OVer je treinreiservaringen in december 2009

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Stefan »

Ik heb vandaag even een rondritje gemaakt van Rlb naar Rtd, via Zlw, Tb, Ht en Ut. Ik heb opzich niet hoeven klagen, overal sloten de treinen goed op elkaar aan en heb niet echt ergens een chaos mee gemaakt. Wat ik wel gemerkt heb tussen Zlw en Tb was dat de rijtijd nogal krap leek te zijn, we reden met T+V en kwamen (zonder dat we ergens stil of echt langzaam gereden te hebben) met bijna +6 aan in Tb. Maar goed, heb alsnog de trein gehaald richting Ht en zodoende ook daar weer de trein richting Ut gehaald. Vanuit daar terug met de IC naar Rtd.

Het langste wat heb ik moeten wachten was bijna 20 minuten op Zlw, maar goed. Dat was ook wel goed gemaakt met wachtruimte 8701. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Suus »

Vandaag was het 8:45 Boskoop -> 12:30 Groningen, met overstappen in Gouda, Utrecht Centraal, Amersfoort en Zwolle.

Er reden bijna de hele dag intercities tussen Rotterdam en Utrecht (vanochtend ICM, later VIRM, beiden mutvol), er hebben ook even intercities gereden tussen Utrecht en Amsterdam (met extra stop in Duivendrecht), maar die waren vanmiddag niet meer aanwezig in Utrecht. Verder werd er heel veel dubbeldeksmateriaal ingezet.

Zo reed de trein Utrecht - Amersfoort met VIRM-VI, de Den Haag - Utrecht pendel met 1 of 2x DD-AR, er reed ook een pendel Amersfoort - Deventer met DD-AR. Opvallend was de s3600 die van Zwolle helemaal tot Nijmegen reed als stoptrein met VIRM-6. Zwolle - Leeuwarden 1x per uur in het pad van de s700-vleugeltrein, Groningen - Zwolle twee keer per uur, de laatste twee beiden met ICM-koppelstellen (III+IV in de meeste gevallen).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door JeePee »

Ik blijf het belachelijk vinden dat tussen Zl en Lw 1x per uur een trein rijdt. Zeker omdat de s5600 steevast te laat in Zl aankomt en de aansluiting niet overgenomen wordt. Zo maken ze wel vrienden. Mijn trein nu dikke +5 uit Amf. Dus ik haal m waarschijnlijk wel. Over de capaciteit van dit gefaal heb ik vanmorgen al wat bijgehouden.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Daantje »

Waarom gaan er allemaal mensen voor de lol rondritjes maken met dit weer, een uitgeklede dienstregeling en het advies de trein vooral niet te gebruiken als het niet echt nodig is? Sorry hoor maar op die manier is het te verwachten dat de capaciteit ontoereikend is.

Ik wilde vanmorgen de trein van 7.19 uur halen van Rotterdam Centraal naar Delft maar die bleek al weg te zijn toen ik aankwam (had ook geen idee of en hoelaat de bussen reden dus was maar op de gok thuis weggegaan) dus het werd de trein van 7.49 uur. Rond half acht kwamen er twee V'tjes voorgereden, mensen stapten uit en wij stapten in. Vlak daarna werd omgeroepen dat dit een te kleine trein was, dat we uit moesten stappen en dat er later een andere trein zou komen. Uitgestapt en even later kwamen er weer twee V'tjes aangereden terwijl ze hadden gezegd dat er DDAR zou komen. Naja, toch ingestapt en redelijk op tijd vertrokken we. Ik was iets na achten in Delft. Daar wilde ik eigenlijk gaan lopen maar een blik op het busstation liet me weten dat er toch bussen reden. De chauffeurs van de bussen die er toen stonden wisten ook niet of alles reed en of er al bussen naar het ziekenhuis reden dus uiteindelijk een andere bus genomen die redelijk in de buurt kwam zodat ik iig minder ver moest lopen :)

Vanmiddag was het twijfelachtig of de bus zou komen want volgens de Veoiasite was dat wel maar ik had er de hele dag nog geen een langs zien komen. Uiteindelijk toch maar gewoon bij de halte gaan staan en redelijk op tijd kwam de bus aan. Had toen een kwartiertje overstaptijd op het station. Daar kon je gratis koffie krijgen bij de kiosk en personeel van de AH to go deelde gratis kerststol uit voor alle reizigers, echt heel tof vond ik dat. Trein kwam iets na half zes en iets na zessen was ik weer in Rotterdam. Daar bus 38 genomen maar omdat heel het Weena vaststond was ik pas rond half zeven thuis.

Hoewel het natuurlijk verre van ideaal is vind ik het op zich ook wel iets hebben zo. Alle stress uit het reizen is een beetje weg. Je hebt geen idee of en hoelaat er iets rijdt dus ga je maar op de gok. Dan roepen ze om dat er 'rond het hele en halve uur een trein rijdt, iets heel anders dan normaal op de minuut nauwkeurig. Er komt een trein met een bestemming dus je weet dat iedereen die trein moet hebben, je kan niet in de verkeerde stappen en je weet dat iedereen mee moet. Mensen weten dat het nou eenmaal zo is en proberen er allemaal het beste van te maken en dat is uiteindelijk best gezellig :) Je doet er dan wel langer over dan normaal maar de stress is wel weg en het geeft me wel een beetje het gevoel van m'n vakantie in Griekenland waar ook alles zo vaag is. Op zich niet verkeerd voor de laatste dagen van het jaar dat ik nog moet werken :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Vinny »

Wat mij nog het meest verbaasd, is dat het op de stations Sloterdijk en Amsterdam Centraal echt nauwelijks rustiger dan anders is. En dat terwijl nogal drastisch het mes is gezet in de treindienst. Ik denk dat maar 15% van het aantal treinen dat in de regio Amsterdam hoort te rijden, rijdt. En dat is nog een positieve inschatting... :o
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Sonic-x
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 21:27

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Sonic-x »

Jurjen schreef:
Sonic-x schreef:Ik weet het niet maar weet je of het zo blijft?

die sprinters zetten zetten ze niet meer in als stoptrein in de richting weesp-amersfoort en in de richting muiderpoort-amsterdam centraal hopelijk blijft het zo. die dubbeldeks treinen vind ik beter dan die kleine treinstellen vind ik persoonlijk.
De dubbeldekstreinen is alleen om in deze nooddienstregeling in de treinen die wel rijden zoveel mogelijk capaciteit te bieden. Als de gewone dienstregeling weer in gaat krijgen alle series weer hun 'gewone' materieel.
Waanneer begint die dan weer?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Chauf21 »

Daantje schreef:Hoewel het natuurlijk verre van ideaal is vind ik het op zich ook wel iets hebben zo. Alle stress uit het reizen is een beetje weg. Je hebt geen idee of en hoelaat er iets rijdt dus ga je maar op de gok. Dan roepen ze om dat er 'rond het hele en halve uur een trein rijdt, iets heel anders dan normaal op de minuut nauwkeurig. Er komt een trein met een bestemming dus je weet dat iedereen die trein moet hebben, je kan niet in de verkeerde stappen en je weet dat iedereen mee moet. Mensen weten dat het nou eenmaal zo is en proberen er allemaal het beste van te maken en dat is uiteindelijk best gezellig :) Je doet er dan wel langer over dan normaal maar de stress is wel weg en het geeft me wel een beetje het gevoel van m'n vakantie in Griekenland waar ook alles zo vaag is. Op zich niet verkeerd voor de laatste dagen van het jaar dat ik nog moet werken :)
Inderdaad :) Een beetje meer rust, minder hectiek en stress is zo gek nog niet. De bus of trein komt als 'ie komt, niet eerder en niet later. Het heeft toch geen zin om je daar druk over te maken.
Vandaag moest ik op de bus rijden, zelfs met +17 op het schermpje bleef men vriendelijk en beleefd. Hoe anders is dat op een zonnige zomerdag :|
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Justin »

Precies, dat ervaarde ik al direct vanaf het begin al! Overigens hadden Geert en ik gisterenmiddag ook al kerststol van de AH mogen proeven op Ut, echt superlief van ze :).

Ben wel weer blij dat het rijdt, ik kan donderdag hopelijk dan naar Wageningen rijden voor werk, naar Amsterdam daarna om mn vriend op te halen, en vervolgens naar Almelo om Kerstmis te vieren aldaar (en vervolgens zo'n 36 uur later naar Eindhoven voor de schoonfamilie).

Vandaag geen gebruik gemaakt van de trein overigens, was ook niet nodig...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Daantje »

Ta, ik wil ook morgen naar m'n werk, donderdag naar Zeeland en vrijdag weer terug naar Leidschendam dus het zou heel fijn zijn als de treinen dan weer normaal rijden :)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Ardan »

Een blik op het ARGOS-bord in Deventer leerde me dat morgen (woensdag) alles weer hoort te rijden. Stoptreinen en Intercity's op alle trajecten. Nou, ich bin gespannt!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Geert »

Vandaag de nooddienstregeling op Utrecht aangezien rond het middaguur, en het leek wel aardig te rijden (alleen de s9800 haalde niet altijd zijn kering en de s5600 had veel last van vertragingen). In de stationshal werd koffie en thee uitgedeeld door de Servex-mensen die normaal in de trein lopen (met zo'n rugzak), en de AH 2 Go deelde weer kerststol uit. De omroep riep elke trein om en bijna iedereen onderging het gelaten. Ik hoorde wel al van iemand die al twee dagen probeert thuis te komen, en nu dus opnieuw een poging ging wagen... Hopelijk lukte het 'm dit keer wel.

Ik moest overigens naar Den Haag vanmiddag, en op de heenweg werd zelfs met een dubbele DDAR-combinatie gereden. Geen capaciteitsgebrek dus gelukkig. Andere materieelsamenstellingen in deze serie waren losse DDAR'en en een VIRM-6 geloof ik.
Pluspunt was dat de IC tussen Utrecht en Rotterdam reed vandaag (onder anderen met een setje van 3x Plan V overigens :lol:). Wat ik dan weer niet begreep is waarom er tussen Utrecht en Amsterdam niet een extra trein kon rijden, of misschien zelfs een IC. De losse DDAR zat erg knus vol al rond een uur of 1 vanmiddag, ik wil niet weten hoe dat in de spits was...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Vinny »

Tja er zitten wat kritieke wissels bij de aansluiting Bijlmer/Utrechtboog. Kennelijk wilde men daar veel ruimte hebben voor storingsploegen om defecten aan dat wissel op te lossen. Hoewel ik toch zou zeggen dat klemmen in rechtdoorgaande richting toch ook wel zou kunnen werken...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Daniel »

Wat ook knus geweest zal zijn: Arriva reed vandaag z'n uurdienst Dordrecht - Geldermalsen met losse GTW 2/8'en in de spits... Wie bekend is met de vulling van die treinen bij een halfuursdienst met dubbele stellen in de spitsuren begrijpt dat dat ietwat weinig is.
Hopelijk had de kerstvakantie voor een voldoende afname van de reizigersaantallen gezorgd, al was er zo te zien zat volk op de been.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Suus »

De s5600 was geknipt in twee delen, maar dat werd NIET medegedeeld op alle stations langs de route behalve Amersfoort, waar door de bizar korte kering van 2 minuten van het zuidelijke deel continue vertragingen ontstonden. Tot overmaat ging er aan het eind van de middag een troela haar vouwfiets uitgebreid staan uitvouwen als laatste uitstapper. Daar konden enkele reigers niet op wachten die haar met fiets en al naar buiten hebben gegooid :roll: Ze stond er een beetje beteuterd bij in een klont sneeuw :|

Bedenk ongeveer dit: De vertrektijd van het deel naar Utrecht was in Amersfoort :16 en :46, en de vertrektijd van het deel naar Zwolle was :13 en :43. Dat is dus een overstap van -1 minuten op dezelfde serie :cry:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:Tja er zitten wat kritieke wissels bij de aansluiting Bijlmer/Utrechtboog. Kennelijk wilde men daar veel ruimte hebben voor storingsploegen om defecten aan dat wissel op te lossen. Hoewel ik toch zou zeggen dat klemmen in rechtdoorgaande richting toch ook wel zou kunnen werken...
In welk opzicht zijn die wissels kritischer dan die van Harmelen of Gouda? Daar kon men het ook aan om 2 stoptreinen + 2 IC's te rijden.

Die nooddienst is bedacht om zo min mogelijk wissels om te hoeven leggen voor het rijden van een treindienst, dat betekent dus dat zolang je trein maar hetzelfde spoor berijdt (en je dus een dienstregeling maakt zonder inhaling van stoptrein door IC) je gewoon je gang kan gaan. Een kwartiersstopdienst of 2xIC + 2xstop zou dus moeten kunnen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Geert »

Overigens was bij Woerden/Harmelen goed te zien dat er zo min mogelijk wissels en sporen gebruikt werden: alles reed over de buitenste sporen bij Harmelen aansluiting, de IC van/naar Rtd reed dus ook over de perronsporen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door reisthijs »

Geert schreef:VWat ik dan weer niet begreep is waarom er tussen Utrecht en Amsterdam niet een extra trein kon rijden, of misschien zelfs een IC. De losse DDAR zat erg knus vol al rond een uur of 1 vanmiddag, ik wil niet weten hoe dat in de spits was...
Héél erg vol dus, zowel heen als terug (ik trof beide keren de losse 7877) maar toch lukte het iedereen mee te krijgen. Wel een gedoe iedere keer met de mensen die eruit wilden, ben zeker vier keer uitgestapt onderweg om ze erlangs te kunnen laten.
Andere samenstellingen heb ik gisteren en vandaag ook voorbij zien komen hier: 2xDDAR, DDM-1 en VIRM. En vanmiddag kwamen er nog even 7 (lege) bakken SGMm door Duivendrecht.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Marc »

In het zuiden rijdt de s6800 weer op z'n normale traject, de s800 rijdt Maastricht en Eindhoven en hetzelfde materieel rijdt vanaf Eindhoven als s3500 naar Schiphol.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Jurjen »

Gisteren gewerkt op Utrecht Centraal tot 00:00 en aangekomen op het werk trof ik een kantine vol poedersuiker aan... :mrgreen: Ik hoop dat het jullie gesmaakt heeft, maar wat een bende geeft dat. Overigens hadden we wel erg veel kerststollen... Geen idee hoe we daar nog vanaf gaan komen. ;-)

Na het werk naar buiten gelopen en werd direct aangesproken door een NS-medewerker: 'waar moet je heen?' Nouja, Almere. Pech, dat gaat niet lukken. IC naar Almere reed, net als de vijf dagen ervoor, niet. (Deze 'enige' verbinding tussen Almere en Utrecht rijdt overigens nog steeds niet...) Tot Hilversum, om 00:38. Of richting Amsterdam om 00:24. Maarja, de laatste bus vanaf Amstel naar Almere (en in Almere had ik dan nog 30-45 minuten mogen lopen) ging om 00:56, en de stoptrein zou daar pas 1:04 zijn.

Gelukkig woont mijn vriendin in Utrecht, dus maar een bus van het GVU gepakt en daar gaan slapen, terwijl zij bij mij sliep. Om 5 uur het bed uit, en half zes de deur uit en naar het station gelopen. De IC naar Almere hoort bij de 20% van de treinen die niet rijden, net als alle IC's in Flevoland, maar in elk geval reed de stoptrein naar Hilversum nu gewoon door naar Weesp en verder. Om 6:08 verliet ik dan eindelijk Utrecht Centraal, en even na zeven was ik weer thuis, waar ik gauw verder mocht slapen.

Doordat zo'n gebroken nacht toch niet echt lekker is, en omdat de treinen nu nog steeds niet normaal rijden, een verjaardag in Noord Holland maar afgezegd, 'vanwege de weersomstandigheden'. Hopelijk gaat alles met Kerst weer beter...
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Daantje »

Bij mij ging het vandaag eigenlijk wel weer goed :) Vanmorgen alles zoals normaal dus prima :) Vanmiddag reed de s5100 van 17.15 uur net voor m'n neus weg omdat m'n bus iets later was en toen had ik de pech dat ik moest wachten op de s1900 van 17.33 uur omdat vanwege de vakantiedienstregeling de s5000 niet reed. In de kou leek het wel langer dan een kwartier te duren. Op Rotterdam Centraal kwam m'n bus vrijwel gelijk aanrijden maar het weena stond helemaal vast waardoor ik alsnog pas kwart over zes thuis was.

Ach, nu heb ik kerstvakantie :D Morgen proberen in Middelburg te komen, hopelijk lukt dat zonder al te veel problemen. Ik wil dan vrijdag ook graag weer terug dus hoop dat ook dat goed gaat :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Suus »

Morgen rijdt alles normaal volgens NS.nl.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Daantje »

Ja :) en als ik eenmaal in de s2100 zit, zit ik daar verder prima tot ik in Middelburg ben, geen overstaps enzo dus prima en niet heel storingsgevoelig :)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Ruben »

Daantje schreef:Ja :) en als ik eenmaal in de s2100 zit ... niet heel storingsgevoelig
Wat een mooie paradox. :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Justin »

Nou ja ach, ik vind de s2100 toch wel een van de wat betrouwbare treinseries (doch als het fout gaat, dan gaat het ook gelijk goed fout) :).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Daantje »

NS-Reiziger schreef:
Daantje schreef:Ja :) en als ik eenmaal in de s2100 zit ... niet heel storingsgevoelig
Wat een mooie paradox. :P
Tsja, je weet hoevaak er bij mij iets in een keer en helemaal goed gaat he ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten