vooral hard gaat in de stad Utrecht.

@Meltrain: het zou al helpen als de luid hoestende mensen ook werkelijk het advies opvolgen om thuis te blijven, die zie ik hier in de omgeving nog vrijwel dagelijks gewoon rondlopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Coronavirus

Bericht door Hainje »

Wubbo schreef:
Hainje schreef:
ArrivaBas schreef:De [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] wordt geknipt. Alleen de trajecten Zutphen-Zwolle en Breda-Roosendaal blijven over. Dat laatste is wel knap. Bij behoud van de huidige patroontijden heb je twee lange keringen in Roosendaal en Breda.
Op zich zou je in Roosendaal de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] aan dat stukje [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] kunnen koppelen, dan is er in Breda en Dordrecht genoeg tijd om te keren bij vertragingen.
Het wordt een 2200 Breda - Vlissingen.
Staat dit dan allemaal al in de reisplanner? Of is er ergens een overzichtje gepubliceerd?
Meltrain schreef:Zou het geen oplossing zijn om aan iedereen beschermende pakken uit te delen? Met daarbij de verplichting om die aan te hebben als je je huis verlaat, kunnen mensen elkaar niet meer besmetten.
Dat lijkt me logistiek gezien nog best wel een enorme klus, zoiets wil je denk ik pas toepassen als het echt niet anders kan. En dan betwijfel ik het nog of dat wel nut heeft bij een virus.
🍉
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

En de pakken zijn nauwelijks beschikbaar, dus moeten die dan naar de ambulancebroeders.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

Suus schreef:De verwachting is dat Brabant en Limburg nog twee weken ellende hebben, maar dat de nadruk waarschijnlijk al eerder naar de Randstad gaat verschuiven.
Als het eenmaal rondgaat in dat soort dichtbevolkte steden...

Ik zat zojuist naar De Afspraak te kijken op Canvas, met daarin een filmpje van de toestand in een Italiaans ziekenhuis. Mag hopen dat dat soort taferelen en de bijbehorende keuzes ons bespaard blijft.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

Er zijn inmiddels ook meerdere grote steden in de Randstad met meer besmettingen dan sommige steden in Brabant. Deze kaart geeft een mooi overzicht zonder de vertekening door de inwoneraantallen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Coronavirus

Bericht door waldo79 »

Zeg, we zijn geen maanmannetjes :N nog even afgezien dat het praktisch niet haalbaar is, dan sluit ik me liever nog 2 weken op in mijn huis.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

Daniel schreef:@Durashift: Zeeland is lichtgeel op die kaart he, niet wit. Dat betekend dus dat er niet nul besmettingen zijn, maar wel heel weinig.

Ja, sorry, ik zie het nu door er met de muis overheen te gaan.
:pos:
Daniel schreef: (..) in Nederland is maar 25% van de bevolking katholiek en de meerderheid daarvan bevindt zich in de provincies Brabant en Limburg waar veruit de meeste besmettingen zijn.
.. en zouden de carnavallers in West-Friesland / de Achterhoek dan niet op wintersport zijn geweest? Want daar is de besmetting nog zeer beperkt (obv positieve test).

Hoogland zal wel onder Amersfoort vallen.. dat is ook een gekende carnaval feestgebied..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Maar goed, ik heb nu een 'dilemma'..

Dochter is vorige week op de dinsdag en vrijdag niet naar school geweest ivm verkoudheidsklachten. (is al snel verkouden in een winter door o.a. huisstofmijt allergie).
Is bij de moeder in die week en ook deze week.
Krijg ik nu bericht: ja, ehm. de volwassenen in huis daar vertonen nu ook verkoudheidsklachten.... met daarbij de woorden: het is aan mij of ik dochter daarvandaan wil ophalen (voor een periode bij mij zijn).

Nou, het lijkt mij dat dochter daar ophalen, ter bescherming van een eventuele besmetting met corona (moeder en cs zijn nog niet getest, zover ik weet) niet zinvol is.. want besmetting kan al plaats hebben gevonden, lijkt mij (als dat dan zo zou zijn, dat het virus er is -wat wel zo is op gemeentelijk niveau- ).

Ik ben zelf nog klachtenvrij.

Sowieso is aankomend weekend een regulier weekend voor dochter en mij..

Nou heeft er in dat huis net een verbouwing plaatsgevonden.. dus irritatie aan de luchtwegen door overmatige stof, lijkt mij niet heel gek.. en dat het lichaam dat er via snot weer probeert uit te krijgen.. best wel logisch toch?
Laatst gewijzigd door Durashift op wo 18 mar 2020, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Daniel schreef:In Rotterdam zijn er bijvoorbeeld ook al 37 besmettingen.
In Rotterdam zijn er zelfs al 64 besmettingen, waarvan 63 mensen op dit moment in Rotterdam zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Coronavirus

Bericht door Chrysa »

Durashift schreef:
.. en zouden de carnavallers in West-Friesland / de Achterhoek dan niet op wintersport zijn geweest? Want daar is de besmetting nog zeer beperkt (obv positieve test).
Vast wel, maar hun voorjaarsvakantie was een week eerder, toen er in Italië een stuk minder aan de hand was.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 49 gasten