Basisdienstregeling

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Karl »

Dan ook, bijvoorbeeld de reis van 07h06 naar Den Haag van vandaag (dus over een paar uur). Overstappen in Den Haag HS van spoor 6 naar spoor 3.
Het is een spectrum.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Staatslijn K »

Ik snap dat het reizen met de trein niet moet worden aangemoedigd maar sommige verbindingen zouden wel kunnen verbeteren. Bijvoorbeeld Den Haag CS-Groningen en Utrecht CS-Leeuwarden zouden direct kunnen worden uitgevoerd. Voor medisch personeel dat voorbij Zwolle woont en in Amsterdam of Utrecht werkt is zo'n verbinding erg handig. Ook van den Haag naar Brabant zou een verbetering kunnen komen. Aan de andere kant had een sprinter van 's-Hertogenbosch naar Deurne ook worden verlengd naar Venlo zodat Maastricht een directe trein naar Utrecht heeft. Misschien kunnen ze bij ProRail kunnen overwegen om een nooddienstregeling te maken waar zulke probleempjes kunnen worden opgelost
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Z2N »

Het aantal forenzen dat daarvan echt last heeft is waarschijnlijk op de vingers van één hand te tellen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Meltrain »

Ik snap dat er weinig reizigers zullen zijn, maar het lijkt me een kleine moeite voor NS om ervoor te zorgen dat alle rijdende treinen minstens één toilet hebben. Dat is toch een stukje service naar de klanten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Basisdienstregeling

Bericht door JordiBrabant »

Nog beter argument: bij het toilet kun je ook weer je handen wassen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Z2N »

Ach, 1 week geleden reden er nog 6 IC's per uur over de A2-corridor, het afbouwen is natuurlijk erg snel gegaan. Nu dat gebeurd is kan je kijken naar schuiven met materieelinzet, zo hebben er vandaag nutteloos tot zes bakken VIRM over de Zeeuwse lijn gereden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Zonnig »

Staatslijn K schreef:Ik snap dat het reizen met de trein niet moet worden aangemoedigd maar sommige verbindingen zouden wel kunnen verbeteren. Bijvoorbeeld Den Haag CS-Groningen en Utrecht CS-Leeuwarden zouden direct kunnen worden uitgevoerd. Voor medisch personeel dat voorbij Zwolle woont en in Amsterdam of Utrecht werkt is zo'n verbinding erg handig. Ook van den Haag naar Brabant zou een verbetering kunnen komen. Aan de andere kant had een sprinter van 's-Hertogenbosch naar Deurne ook worden verlengd naar Venlo zodat Maastricht een directe trein naar Utrecht heeft. Misschien kunnen ze bij ProRail kunnen overwegen om een nooddienstregeling te maken waar zulke probleempjes kunnen worden opgelost
Medisch personeel mag in zich in een aantal gevallen niet buiten 1 of enkele provincies begeven.
Ik weet dat medewerk(st)ers van tenminste 1 ziekenhuis in Noord-Nederland zich niet buiten de provincies Groningen/ Friesland / Drenthe mogen begeven op dit moment. Dit om besmetting te voorkomen. Dus een doorgaande verbinding is NIET wenselijk. Een overstap in Zwolle is dan ook gewenst.
Een doorgaande verbinding naar Brabant is dan ook niet gewenst op dit moment.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Bjarte »

[serie=Sprinter|2020|Groningen - Zwolle8100[/serie] wordt gereden met een driedelige SNG. Dat gaat gewoon niet.... Ik snap dat NS wil dat mensen thuis blijven, maar om dan vervolgens de mensen die wel gaan dicht op elkaar te plakken is hoogst onverantwoordelijk. Bijna alle stoelen bezet, zeker tussen Meppel en Zwolle als reizigers van [serie=Sprinter|2020|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] erbij komen. Met hetzelfde personeel kun je een 6 delige VIRM laten rijden.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Mikos »

Eerst maar eens aan al die reizigers vragen of dat het noodzakelijk is dat ze in die trein zitten. Zolang er nog complete groepen met koffers(!) en kleinkinderen in de trein zitten, is dat namelijk de grote vraag. :') Laat die mensen alsjeblieft thuisblijven en alleen de mensen voor wie het noodzakelijk is om te reizen de trein instappen. Groter materieel = grotere uitnodiging om lekker in de trein te stappen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Aking »

Mikos schreef:Eerst maar eens aan al die reizigers vragen of dat het noodzakelijk is dat ze in die trein zitten.
Ik heb me laten vertellen dat er namens NS mensen op de treinen rondlopen, en die zouden precies dat kunnen doen (A)

(al lopen ze op het moment niet heel veel rond geloof ik)
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Roeland »

Als ik NS was, zou ik inderdaad de sprinter Leeuwarden - Meppel door laten rijden naar Zwolle. En dan de sprinter Groningen - Zwolle doorkoppelen met de Hanzelijn-sprinter, die nu op 1 minuut mist.
En de overstap in Tilburg (van Breda naar Eindhoven) is trouwens ook erg slecht.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Basisdienstregeling

Bericht door umbusko »

Aking schreef:
Mikos schreef:Eerst maar eens aan al die reizigers vragen of dat het noodzakelijk is dat ze in die trein zitten.
Ik heb me laten vertellen dat er namens NS mensen op de treinen rondlopen, en die zouden precies dat kunnen doen (A)

(al lopen ze op het moment niet heel veel rond geloof ik)
Op de treinen? Dat is vooral in werkplaatsen, en dan zitten die reizigers er natuurlijk niet meer in. (A)
Mikos schreef:Groter materieel = grotere uitnodiging om lekker in de trein te stappen.
Denk je? Ik denk dat er weinig mensen zijn die nu niet in de trein stappen en het wel zouden doen als de trein dubbel zo lang was. Ja, mensen uit vitale beroepen misschien die zich nu genoodzaakt zien een andere manier van vervoer te zoeken omdat ze niet met een (te) kleine trein willen reizen. Maar de dagjesmensen? Die gaan toch wel. Nu ook al.

Ik denk dat het al (een beetje) zou kunnen helpen als de overheid niet alleen met adviezen komt, maar gewoon zegt wat wel mag en wat niet mag. Zelfs als je daar (nog) niet op handhaaft, geeft het wel duidelijkheid, en blijkbaar hebben sommigen dat nodig. :roll:
Laatst gewijzigd door umbusko op ma 23 mar 2020, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Aking »

verkeerde topik brüür

En als Suus als een halve Belg mag praten mag ik dat ook :Y
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Basisdienstregeling

Bericht door umbusko »

Sorry, was een inkoppertje. :wink:
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Basisdienstregeling

Bericht door DDietzen »

Een andere beroerde aansluiting: in Utrecht vanuit Apeldoorn (en driekwart Overijssel) naar 's-Hertogenbosch (en de rest van Brabant en Limburg). Dan rijdt die IC uit Enschede al maar 1x/u en dan mag je ook nog in Utrecht 31 minuten gaan wachten op de [serie=Intercity|2020|Venlo - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie]. Uit ervaring weet ik: dat haal je nooit in 1 minuut, zelfs niet als je rent. Heb het twee jaar lang bijna wekelijks geprobeerd en het is in al die tijd liefst 1x gelukt. :X

Andersom is 33 minuten, dat is meestal wel in 3 te doen op een drafje, maar dan moet de [serie=Intercity|2020|Venlo - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] niet voor geel lopen onderweg naar Utrecht. En ik denk niet dat ook maar iemand daarop zou durven gokken, want als je dan de [serie=Intercity|2020|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] mist mag je een uur wachten.

Alle respect voor NS en het team dat dagenlang aan deze basisdienstregeling heeft zitten sleutelen om alle personeelsdiensten en materieelomlopen recht te breien, maar ik zie toch nog te veel houtje-touwtje-werk op te veel knooppunten. Denk dat een geheel nieuwe dienstregeling from scratch, in plaats van enkel snijden in de bestaande dienst, efficiënter zou zijn voor zowel NS als reizigers. De bestaande dienstregeling is immers gebaseerd op normale reispatronen (waaronder ook van veel dagjesmensen!), en die liggen nu aan diggelen. De argumenten dat je reizen nu zoveel mogelijk moet ontmoedigen door veel en lange overstappen, gaan mijns inziens niet op, want er zijn ook mensen met kritieke beroepen die verderop wonen dan het eerstvolgende spoorknooppunt.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Basisdienstregeling

Bericht door TLP »

Mikos schreef:Eerst maar eens aan al die reizigers vragen of dat het noodzakelijk is dat ze in die trein zitten. Zolang er nog complete groepen met koffers(!) en kleinkinderen in de trein zitten, is dat namelijk de grote vraag. :') Laat die mensen alsjeblieft thuisblijven en alleen de mensen voor wie het noodzakelijk is om te reizen de trein instappen. Groter materieel = grotere uitnodiging om lekker in de trein te stappen.
Natuurlijk is dat zo, maar je kunt ook overdrijven. Zeker zolang de handhaving nog niet voldoende strikt is lijkt het mij alleszins redelijk om treinen in ieder geval met de gebruikelijke capaciteit te rijden, of iets groter als dat efficiënt is in te passen. Natuurlijk hoeft een SNG-3 niet vervangen te worden door VIRM-6, maar twee stellen SNG in de [serie=Sprinter|2020|Groningen - Zwolle8100[/serie] tijdens de daluren moeten volgens mij geen probleem zijn, zeker omdat vanaf Meppel de reizigers van de [serie=Sprinter|2020|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] mee moeten. Ter vergelijking: de [serie=Intercity|2020|Venlo - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] rijdt gedurende de spitsen deels met twee stellen VIRM en die serie rijdt nota bene grotendeels als versterking (zij het (ook) in de Randstad, maar toch).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Suus »

DDietzen schreef:Denk dat een geheel nieuwe dienstregeling from scratch, in plaats van enkel snijden in de bestaande dienst, efficiënter zou zijn voor zowel NS als reizigers.
Een normale dienstregeling wordt in 16 maanden ontwikkeld, deze is in 6 dagen gemaakt. Je hoeft geen wiskundige te zijn om te snappen dat je in die tijd geen herontwerp kan maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Mikos »

Er wordt achter de schermen ook echt wel gekeken naar de optimalisatie van zowel de dienstregeling als de materieelinzet, dat vergt alleen tijd. Men is vorig weekend het hele weekend bezig geweest om een aangepaste dienstregeling op te zetten waarbij met allerlei factoren rekening is gehouden, waaronder de personeelsinzet die nogal krap is. Dat gaat men stukje bij beetje optimaliseren aan de hand van de praktijk van vorige en deze week.

Maar zolang onze verpleegkundigen hun kleinkinderen, de fiets en de hond nog meenemen naar het ziekenhuis om te werken, is het maar de vraag of de achterliggende gedachte van deze basisdienstregeling wel overkomt.
Alargule

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Alargule »

Mikos schreef:[...]verpleegkundigen hun kleinkinderen[...]
Oei. Die waren er dan of vroeg bij (voor deze tijd), of het personeelstekort in de zorg is nóg nijpender dan ik al dacht.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Aking »

:')
Mikos schreef:Er wordt achter de schermen ook echt wel gekeken naar de optimalisatie van zowel de dienstregeling als de materieelinzet, dat vergt alleen tijd.
In hoeverre heeft het nog zin om dingen zoals hierboven te melden, en zo ja waar?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Mikos »

Intern is er al een meldpunt, zowel voor (te) drukke treinen als voor net-niet aansluitingen. Daar worden de knelpunten bekeken en wat er op (korte) termijn een oplossing voor zou kunnen zijn. Zo is de aansluiting in Meppel van de 9000 op de 8100 en andersom voor het ingaan van de Basisdienstregeling al gerealiseerd.

Ik denk dat men daar heel aardig op de hoogte is van waar de knelpunten liggen, dus melden heeft verder weinig zin. Die energie kan men beter steken in het uit de trein houden van reizigers die niet noodzakelijkerwijs in de trein hoeven te zitten.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Basisdienstregeling

Bericht door sirvinniei »

https://www.ovpro.nl/personeel/2020/03/ ... -sectoren/
FNV Spoor en FNV Streekvervoer willen nu dat medewerkers uit vitale sectoren speciale vervoerbewijzen krijgen, zodat alleen zij nog met het OV kunnen reizen. “Alle andere burgers moet verboden worden met het openbaar vervoer te reizen.” Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: “Onze leden staan zoals altijd klaar voor de reizigers, maar uiteraard niet ten koste van alles. Ze moeten op een veilige manier de artsen, verplegers, schoonmakers van ziekenhuizen en alle andere mensen uit de cruciale sectoren naar en van het werk kunnen brengen.”
Lijkt me wel een erg overdreven maatregel. Het mijden van dagjesmensen snap ik, maar echt niet alleen zorgmedewerkers leggen noodzakelijke reizen af. Hoe moeten mensen dan bij ziekenhuizen komen? In sommige kleine dorpjes in bijvoorbeeld Friesland zou ik me zelfs kunnen voorstellen dat mensen geen eens bij een supermarkt zouden kunnen komen zonder de trein te gebruiken.

Ach ja, het blijft het FNV
Ik heb geen onderschrift
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Mikos schreef:Zo is de aansluiting in Meppel van de 9000 op de 8100 en andersom voor het ingaan van de Basisdienstregeling al gerealiseerd.
Wel met als gevolg dat je bij aankomst in Zl de 14600 gemist hebt, terwijl die gepland nou juist wél aansluit :mrgreen:
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Basisdienstregeling

Bericht door TLP »

sirvinniei schreef:https://www.ovpro.nl/personeel/2020/03/ ... -sectoren/
FNV Spoor en FNV Streekvervoer willen nu dat medewerkers uit vitale sectoren speciale vervoerbewijzen krijgen, zodat alleen zij nog met het OV kunnen reizen. “Alle andere burgers moet verboden worden met het openbaar vervoer te reizen.” Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: “Onze leden staan zoals altijd klaar voor de reizigers, maar uiteraard niet ten koste van alles. Ze moeten op een veilige manier de artsen, verplegers, schoonmakers van ziekenhuizen en alle andere mensen uit de cruciale sectoren naar en van het werk kunnen brengen.”
Lijkt me wel een erg overdreven maatregel. Het mijden van dagjesmensen snap ik, maar echt niet alleen zorgmedewerkers leggen noodzakelijke reizen af. Hoe moeten mensen dan bij ziekenhuizen komen? In sommige kleine dorpjes in bijvoorbeeld Friesland zou ik me zelfs kunnen voorstellen dat mensen geen eens bij een supermarkt zouden kunnen komen zonder de trein te gebruiken.

Ach ja, het blijft het FNV
Voor mensen die (voor een belangrijke afspraak) naar het ziekenhuis moeten snap ik jouw punt nog wel, en voor die situaties zouden mensen een incidentele pas kunnen aanvragen nadat zij hun afspraakbevestiging hebben toegestuurd. Een structurele pas zou aangevraagd kunnen worden voor beroepsgroepen die niet door het FNV benoemd zijn (R&D-medewerkers in de farmacie bijvoorbeeld). In alle andere situaties lijkt mij dat het OV beslist te vermijden is: boodschappen kunnen desnoods bezorgd worden en verder kan alles in de buurt of vanuit huis gebeuren voor zover ik kan bedenken, als je alleen van het absoluut noodzakelijke uitgaat.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Basisdienstregeling

Bericht door Aking »

TLP schreef:boodschappen kunnen desnoods bezorgd worden
Vanaf een euro of 50, en laten de meeste "zwakkeren" die geen auto hebben staan dat nou niet (in één keer) te besteden hebben...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 35 gasten