Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33905
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Berichtdoor Daniel » do 19 mar 2020, 22:01

Maxim schreef:Hierbij dan de beloofde analyse-grafieken van de X80. Reacties zijn uiteraard welkom. Let wel, het blijft natuurlijk een enigszins theoretische benadering, het gaat altijd over percentages en langere perioden. Dus een dag met puin op de weg is nooit te verwerken in een dienstregeling.

Als X80-ervaringsdeskundige :P kan mijn reactie natuurlijk niet uitblijven, waarbij ik die voor het gemak maar even opsplits in specifieke ervaringen op ritniveau en algemeen commentaar op de analyse.

Op ritniveau
Bij mijn vrij vaste ochtendrit (52663) is vrij duidelijk de, zeker in verhouding tot de andere ritten, relatief lange stilstand bij Woudenberg De Poort te zien. Het valt me hier op dat dit één van de weinige vertrektijden is waarbij 85% van de gereden ritten een minuut te vroeg aankomt, op de 80% zit dat zelfs rond de 2 minuten.
Alleen op de 90%-lijn is de stilstand minder dan een minuut, maar mijn praktijkervaring is dat dat ritten zijn die door vertraging eerder in de omloop te laat van station Amersfoort zijn vertrokken. In je meetperiode is er überhaupt maar één dag geweest waarin er daadwerkelijk vertraging is opgelopen onderweg, maar het lijkt me niet zinvol om een dienstregeling te gaan maken op een korte stremming door werk langs de weg.

Kijk ik vervolgens verder op het trajectdeel naar De Voorposten dan zie je de rijtijd vaak niet gehaald worden. Je stelt daar zelf ook vast dat de rijtijd eigenlijk net wat te krap is. In de praktijk is het echter niet persé een te krappe rijtijd: eigenlijk elke dag staat de bewuste rit wel kort tijd af te wachten bij Woudenberg Spoorlaan en soms ook nog bij het Holevoetplein. Je zou de punctualiteit op dat deeltraject dus wellicht kunnen verbeteren door de beschikbare rijtijd net iets anders te verdelen. Aan de extra tijd die de bus nu staat te wachten heb je immers meer van Holevoetplein naar De Voorposten, dat zijn de haltes met veruit de meeste instappers wat nu eenmaal tijd kost.
Voor het laatste stuk naar De Klomp klopt de rijtijd zoals je al constateert inderdaad best goed, wat overigens in mijn ervaring ook verbetert is ten opzichte van de vorige dienstregeling: zoals de analyse al toont wordt er vaker te vroeg dan te laat aangekomen terwijl de instappers in Renswoude nu ook niet opeens massaal de bus missen. De gewenning dat een X80 ook op tijd kan zijn begint langzaam op te treden, een jaar terug had je eerst nog heel veel rennende reizigers :wink:

Dan de terugrit, daar heb ik vaak rit 54422 maar soms ook de 52710. Op die van 16.07 uur vanaf De Klomp valt op dat het systeem een langere rijtijd voorsteld en ook 85% van de ritten die meer tijd nodig heeft dan er nu is. Terwijl er in de praktijk toch best vaak even gewacht wordt bij De Voorposten. Kan niet zo goed bedenken waar dat nu vandaan komt.
Op de rit van een kwartier later stapelen zich duidelijk zaken op: die komt vaak vertraagd van de 87 af, heeft vervolgens veel instappers (drukke treinaansluiting) en ook nog een chauffeurswissel. Dat lijkt gezien het grote verschil tussen de 80 en 90%-lijn nogal een impact op de punctualiteit te hebben, terwijl het probleem daar misschien wel meer in de krappe doorkoppeling zit dan in de daadwerkelijke rijtijd. Qua verkeer is de situatie op die rit en de rit van een kwartier eerder namelijk heel erg vergelijkbaar en het aantal uitstappers in Renswoude is ook niet zo heel groot, dus daar kan de langere benodigde tijd ook niet vandaan komen.
Op Scherpenzeel - Woudenberg zie ik dan weer een voorstel voor een langere rijtijd. Opmerkelijk, want vaak wordt er wel even afgewacht bij De Poort en lijken de gemiddelde rijtijden wel de meest voorkomende. Van de werkzaamheden rond de halte Zegheweg is relatief weinig merkbaar in de praktijk. Ik heb hier zelf meer het idee dat het tekort aan rijtijd ontstaat doordat de bus al iets vertraagd bij De Voorposten is (dat laat je analyse ook zien) en vervolgens dat in Scherpenzeel niet zo kan inlopen. Ofwel door veel uitstappers (dat gaat vanaf net voor spitstijd spelen) ofwel juist doordat er overdag gewoon meer verkeer in Scherpenzeel is. En de smalle Dorpsstraat aldaar leent zich ook niet echt voor het kruisen met een tegemoetkomende bus, auto of soms vrachtwagen waardoor wat meer tijd nodig is: vaak moet het verkeer in één van beide richtingen even op een wat breder punt aan de kant.

Algemeen
In het ochtendspitsblok van 6.30 tot 8.00 uur naar De Klomp valt me de ene rit van Pouw Vervoer op die veel meer tijd nodig heeft naar De Poort. Die rit is extreem rustig op dat trajectdeel (soms maar één passagier) en qua verkeer is er amper verschil met de rit ervoor. Daarmee vervuilt waarschijnlijk een vertraagde uitruk je analyse. Het teveel aan tijd in de middagspits is aannemelijk gekomen door de verlenging van de rijtijden een jaar eerder, terwijl de doorstroming bij de Hertenkop tegenwoordig een stuk beter is met de nieuwe weginrichting. Verder zie ik weinig raars in je analyse richting De Klomp.

Richting Amersfoort valt me op het eerste stuk naar De Voorposten vooral het effect van de korte koppeling aan 87 op. Precies bij de ritten die van 87 af komen zie je relatief een veel groter verschil tussen de gemiddelde rijtijd en de door 90% van de ritten gerealiseerde rijtijd. Wellicht dat een iets ruimere koppeling daar verbetering in brengt zonder dat je veel meer tijd nodig hebt.
Op het stuk tot Woudenberg zit de vertraging 'm niet in de werkzaamheden in Woudenberg zoals ik eerder al schreef, eerder tussen de Europaweg en de rotonde. Op dat stuk zie ik 's ochtends nog wel eens lichte filevorming optreden.

Tot slot het stuk naar Amersfoort: die enorme piek in de ochtendspits verbaast mij (als bewoner van het Julianaplein, dus ik zie de drukte ook vaak genoeg) eigenlijk wel een beetje. Ik ken zelf vooral de middagspitsdrukte, waarbij ik wel eens grappend gesteld heb dat de Kersenbaan als enige invloed heeft gehad dat er nu van drie kanten een file naar het Julianaplein staat in plaats van van twee kanten. Maar opvallend genoeg zie ik die middagspitspiek juist niet echt in de plaatjes terug.
Wat de ochtendspits betreft had ik nooit het idee dat het echt zo erg was. In ieder geval staat de file niet op de Kersenbaan zelf, maar komt de drukte vooral van de Leusderweg af. Maar als ik 'm zie dan rijdt het op zich nog wel door.
Ben op zich ook wel benieuwd wat de gemeente daar aan zou willen doen: het probleem zit 'm waarschijnlijk vooral in verkeer dat er niet tussendoor komt de Stadsring op omdat het daar ook druk is. Maar je zou er bijna voor overwegen om in de ochtendspits via de Bergstraat en Vlasakkerweg richting station te gaan rijden. Overigens zou de halte Zonnehof-Oost een paar meter naar voren laten verplaatsen (zeg maar ter hoogte van het voormalige notariskantoor) wellicht ook al schelen.
Bij drukte is één van de grotere problemen namelijk ook dat een bus die bij Zonnehof-Oost halteert slechts met moeite weer op de linksafstrook komt, gezien de halte feitelijk op de rechtsafstrook ligt en precies daar waar de rij voor het verkeerslicht al staat. Stopt de bus net ietsjes eerder dan ben je van dat probleem af.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Alex99
Berichten: 58
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 09:24

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Berichtdoor Alex99 » vr 20 mar 2020, 10:23

Wat leuk dat er nog op teruggekomen is! Nu is er al heel wat gras voor de voeten weggemaaid, dus ik probeer mijn bevindingen maar kort te houden (gaat mislukken :mrgreen: ).

Daniel schreef:Ben wel benieuwd naar de relatie tussen hoe het als reiziger voelt t.o.v. wat er gemeten wordt, en de daarvoor relevante ervaringen worden steeds langer geleden.

Ja! En toch, de ervaring klopt wel over het algemeen t.o.v. wat er gemeten wordt. Daar ben ik wel blij om.

Nu reis ik vooral op het stuk De Poort - A'foort v.v. en soms precies in die 'horrorspitstijden'. Eerst het stuk er net voor in de ochtendspits, zeg maar Spoorlaan - De Poort
Verder van Scherpenzeel naar Woudenberg (...) Of komt dit door de werkzaamheden langs de route? Wat zeggen de ervaringsdeskundigen?

Ik herken dat de bus in de ochtendspits te laat aankomt op De Poort. Zelfs een keer gehad dat de bus zijn vertraging vanuit de 87 inliep (ong. +7 minuten naar +3 op de Europaweg) en vervolgens in een soort horrorfile terechtkwam op het stuk Europaweg - Laanzicht, waar er gewoon dik 10 minuten extra vertraging bij kwam. (OVInfo is de redding geweest hier :wink: ). Komt deze vertraging door verkeersdrukte of door de werkzaamheden? Ik denk dat het probleem tweeledig is:
a) Toch extra tijd door de werkzaamheden op het stukje N224 in Woudenberg (maximumsnelheid is immers een heel stuk 30 en volgens mij sluiten ze ook wel eens een rijstrook af en staan er dus verkeersregelaars / verkeerslichten)
b) Veel meer (de meer algemene ontwikkeling binnen de provincie) de toegenomen verkeersdrukte. Vanuit de bewoners zijn er al zorgen over de drukte op deze weg. Ik vrees dat het eerder regel dan uitzondering wordt dat er voor de rotonde N224/N226 file gaat staan (tenzij er nu ineens andere ontwikkelingen komen door de coronacrisis).
Maar, dit stuk bereis ik dus niet vaak, hier kunnen de vaste reizigers (@Daniel :wink: ) / buschauffeurs meer over zeggen.

Dan het stuk Woudenberg - Amersfoort
Daniel schreef: Wat de ochtendspits betreft had ik nooit het idee dat het echt zo erg was. In ieder geval staat de file niet op de Kersenbaan zelf, maar komt de drukte vooral van de Leusderweg af. Maar als ik 'm zie dan rijdt het op zich nog wel door.
Ben op zich ook wel benieuwd wat de gemeente daar aan zou willen doen: het probleem zit 'm waarschijnlijk vooral in verkeer dat er niet tussendoor komt de Stadsring op omdat het daar ook druk is. Maar je zou er bijna voor overwegen om in de ochtendspits via de Bergstraat en Vlasakkerweg richting station te gaan rijden. Overigens zou de halte Zonnehof-Oost een paar meter naar voren laten verplaatsen (zeg maar ter hoogte van het voormalige notariskantoor) wellicht ook al schelen.
Bij drukte is één van de grotere problemen namelijk ook dat een bus die bij Zonnehof-Oost halteert slechts met moeite weer op de linksafstrook komt, gezien de halte feitelijk op de rechtsafstrook ligt en precies daar waar de rij voor het verkeerslicht al staat. Stopt de bus net ietsjes eerder dan ben je van dat probleem af.


Dit dekt de lading. Het verkeer tussen De Poort en de Schutterhoeflaan stroomt meestal redelijk door (zeker na de aanpassing van "de Hertekop" (Schutterhoeflaan / Arnhemseweg(-Zuid) / A28). In de ochtendspits staat het verkeer inderdaad met name stil op het laatste stuk, van een klein stukje van de Kersenbaan (tunnel onder de rotonde door) tot de stadsring. De files werden de laatste tijd wel steeds erger, bij het uitrijden van de tunnel stond het nu ineens al stil. En dat stilstaan duurt lang, langer dan je zou denken. Vaak staat de kruising vast doordat het verkeer vanuit de Leusderweg (inderdaad, daar komt denk ik het grote probleem vandaan(?)) de kruising blokkeert. Daardoor(?) ontstaat er ook file op de Kersenbaan zelf (en ja, soms is dat best wel erg).

De halte Zonnehof-Oost verplaatsen zal misschien heel iets schelen, maar niet heel veel. Veel verkeer wil linksaf, rechtsaf is vaak vrij. Toch zou het wel de verkeersveiligheid ten goede komen (want je hebt geen auto's die de bus toch even voor willen zijn) en al schrijvende bedenk ik me ook dat je misschien zelfs een 'groen-rondje' eerder zou kunnen zijn met het verplaatsen van de halte, wat wel weer wat tijd scheelt.

De middagspits (A'foort - Woudenberg) heb ik weinig meer aan toe te voegen. Dat klopt als een bus.

Kortom, leuk om de analyse eens te zien. Het geeft een heel leuk beeld van hoe zo'n rijtijd-analyse/verdeling gaat (nooit geweten!). Dat er wat minder rijtijd zit tussen De Poort en Schutterhoeflaan snap ik nu ook (want je wilt een bus niet te vroeg laten vertrekken). Het leuke is dat de analyse (gemiddeld genomen natuurlijk) toch best overeenkomt met de praktijk. Dank voor het delen. :-)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33905
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Berichtdoor Daniel » vr 20 mar 2020, 12:43

@Alex99: juist dat vele verkeer linksaf is het probleem waardoor de bus er bij Zonnehof-Oost slecht tussen komt. Het verkeer rechtsaf staat immers achter de bus, alleen alles dat linksaf gaat staat in de weg.
Soms wordt ik er als uitstapper ook wel iets eerder uit gelaten daar zodat de bus makkelijker de linksaf strook op komt, maar dat gaat eigenlijk uitsluitend als er alleen uitstappers zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Alex99
Berichten: 58
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 09:24

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Berichtdoor Alex99 » vr 20 mar 2020, 13:46

Logisch natuurlijk, verkeer naar rechts kan er niet langs... Ik vond het al zo gek dat er naar rechts vaak zo weinig verkeer stond... :oops: Lekker nagedacht weer. Halte naar achteren verplaatsen scheelt dan al enorm ja.

Roeland
Berichten: 1074
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Berichtdoor Roeland » vr 20 mar 2020, 14:13

Als het rond Woudenberg zo druk wordt (wel woninge, maar geen wegen erbij) dan moeten we het toch nog maar eens gaan hebben over reactiveren van de oude spoorlijn Amersfoort - Woudenberg als lightrail verbinding. Met als stations: Amersfoort CS, Leusden Zuid en Woudenberg-Scherpenzeel.
Met op termijn de optie van doortrekken naar Veenendaal.
Daarmee zullen de wegen rond Woudenberg wel wat rustiger worden, vermoed ik.

sirvinniei
Berichten: 2599
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Berichtdoor sirvinniei » vr 20 mar 2020, 15:21

En je denkt dat Leusden-Zuid, die nu maar maximaal 2 bussen per uur per richting door hun wijk tollereert, openstaan voor een lightrail?
Verder is er nog veel ruimte voor groei zonder andere vervoersmiddelen. Allereerst kan je Amersfoort-Woudenberg opschalen naar 8x per uur zodat je met lijn 82 in totaal 10x per uur rijdt. Daarna kan je na gaan denken over 15m of geleed. Als zelfs dat niet voldoende is zou je kunnen denken aan vrijliggende businfra en tot 12x per uur kunnen rijden. Lijkt me fors overdreven, maar nog altijd goedkoper en nuttiger voor een groter gebied dan lightrail.
Ik heb geen onderschrift

nvdw
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Berichtdoor nvdw » vr 20 mar 2020, 15:46

En aanzienlijk minder kostbaar, niet te vergeten.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq

Maxim
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Berichtdoor Maxim » vr 20 mar 2020, 16:19

Dank voor jullie uitgebreide reacties! Even ter aanvulling: het is een rijtijdmeting, punctualiteit speelt hierbij geen rol. Als een bus 10 minuten te laat vertrekt van het beginpunt en 10 minuten te laat arriveert op het volgende knooppunt, dan zal de rijtijd als “goed” worden beoordeeld.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33905
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Berichtdoor Daniel » vr 20 mar 2020, 16:28

In dat geval vind ik sommige afwijkingen tussen ritten nog vreemder, bijvoorbeeld de genoemde twee middagspitsritten die ik vergeleek. Want daar is er geen logische reden dat de ene rit er veel langer dan de andere over doet.
En hetzelfde geldt voor die Pouw rit in de ochtendspits. Gezien die veel stiller is qua passagiers zou je verwachten dat die Amersfoort - Woudenberg De Poort juist sneller aflegt dan de rit ervoor en erna in plaats van langzamer wat nu uit de analyse komt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3273
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Berichtdoor Zugführer » di 24 mar 2020, 21:39

Ik heb een paar berichten verwijderd, omdat die in het verkeerde topic stonden en inmiddels als verplaatst waren naar het "Concessie Regio Utrecht" topic.
OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km | 2018: 31.044 km | 2019: 26.639 km


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten