Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Aangezien mijn zusje tegenwoordig in de buurt van het Schulpplein woont, vind ik het jammer dat lijn 74 wordt opgeheven. Met name voor mijn oma is dat een ideale lijn om mijn zusje te bezoeken en dan samen naar het Zuidplein te gaan.

Ook het reduceren van lijn 67 tot een spitslijn vind ik wel bijzonder. Nog geen 10 jaar geleden was het nog een van de Frequentbussen. :shock:
De overige wijzigingen zijn wel begrijpelijk, op het opheffen van lijn 7 na 22:00 uur na.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Ben zelf ook niet echt enthousiast over het plan met tram 7. De aanpak van de Waalhaven buslijnen is ook niet echt een goede oplossing vind ik. RET heeft nog altijd maar 2 gelede bussen, en met de order voor de CITEA's had ik gehoopt dat men eindelijk weer een X aantal gelede bussen zou aanschaffen juist voor de drukke buslijnen in Rotterdam. En dan niet alleen exclusief op lijn 70 inzetten zoals nu gebeurd. En het argument dat de infra geen gelede bussen aankan vind ik echt onzin want je kan op zeker op alle frequente lijnen gewoon geleed materieel inzetten. Er zijn krappere steden waar het normaal is dat men geleed materieel inzet.
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Ofheffen van lijn 74 is ondanks het "lage" aantal reizigers ondoordacht. Deze lijn wordt bij uitstek gebruikt door ouderen van en
naar het Schulpplein en zorginstelling Sonneburgh. Wellicht omzetten in een buurtbuslijn of is dat te kostbaar?

Positief dat diverse wijken in Barendrecht en Rhoon-Portland een directe busverbinding krijgen met het NS-station in de
vorm van spitslijn 283. Pilot geldt voor 2 jaar, mits de gemeente Barendrecht financieel bijspringt. Routevoorstel
voor lijn 283 is ook interessant.

Omzetten van lijn 67 naar een spitslijn zat er aan te komen. Deze lijn is kapot bezuinigd en het geld is elders nodig
om lijnen te versterken en te ondersteunen. Zie bijvoorbeeld lijn 79 die uitgebreid wordt naar Rhoon.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door busfanNL »

BusFreakRotterdam schreef:Ofheffen van lijn 74 is ondanks het "lage" aantal reizigers ondoordacht. Deze lijn wordt bij uitstek gebruikt door ouderen van en
naar het Schulpplein en zorginstelling Sonneburgh. Wellicht omzetten in een buurtbuslijn of is dat te kostbaar?
Ja en dat is dus één op één werkverdringing, want er rijdt nu taxipersoneel van RMC op, dit zijn mensen die voor dit vervoer zijn opgeleid en daar hun taxipas voor hebben moeten halen. Trouwens de buurtbussen zijn de afgelopen tijd uiterst onbetrouwbaar gebleken door het materieel, daarom ben ik ze dan ook gaan mijden.
Tevens blijf ik bij het standpunt dat in een drukke regio als Rotterdam (m. u. v. Lijnen 601 t/m 604 want die rijden oprecht nuttige routes) geen buurtbus thuis hoort. Het is bedoeld als streekdienst op het platteland, vroeger moest een buurtbus aan allerlei eissen voldoen om opgericht te mogen worden en nu wordt de ene na de andere buurtbus uit de grond gestampt in de regio Rotterdam.
Nogmaals er rijdt nu taxipersoneel van RMC op en dus ik zie dan meer wat in een flexbus systeem (stop en go).
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door DPDelft »

busfanNL schreef: Ja en dat is dus één op één werkverdringing, .... dus ik zie dan meer wat in een flexbus systeem (stop en go).
De vervoerkundige maakt keuzes op basis van het aantal reizigers op een lijn/route. Binnen een concessie is een bepaald aantal DRU's beschikbaar, dee dienen zo maatschappelijk verantwoord mogelijk te worden ingezet (oftewel hoe profiteren er de meeste reizigers van). Aangezien het aantal in te zetten de DRU's al jaren lang nauwelijks stijgt moeten er keuzes gemaakt worden.
Het omzetten naar een buurtbuslijn zet een lijn buiten deze DRU's waardoor een lijn kan blijven staan. Mee eens dat dit betaald werk omzet naar vrijwiliggerswerk, alleen zit er dus een politieke keuze achter. Daarnaast zet je de buurtbuslijnen in een negatief daglicht op basis van het materieel (waar RET dan weer wel verantwoordelijk is), terwijl de vrijwilligers vaak met veel enthousiasme en passie hun "werk" uitvoeren.
De keuze om steeds meer toegankelijk materieel in te zetten op buurtbuslijnen zorgt ervoor dat ook buurtbussen steeds toegankelijker worden. In Pijnacker-Nootdorp rijdt buurtbus 284 (voorheen 484) sinds EBS met toegankelijk materieel waardoor reizigers met een rollator veel makkelijker kunnen instappen. Dat lijkt mij positief in strijdt tegen de vereenzaming van ouderen.
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

busfanNL schreef:
BusFreakRotterdam schreef:Ofheffen van lijn 74 is ondanks het "lage" aantal reizigers ondoordacht. Deze lijn wordt bij uitstek gebruikt door ouderen van en
naar het Schulpplein en zorginstelling Sonneburgh. Wellicht omzetten in een buurtbuslijn of is dat te kostbaar?
Ja en dat is dus één op één werkverdringing, want er rijdt nu taxipersoneel van RMC op, dit zijn mensen die voor dit vervoer zijn opgeleid en daar hun taxipas voor hebben moeten halen. Trouwens de buurtbussen zijn de afgelopen tijd uiterst onbetrouwbaar gebleken door het materieel, daarom ben ik ze dan ook gaan mijden.
Tevens blijf ik bij het standpunt dat in een drukke regio als Rotterdam (m. u. v. Lijnen 601 t/m 604 want die rijden oprecht nuttige routes) geen buurtbus thuis hoort. Het is bedoeld als streekdienst op het platteland, vroeger moest een buurtbus aan allerlei eissen voldoen om opgericht te mogen worden en nu wordt de ene na de andere buurtbus uit de grond gestampt in de regio Rotterdam.
Nogmaals er rijdt nu taxipersoneel van RMC op en dus ik zie dan meer wat in een flexbus systeem (stop en go).
Stop en GO vervoert nauwelijks reizigers. Wellicht is de buurtbus werkverdringing maar ik wil je er op attenderen dat lijn 79 het trajectdeel weer gaat rijden in Rhoon waar nu de buurtbus rijdt en de reizgers aantallen dusdanig hoog zijn dat er weer een grote bus op ingezet gaat worden.

Lijn 602 is door de gemeente Albrandswaard geiniteerd en gaat zo goed dat er een grote bus terug komt op een trajectddeel, volgens mij win-win situatie ook voor lijn 79, staat in het vervoerplan vermeldt. Lijn 601 ontsluit Rijsoord waar slechts alleen een spitsbus (lijn 192) rijdt en er anders geen vervoer is, dit ook een goede lijn. Op dit moment zorgt lijn 603 voor de enige verbiding in Barendrecht tussen de wijken het station. Dat wordt opgelost vanaf december 2020 door lijn 283 weer naar het station te sturen en zoals in het vervoerplan staat krijgen de lijn 603/604 andere routes. Lijn 604 verzorgd voor de enige verbinding tussen de wijken Buitenoord en Ter Leede met de rest van Barendrecht. Alle lijnen vervoeren voldoende reizigers voor een buurtbus (conform landelijke richtlijn) maar echt veel en veel te weinig voor een vaste grote lijnbus of zelfs een kleine taxibus met betaalde chauffeur.

Voordat er een buurtbus komt worden alle eerdere opties bekeken net zoals in de rest van Nederland.

Daarnaast komen er spik splinter nieuwe buurtbussen aan, die alle oude voertuigen gaan vervangen waardoor de buurtbus een betrouwbaar reisproduct wordt voor de RET.

RMC heeft er juist heel veel werk bijgekregen door voor Qbuzz R-NET lijn 489 te zijn gaan rijden na het faillisement van TCR!
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door busfanNL »

Om te beginnen: ik maak zelf gebruik/heb ook gebruik gemaakt van buurtbussen, en vind het super goed dat vrijwilligers het werk doen daar waar een grote bus niet rendabel is, dus daar absoluut geen haat aan. Maar ik heb er hier en daar wel mijn vraagtekens bij.
DPDelft schreef: De vervoerkundige maakt keuzes op basis van het aantal reizigers op een lijn/route. Binnen een concessie is een bepaald aantal DRU's beschikbaar, dee dienen zo maatschappelijk verantwoord mogelijk te worden ingezet (oftewel hoe profiteren er de meeste reizigers van). Aangezien het aantal in te zetten de DRU's al jaren lang nauwelijks stijgt moeten er keuzes gemaakt worden.
Het omzetten naar een buurtbuslijn zet een lijn buiten deze DRU's waardoor een lijn kan blijven staan. Mee eens dat dit betaald werk omzet naar vrijwiliggerswerk, alleen zit er dus een politieke keuze achter. Daarnaast zet je de buurtbuslijnen in een negatief daglicht op basis van het materieel (waar RET dan weer wel verantwoordelijk is), terwijl de vrijwilligers vaak met veel enthousiasme en passie hun "werk" uitvoeren.
De keuze om steeds meer toegankelijk materieel in te zetten op buurtbuslijnen zorgt ervoor dat ook buurtbussen steeds toegankelijker worden. In Pijnacker-Nootdorp rijdt buurtbus 284 (voorheen 484) sinds EBS met toegankelijk materieel waardoor reizigers met een rollator veel makkelijker kunnen instappen. Dat lijkt mij positief in strijdt tegen de vereenzaming van ouderen.
Ik snap helemaal dat het politieke keuzes zijn en ja het helpt er zeker aan mee dat ouderen uit het isolement komen, en ik weet ook dat een buurtbuslijn buiten de dru's staat. Alleen ik vind het gewoon een makkelijke keuze want bij RMC zitten ook mensen op lijn 74 die hun boterham daarmee verdienen en daar hun papieren en taxipas voor hebben. Dat de vrijwilligers enthousiast zijn draait het niet om, dat geloof ik echt hoor maar bedenk het volgende he: een buurtbus mag je besturen met enkel een rijtest en als die goed is mogen de vrijwilligers buschauffeurtje spelen voor 4 uurtjes per week. Ga je een deur verder en wil je er geld voor krijgen moet ik ineens allemaal opleidingen en taxipasjes hebben, dan vind ik dat vrijwilligers dat ook moeten hebben, en ja dat kost geld. Het is te makkelijk om te zeggen ja het is goed want de vrijwilligers voeren het werk met passie uit, je argument over de dru's die vind ik dan meer gerechtvaardigd. Ik vind het nogmaals geweldig dat ze het doen en zo anderen helpen en ik geef je zeker wel gelijk erin dat het materieel beter is geworden, dat is één ding dat zeker waar is
BusFreakRotterdam schreef:
Stop en GO vervoert nauwelijks reizigers. Wellicht is de buurtbus werkverdringing maar ik wil je er op attenderen dat lijn 79 het trajectdeel weer gaat rijden in Rhoon waar nu de buurtbus rijdt en de reizgers aantallen dusdanig hoog zijn dat er weer een grote bus op ingezet gaat worden.

Lijn 602 is door de gemeente Albrandswaard geiniteerd en gaat zo goed dat er een grote bus terug komt op een trajectddeel, volgens mij win-win situatie ook voor lijn 79, staat in het vervoerplan vermeldt. Lijn 601 ontsluit Rijsoord waar slechts alleen een spitsbus (lijn 192) rijdt en er anders geen vervoer is, dit ook een goede lijn. Op dit moment zorgt lijn 603 voor de enige verbiding in Barendrecht tussen de wijken het station. Dat wordt opgelost vanaf december 2020 door lijn 283 weer naar het station te sturen en zoals in het vervoerplan staat krijgen de lijn 603/604 andere routes. Lijn 604 verzorgd voor de enige verbinding tussen de wijken Buitenoord en Ter Leede met de rest van Barendrecht. Alle lijnen vervoeren voldoende reizigers voor een buurtbus (conform landelijke richtlijn) maar echt veel en veel te weinig voor een vaste grote lijnbus of zelfs een kleine taxibus met betaalde chauffeur.

Voordat er een buurtbus komt worden alle eerdere opties bekeken net zoals in de rest van Nederland.

Daarnaast komen er spik splinter nieuwe buurtbussen aan, die alle oude voertuigen gaan vervangen waardoor de buurtbus een betrouwbaar reisproduct wordt voor de RET.

RMC heeft er juist heel veel werk bijgekregen door voor Qbuzz R-NET lijn 489 te zijn gaan rijden na het faillisement van TCR!
Om te beginnen: het is niet lijn 489 maar lijn 491 die TCR reed. Voor deze bussen heb je rijbewijs D nodig dus de chauffeurs van RMC met rijbewijs B hebben er helemaal niks aan dat RMC dat is gaan rijden. Het personeel is grotendeels overgenomen van TCR dus nieuwe chauffeurs zijn er nauwelijks nodig op die lijn.
Dan: de 602 en 601 vind ik ook prima dat die er rijden, dat heb ik duidelijk vermeld in mijn bericht. Dat lijn 79 terugkomt is sowieso mooi uiteraard, ik heb het ook in het vervoerplan gelezen dus dat is een mooie ontwikkeling. De bediening van Rijsoord door de 601 is sinds kort pas echt van groot belang want daarvoor reed Arriva de 92 door Rijsoord heen en was de 601 alleen van belang als je naar Ridderkerk en Barendrecht wou.
De 603 en 604 zie ik zo weinig mensen in zitten de keren dat ik hem zie, maarja dat moet ook nog groeien want dat is een relatief nieuwe lijn. Verder in Ter Leede is de halte van lijn 183 op loopafstand dus dit is zeker niet de enige verbinding. Dan geef je als argument dat alle lijnen weinig passagiers vervoeren maar genoeg voor een buurtbus, waarom gaat lijn 283 dan langs Ter Leede rijden? Kijk de 603 snap ik heus wel dat die er is en het is echt een makkelijke verbinding.
Maar de lijnen 604 606 en 607 snap ik gewoon echt niet. Voor de buurtbus 606 is zelfs een grote bus gesneuveld.
Verder: die nieuwe buurtbusjes roepen ze al zo lang dat die komen en elke keer zie ik toch weer witte busjes rijden omdat één van de roze fiats de geest gegeven heeft. Maar hopelijk komen de nieuwe busjes binnenkort echt.
Als laatste: waar heb je het vandaan dat de stop/go geen reizigers vervoert, heb je daar voor mij eventueel een bron van? Want van zowel de stop/go als de buurtbussen kan ik geen reizigerscijfers vinden.

Daarnaast: nu lijn 74 opheffen is niet slim want nu de 67 eruit gaat in de daluren kan je eventueel via een deel van de route van de lijn 67, die gaat vervallen, rijden. Zo geef je de bus een wijkfunctie en wordt deze misschien wel beter gebruikt.

Edit: Zo zou de route er dan eventueel uit komen te zien, de foto staat in de link.

https://imgur.com/a/3m4nPho
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door BrengMe »

Lijn 95 in Capelle-West was een slecht bezette lijn, waarvan de RET al in het vervoerplan van 2017 benoemde dat ze de lijn wilden opheffen en wilden vervangen door maatwerk. Dat deze lijn uiteindelijk vervangen is door buurtbus 606 was daarom te verwachten en is compleet te rechtvaardigen. De buurtbussen zijn er vooral om de gaten in het OV-netwerk op te vullen, zodat ook mensen die minder mobiel zijn een bus in de buurt hebben.

Op de meeste verbindingen waar nu een buurtbus rijdt heeft voor de oprichting van die buurtbussen helemaal geen lijndienst gereden, terwijl er wel een wens voor de betreffende verbinding is. En als de verwachte reizigersaantallen laag zijn, maar er wel een sociale behoefte mee wordt vervuld, snap ik dat er gekozen wordt voor een buurtbus boven een reguliere busdienst.

Wel opvallend dat je 603 wel nuttig noemt en lijn 604 niet. Beide lijnen worden met één busje gereden. Zou lijn 604 niet bestaan dan zou dat busje zeker 20 minuten stilstaan op station Barendrecht, Nu rijdt dat busje in 10 minuten nog een rondje door de Leede, zodat mensen daar ook een OV-dienst in de buurt hebben.
busfanNL schreef:Daarnaast: nu lijn 74 opheffen is niet slim want nu de 67 eruit gaat in de daluren kan je eventueel via een deel van de route van de lijn 67, die gaat vervallen, rijden. Zo geef je de bus een wijkfunctie en wordt deze misschien wel beter gebruikt.

Edit: Zo zou de route er dan eventueel uit komen te zien, de foto staat in de link.

https://imgur.com/a/3m4nPho
Leuk idee, maar lijn 74 heet nu al een rijtijd van 28 minuten en met een frequentie van 2x/uur kan dat rondje precies met één bus gedaan worden. Als je die lijn gaat uitbreiden met de route van lijn 67 heb je meer rijtijd nodig met als gevolg dat je óf de frequentie moet verlagen óf een extra busje moet gebruiken. Bovendien verwacht ik niet dat gebruikers van lijn 67 massaal lijn 74 als alternatief gaan gebruiken, gezien die maar in één richting rijdt en je heen dus langer onderweg bent als terug.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door busfanNL »

BrengMe schreef:
Wel opvallend dat je 603 wel nuttig noemt en lijn 604 niet. Beide lijnen worden met één busje gereden. Zou lijn 604 niet bestaan dan zou dat busje zeker 20 minuten stilstaan op station Barendrecht, Nu rijdt dat busje in 10 minuten nog een rondje door de Leede, zodat mensen daar ook een OV-dienst in de buurt hebben.


Leuk idee, maar lijn 74 heet nu al een rijtijd van 28 minuten en met een frequentie van 2x/uur kan dat rondje precies met één bus gedaan worden. Als je die lijn gaat uitbreiden met de route van lijn 67 heb je meer rijtijd nodig met als gevolg dat je óf de frequentie moet verlagen óf een extra busje moet gebruiken. Bovendien verwacht ik niet dat gebruikers van lijn 67 massaal lijn 74 als alternatief gaan gebruiken, gezien die maar in één richting rijdt en je heen dus langer onderweg bent als terug.
Over de 604: Ik ben zelf een Barendrechter dus ik weet dat het hetzelfde busje is. :wink: Ik ging in op busfreakRotterdam die als argument van het bestaan van lijn 604 zij dat het de enige ov verbinding in dat gebied is en dat is gewoon onjuist. Wel de enige ov verbinding naar Station Barendrecht daar heeft busfreakRotterdam wel gelijk in. Misschien heb ik iets te snel daarover geoordeeld waarvoor mijn excuses.

Over lijn 74: frequentieverlaging is niet nodig hoor. Kijk maar naar Google maps. Die geeft 26 minuten aan, tel daar 2 minuten aan haltetijden en speling bij op en je komt ook op 28. Wat nu het geval is, lijn 74 rijdt vanaf de halte zorghotel Charloise Lagedijk terug over de groene kruisweg, de oldegaarde en de zuiderparkweg zonder haltes, en is de tijd vooral kwijt door de stoplichten. Als je nou binnendoor rijdt hoef je niet meer buitenom terug en ik denk dat het qua tijd niet veel uitmaakt of het buitenom is of even door pendrecht heen. :D
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Twee minuten haltetijd voor (minstens) vijf haltes vind ik wel erg krap. :X Vergeet niet dat lijn 74 vooral gebruikt wordt door de iets minder mobiele mensen, die dus ook iets meer tijd nodig hebben om in en uit te stappen.
Je zou eventueel nog wel tijd kunnen winnen door niet meer via Waalhaven Oostzijde te rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door busfanNL »

Nee maar lijn 74 zit heel ruim in zijn tijd. Hoevaak ik die taxi wel niet boven zie wachten en je wint ook weer tijd he door die stoplichten van/naar de groene kruisweg die je niet meer hebt dus ik denk dat het wel lukt. Als je niet meer via de waalhaven oostzijde zou rijden zou het zonde zijn dat die haltes geen bediening meer zouden hebben, of stappen daar niet veel mensen in?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

busfanNL schreef:Nee maar lijn 74 zit heel ruim in zijn tijd.
Ja, nu misschien wel, maar volgens je eigen screenshot gaat de door jou voorgestelde route zonder stoppen al 26 minuten kosten. Ik zou daar minstens 5 minuten bij optellen voor het stoppen bij haltes.
De haltes langs Waalhaven Oostzijde worden in de spitsuren uiteraard nog bediend door lijn 72, en nu is er gemiddeld 1 instapper per halte per dag voor die drie haltes. Het aantal uitstappers wordt helaas niet vermeld en ik denk eerlijk gezegd dat dat wel hoger is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door busfanNL »

Ik geloof je 100% hoor daar niet van, maar als je bijvoorbeeld de rijtijden pakt van een andere lijn met een klein busje, lijn 602 bijvoorbeeld, die is in de dienstregeling exact gelijk met google maps dus daarom was ik er vanuit gegaan dat het zo ook wel kon aangezien dit ook een kleine bus is, maar het kan dus echt niet volgens jou?
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door DPDelft »

busfanNL schreef: Ik snap helemaal dat het politieke keuzes zijn en ja het helpt er zeker aan mee dat ouderen uit het isolement komen, en ik weet ook dat een buurtbuslijn buiten de dru's staat. Alleen ik vind het gewoon een makkelijke keuze want bij RMC zitten ook mensen op lijn 74 die hun boterham daarmee verdienen en daar hun papieren en taxipas voor hebben. Dat de vrijwilligers enthousiast zijn draait het niet om, dat geloof ik echt hoor maar bedenk het volgende he: een buurtbus mag je besturen met enkel een rijtest en als die goed is mogen de vrijwilligers buschauffeurtje spelen voor 4 uurtjes per week. Ga je een deur verder en wil je er geld voor krijgen moet ik ineens allemaal opleidingen en taxipasjes hebben, dan vind ik dat vrijwilligers dat ook moeten hebben, en ja dat kost geld. Het is te makkelijk om te zeggen ja het is goed want de vrijwilligers voeren het werk met passie uit, je argument over de dru's die vind ik dan meer gerechtvaardigd. Ik vind het nogmaals geweldig dat ze het doen en zo anderen helpen en ik geef je zeker wel gelijk erin dat het materieel beter is geworden, dat is één ding dat zeker waar is
Maar dat RMC het werk uitvoert en niet RET zelf is geen werk verdringing? Immers rijden zij ook niet onder de RET CAO maar onder Taxi of Touringcar CAO. Buschauffeurs bij RMC (of eerder TCR) rijden vaak niet onder de OV CAO en krijgen daardoor anders (en vaak minder) betaald dan chauffeurs met een contract bij de vervoerder zelf.
Ik snap je punt over buurtbussen, maar zie het ook in een groter verband. Eigenlijk hoort het uitbesteden van ritten aan Touringcar- of taxibedrijven niet in het openbaar vervoer thuis, dat is ook werk verdringing. In eerste instantie ging het om losse scholierenritten in de spits, vervolgens werden een of meer lijnen overgedragen en tegenwoordig rijden chauffeurs reguliere diensten bij vervoerder. Allemaal omdat dit goedkoper voor de vervoerder is en daardoor, uiteindelijk, voordeliger voor de opdrachtgever. In de OV CAO zit een aparte paragraaf voor "klein OV" en kunnen dus prima chauffeurs voor dit vervoer in dienst worden genomen. Volgens mij werkt Syntus met Kolibri wel met vaste chauffeurs in eigen dienst.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door busfanNL »

Helemaal mee eens DPDelft. Breder zien van zoiets is nog beter. Het hoort het inderdaad eigenlijk helemaal niet thuis in het ov, ook taxi en touringcar ondernemingen niet. Dat die chauffeurs anders betaald krijgen bij onderaannemers is geen geheim en dat is zeker niet netjes maar iedere ov-hobbyist weet dat het gebeurt. En ik ben het in dat punt 100% met je eens dat dat werkverdringing is. :Y
Aan de andere kant, ik zeg dit nu wel, maar op het forum hier was/ben ik de grootste TCR fan (met name door hun diversiteit aan materieel die ze hadden en hun diensten) en ik vind sowieso onderaannemers interesant. Ook is het voor studenten aantrekkelijker om via een onderaannemer op de bus/lijntaxi te rijden i.v.m de flexibiliteit, mogelijkheden tot part-time rijden en de korte lijntjes met de planning. Dus ik ga binnenkort proberen ook bij een onderaannemer aan de slag te komen (ben nu 17,5) dus ik maak er zelf ook gebruik van en dat lagere salaris ja jammer dan, voor een student is het prima als bijbaan. :wink:
Die paragraaf klein ov in de Cao kende ik niet en ga ik zeker eens nalezen bedankt voor de tip. :pos:
intercity02
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 06 okt 2017, 20:32
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door intercity02 »

In OVinfo staat dat tram 8 vanaf 6 april weer naar de Kleiweg rijdt, maar lijn 174 rijdt (volgens OVinfo) na die datum nog steeds zijn omleiding naar de Kleiweg. Wil dit zeggen dat lijn 174 niet meer terugkeert naar Station Noord?
999 Sorry, buiten dienst
Bemined
Berichten: 5925
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

De werkzaamheden duren t/m eind juli, mogelijk dat de trambaan eerder weer vrij is dan de route die de bus neemt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

busfanNL schreef:Ik geloof je 100% hoor daar niet van, maar als je bijvoorbeeld de rijtijden pakt van een andere lijn met een klein busje, lijn 602 bijvoorbeeld, die is in de dienstregeling exact gelijk met google maps dus daarom was ik er vanuit gegaan dat het zo ook wel kon aangezien dit ook een kleine bus is, maar het kan dus echt niet volgens jou?
Hmm, ik zie dat je gelijk hebt met lijn 602. :? Dat had ik niet verwacht.
Dan kost het stoppen bij haltes misschien toch minder tijd dan ik verwachtte.

Verder wil de RET lijn B11 via de Groene Hilledijk laten rijden, maar dan hoop ik wel dat er een halte bij de hoek Groene Hilledijk / Hillevliet komt én een halte bij het Sandelingplein komt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door busfanNL »

Daarom zei ik het dus ook. :wink: Dan zet je lijn 74 nuttig in door extra haltes te bedienen en is de lijn misschien wel gerechtvaardigd om te blijven bestaan. En een goede promotiecampagne helpt ook wel denk ik. :Y

Voor de B11 kun je de halte voor de MCdonalds maken het is toch erg rustig 's nachts.
https://www.google.com/maps/@51.8937369 ... 384!8i8192
Wat ik me wel afvraag, is het daar niet wat te smal voor een grote bus over de groene hilledijk?
Laatst gewijzigd door Ardan op di 24 mar 2020, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door trolly »

Bemined schreef:De werkzaamheden duren t/m eind juli, mogelijk dat de trambaan eerder weer vrij is dan de route die de bus neemt.
Volgens mij heb je een te wijds idee bij de Kleiweg. Maar inderdaad, bij spoorvernieuwing ligt de tramrails meestal eerder op z'n plek dan de bestrating, dus ik kan me voorstellen dat de bus nog even omrijdt, ondermeer vanwege het rijcomfort.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5925
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Volgens de website van de gemeente Rotterdam loopt het project Kleiweg van 19 augustus 2019 tot en met 31 juli 2020 :wink: Laatste fase is de herinrichting van de kruising van de Kleiweg met de Uitweg, en dat is precies de route van bus 174.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

busfanNL schreef: Voor de B11 kun je de halte voor de MCdonalds maken het is toch erg rustig 's nachts.
https://www.google.com/maps/@51.8937369 ... 384!8i8192
Wat ik me wel afvraag, is het daar niet wat te smal voor een grote bus over de groene hilledijk?
Volgens het vervoerplan gaat de bus vanaf de Hillevliet de Groene Hilledijk op, dus die komt net niet op dat punt.
Maar ik vraag me inderdaad ook af of een route via (dat deel van) de Groene Hilledijk wel zo handig is en zou daarom een ommetje via het Breeplein willen voorstellen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CB-e-bike-ov
Berichten: 120
Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door CB-e-bike-ov »

Hmmmm, de 1244 hybride op de 78 in Hoogvliet...
Afbeelding
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Niet uniek, de 1248 heeft er op 10 maart nog de avonddienst uitgemaakt.

Tenslotte komen er 9 Hybrides te rijden vanuit de Sluisjesdijk, dus het zal ook in de toekomst niet uniek blijven. :mrgreen:
CB-e-bike-ov
Berichten: 120
Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door CB-e-bike-ov »

Zag de 1280 richting Hoogvliet rijden op de Vondelingenweg.
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten