Regenmaker #5: AVV Tour 1/2

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Regenmaker #5: AVV Tour 1/2

Bericht door regenmaker »

Aan het begin van de maand, 2 en 3 maart om precies te zijn, toen corona nog niet zo'n grote impact had in Nederland en de rest van Europa heb ik een reis gemaakt door het AVV gebied en dan met name rond Aachen en Düren. Düren stond al langer op mijn lijstje vanwege de overname van de lijndiensten door de Rurtalbus en zijn nieuwe onderaannemer VIAS bus. Hierbij overnachtte ik in het Duitse stadje Jülich.

De AVV heeft zijn lijnnummers als volgt ingedeeld:
  • Stadregio Aachen - Geen voorloopnummer
  • Kreis Düren - 2xx lijnen
  • Kreis Heinsberg - 4xx lijnen
De reis begon in Herzogenrath waar ik uit de RE18 stapte. Hier kon al vrij net deze MAN bus van M. van Heel op de foto die opdracht van West Verkehr op lijn 430 rijdt.

Afbeelding

Vervolgens ging de reis door naar Aachen Ponttor alwaar een van de nieuwe elektrische Mercedes-Benz Citaro's van de ASEAG op de foto kon.

Afbeelding

Ook deze nieuwe VDL Citea en gelede Mercedes-Benz Citaro kon op de foto.

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf Aachen ging met lijn 52 via de snelweg door naar Eschweiler Bushof dat zijn eigen stadsdienst kent. Het materieel in Eschweiler is erg divers. Zo heb ik er onder andere Mercedes-Benz Citaro, MAN Lion's City, Temsa Avenue LF 12, Volvo 8900 en VDL Berkhof Ambassador gespot. Hieronder is een ex-Veolia ambassador die ik al in verschillende delen in Nordrhein-Westfalen heb gespot bij verschillende onderaannemers. Onderstaande bus is tegenwoordig in dienst van het busbedrijf Höninger dat in opdracht van de ASEAG en West Verkehr actief is.

Afbeelding

De reis werd vervolgd naar Stolberg Mühlener Bahnhof waar deze VDL Citea van Haas op de foto kon.

Afbeelding

En lijn 25 van ASEAG naar het Nederlandse Vaals.

Afbeelding

Daarna werd met trein naar Aachen gereisd om vervolgens af te zakken naar het stadje Monschau ten noorden van de Eifel. Hier en daar waren nog sporen van sneeuw te vinden. Dit was de eerste keer deze winter dat ik zoveel sneeuw zag. Helaas kon ik vanwege de regen bijna geen foto's maken in dat gebied. In Monschau worden zo goed als alle diensten uitgevoerd door DB Rheinlandbus maar is de concessie in handen van de ASEAG.

Vanuit Monschau kon ik met de bus naar Simmerath om vervolgens 50 minuten te moeten wachten op de aansluitende bus naar Vossenack. In Vossenack had ik aardig geluk met lijn 86 want de tegemoetkomende 286 naar Düren was 5 minuten vertraagd anders had ik nog eens een dik uur in Vossenack moeten wachten waar niet al te veel te doen was op deze donkere en regenachtige dag. :') Gelukkig is er sinds de nieuwe dienstregeling per 1 januari 2020 wel viermaal per dag een directe snelbus tussen Simmerath en Düren onder het lijnnummer SB86, maarja dan moet je dus net geluk hebben of beter plannen. :)

Na nog wat rondjes in Düren te hebben gedaan ging de reis naar Jülich waar ik overnachtte. In het volgende deel zal ik de foto's die ik op dag twee heb gemaakt aan jullie laten zien. Hopelijk hebben jullie genoten van dit korte verslagje uit de AVV. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Regenmaker #5: AVV Tour 1/2

Bericht door ICE11 »

Van ergens ken ik toch deze rood-witte bussen.... :lol:
regenmaker schreef:
  • Stadregio Aachen - Geen voorloopnummer
Of anders: Geen voorloopnummer voor "gewone" lijnen. Als het een 1xx lijn is, is het een ASEAG-snelbus.
regenmaker schreef: Vervolgens ging de reis door naar Aachen Ponttor alwaar een van de nieuwe elektrische Mercedes-Benz Citaro's van de ASEAG op de foto kon.
Dat is niet de halte Ponttor maar het ernaast gelegen "Driescher Gässchen".
regenmaker schreef: Vanaf Aachen ging met lijn 52 via de snelweg door naar Eschweiler Bushof dat zijn eigen stadsdienst kent. Het materieel in Eschweiler is erg divers.
Met invoering van de "Umweltzone" helaas niet meer zo divers als het eens was.... :N
regenmaker schreef: In Monschau worden zo goed als alle diensten uitgevoerd door DB Rheinlandbus maar is de concessie in handen van de ASEAG.
Rheinlandbus rijdt de "gewone" buslijnen terwijl ASEAG de "NetLiner" uitvoert, dat is een soort belbus (rijdt alleen buiten de spits).
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Regenmaker #5: AVV Tour 1/2

Bericht door ZO6176 »

Leuke gevarieerde plaatjes.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten