Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Tot die tijd hou ik mij maar vast aan Ockhams scheermes: de meest logische verklaring is dat iemand die besmettelijk is iemand anders kan besmetten, omdat dat normaal is bij besmettelijkheid. Mochten virologen op een later moment iets anders vinden is dat prima, maar tot die tijd is het voor ons niet-virologen het beste om van datgene uit te gaan dat minder aannames behoeft. Dat verkleint waarschijnlijk de risico's.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Alargule

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Alargule »

Z2N schreef:Tot die tijd hou ik mij maar vast aan Ockhams scheermes [...]
Pijnlijk. En riskant - misschien dat die Ockham het virus ook wel heeft. Ik ben geen viroloog, maar automutilatie lijkt me een vrij zekere route naar besmetting.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwiijt

Bericht door trolly »

Zo zie je maar tot wat voor gekkigheid mensen in staat zijn in tijden als deze. Overigens meen ik —refererend aan datzelfde scheermes — dat de kans op besmetting met CoViD-19 met Willem van Ockham als bron niet heel groot is — dit in tegenstelling tot bepaalde bacteriële infecties die in 's mans tijd als hinderlijk werden ervaren.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Post »

Ronaldussen schreef:
Durashift schreef:
Ronaldussen schreef: (..) maar niets, maar dan ook echt helemaal niets rechtvaardigt het bewust besmetten van anderen met mogelijk dodelijke afloop. (..).
Is Aking positief op Corona getest dan?
Zo niet, dan kan je dit niet zo schrijven, vind ik.
Wanneer je bewust de adviezen negeert, neem je mijns inziens ook bewust het risico op het besmetten van anderen. Zoals gezegd, niet iedereen merkt dat hij/zij het virus heeft opgelopen, maar in die tijd kan die persoon wel anderen besmetten. Maar goed, dit is een eindeloze discussie. Sommige mensen blijven liever in hun eigen bubbel en wijzen naar anderen in plaats van te kijken naar hun eigen aandeel in het geheel en daar de juiste lessen uit te halen.
Tja, dit is natuurlijk nogal makkelijk. We hebben het nog steeds over adviezen en ja de gevolgen kunnen dodelijk zijn. Maar kijk eens naar het verkeer, hoe vaak ik daar mensen te hard zie rijden of door rood zie gaan. Dingen die wettelijk verboden zijn en ook dodelijke afloop kunnen hebben.

Ik ben van mening dat we voorzichtig moeten zijn en dat we elkaar best mogen aanspreken op gedrag. Maar waar jullie nu mee bezig zijn vindt ik om Akings woorden te gebruiken een 'Heksenjacht'. En ik vrees dat het resultaat dat jullie daarmee bereiken kleiner is dan jullie denken.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

Hoewel ik Aking graag de functie van heks zou zien uitoefenen gaat de term heksenjacht me een beetje ver — net zoals er in dit soort discussies wel vaker woorden gebruikt worden, die misschien een beetje fors zijn uitgevallen ten opzichte van de mug die neergehaald moet worden.

Wat me wel amuseert, is dat Aking voornamelijk in hypothesen spreekt (als ik dit..., stel dat...) en andere forummers daar vervolgens fijn op los gaan. Nou zou het me niks verbazen als Aking — gezien zijn affiniteit met adviezen en aanbevelingen van het Bevoegd Gezag daadwerkelijk nog steeds vrolijk zoveel mogelijk treinen in binnen en buitenland onveilig maakt. Maar of dat ook echt zo is kan (en wil) ik niet controleren. Ik zal dus op zijn woorden af moeten gaan, en die zijn op z'n minst gezegd nogal ambigue :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

In ander nieuws, we zitten in een opbouwende piek van de pollen afkomstig van de Es. Dat is ongeveer de soort waar ik het in het vroege voorjaar het meeste ellende mee heb: veel niezen en een loopneus -o-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Alargule »

Yup, ook hier. Al weken lang, trouwens. De berken zijn begonnen!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom024 »

Zijn ook altijd dezelfde, klootsakke!!1!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Meltrain »

Ik heb zojuist ook mijn belastingaangifte gedaan en ik moet €700 betalen. -o-
De reden is waarschijnlijk dat ik in april over ben gegaan van detachering naar vaste dienst en dat bij die overgang niet alle gegevens zijn meegegaan, waardoor ik meer arbeidskorting heb gekregen dan waar ik recht op heb en dat in in een hogere schaal uitkwam dan je op basis van mijn twee individuele lonen zou verwachten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door AppleMoose »

Dat is balen -o-
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

@Meltrain: Als je ergens uit dienst gaat (in jouw geval dus bij het detacheringsbureau) krijg je doorgaans ook nog resterend verlof en het tot dat moment opgebouwde vakantiegeld uitbetaald. Aangezien jij in april daar uit dienst bent gegaan is dat het bedrag voor bijna een heel jaar geweest, daarnaast betalen veel werkgevers het vakantiegeld als voorschot uit dus de kans bestaat dat je twee keer vakantiegeld gehad hebt.
Dat tikt aardig aan voor je belasting omdat je het tarief voor bijzondere beloning over je vakantiegeld betaald. En met de arbeidskorting wordt er natuurlijk ook geen rekening met dubbel vakantiegeld gehouden.

Dus het probleem is niet persé dat er gegevens slecht zijn doorgegeven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Daniel schreef:@Meltrain: Als je ergens uit dienst gaat (in jouw geval dus bij het detacheringsbureau) krijg je doorgaans ook nog resterend verlof en het tot dat moment opgebouwde vakantiegeld uitbetaald. Aangezien jij in april daar uit dienst bent gegaan is dat het bedrag voor bijna een heel jaar geweest, daarnaast betalen veel werkgevers het vakantiegeld als voorschot uit dus de kans bestaat dat je twee keer vakantiegeld gehad hebt.
Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:@Meltrain: Als je ergens uit dienst gaat (in jouw geval dus bij het detacheringsbureau) krijg je doorgaans ook nog resterend verlof en het tot dat moment opgebouwde vakantiegeld uitbetaald. Aangezien jij in april daar uit dienst bent gegaan is dat het bedrag voor bijna een heel jaar geweest, daarnaast betalen veel werkgevers het vakantiegeld als voorschot uit dus de kans bestaat dat je twee keer vakantiegeld gehad hebt.
Als het goed is, zou ik mijn vakantiegeld bij het detacheringsbureau pas in mei krijgen, maar het opgebouwde vakantiegeld kreeg ik uiteraard al wel, evenals het nog openstaande resterend verlof.
Ik had echter verwacht dat dat de belasting die ik daarover moet betalen al bij mijn loon van medio april ingehouden zou zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

Suus schreef:Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Waar heb je nog nooit van gehoord?
Meltrain schreef:Ik had echter verwacht dat dat de belasting die ik daarover moet betalen al bij mijn loon van medio april ingehouden zou zijn.
De belasting wel, maar met de arbeidskorting kan daar geen rekening mee gehouden worden (immers weet je oude werkgever niet waar je bij je nieuwe recht op gaat hebben, dat hangt immers van verschillende zaken af).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Meltrain »

Nee, dat bedoelde ik ook te zeggen met "niet alle gegevens zijn meegegaan". De woordkeus was onhandig, maar ik begrijp dat als je van werkgever verandert dingen moeilijker vooraf te berekenen zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Ik heb nog nooit gehoord van vakantiegeld dat op de reguliere uitbetalingstermijn eind mei begin juni op basis van voorschot wordt vastgesteld. Vakantiegeld wordt uitbetaald op basis van een reservering, omdat er redelijk wat factoren zijn die invloed hebben op dat bedrag.

Je kan natuurlijk wel een voorschot krijgen op je vakantiegeld, maar dat wordt uit die reservering gehaald en elk salarispakket zal dat als bijzondere verloning verwerken.

Ik denk dat de hypothese van Meltrain zelf logischer is, namelijk dat het verwachte jaarloon bij een van de twee dienstverbanden verkeerd is ingevuld en daarom bij een van de twee een te lage belastingschaal of bijzondere beloning is toegepast. Bij een belastingaangifte van de categorie Meltrain (dus eigenlijk alleen inkomen uit arbeid, geen koophuis en normale hoeveelheid spaargeld) zou je hooguit een afwijking van circa 50 euro naar boven of beneden mogen verwachten, dan is er een goede salarisadministratie gevoerd. Ga je halverwege het jaar van werkgever over, dan is het zelfs gebruikelijker dat iemand teveel belasting heeft betaald, vaak omdat je bij een overstap van baan meer gaat verdienen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

Suus schreef:Ik heb nog nooit gehoord van vakantiegeld dat op de reguliere uitbetalingstermijn eind mei begin juni op basis van voorschot wordt vastgesteld. Vakantiegeld wordt uitbetaald op basis van een reservering, omdat er redelijk wat factoren zijn die invloed hebben op dat bedrag.
Mja, een reservering die je het afgelopen jaar opbouwt normaalgesproken maar dat doe je natuurlijk alleen als je al heel dat jaar in dienst was.
Zelf heb ik echter altijd in mei het volledige vakantiegeld ontvangen, ookal was ik pas in januari in dienst gekomen. Zo bedoelde ik het voorschot, want op basis van de reservering zou je eigenlijk minder hebben moeten krijgen.
Ga je halverwege het jaar van werkgever over, dan is het zelfs gebruikelijker dat iemand teveel belasting heeft betaald, vaak omdat je bij een overstap van baan meer gaat verdienen.
Dat was bij mij inderdaad ook het geval jaren terug (vooral omdat ik toen een maand niet gewerkt heb), maar sindsdien ben ik alleen maar aan het eind van een jaar van werkgever gewisseld en dat leverde veelal in meer of mindere mate bijbetalen op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Bijzonder, ik heb daar echt nog nooit van gehoord en bij geen van mijn werkgevers ooit meegemaakt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

Ik eigenlijk bij nader inzien ook maar bij eentje, ook vrij duidelijk te zien op oude salarisstroken: in 2009 en 2010 was mijn salaris identiek en het vakantiegeld zelf ook, terwijl ik pas op 1 januari 2009 bij die werkgever in dienst gekomen was. In mei 2018 was het bedrag wel ietsjes lager inderdaad omdat ik bij m'n huidige werkgever pas in december 2017 in dienst kwam.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Michael »

Bij mij is het ook geval dat ik in mei het volledige gereserveerde vakantiegeld uitbetaald krijgt die berekent is op mijn contracturen. Op de uren die ik meer werk heb ik uiteraard ook recht op vakantiegeld. Dat word vervolgens in december uitbetaald.
Alargule

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Alargule »

Het is hier vandaag wel erg rustig, voor mijn gevoel. Als de statistieken mijn gevoel onderschrijven, vanwaar de rust? Ligt iedereen op sterven op de IC/in een donkere gang ergens in de kelder onder het ziekenhuis? Allemaal keihard aan het thuiswerken? Of toch stiekum massaal naar buiten aan het gaan om te fappen bij wat er nog rijdt?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

Niemand heeft wat te melden over OV? Dan houdt een OV-forum snel op natuurlijk :') _O-
Alargule

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Alargule »

Tja, daar zeg je me zowat. Goed kans dat ook dit forum een van de slachtoffers in deze coronapocalyps wordt.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Mikos »

Je zou bijvoorbeeld in je persoonlijke archief kunnen kijken of je een foto van station Groningen of Assen hebt en dat in het nieuwe spel Fotospoor kunnen plaatsen! (A) Toch een beetje reuring hier :mrgreen:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Persoonlijk heb ik al bijna twee weken geen trein van buiten of binnen gezien. Voor mijn doen ellendig lang. -o-
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten