Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef:En de pakken zijn nauwelijks beschikbaar, dus moeten die dan naar de ambulancebroeders.
Klopt, ambulance- en ziekenhuispersoneel gaat uiteraard voor. En op dít moment zijn er niet genoeg pakken, dus is thuisblijven de beste optie.
Maar dit is juist wel het goede moment om die pakken te gaan produceren, zodat er over een maand wellicht wel voldoende zijn om in elk geval de mensen die om wat voor reden toch naar buiten moeten te beschermen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Coronavirus

Bericht door RnBn »

ZO6176 schreef:
RnBn schreef:
ZO6176 schreef:De reisplanner van morgen is volgens mij niet geheel volledig. Ik plande een reis in van Eindhoven belgiëplein naar Geldrop volderstraat aankomst 8.00 uur. Moet ik vanavond laat al weg.
Vanaf morgen wordt er in Eindhoven gereden volgens zaterdags dienstregeling en aangezien de eerste rit van lijn 24 op zaterdag pas om 9:22 vanaf Eindhoven station vertrekt moet je dan inderdaad vanavond vertrekken. Ook de 320 vertrekt pas na 8 uur met zijn eerste rit, ik weet niet of bravoflex wel al om 7 uur begint met rijden of als op zaterdag pas om 9 uur.
Het rijden van de zaterdagdienst blijkt niet uit de site. Alleen dat deze aangepast is. Ik zou een beperkte vakantiedienst verwachten. Maar nu is woon-werkverkeer per bus onmogelijk gemaakt.
Je kunt de dienstregeling inzien bij zoek een dienstregeling en dan als datum morgen te kiezen en die komt voor de paar lijnen die ik gekeken heb overeen met de standaard zaterdags dienstregeling (op de paar ritten van lijn 10, 101 en 407 die normaal op zaterdag niet rijden na). Mijn gok is dan ook dat dit de zaterdags dienstregeling is en dus dat inderdaad sommige plekken pas veel te laat bereikbaar zijn.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Coronavirus

Bericht door sirvinniei »

Durashift schreef:
Maar goed, ik heb nu een 'dilemma'..

Dochter is vorige week op de dinsdag en vrijdag niet naar school geweest ivm verkoudheidsklachten. (is al snel verkouden in een winter door o.a. huisstofmijt allergie).
Is bij de moeder in die week en ook deze week.
Krijg ik nu bericht: ja, ehm. de volwassenen in huis daar vertonen nu ook verkoudheidsklachten.... met daarbij de woorden: het is aan mij of ik dochter daarvandaan wil ophalen (voor een periode bij mij zijn).

Nou, het lijkt mij dat dochter daar ophalen, ter bescherming van een eventuele besmetting met corona (moeder en cs zijn nog niet getest, zover ik weet) niet zinvol is.. want besmetting kan al plaats hebben gevonden, lijkt mij (als dat dan zo zou zijn, dat het virus er is -wat wel zo is op gemeentelijk niveau- ).

Ik ben zelf nog klachtenvrij.

Sowieso is aankomend weekend een regulier weekend voor dochter en mij..

Nou heeft er in dat huis net een verbouwing plaatsgevonden.. dus irritatie aan de luchtwegen door overmatige stof, lijkt mij niet heel gek.. en dat het lichaam dat er via snot weer probeert uit te krijgen.. best wel logisch toch?
Al temperatuur gemeten? Dat lijkt mij een goede indicatie van of het een infectie of een allergie/keelirritatie is.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Meltrain schreef:Maar dit is juist wel het goede moment om die pakken te gaan produceren, zodat er over een maand wellicht wel voldoende zijn om in elk geval de mensen die om wat voor reden toch naar buiten moeten te beschermen.
Als het een beetje meezit ben je niet de eerste die op dat idee komt. Wellicht is dat zelfs al bedacht door types die wèl over productiefaciliteit beschikken.

Daarnaast is het maar de vraag of die pakken echt nodig zijn: op de wat langere termijn zal toch wel die veelbesproken groepsimmuniteit ontstaan.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Coronavirus

Bericht door Ardan »

Gezien het meer algemeen en persoonlijk wordende karakter van dit topic, is dit topic verplaatst naar OV Ontmoetingspunt.
Ik doe ook maar wat
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door cassie127 »

Plan met NS nu maar eens een reis dit weekend van Zwolle naar Groningen... Heel ver ga je niet komen na 18:00 uur :|
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Is een fout in de dataset door de werkzaamheden die dit weekend al gepland waren tussen Assen en Groningen, wordt morgen gerepareerd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

Chrysa, je zei dat je het virus had. Gaat het intussen al wat beter? Wat voor klachten heb je (gehad)?
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Coronavirus

Bericht door Statler Rail »

Suus schreef:De verwachting is dat Brabant en Limburg nog twee weken ellende hebben, maar dat de nadruk waarschijnlijk al eerder naar de Randstad gaat verschuiven.
Verwachting van wie? Bij exponentiële groei ligt dat niet voor de hand. Als je kijkt naar Italië zie je ook dat de situatie in Lombardije nog steeds met afstand het slechtst is. En aangezien in Nederland zelfs in Brabant nog steeds niet de maatregelen worden genomen die andere landen al wel hebben genomen, gaan wij vrolijk door op weg naar een Italië-scenario. We zitten volgens mij nog twee dagen verwijderd van het moment waarop Italië tot een lockdown besloot.

Door de lange incubatietijd is de kennis die we nu hebben over de verspreiding van het virus, eigenlijk de situatie van een week tot twee weken geleden. Het virus is al veel verder verspreid dan menigeen denkt. Dat de massa dat denkt is nog tot daar aan toe, maar de uitspraken van het RIVM en Rutte dat een lockdown "nog niet" nodig is, zijn weinig vertrouwenswekkend. Je moet die lockdown namelijk instellen VOORdat het virus zich wijd verspreid heeft, zodat je de verspreiding dan afkapt. Helemaal afkappen lukt niet, het blijft "flatten the curve". Maar wat Nederland nu doet is meer "following the curve" dan "flatten the curve". Dat is erg zorgwekkend.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Hoe zie je die lockdown voor je? Want de praktijk in Italië, Spanje en nu ook Frankrijk leert dat die niet veel anders is als de situatie nu in Nederland. We doen in Nederland al aan sociale distantiëring, veel niet-noodzakelijke instituten zijn gesloten, en bijna iedereen zit constant thuis. Het enige verschil tussen dat en de lockdown zoals deze in Zuid-Europa bestaat is een strafmaatregel, en zelfs die werkt niet goed. Mijn familie in Frankrijk moet gewoon nog de deur uit, en gaat dat ook. Het enige verschil tussen het aanbevolen thuiswerken van vorige week en de lockdown van deze week is dat ze met een extra A4'tje op zak in de rij bij de bakker staan.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Coronavirus

Bericht door Statler Rail »

Nee, Nederland is nog niet in een lockdown vergelijkbaar met die andere landen. Belangrijke verschillen:

- In Nederland mag je nog gewoon naar buiten. Bij een lockdown mag je alleen nog naar buiten voor je werk of voor boodschappen.
- In Nederland is thuiswerken slechts een advies, maar niet verplicht. Veel kantoren zijn nog gewoon open.
- Social distancing wordt in Nederland heel slecht opgevolgd, bijna niemand draagt mondkapjes, mensen gaan massaal naar de bouwmarkt, klusbedrijven zijn nog gewoon aan het werk, brengen kinderen naar de oppas, enzovoort.

Bij een echte lockdown MOET gewoon iedereen binnen blijven, tenzij het voor je werk strikt noodzakelijk is (en ook dat werk noodzakelijk is) of om boodschappen te doen.

Ik verwacht dat een lockdown onvermijdelijk is. Maar Rutte / RIVM doen net alsof je in een lockdown moet blijven totdat er een vaccin is, en zeggen dan dat dit niet realistisch is. Daarmee verdraaien ze de bedoeling van een lockdown: de lockdown is bedoeld om de verspreiding tijdelijk te onderbreken, meestal in 2 tot 3 weken. Die periode is niet willekeurig, maar is gerelateerd aan de incubatietijd. Na die twee á drie weken weet je wie er besmet en hebben er in die periode nauwelijks nieuwe besmettingen plaatsgevonden. Je hebt dan dus weer overzicht wie er besmet zijn en kan hen isoleren.

In Nederland hebben we nu geen idee wie er nu besmet zijn, omdat veel mensen die besmet zijn nu nog geen verschijnselen hebben (incubatietijd!). Die mensen besmetten nu andere mensen zonder dat ze het weten. Dat wil je met een lockdown doorbreken.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Dat verschil valt flink mee vrees ik, ook in Frankrijk zijn er heel wat mensen die nog 'gewoon' naar werk gaan. Ook in Frankrijk werken de bouwvakkers nog en worden kinderen opgevangen, niet meer op school of bij de kinderopvang maar bij opa en oma.

Tel daarbij op dat mondkapjes te schaars zijn om als gewone burger te dragen, en individueel joggen werkelijk geen enkel risico meedraagt, en het enige concrete verschil tussen de situatie in Nederland vandaag en een lockdown is een boetebedrag. Dat waren er gisteren in Frankrijk meer dan 4000.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Coronavirus

Bericht door Ardan »

Je kunt er toch ook zelf voor kiezen om in een eigen lockdown cq thuisquarantaine te gaan als je dat zo graag wilt? Draag jij op dit moment een mondkapje? Ga jij niet meer naar buiten om even de benen te strekken? Werk jij uitsluitend nog vanuit huis?

Ik ben blij dat ik nog een eindje kan fietsen. Ik heb nu geen werk meer te doen en zou er stapelgek van worden als ik constant binnen moet zitten. Frisse lucht is gezond, fietsen is gezond en is goed voor je longen en je immuunsysteem.
Ik doe ook maar wat
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Coronavirus

Bericht door teun »

Zelf kiezen voor lockdown schiet je natuurlijk heel weinig mee op hè, dat is een beetje als vrijwillige belasting :')
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Statler Rail schreef: - In Nederland is thuiswerken slechts een advies, maar niet verplicht. Veel kantoren zijn nog gewoon open.
Misschien niet vanuit de overheid, maar wel vanuit de bedrijven zelf.
Mijn kantoor kán simpelweg niet dicht, omdat we een behoorlijk belangrijke maatschappelijke functie hebben, maar mijn werk kan prima thuis. Als ik nu naar kantoor zou gaan en het wordt ontdekt, heb ik echt wat uit te leggen aan mijn leidinggevende!
- Social distancing wordt in Nederland heel slecht opgevolgd, bijna niemand draagt mondkapjes, mensen gaan massaal naar de bouwmarkt, klusbedrijven zijn nog gewoon aan het werk, brengen kinderen naar de oppas, enzovoort.
Als het goed is, worden alleen kinderen van ouders in vitale beroepen naar de oppas gebracht. Maar wat is het alternatief?
Bij een echte lockdown MOET gewoon iedereen binnen blijven, tenzij het voor je werk strikt noodzakelijk is (en ook dat werk noodzakelijk is) of om boodschappen te doen.

Of om de hond uit te laten, of een bezoek aan het ziekenhuis, of nog andere redenen. Zoals Z2N al zegt, zijn er genoeg uitzonderingen te bedenken.
Ik verwacht dat een lockdown onvermijdelijk is. Maar Rutte / RIVM doen net alsof je in een lockdown moet blijven totdat er een vaccin is, en zeggen dan dat dit niet realistisch is. Daarmee verdraaien ze de bedoeling van een lockdown: de lockdown is bedoeld om de verspreiding tijdelijk te onderbreken, meestal in 2 tot 3 weken. Die periode is niet willekeurig, maar is gerelateerd aan de incubatietijd. Na die twee á drie weken weet je wie er besmet en hebben er in die periode nauwelijks nieuwe besmettingen plaatsgevonden. Je hebt dan dus weer overzicht wie er besmet zijn en kan hen isoleren.

In Nederland hebben we nu geen idee wie er nu besmet zijn, omdat veel mensen die besmet zijn nu nog geen verschijnselen hebben (incubatietijd!). Die mensen besmetten nu andere mensen zonder dat ze het weten. Dat wil je met een lockdown doorbreken.
Maar met de uitzonderingen weten we dat dan nog steeds niet?

Waar ik overigens wél voor ben is een samenscholingsverbod.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Coronavirus

Bericht door PatrickM »

Ik vind het op zich nog wel prettig dat we nog niet volledig in lockdown zitten. School is nu een week dicht en ik verveel me al een week dood. De planning was hier ook een beetje ongelukkig, vorige week donderdag had ik m’n laatste colleges en deze en volgende week zouden tentamenweken zijn. Die zijn dus allemaal verplaatst, met als gevolg dat er de komende 2 weken niks te doen is qua studie (alles is vorige week netjes ingeleverd en voor het volgende trimester is er nog niks bekend). Het schijnt dat de start van trimester 3 nog een week uitgesteld wordt, omdat de voorbereiding nog niet klaar is (met als gevolg nog een week ‘vakantie’). Nu heb ik dan nog het geluk dat ik midden in de polder woon met een idioot grote tuin (kun je als er een lockdown zou komen bij goed weer tenminste nog fatsoenlijk naar buiten), maar als ik in de stad zou wonen (zonder tuin/buitenruimte) zou ik er helemaal snel klaar mee zijn.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Dat is natuurlijk het belangrijkste argument tegen een lockdown. Een overheid kan wel bepalen dat het moet gebeuren, als de bevolking het niet wil valt het uiteindelijk niet te handhaven. Mensen verzoeken om thuis te blijven en afstand te houden helpt daarin al een hoop, uitgaan van de eigen wil creëert nou eenmaal meer draagvlak onder de bevolking. Gezien het feit dat dit lang gaat duren is draagvlak erg belangrijk, en in plaats van te gaan roeptoeteren dat iedereen verplicht binnen moet blijven kan je dan beter kijken naar andere maatregelen om sociale distanciëring te bevorderen. Het constant herhalen dat je geen handen mag schudden heeft bijvoorbeeld prima gewerkt, je kan hetzelfde proberen met de 1,5 meter afstand houden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

Het geluk dat ik bij een mogelijke lockdown naar buiten kan heb ik ook. Wij beschikken gelukkig ook over een vrij grote tuin rondom het huis.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Coronavirus

Bericht door AppleMoose »

Ik heb alleen een balkon, maar heb het 'geluk' dat ik ook bij een lockdown 'gewoon' naar buiten mag moet voor mijn werk.
Zoals gezegd, mijn cliënten zitten al praktisch in een lockdown en dat is een situatie die we niet lang kunnen volhouden. Er mag geen bezoek komen, dus ook hun ouders niet. Kinderen die nu op de woongroepen zitten mogen de komende tijd niet naar huis, kinderen die nu thuis zitten mogen niet naar de woongroep. Eigenlijk mag niemand het terrein op en af. We delen met twee groepen een speelplaats (eigenlijk drie, maar een groep is nu dus gesloten), De kinderen van beide groepen mogen nu niet gelijktijdig op de speelplaats komen, om een eventuele uitbraak geïsoleerd te houden. Dit doet veel met de kinderen die er zo goed als niks van begrijpen, wat zorgt voor onrust en spanning dat zich uit in meer epileptische aanvallen en agressie richting de medebewoners en personeel. We mogen af en toe met een paar kinderen het terrein af voor een kort wandelingetje door het bos. Dat is essentieel om het voor de kinderen en het personeel dragelijk te houden. Bij een lockdown wordt dat ook nog afgenomen met alle nare gevolgen van dien. Denk ook aan de ouders die dit soort kinderen thuis hebben en nu geen kant op kunnen. Ook voor hen is zo'n wandelingetje in de buurt nodig om het enigszins dragelijk te houden. En dit zijn nou geen kinderen die zichzelf kunnen vermaken...

Over dat 'gewone burgers' mondkapjes moeten dragen als ze naar buiten gaan: je hebt alleen al ruim miljoenen mondkapjes per week nodig om iedereen 1 keer per week boodschappen te laten doen. Tel daarbij op dat mondkapjes regelmatig vervangen moet worden en dat het nogal een specifieke handeling vergt om de mondkapjes op en af te doen om niet alsnog besmet te raken. Als er al zoveel mondkapjes zijn, dan zijn ze nu heel hard nodig in de zorg!
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Deze crisis wordt met de dag vreemder, Bruno Bruins is zojuist afgetreden. :o
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Hij kreeg gisteren een flauwte tijdens het debat in de Tweede Kamer, ik vermoed dat de medische implicatie daarvan toch wat groter is dan gedacht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Corona doet Kamerleden aftreden! Toch een complot! :o
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Dat lijkt mij inderdaad logisch, een minister van volksgezondheid die tijdens een zware gezondheidscrisis niet gezond genoeg is om het land goed te besturen is natuurlijk een verloren zaak. Maar dat minister Hugo de Jonge zijn taken nu gaat overnemen is wel verrassend, want ook hij heeft het al zwaar. Het valt te hopen dat er snel een aanvullende bewindsvoerder komt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Aking schreef:Corona doet Kamerleden aftreden! Toch een complot! :o
Kamerleden treden niet af, maar stellen hun zetel vacant. Bruins was minister, die doen dat bij gelegenheid dan weer wel.

Zou 'ie ergens een griepje opgedaan hebben?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten