Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Tom024 schreef:
Heb je daar ook bronnen bij? :)
Tsjechië: https://www.frankenpost.de/region/bayer ... 32,7187805

Hongarije:
https://444.hu/2020/03/21/benyujtottak- ... iranyitson

Neem aan dat jij het Hongaars wel machtig bent? (A)
Dank, en mijn Hongaars is nog steeds redelijk tjikkies, treinen en techno. Maar gelukkig heeft de interwebz tegenwoordig vertaaldingessen *O*
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Coronavirus

Bericht door AppleMoose »

Durashift schreef:Situatie:

Ik zit dit beneden in huis te tikken. Persoon 2 zit in de slaapkamer, boven. Vanochtend heb ik de krant gelezen aan tafel en persoon 2 zat op de bank.
Dit is op zich een reguliere situatie en niet specifiek voor 'corona' uitgevoerd.

Als wij straks naar buiten gaan.. Wát voegt het toe om anderhalve meter afstand tot ons tweeën te houden? Waar kan het virus in de tussentijd dan eventueel tot ons gedrongen zijn?
Het gaat niet om je huisgenoten, maar om andere contacten en mensen die je onderweg tegenkomt. Dus als jullie beiden daar de afstand tussen bewaren (ook wanneer je individueel naar buiten gaat) is de kans klein dat een van jullie het oploopt en mogen jullie best dicht naast elkaar lopen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

PHS schreef:Dan heb je me verkeerd begrepen.
Dat neem ik dan aan, ja. Je toelichting geeft inderdaad een heel ander beeld, dus vergeef me als ik wat uit mijn slof schoot. In zulke discussies worden regelmatig de meest obscure cijfers aangehaald om de inferioriteit en onbetrouwbaarheid van het RIVM aan te tonen, en c'est le ton...

Sanquin kondigt weliswaar een onderzoek aan voor april, maar ik heb ergens een grafiek langs zien komen waarin tussen andere (virus) infecties waarop gescand wordt het coronavirus opduikt. Uiteraard nu weer onvindbaar :')

Wat nogal raar op mij overkwam is dat je de representativiteit van dat onderzoek bij voorbaat in twijfel trekt, terwijl daar volgens mij — mede gezien de voorbehouden die in de opzet van dat onderzoek zijn ingebouwd — weinig aanleiding voor is. Maar soit.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

PHS schreef: de coronastorm trekt nu vooral door Brabant heen, dus daar zou je dan ook als eerste iets moeten kunnen waarnemen qua groepsimmuniteit.
Vergeet de storm in de grote steden (Rotterdam en Amsterdam) niet.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

^^^ burgemeester van Nijmegen speelt ook met dat idee, las ik bij omroep Gelderland.
"want mensen houden zich niet aan de richtlijnen..".
Maar daar zal dan geen uitzondering voor gezinnen gemaakt worden.. dus.. ben je alleenstaand ouder met 2 kleine kinderen.. en niet direct een oppas/hulp in de buurt voorhanden.. ben je mooi in de aap gelogeerd.. Kinderen maar alleen thuis laten? Is ook lekker veilig.. (not)

Er wordt niet doorgedacht over de ingrepen die men van plan.. alleen maar om die verdomde curve plat te stampen..
Ronaldussen schreef:
Durashift schreef:Situatie:
(..)

Als wij straks naar buiten gaan.. Wát voegt het toe om anderhalve meter afstand tot ons tweeën te houden? (..)
(..)en mensen die je onderweg tegenkomt. Dus als jullie beiden daar de afstand tussen bewaren (ook wanneer je individueel naar buiten gaat) is de kans klein dat een van jullie het oploopt en mogen jullie best dicht naast elkaar lopen.
Precies, dit is ook mijn gedachte. Ik merk die nuance alleen niet op tussen alle gebiedende teksten over 1,5 meter afstand én binnen blijven..

Ik wordt eerder somberder van allerlei teksten die ik lees en hoor omtrent de verontwaardiging over het niet afstand houden buiten etc.. dan de vrees voor besmetting.

Zie ik Twitter berichten over ambulances die vanuit andere delen in NL naar het zuiden rijden om patiënten op te halen.. en dat dit dan bijzonder is etc..
Nou, ik weet niet hoor.. maar er rijden elke (werk)dag zorgambulances door ons land met patiënten vervoer . Maak er niet zo'n ophef over, denk ik bij mijzelf.

België heeft het al over 8 weken 'lock down'.. en is niet te spreken (de verantwoordelijke minister dan) over onze aanpak..
Grenswegen zijn met containers afgezet, zag ik net... :roll:
Laatst gewijzigd door Durashift op zo 22 mar 2020, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Durashift schreef: Zie ik Twitter berichten over ambulances die vanuit andere delen in NL naar het zuiden rijden om patiënten op te halen.. en dat dit dan bijzonder is etc..
Nou, ik weet niet hoor.. maar er rijden elke (werk)dag zorgambulances door ons land met patiënten vervoer . Maak er niet zo'n ophef over, denk ik bij mijzelf.
Ambulances die patiënten moeten overplaatsen omdat de maximale capaciteit van de ziekenhuizen in een regio bereikt is als gevolg van een virus is absoluut bijzonder.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Coronavirus

Bericht door Littlebusdriver »

Het is wel bijzonder. De IC's zouden al vol liggen als er geen extra bedden waren gecreëerd en als het personeel niet extra werkte. Anders was het al meer dan vol geweest. De ambulances die je op Twitter zag werden bemand door mensen die in hun vrije weekend kwamen werken. Vorig weekend hebben ze gewerkt. En volgend weekend weer. Terwijl veel Nederlanders elkaar stonden te besmetten bij de bouwmarkt, bij de supermarkt en in het bos.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Coronavirus

Bericht door AppleMoose »

Ik denk dat komende week wel meer landelijke (en regionale) maatregelen van kracht worden. Een samenscholingsverbod acht ik aannemelijk, evenals het sluiten van speeltuinen, parken en natuurgebieden (waar mogelijk).
Durashift schreef: Er wordt niet doorgedacht over de ingrepen die men van plan.. alleen maar om die verdomde curve plat te stampen..
Die 'verdomde curve' platstampen is nodig om iedereen de juiste zorg te kunnen blijven bieden. Het virus stoppen kunnen we niet (meer), maar we kunnen er wel voor zorgen dat niet iedereen gelijktijdig ziek wordt, want dan hebben we echt een probleem.
Ik merk die nuance alleen niet op tussen alle gebiedende teksten over 1,5 meter afstand én binnen blijven..
Met nuance haal je ook deels de kracht van de boodschap weg. In dit soort tijden moeten boodschappen kort en duidelijk gecommuniceerd worden met zo min mogelijk uitzonderingen.
Zie ik Twitter berichten over ambulances die vanuit andere delen in NL naar het zuiden rijden om patiënten op te halen.. en dat dit dan bijzonder is etc..
Nou, ik weet niet hoor.. maar er rijden elke (werk)dag zorgambulances door ons land met patiënten vervoer . Maak er niet zo'n ophef over, denk ik bij mijzelf.
Niet met de hoeveelheid en de reden zoals nu.
België heeft het al over 8 weken 'lock down'.. en is niet te spreken (de verantwoordelijke minister dan) over onze aanpak..
Grenswegen zijn met containers afgezet, zag ik net... :roll:
Omdat Nederlanders weer eens denken dat alle maatregelen en adviezen voor iedereen behalve voor henzelf gelden... Ik snap de Belgen wel waarom ze op dit moment zo afgeven op ons.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daantje »

PHS schreef:Gelukkig, blijkt het allemaal toch nog mee te vallen :P

En ik heb inderdaad twijfels over het onderzoek van Sanquin, maar zolang er verder niets over bekend is kan ik die twijfels niet hardmaken. Maar ik ben wel benieuwd wie de donoren van Sanquin zijn t.o.v. de samenleving als geheel, waarbij het ook nog eens heel erg kan gaan uitmaken wáár de donor vandaan komt; de coronastorm trekt nu vooral door Brabant heen, dus daar zou je dan ook als eerste iets moeten kunnen waarnemen qua groepsimmuniteit.
Als je chronisch ziek bent, mag je vaak al geen bloed geven en boven een bepaalde leeftijd volgens mij ook niet dus hun steekproef is sowieso niet random.
Floris
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 01:48
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Floris »

Daantje schreef:
PHS schreef:Gelukkig, blijkt het allemaal toch nog mee te vallen :P

En ik heb inderdaad twijfels over het onderzoek van Sanquin, maar zolang er verder niets over bekend is kan ik die twijfels niet hardmaken. Maar ik ben wel benieuwd wie de donoren van Sanquin zijn t.o.v. de samenleving als geheel, waarbij het ook nog eens heel erg kan gaan uitmaken wáár de donor vandaan komt; de coronastorm trekt nu vooral door Brabant heen, dus daar zou je dan ook als eerste iets moeten kunnen waarnemen qua groepsimmuniteit.
Als je chronisch ziek bent, mag je vaak al geen bloed geven en boven een bepaalde leeftijd volgens mij ook niet dus hun steekproef is sowieso niet random.
een aantal eisen om donor te kunnen worden:
- leeftijd tussen 18 en 65
- minimum gewicht van 50 kg
- geen bloedtransfusie ontvangen na 1 januari 1980
- niet in het VK geweest tussen 1 januari 1980 en 31 december 1996 voor in totaal zes maanden of langer
- Nederlandse of Engels spreken, lezen en verstaan
- niet gebruiken van bepaalde medicijnen

Daarnaast zijn er situaties, waardoor je tijdelijk, enkele weken tot enkele maanden, geen donor mag zijn. Denk hierbij aan zwangerschap, het krijgen van een tatoeage, ziektes, geslachtsgemeenschap tussen mannen, etc.

Bij een chronische of ernstige ziekte zoals kanker of suikerziekte (ook in het verleden) ligt het eraan of er wel of geen bloed gedoneerd kan worden

Daarnaast zijn er ook groepen die door hun levenstijl of overtuiging geen (of moeilijker) bloed kunnen of willen geven.

Dus nee, het bloed dat Sanquin heeft is géén goede steekproef en géén afspiegeling van de Nederlandse samenleving. Bijvoorbeeld jongeren, ouderen, zieken en asielzoekers/expats (die nog geen NL of EN spreken) worden in dit onderzoek niet meegenomen.


bron: https://www.sanquin.nl/donor-worden/wat ... onor-wordt
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Als het om een verkiezingspoll zou gaan zou ik je helemaal gelijk geven — maar het gaat om een onderzoek waarmee het immuniteitspercentage — dus de toename van het aantal donoren waarbij in het bloed antistoffen voor het coronavirus worden aangetroffen — wordt bepaald.

Daarbij is dus uitsluitend relevant of de onderzoekspopulatie gelijk blijft aan die van de nulmeting. Dat is uiteraard het geval. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat mensen die minder dan 50 kg wegen of een nieuwe tatoeage hebben een veel grotere danwel kleinere kans hebben om door dit specifieke virus geïnfecteerd te worden. Daarmee is er dus op basis van deze gegevens een goed beeld te krijgen van stand van zaken in de Nederlandse bevolking, en daar was het uiteindelijk om te doen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Coronavirus

Bericht door dennistd »

Omdat ik toch nog in een soort van quarantaine zit maar even aan het spelen geweest met een Coronadienstregeling (streek) voor Twente: http://dennistd.nl/bus/corona_twente.pdf

Aangezien alle buurtbussen eruit liggen en hierdoor veel dorpen niet bereikbaar zijn heb ik een paar aanpassingen in het lijnennet gedaan:
- Lijn 7 Enschede Marssteden is verlengd naar Boekelo
- Lijn 59 Hengelo-Weerselo-Tubbergen is verlengd naar Kloosterhaar om Langeveen te bedienen
- Lijn 66 Delden-Almelo-Oldenzaal is verlengd naar De Lutte
- Lijn 96 Rijssen-Nijverdal is verlengd naar Hellendoorn
- Er is een nieuwe lijn van Borne naar Noord-Deurningen, om Hertme(±), Saasveld, Reutum, Tilligte en Noord-Deurningen te bedienen
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3435
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

In Drenthe, Groningen en Friesland gaat er veel meer preventief getest worden dan in de rest van het land.

https://www.groene.nl/artikel/noordelij ... edewerkers
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

Ronaldussen schreef:Ik denk dat komende week wel meer landelijke (en regionale) maatregelen van kracht worden. Een samenscholingsverbod acht ik aannemelijk, evenals het sluiten van speeltuinen, parken en natuurgebieden (waar mogelijk).
Yup, dat komt al naar voren in de media, en de nodige burgemeezsters en natuurorganisaties pleiten daar al voor. Ook de politie heeft aangegeven klaar te staan om te helpen. Ik vraag mij af of dit een doelbewuste communicatiestrategie is, zodat het niet plotsklaps wordt aangekondigd.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Laat ze eerst het beleid landelijk maar eens rechttrekken. In Rotterdam zijn markten al meer dan een week verboden bijvoorbeeld, maar in Amsterdam kwamen ze nog maar eens met nieuwe handhavingsregels.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3435
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

Ik weet niet of er mensen zijn die @mousmar volgen? Italië-correspondent Mustafa Marghadi van de NOS.

Hij tweette o.a. dit, dit is dus ons voorland...

https://news.sky.com/story/coronavirus- ... l-11960597
https://www.nytimes.com/2020/03/21/worl ... e=Homepage
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Coronavirus

Bericht door Alargule »

Afbeelding
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3435
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Coronavirus

Bericht door Tom024 »

PHS schreef:Ik vind de berichtgeving rond intensive cares nogal overdreven. Tuurlijk, die foto's en filmpjes zien er angstaanjagend uit (en dat is ook precies wat de media wil, want dan is er meer aandacht voor dat nieuwsbericht), maar wat mensen vergeten is dat de IC altijd al een behoorlijk ongezellige afdeling van het ziekenhuis is geweest.
Nouja, misschien zou men dit soort reportages gewoon eens wat vaker moeten laten zien, dat het volk het dan snapt.

Verder heb je uiteraard gelijk, een IC is geen Kindergarten.
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: Coronavirus

Bericht door Cora »

Opnieuw maatregelen. Samenscholingen verboden en wie zich er niet aan houdt kan hele hoge boetes verwachten
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Coronavirus

Bericht door TLP »

Als samenscholingsverboden met twee personen tot 1 juni verboden zijn, neem ik aan dat onderwijsinstellingen tot die tijd ook geen lessen ter plekke zullen aanbieden? Wat gaat er dan gebeuren met de Centraal Examens, want voor zover ik weet is er onvoldoende beveiliging mogelijk om die fatsoenlijk op afstand te laten maken? En hoe zit het met toetsen/tentamens van alle overige leerlingen/studenten?
Ook al is het nog geen 6 april, verwacht ik dat daar genoeg vragen over gaan komen in de komende tijd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Coronavirus

Bericht door Hainje »

Wat ik begreep uit de persconferentie is de sector onderwijs een andere verordening, dus je hebt best kans dat die examens in aangepaste vorm gewoon door kunnen gaan. In de gebouwen zelf.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten