Syntus verliest concessie aan Arriva
Re: Syntus verliest concessie aan Arriva
Zutphen-Oldenzaal blijft gewoon Syntus, die lijn valt grotendeels onder het beheer van de regio Twente.
De doorgaande ritten Arnhem-Doetinchem-Winterswijk (nu serie s30900) wordt dus Arriva, de extra ritten Arnhem-Doetinchem (nu serie s30700) wordt nog aanbesteed (valt onder Stadsregio Arnhem Nijmegen) en dat kan dus een andere vervoerder worden.
De doorgaande ritten Arnhem-Doetinchem-Winterswijk (nu serie s30900) wordt dus Arriva, de extra ritten Arnhem-Doetinchem (nu serie s30700) wordt nog aanbesteed (valt onder Stadsregio Arnhem Nijmegen) en dat kan dus een andere vervoerder worden.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Syntus verliest concessie aan Arriva
De LINTen die er nu nog rondrijden zijn gewoon toegelaten, en hoeven dus niet ineens weg wanneer Arriva ze overneemt. Nieuwe LINTen krijgen echter geen toelating meer vanwege de strengere botseisen. Het zal ook wel lastig worden om ze grondig te reviseren, want dan is een nieuwe toelating nodig...Vinny schreef:Door de afvoer van LINT's zullen het aantal seinstoringen ook gaan afnemen. Aangezien de LINTJES ook al niet meer voldoen aan de IVW criteria voor toelating op het spoorwegnet is het (naar alle waarschijnlijkheid) over en uit met deze beestjes. Ik zeg: GTW in de Achterhoek ;)
Re: Syntus verliest concessie aan Arriva
Het is een politiek gevoelig dossier. Sommige mensen worden nou eenmaal geil van lightrail. En dat is het laatste wat ik er over zeg...Thijs schreef:Wat is je bron hiervan? Dit gerucht circuleert al jaren op internet en ik heb het nog nooit onderbouwd gezien. Sterker nog, ik heb wel eens vernomen dat dit helemaal niet het geval is. Sowieso, als die Lintjes nu onder Syntus mogen rijden, mogen ze ook nog wel onder Arriva rijden.Vinny schreef:Aangezien de LINTJES ook al niet meer voldoen aan de IVW criteria voor toelating op het spoorwegnet is het (naar alle waarschijnlijkheid) over en uit met deze beestjes.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Syntus verliest concessie aan Arriva
Kortom, ik heb nog geen enkele bron gezien waarin staat dat IVW vindt dat Lint niet voldoet aan botseisen.
Re: Syntus verliest concessie aan Arriva
En hoe is dit precies een antwoord op zijn vraag?Vinny schreef:Het is een politiek gevoelig dossier. Sommige mensen worden nou eenmaal geil van lightrail. En dat is het laatste wat ik er over zeg...
Doe niet van die domme beweringen als je er niet een bron bij kan geven.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Syntus verliest concessie aan Arriva
Tja ik heb dat ook gewoon ergens gelezen Het IVW wil eigenlijk geen lightrail materieel op het zware spoor toestaan. Dus.Thijs schreef:Kortom, ik heb nog geen enkele bron gezien waarin staat dat IVW vindt dat Lint niet voldoet aan botseisen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Syntus verliest concessie aan Arriva
Wat ze tegenwoordig al niet in de Libelle schrijven. :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Syntus verliest concessie aan Arriva
Ja wat denk je? Ze kunnen hun Zomervakantie-Express nu op de spreekwoordelijke buik schrijven. Ik heb al huilende huismoeders aan te telefoon gehad, maar ik ga proberen of ik nog wat touringcars voor ze kan regelen zodat ze toch in Almere terecht kunnen komende zomer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Syntus verliest concessie aan Arriva
Ja waarom ook niet. Als het je niet lukt krijg je nog steeds promotie. Het stond immers niet in je functie-omschrijving. Succes :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Syntus verliest concessie aan Arriva
Er wordt terecht gevraagd naar een bron over de opmerking. Een linkje naar een IVW-rapport of statement zou wenselijk zijn. Dan mag het hier verder ontopic weer over de betreffende concessie gaan.
Re: Syntus verliest concessie aan Arriva
Nou ik ga morgen eens zoeken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Syntus verliest concessie aan Arriva
Het bestek beschrijft twee dingen: enerzijds het treinmaterieel dat een gemiddelde leeftijd mag hebben van 12 jaar tijdens de concessie en anderzijds moet voldoen aan oa gelijkvloerse instap en dat soort eisen. Daarnaast is gesteld dat gebruikte treinen gebruikt mogen worden mits ze qua exterieur en interieur aangepast worden (lees: nieuwe bestickering, nieuwe bekleding en controleren stoelafstand). Kortom: de huidige Lintjes zijn toegestaan met vernieuwde look. Technisch wordt niks aangepast wat dus ook geen problemen oplevert voor eventuele toelatingen. Het IVW is in deze dan ook geen partij.
Voor DM'90 is het in 2012 einde verhaal, voor de Lintjes na afloop van de nieuwe concessie (2022 of met verlenging 2027). Arriva hoeft enkel het materieel wat er rijdt met een bouwjaar van 2010 of later over te dragen aan de volgende vervoerder.
Voor DM'90 is het in 2012 einde verhaal, voor de Lintjes na afloop van de nieuwe concessie (2022 of met verlenging 2027). Arriva hoeft enkel het materieel wat er rijdt met een bouwjaar van 2010 of later over te dragen aan de volgende vervoerder.
Re: Syntus verliest concessie aan Arriva
Ik zag hier diverse mensen vragen of Zutphen-Hengelo-Oldenzaal wel van Syntus blijft, en het antwoord is ja. Dat is een ander consessiegebied. Dit betekent in concreto dat Zutphen-Oldenzaal de enige spoorlijn zal worden voor Syntus na 2012. Almelo-Mariënberg wordt door Connexxion gereden, maar ik geloof dat dat in opdracht van Syntus en de regio Twente is. De twee Lintjes 44 en 45 worden van Syntus gehuurd. Ook betekent dit dat Syntus, die zijn roots in de Achterhoek heeft, met hoofdkantoor in Doetinchem, ineens bijna volledig Overijssels is. Alleen de lijnen 56 (Deventer-Borculo), 81 (Deventer-Zutphen), 92 (Almelo-Eibergen) en 95 (Goor-Borculo) doen de Achterhoek dan nog aan. Twents wordt dan ineens een mengelmoesje van Connexxion, Syntus én Arriva.
Ik ben ook benieuwd waar Syntus zijn hoofdkantoor dan gaat neerzetten.
Ik ben ook benieuwd waar Syntus zijn hoofdkantoor dan gaat neerzetten.
Ik doe ook maar wat
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Syntus verliest concessie aan Arriva
Ehm, precies andersom toch? Connexxion heeft de aanbesteding Twente gewonnen en laat Almelo - Mariënberg en de omliggende buslijnen door Syntus rijden. Ze hebben niet voor niks die rode linten van Syntus-logo's voorzienArdan schreef:Almelo-Mariënberg wordt door Connexxion gereden, maar ik geloof dat dat in opdracht van Syntus en de regio Twente is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Syntus verliest concessie aan Arriva
Zou ook kunnen idd, nu je het zegt...
Dan zit cxx wel mooi met de eer te strijken, op alle kaarten en zo zie je dat Connexxion daar rijdt terwijl eigenlijk Syntus het doet.
Dan zit cxx wel mooi met de eer te strijken, op alle kaarten en zo zie je dat Connexxion daar rijdt terwijl eigenlijk Syntus het doet.
Ik doe ook maar wat
Re: Syntus verliest concessie aan Arriva
Helemaal mee eens de Arriva is namelijk niet heel slecht maar het doet niet net zoals de Syntus iets toevoegen.Ardan schreef:Dat meen je niet :neg:
Ik vind het erg jammer. Syntus, verbonden met de Achterhoek, wordt vervangen door een busbedrijf waar ik persoonlijk echt niets mee heb. Ik mag toch hopen dat die graf-Wrights niet hierheen komen.
Of de Wrights naar de achterhoek komen licht aan verschillende dingen:
1 euro norm: De Wright bussen hebben een euronorm van klasse 3 en het is mogelijk dat 4 geeist wordt.
2 Leeftijd materieel:In DAV moet het materiaal in begin 2011 de laan uit, als in de achterhoek het materiaal door mag rijden tot een leeftijd van 10 of 12 jaar is de kans groot dat DAV een jaar vroeger nieuwe bussen krijgt en dat de Wright bussen de komende drie a vijf jaar in de achterhoek rijden.
3.Afvoer materiaal Noorden: Ik weet niet of het materiaal uit het Noorden al afgevoerd is maar het is ook mogelijk dat de Wright bussen een jaar later komt en dat het allerhande materiaal uit het Noorden het eerste jaar de honours waarneemt totdat de Wright in DAV afgeschreven is.
(de kans in overgens klein want deze oplossing betekend dat honderden bussen een jaar naar een garage in DAV of rivierenland moet en dat deze bussen ingepast moeten worden in een dienstregeling om er voor te zorgen dat bijvoorbeeld remmen niet vast roesten)
Re: Syntus verliest concessie aan Arriva
Bussen mogen gemiddeld 7,5 jaar oud zijn, maximaal 12 en moet minimaal Euro III hebben. Nieuwe bussen moeten aan de hoogste norm van dat moment voldoen. Wel moet voor 2014 een CO² reductie van 15% hebben plaatsgevonden en de Wrights lijken me niet bijdragen aan een reductie. Eerste gedachte is dat er gewoon nieuwe Amba's besteld worden voor deze concessie.
Re: Syntus verliest concessie aan Arriva
Of misschien eindelijk een Citea's. Overigens staan er in heel Groningen en Drenthe stallingen vol bussen weg te rotten op het moment (zag er vandaag toevallig een flink aantal staan in Meppel).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Syntus verliest concessie aan Arriva
In ieder geval is lijn 56 onderdeel van de concessie Achterhoek-Rivierenland, deze zal dus ook door Arriva worden gereden. Volgens mij is ook de 81 hier onderdeel van, Arriva zal deze dan ook overnemen. Mocht de 81 geen onderdeel zijn dan zit die vast in het pakket buslijnen dat onderdeel wordt van de concessie Achterhoek-Rivierenland. De 52 en 54 worden namelijk uit de concessie ZHO gehaald en naar de concessie Achterhoek-Rivierenland gebracht. Het was de bedoeling dat alleen de spoorlijnen Zutphen-Hengelo-Oldenzaal het enige van de concessie ZHO was dat Gelderland aan doet. Alle buslijnen die Gelderland aan doen (dus ook de 92 of 95?) worden overgedragen aan de concessie Achterhoek-Rivierenland. Per wanneer weet ik niet, maar ik dacht op het moment dat de concessie ZHO afloopt.Ardan schreef:die zijn roots in de Achterhoek heeft, met hoofdkantoor in Doetinchem, ineens bijna volledig Overijssels is. Alleen de lijnen 56 (Deventer-Borculo), 81 (Deventer-Zutphen), 92 (Almelo-Eibergen) en 95 (Goor-Borculo) doen de Achterhoek dan nog aan. Twents wordt dan ineens een mengelmoesje van Connexxion, Syntus én Arriva.
Zelf denk ik, daar heb ik geen bron voor, dat ZHO niet opnieuw wordt aanbesteed. Er blijft immers niet veel meer over naast de spoorlijn. Ik denk dat ZHO onderdeel gaat worden van een multimodale concessie Twente.
Re: Syntus verliest concessie aan Arriva
Waar ik dan wel benieuwd naar ben: Syntus heeft wel Deventer-Zwolle gewonnen. Blijft dan Syntus na augustus nog een tijdje met CXX-bussen rijden hier, en dat dan in December alle bussen uit de Achterhoek hierheen verhuizen en dat dan pas de CXX-bussen aan de kant gaan? Het lijkt me nogal overkill om nieuwe bussen voor Salland te kopen, terwijl je nadat Achterhoek drie maanden later kwijt is, heel veel bussen daarvan overhebt.
Ik doe ook maar wat
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Syntus verliest concessie aan Arriva
Mwoh, met die eisen zie ik wel een grote kans op Irisbus GX127-inzet voor wat betreft de midibusjes. Zijn er zowiezo al twee over die in Groningen reden (nadat ze in DAV overtollig werden) en in DAV worden ook steeds meer van de 7x-lijnen waarvoor ze aangeschaft waren omgezet in lijntaxi's.Raymond schreef:Bussen mogen gemiddeld 7,5 jaar oud zijn, maximaal 12 en moet minimaal Euro III hebben. Nieuwe bussen moeten aan de hoogste norm van dat moment voldoen. Wel moet voor 2014 een CO² reductie van 15% hebben plaatsgevonden en de Wrights lijken me niet bijdragen aan een reductie. Eerste gedachte is dat er gewoon nieuwe Amba's besteld worden voor deze concessie.
Die dingen zijn 3,5 jaar oud bij ingang van deze concessie en voldoen aan de EEV-norm
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Syntus verliest concessie aan Arriva
Als de Arriva overweegt een deel van het materiaal nog te gebruiken in de achterhoek mogen ze die bussen wel snel in andere concessies ondergaan brengen.Bee schreef:Of misschien eindelijk een Citea's. Overigens staan er in heel Groningen en Drenthe stallingen vol bussen weg te rotten op het moment (zag er vandaag toevallig een flink aantal staan in Meppel).
Ze kunnen dan het aantal inzet dagen van het huidige materiaal verlagen, hierdoor kan het materieel die voor de concessie in de achterhoek bestemt gaat zijn tenminste rijtijd krijgen waardoor het materiaal ten minste niet wegroest.
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 18:59
Re: Syntus verliest concessie aan Arriva
Dit menen ze niet.
Dat zo'n uitstekend bedrijf nou weg moet en daarvoor in de plaats Arriva komt......onbegrijpelijk.
Ik hoop dat Syntus de bezwaartermijn goed gebruikt, en anders meld ik me wel aan voor het halen van een rijbewijs(alles beter dan met Arriva op de weg)
Dat zo'n uitstekend bedrijf nou weg moet en daarvoor in de plaats Arriva komt......onbegrijpelijk.
Ik hoop dat Syntus de bezwaartermijn goed gebruikt, en anders meld ik me wel aan voor het halen van een rijbewijs(alles beter dan met Arriva op de weg)
Re: Syntus verliest concessie aan Arriva
ben ik het helemaal mee eens graafschap !!!!
Re: Syntus verliest concessie aan Arriva
^^Zo...de vooroordelen liggen ook weer voor het oprapen :?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 gasten